Ga naar inhoud

Porsche Club Motorsport France


Mich

Aanbevolen berichten

Afgelopen weekend heb ik deelgenomen aan een koers georganiseerd door Porsche Club Motorsport France, voor mezelf de eerste keer dat ik met deze organisatie op circuit kwam. Zelf heb ik al een aantal jaar ervaring met ClubIDF en ROSCAR, waarbij ik een paar maanden terug op Dijon eens een 991Cup aan de tand gevoeld had. Het is dan ook via ditzelfde team "911 Impact Racing" dat ik de mogelijkheid kreeg om deel te nemen aan deze koers. 911 Impact rijdt zowel koersen bij ROSCAR als bij Club Motorsport France. Ik werd aangeboden om een wagen te delen met de teameigenaar die ik vrij goed ken. Het woordje "delen" is relatief hier aangezien ieder zijn eigen qualif en koers rijdt, maar het blijft natuurlijk wel 1 wagen die je een gans weekend heelhuids door alle sessies moet zien te jagen (tenminste als je een beetje respect voor je teamgenoot). Hiermee heb ik ook meteen het grootste verschil met de ROSCAR aangehaald. Daar rij je 1 qualif en 2 koersen van elk een uur met verplichte pitstop waarbij er van rijder mag gewisseld worden. Bij Porsche Club Motorsport zijn het slechts 2 koersen van 30', de "racetijd" is dus eigenljk slechts de helft. Beide hebben voor en nadelen. Misschien niet oninteressant om aan te halen is dat Porsche Club Motorsport een officieel erkende club is door Porsche en je dan ook met niks anders welkom bent dan het desbetreffende merk. ROSCAR komt voort uit Porsche Club Ile de France (IDF) dat een onafhankelijke club is en daardoor wel open staat voor performance cars van andere merken en dat maakt het ergens wel boeiend.

 

Soit, genoeg over de organisatie... terug naar het weekend: het event ging door op het fantastische en idyllische circuit van Lédenon, een 20km ten noorden van Nimes, een kleine 1000 km van Brussel. Op en top Zuid-Frankrijk, warme lucht, een stevige Mistral, het circuit zelf ligt op een plateau ongeveer een 80m boven het dorpje. Uniek. Het is een alom geliefd circuit door alle piloten. Getuige de 44 inschrijvingen die de Club had ontvangen, bijna het maximum aantal toegelaten door het circuit. Het is een zeer technische omloop met veel hoogteverschillen en blinde stukken, het wordt algemeen aanschouwd als het moeilijkste circuit van Frankrijk. Het lijkt een trage omloop te zijn maar daarin vergissen menig rijder zich wel es. Naast de piste nergens asfalt, allemaal grove kiezel of gras. Echt een oldskool track zoals we het graag hebben.

 

Begin juli was voor ons nog een drukke periode met het werk en had er niet echt attentie op gedaan op de timing van het weekend. Het was dus een complete verrassing dat het raceweekend plaatsvond op vrijdag-zaterdag ipv de verwachte zaterdag-zondag (quatorze juillet zal er wel voor iets tussenzitten). Daardoor werd het een lange donderdag... uiteindelijk om 22.30u s avonds ben ik kunnen doorrijden (met vrouw en kids) en het was heel druk op de snelweg wederom omwille van diene 14 juillet!!! Ik had een beetje stress van in de Rhone-vallei me te gaan vastrijden in de file (nog al meegemaakt) en dus werd het ergens wel een ritje tegen de tijd aangezien de briefing om 8.15u s morgens verplicht was voor alle Cup piloten. Ben een paar keer gestopt om me een halfuurtje af te kappen en eens het licht werd heeft Sylvia de laatste 150km gereden. Gelukkig weinig tot geen file gehad en rond 7.45u 's morgens reden we de paddock binnen die op dat moment in fase van ontwaken was.

 

Uurtje later zat ik al vastgegespt in de wederom mooi geprepareerde 991 Cup die blonk als nieuw. Deze wagen is een compleet nieuw opgebouwd chassis van vorige maand, vers vanuit Weissach!! eens de baan op ging er vanalles door me heen. Natuurlijk genoot ik van het rijden, maar het stoorde me dat ik geen vlot rondje kon afwerken wegens te weinig baankennis. Vooral op het einde zat er een blind stuk waar je moest indraaien naar links maar ofwel zat ik te vroeg, ofwel te laat... echt frustrerend. En je schakelde daar net naar de 4 dus ni echt een snelheid waarmee je graag door het grind gaat. Op 't einde van die sessie was ik al min of meer tevree met de rest van het rondje behalve dat laatste stuk. En dan krijg je toch wel wat stress, want eindedag moet je een qualif afwerken voor de koers van morgen.

 

In 2013 had ik hier al es gereden met een ROSCAR koers, 996 Cup toen. Ik probeerde me zaken van toen te herinneren, op de pc m'n filmpje van toen es gaan terugzoeken enzo maar het verschil was te groot om echt goeie vergelijkingspunten te trekken. De 991 Cup zou uiteindelijk 6-7s sneller rondgaan de de 996... dit is een eeuwigheid in circuit termen.

Soit, in sessie 2 begon de puzzel toch te vallen en ik begon ritme te krijgen in m'n rondje. Ook het duelleren met anderen trekt je naar een hoger niveau en je begint je grenzen te verleggen. Door zo te strijden in training was ik al es rondgegaan en ne keer door de grindbak gestoven, dingen die ik anders nooit voorheb, maar ik werd toch tegen m'n limieten gedwongen en het betekende ook dat er wel stevig getrapt werd.

Einde dag kon ik in qualif een 1.26.0 draaien hetgeen me op p5 zette van de 991 Cups, p4 van mijn klasse. De 991 Cups worden immers nog opgedeeld in de "standaards" ende "modifieds". Een 991 Cup voorzien van ABS wordt bij de "Modifieds" geplaatst hetgeen ik persoonlijk wel een goeie zaak vind dat die de podiumplaatsen voor de standaard autos ni komen wegkapen.

Hiermee kon ik terecht tevreden zijn. In het veld rijden 4 of 5 "R"'s mee die op een andere planeet zitten qua chronos en dus moesten we enkel die voor ons dulden. Daarachter stonden onze 991's en daarachter de 997's en Caymans. Ouder dan 997 draaide er ni mee. Ze zijn zeker welkom maar niemand racet ze nog. De enige 996 in het veld is een brede Biturbo die zich kan mengen met de snellere 997's en tragere 991's.

 

De dag nadien hadden we na race1 van de teameigenaar wat problemen met de banden en hoewel het niet gepland was de sessies tussenin de koersen nog te rijden, maande het team me aan om toch te rijden... warm warm warm!!! het was 34 graden de zaterdag. Ik was nagenoeg de enige auto on track om 14u en 15.30u. Tussen de ouwe sets banden die we bij hadden probeerden we de "beste" set te vinden en daarmee zou ik mijn koers aanvatten.

Was goed vertrokken in de koers, er gebeurde voor me een ongeval dat ik kon vermijden en zo kwam ik op P1 te liggen in m'n klasse. Jammer genoeg verrem ik me ietsje later en ik sta rond. Als laatste kon ik aanpikken en dankzij 2 Safetycar periodes kwam ik terug bij het veld. Heb nog een mooie remonte tot P6 gemaakt maar ik was zeer teleurgesteld in mezelf een quasi zeker podium te hebben vergooid. Filmpje gooi ik een dezer wel online ;)

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het circuit doet me wat denken aan Sonoma Raceway.

Tof verslag, tussen de lijnen lees ik dat je nog gaat racen met die mannen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Bouncing Bullet said:

Het circuit doet me wat denken aan Sonoma Raceway.

Tof verslag, tussen de lijnen lees ik dat je nog gaat racen met die mannen?

 

3 hours ago, utah said:

Belcar 2018? 

 

Geen concrete plannen... racen = budget hé voor liefhebbers/amateurs zoals ik. Zou wel nog graag de laatste koers vh jaar met deze equipe rijden en dat is op het mooie Le Castellet eind oktober. Moest ik geld genoeg hebben ik reed een gans seizoen met deze kerels. Auto is altijd spik en span en versta me heel goed met de ingenieur. Het klikt goed en maak snel vooruitgang met hem. Je kan met die man ook lekker doorredeneren over afstelling enzo. Zeer leuk.

aangepast door Mich
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de integrale video gezien en moet zeggen dat eens de Mich zijn skills vanonder het stof komen ik onder de indruk was. Opwarm ronde en start waren wat minder (ervaring, stress?) maar eens inde flow van de wedstrijd kan ik alleen chapeau zeggen. Vooral omdat ik weet dat Mich met het verstand koerst (geen onnodige brokken) en dus zeer beredeneerd koerst.

Echt sterk hoor Mich , en dat op een zeer moeilijk circuit waar een Porsche constant geconfronteerd wordt met zijn specifieke bouw.

Echt wel hoed af !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zalig, serieus veld en goed gereden :up:

Foutjes maken hoort erbij hé en als je P1 rijdt nog wat extra stress erbij. Ervaringen voor de toekomst :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Filmje van de koers. Echt stom van m'n fout:

opmerking: de video begint niet bij het begin precies. Heb geen idee hoe dat komt. Als iemand weet hoe ik dit kan verhelpen, please tell.

Er zit ook een paar laps safetycar in, best effe doorspoelen daar.

 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je link aangepast, je had dit zelf zo ingesteld. Maar youtube onthoudt dit wel dus jij zal wss geen verschil zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd cool. Ziet er wel een leuk circuit uit, Dijon stijl in het groot met een paar bochten die je idd correct moet aansnijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, dragonfly said:

Heb je link aangepast, je had dit zelf zo ingesteld. Maar youtube onthoudt dit wel dus jij zal wss geen verschil zien.

thanks! top :) ... je bedoelt da je de youtube url hebt aangepast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Mich:

thanks! top :) ... je bedoelt da je de youtube url hebt aangepast?

Ja, jij had de embed link gebruikt. Wss allemaal chinees :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Mich:

Echt stom van m'n fout:

Te laat geremd en dan (nog) te vroeg/snel willen insturen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid