Ga naar inhoud

BMW G30 5 Reeks


Phil

Aanbevolen berichten

Als je steeds gecombineerd rijdt, met beide aandrijflijnen samen, om die 292pk te hebben, kan je dan de batterij leeg rijden? Of laadt de verbrandingsmotor constant de batterij op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, BMWMB zei:

Als je steeds gecombineerd rijdt, met beide aandrijflijnen samen, om die 292pk te hebben, kan je dan de batterij leeg rijden? Of laadt de verbrandingsmotor constant de batterij op?

Het stuk batterij dat je elektroboost geeft, is niet op te rijden in elektrische stand. Dat wordt bewaard. Dus neen, tenzij je 20 keer na mekaar full pull doet kan je dat niet 'oprijden'.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Tommie said:

Het stuk batterij dat je elektroboost geeft, is niet op te rijden in elektrische stand. Dat wordt bewaard. Dus neen, tenzij je 20 keer na mekaar full pull doet kan je dat niet 'oprijden'.

Inderdaad, als mijn 3 'leeg' is dan geeft de app nog steeds 7% resterend aan. Als je rijdt dan gaat die ook altijd bijladen, blijft nooit op leeg staan. In Sport laadt die zelfs steeds op tot 20% ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tommie zei:

Het stuk batterij dat je elektroboost geeft, is niet op te rijden in elektrische stand. Dat wordt bewaard. Dus neen, tenzij je 20 keer na mekaar full pull doet kan je dat niet 'oprijden'.

Dus enkel nog de xtraboost + motor denk ik dan als de elektromotor op 7% komt

aangepast door krikke
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, krikke zei:

Dus enkel nog de boost + motor denk ik dan.

Neen, de elektroboost. Niet de xtraboost. ;) De elektroboost is wat je elektromotor standaard levert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zelfs als je de batterij nooit extern oplaad blijft die altijd en constant 68 pk leveren en kortstondig 108 pk, dan gaat hij enkel veel meer verbruiken. Een idee hoeveel meer?

Dan zijn de mild hybrids eigenlijk interessanter, daar tellen ze de 11pk boost niet bij het totaalvermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, krikke said:

Dus zelfs als je de batterij nooit extern oplaad blijft die altijd en constant 68 pk leveren en kortstondig 108 pk, dan gaat hij enkel veel meer verbruiken. Een idee hoeveel meer?

Als mijn 3 aan het opladen is dan is dat ongeveer 3 a 4l extra per 100km. Je wint dat nadien wel terug door het stukje dat je elektrisch rijdt en is zeer kortstondig. Denk dat je per 2km a 3km rijden 1 km elektrisch laadt.

Heb ooit eens een rit gedaan van 180km. Vertrokken met lege batterij. Je doet dan ongeveer 10% van uw kilometers elektrisch en kwam gemiddeld op 6 a 7 L. Gelijkaardige rit met een 320i zou geen liter minder verbruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, krikke zei:

Dus zelfs als je de batterij nooit extern oplaad blijft die altijd en constant 68 pk leveren en kortstondig 108 pk, dan gaat hij enkel veel meer verbruiken. Een idee hoeveel meer?

Dan zijn de mild hybrids eigenlijk interessanter, daar tellen ze de 11pk boost niet bij het totaalvermogen.

En waarom zou dat interessanter zijn...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Tommie zei:

En waarom zou dat interessanter zijn...?

Omdat ik taks en verzekering op het totaalvermogen van de wagen moet betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, krikke zei:

Omdat ik taks en verzekering op het totaalvermogen van de wagen moet betalen.

Taks / BIV zijn op cilinderinhoud en uitstoot. (in Vlaanderen)

Verzekering is op kW van de verbrandingsmotor.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Als mijn 3 aan het opladen is dan is dat ongeveer 3 a 4l extra per 100km. Je wint dat nadien wel terug door het stukje dat je elektrisch rijdt en is zeer kortstondig. Denk dat je per 2km a 3km rijden 1 km elektrisch laadt.

Heb ooit eens een rit gedaan van 180km. Vertrokken met lege batterij. Je doet dan ongeveer 10% van uw kilometers elektrisch en kwam gemiddeld op 6 a 7 L. Gelijkaardige rit met een 320i zou geen liter minder verbruiken.

 

Dus voor een 320i betaal ik voor 140 km: 6.5l x 1.3 euro x 1.4= 11.83 euro voor 140km

Voor een 330e betaal ik voor 140 km: 10l x 1.3 euro= 13.00 euro voor 100 km te rijden op motor (per 2.5 km rijden 1 km laden) + 40 km  puur elektrisch= 140km

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, krikke said:

Dus voor een 320i betaal ik voor 140 km: 6.5l x 1.3 euro x 1.4= 11.83 euro voor 140km

Voor een 330e betaal ik voor 140 km: 10l x 1.3 euro= 13.00 euro voor 100 km te rijden op motor (per 2.5 km rijden 1 km laden) + 40 km  puur elektrisch= 140km

Uw berekening komt ongeveer uit op wat het is, maar je kan het beter berekenen als een meerverbruik en niet afzonderlijk zien:

  • 320i 140km = 6,5 x1.3 x 1.4 = 11,8
  • 330e zonder opladen: 7x1.3x1.4= 12,8 
  • 330e met opladen: 50km elektrisch en 90km benzine, gemiddelde zal je daar 4 a 5 zitten, laten we 4.5 nemen voor zelfde rijstijl als de 6.5 in de 20i: 4,5x1.3x1.4 = 8,2 + 12kWh (€3)

Bovenstaande manier is ook hoe uw boordcomputer het berekent, het gemiddelde verbruik wordt geteld over de totale afstand, niet alleen op uw afstand op verbrandingsmotor.

 

Maar: algemeen besluit daar is en blijft: privé is een 330e op dit moment nooit een goede keuze. Je verdient de meerprijs niet snel terug. Enkel in een bedrijfsomgeving wordt het interessant door VAA en aftrekbaarheid.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, krikke zei:

Omdat ik taks en verzekering op het totaalvermogen van de wagen moet betalen.

 

55 minuten geleden, William Blake zei:

Taks / BIV zijn op cilinderinhoud en uitstoot. (in Vlaanderen)

Verzekering is op kW van de verbrandingsmotor.

Dit dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een plug in hybride verzekering dus enkel op verbrandingsmotor en niet op het vermogen van een elektromotor?

Nog nooit iets van gelezen of gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, krikke zei:

Omdat ik taks en verzekering op het totaalvermogen van de wagen moet betalen.

Dan zouden er weinig Tesla's verkocht worden... (in Vlaanderen). 

Hoe zit het met BIV/VB voor EV's in Walifornia of BXL? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Challazer zei:

Dan zouden er weinig Tesla's verkocht worden... (in Vlaanderen). 

Hoe zit het met BIV/VB voor EV's in Walifornia of BXL? 

Die heeft geen verbrandingsmotor dus die verzekering is gratis. Hehe.

Sommige verzekeringen geven 20% korting op een hybride en 30% op een elektrische.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/4/2021 om 16:47, Rabbit zei:

Er is altijd iets als automerken theorie, en realiteit 😛 Rijdt dat eigenlijk goed zo een 530e?

Want ik heb echt slechte herinnering aan mijn 520d, ik vond dat geen motor voor die kist.

Ik vind de 530e heel wat aangenamer gemotoriseerd dan een 520d, ja. Zou altijd mijn keuze zijn, behalve om heel veel km af te leggen (let's say 50k/jaar of meer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid