Ga naar inhoud

Alfa Romeo Giulia


Parsifal

Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Maxime S:

Jammer dat mijn eerste kennismaking met Alfa echt alle clichés invult.

Mijn liefde voor het merk is meestal te groot (groter dan die voor BMW, trouwens) om dat te willen toegeven, maar ik heb tijdens m'n laatste testrit met koopintentie i-den-tiek hetzelfde ervaren. Gaat al een hele tijd terug.

Ik had m'n zinnen gezet op een Brera, ooit. De pre-facelift wou ik niet omwille van de absurd lelijke interieur(kleur)combinaties. Heb wel met een prefacelift 2.4 JTDm 20v gereden (de motorisatie die ik initieel op 't oog had) en los van de brakke motor (in 200pk-versie), het logge rijgedrag en de abominabele afwerking binnenin, vond ik dat toen alvast een auto die ik niet wou afschrijven als kanshebber. Met de "facelift" echter kwamen er nieuwe motoren (de 210pk-versie van de 2.4 JTDm was een heel pak beter), interieurs, opties e.d. Dat wisten ze me toen al bij de testrit te vertellen (zonder in detail te gaan).

En inderdaad: met de facelift kwamen betere zetels, het Q2-differentieel (absoluut noodzakelijk) op de FWD en ook (en dat was net hetgeen me deed verlekkeren) de verbeterde 2.4 JTDm én als klap op de vuurpijl: de 3.2 V6 kon met FWD verkregen worden. Deed me toch wel twijfelen. De 4WD-modellen (Q4) waren notoir nog veel logger qua rijgedrag en met een Q2-diff zou dat concept toch goed moeten kunnen rijden.

Na heel wat zoeken en contact met 2 Alfa-garages heb ik uiteindelijk een FWD 3.2 V6 kunnen rijden. Los van het feit dat die motor me echt teleurstelde (daar zat niks nul nada van het karakter in dat je vroeger bij de Alfa's V6 met HOPEN kreeg) was die hele testrit een ramp. Eerst waren ze de sleutel kwijt, en tegen dat men door had dat die mee was met een verkoper die met een andere auto en klanten een testrit was gaan doen, waren we een uur verder. Met vertraging dus aan de kennismaking met die auto kunnen beginnen, die een stroomlek bleek te hebben want op batterijkracht gaf hij nauwelijks een kik, dus externe startbatterij moeten bij halen om hem gestart te krijgen. Helaas wou de elektronica dan door het stroomgebrek van daarvoor niet aan de slag zonder fouten, dus lichtje van motor en nog een hele resem dingen lichtte op. Ze hebben hem dan snel aan de computer gehangen en aan de toon van de "oeioeioei"-s van de mechanieker viel te horen dat het ding niet helemaal gezond stond (nooit geweten wat). Uiteindelijk hebben ze de auto toch terug buiten gereden, stond mooi met draaiende motor en open bestuurdersdeur op mij te wachten. Instappen, deur dicht, gordel aan, koppeling induwen, pookske ne keer wat heen en weer dabberen, in z'n 1 en weg. En *ploing* foutmelding motorstoring, niet verder rijden en sleepdienst bellen. :fp: Rechtsomkeer en de 250 meter terug naar de garage gereden. Het heeft dan nog eens een half uur geduurd eer ze het bedachten om er een andere batterij die helemaal geladen was, te monteren. Dus nog eens een kwartiertje erna kon ik weer op stap.

De testrit zelf gaf weer dat het een auto was die absoluut z'n vermogen op papier niet kon waarmaken in snedigheid, power, grunt, sound, karakter of rijplezier. De bak schakelde verschrikkelijk, vermoedelijk was daar iets grondig fout mee. De bestuurdersstoel stond los of was stuk binnenin, want de leuning veranderde telkens bij versnellen/afremmen zo'n klein graadje of 2 *tok* z'n helling van de leuning (en mogelijks ook zitting, ik weet het al niet meer). En de auto rammelde op verschillende plaatsen grondig, binnenin.

Ik heb met een absurde dégout die auto veel vroeger dan het afgesproken einduur van de testrit, weer afgegeven. :oops: 

 

Niettemin: Alfa :inlove: 

Een Giulia zou ik enkel overwegen als Sportwagon (die zou er nu tóch weer komen, maar blijkbaar niet als QV) of dan een Stelvio QV ... maar nu opnieuw al ben ik als de dood voor de vele mankementen, minpuntjes e.d. die die auto's (volgens mij) gegarandeerd gaan hebben. :oops:  Ik ben toen met Brechtje mee geweest naar die B2B testritten met de Giulia en ik was er niet wild van, noch qua afwerking, noch qua zgn. "rijkarakter" (maar het waren allemaal 4-pitter diesels). We vonden zelfs niet eens de knop om de tractiecontrole of het ESP uit te zetten. Bah.

Enfin: Alfa Romeo :inlove: 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Timo:

Of een M3 sedan.

Ook niet vrij van rammels... Ik vermoed dat je binnen dit segment bij Audi moet zijn om dat niet te hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Logic:

Ook niet vrij van rammels... Ik vermoed dat je binnen dit segment bij Audi moet zijn om dat niet te hebben.

De man zoekt een emotionele RWD rijdersauto, geen souped-up Passat met ruim bemeten portie vermogen. :D 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei gTa:

De man zoekt een emotionele RWD rijdersauto, geen souped-up Passat met ruim bemeten portie vermogen. :D 

"Suck it up", bedoelde ik inderdaad. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Logic:

"Suck it up", bedoelde ik inderdaad. :)

Voilà.

Plus: niks is kraak-, piep- of rammelvrij, vandaag de dag. Ook een Audi niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spreek je het uit als Giula Cuvée in onze regionen of toch verbasterd angelsaksisch?

En waarvan die afkorting eigenlijk, het is toch Quadrifoglio. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Titleist:

Spreek je het uit als Giula Cuvée in onze regionen of toch verbasterd angelsaksisch?

En waarvan die afkorting eigenlijk, het is toch Quadrifoglio. :D

Quadrifoglio Verde

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei BMWMB:

De 5 jaar oude A4 die ik van KW meekreeg, beenhard afgeveerd, was rammelvrij in vergelijking met mijn C.

Even het kader wat meer gedetailleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Titleist:

Spreek je het uit als Giula Cuvée in onze regionen of toch verbasterd angelsaksisch?

En waarvan die afkorting eigenlijk, het is toch Quadrifoglio. :D

 

1 uur geleden zei bt.:

Quadrifoglio Verde

Als ge wilt moogt ge 't ook als "koe voe" uitspreken. Italianen doen dat ook zo. :D 

Ik zeg ook "cuvée" zenne. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ge 't als ne cuvee wilt beschrijven denk ik bv aan een bepaalde jaargang van de Chateauneuf 'Le Telegraphe'. Als alles goed gaat heel geslaagd maar helaas hadden veel flessen stop(kurksmaak).

Eigenlijk moet ik dat nog zien bij deze auto. De kwaliteit kan best meevallen - na de kinderziektes. Er is geen 'AF-wet' die geheimzinnig op de achtergrond doorwerkt.

 

De klaver is dan weer Absint dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou wel tof zijn mochten ze de quadrifoglio oro ook weer in 't leven roepen. :inlove: 

Een downtuned versie van de motor van de QV in een Giulia met de looks van de Veloce (of een Super met de uitlaten van de Veloce) en een grote maar minder open, wat subtielere velg, en binnenin een overload aan pelle nappa. :inlove:  

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei gTa:

Niettemin: Alfa :inlove: 

Een Giulia zou ik enkel overwegen als Sportwagon (die zou er nu tóch weer komen, maar blijkbaar niet als QV) of dan een Stelvio QV ... maar nu opnieuw al ben ik als de dood voor de vele mankementen, minpuntjes e.d. die die auto's (volgens mij) gegarandeerd gaan hebben. :oops:  Ik ben toen met Brechtje mee geweest naar die B2B testritten met de Giulia en ik was er niet wild van, noch qua afwerking, noch qua zgn. "rijkarakter" (maar het waren allemaal 4-pitter diesels). We vonden zelfs niet eens de knop om de tractiecontrole of het ESP uit te zetten. Bah.

Enfin: Alfa Romeo :inlove: 

Logisch dat je die niet vond, want het ESP kan niet uitgezet worden op non-QV modellen. Toch echt wel een domper van formaat en voor mij een reden om hem niet te kopen!
Ik las hier en daar dat het bij latere versies wel nog zou aangepast worden. Geen idee wat daar van waar is.

Los daarvan... ik blijf echt gecharmeerd van die auto. En ik vind het echt wel leuk dat er een speler bij is in dat segment. Ik wil echt wel eens iets anders! 
Alleen, je merkt toch dat de Duitsers een PAK, maar dan echt een PAK verder staan op vlak van bouwkwaliteit, GPS en infotainment etc. Ook puur op vlak van hoe zo'n Alfa-concessie er uit ziet, zie je dat ze bij BMW een stuk verder staan (ik neem BMW omdat ik het beste ken).
Ik zou er mij over kunnen zetten denk ik, maar de vraag is of die overtuiging dan wel blijft en je na verloop van tijd geen spijt krijgt. Eens het beginnersenthousiasme over de looks, de nieuwigheid wat getemperd is, komt wellicht de twijfel dat ze bij BMW toch met veel zaken een stuk meer geëvolueerd zijn. Want na verloop van tijd wil je wel dat je iPhone goed werkt op je scherm, wil je dat je GPS snel en duidelijk is, wil je dat de betrouwbaarheid op niveau is... en dat zijn zaken waar ik nu het meeste over twijfel.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Agreed. Ze hamerden zodanig hard op het feit dat "men" getuigt dat de Giulia qua interieurkwaliteit tussen de '3 en de C inschat, dat men vergat het over de belangrijke dingen te hebben. Als je vroeg waarom het sperdifferentieel enkel op 4wd versies met automaat kwam en niet op rwd versoes mey manuele bak, werd het eventjes stil, bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei gTa:

Agreed. Ze hamerden zodanig hard op het feit dat "men" getuigt dat de Giulia qua interieurkwaliteit tussen de '3 en de C inschat, dat men vergat het over de belangrijke dingen te hebben. Als je vroeg waarom het sperdifferentieel enkel op 4wd versies met automaat kwam en niet op rwd versoes mey manuele bak, werd het eventjes stil, bv.

Is nu reeds aangepast. Is op elk model te krijgen bij het pack performance (2.300 euro voor manueel, 2.600 voor automaat)

Dan heb je de Alfa active suspension + Q2 sper

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Gisteren op een netwerkevent geweest bij Pagnotta in Genk, en er de Giulia QV van kortbij kunnen bewonderen. Mag ik zeggen dat ik dit zowel qua exterieur als interieur een dikke auto vind. 82k euro bruto voor een full option QV (geen idee welke korting er nog wordt gegeven) valt ook best mee, want mijn 150pk minder krachtige C450 kostte bruto bijna hetzelfde. De zaakvoerder heeft me een proefrit voorgesteld, en daar ga ik op ingaan. Over een paar weken heb ik congé, en ga ik een afspraak maken, om dan met deze QV te rijden, alsook de 4C Spider. :) Eens kijken of BMWMB een Alfist zou kunnen worden. :sirkevin:

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij moeten ze erop wijzen dat den auto piept en kraakt want ik merk het zelf niet, dus ik ben een alfist.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2017-5-17 at 10:53 AM, Maxime S said:

Daarnaast was er nog iets dat me mateloos stoorde en iets dat je bij meer en meer auto's hebt tegenwoordig: gas geven en remmen tegelijkertijd gaat niet. Ik rem bij sportief rijden, behoorlijk veel met links en het moment dat je op de twee tegelijkertijd duwt (rem en gas dus) valt de auto compleet stil.

Bij BMW werkt dat dus wel.

Maar, waarom zou je dat doen op de openbare weg? Omdat je overal veel te hard de bocht in duikt en je het onderstuur wil counteren? Ik heb dat eigenlijk nog nooit "nodig" gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid