Ga naar inhoud

BMW i3 LCI


Phil

Aanbevolen berichten

1 hour ago, josenjef said:

Op dit moment een 308 met driecilinder als aanloopwagen en die vindt ze heel leuk. Ze komt wel van een XC60 traktor diesel emoji16.png

moderne driepittertjes zijn niet te onderschatten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, josenjef zei:

Op dit moment een 308 met driecilinder als aanloopwagen en die vindt ze heel leuk. Ze komt wel van een XC60 traktor diesel emoji16.png

Ik had het over de audi...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Stancke zei:

Denk dat @Rabbit ondertussen er wel 1 en ander kan over vertellen :) 

Ik ga mijn relaas hier nog doen :) Ik ben zeker overtuigd. De  helft van de haters weten maar niet eens waar ze het over hebben in mijn opinie.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Stancke zei:

Denk dat @Rabbit ondertussen er wel 1 en ander kan over vertellen :) 

Ik ben eigenlijk nog een review aan het schrijven voor HotHatch.be, maar daar review ik hem dan ook met een andere insteek... Jacob heeft mijn feedback ook al gekregen.

Ik snap niet wat iedereen tegen de i3 heeft. Ik heb een week met een i3s mogen rijden en dat viel echt reuze mee. Het enige wat je hem mijn inziens objectief kan verwijten is zijn aanschijfprijs. Mijn exemplaar zat over de 50.000 euro gok.
Ik vond de mijne trouwens nog een vrij vet exemplaar 

Ik heb dus de i3s met de 90aH batterij ( als ik me niet vergis ). Reëel deed het ding bij mij zo'n 170 km, als ik wat normaal reed. Bij sportiever rijden ging dat eerder richting de 140 - 150 km. Om met de deur in huis te vallen: neen dat voldeed niet voor mijn dagelijks gebruik. Ik heb éénmaal serieus last gehad van Range Anxiety. De i3s had nog een 7 km range over toen ik thuis kwam, en dan reed ik al de laatste 20 km op Eco Pro + ( een soort spaarmodus met de airco en zo uit ). Als je hem dan moet opladen op je 2-fasig netwerk thuis heb je zeker 11u nodig, althans dat was mijn ervaring.

Het legt direct een groot pijnpunt bloot die België: te weinig laadpalen, en als je er dan al ene vindt stoot je op een kluwen van allerlei abonnementen. België is imo nog niet echt klaar voor EV's. En dat is waar de sterkte van Tesla ligt:; enerzijds de snelheid van het laden, anderzijds de beschikbaarheid aan palen. Ja, ik heb een paal of 2 in mijn buurt, maar aan die snelheid kon ik hem even goed thuis opladen.
Het doet je de zinloosheid van een etron en iPace beseffen. Die dingen duren waarschijnlijk 20u om thuis op te laden. En als je ze dan al kunt verbinden met een snellaadpaal, dan wordt dat in het geval van de iPace gereduceerd tot 84kWh blijkbaar, getuige een filmpje dat circuleert. Nogmaals: weer alle lof naar Tesla, die het gewoon allemaal veel beter bedacht hebben.

Los van dat euvel is de i3s gewoon een zeer leuke, en eigenlijk best zinvolle auto voor iemand die niet teveel baan doet, of als tweede auto.
Het ding rijdt zeer leuk ( ik begrijp trouwens het argument niet dat het niets als een BMW rijdt 😁, leg me dat eens uit wil je?) Het valt met niets te binnen het gamma vergelijken, maar ik vond er toch het nodige rijplezier in. Gezien zijn dunne bandjes hield dat nog vrij goed baan. 
De acceleratie is ook leuk te noemen: 6.9s naar 100, en eigenlijk vij geschifte hernemingen. Er is weinig dat sneller is in dagdagelijks verkeer.
De auto zit ook zeer goed in elkaar vond ik, qua build quality moet dit zeker nit onderdoen voor pakweg een 1 of een 3 reeks. Nu goed, dat mag dan wel voor die prijs.

Kortom: ik kan hem eigenlijk iedereen aanraden, die de actieradius niet nodig heeft.
Volgend jaar moet mijn vrouw een leasebak kiezen, en ik hoop dat een i3 ertussen zit. Dan is de kans eigenlijk vrij groot dat we er een gaan nemen.
Ik zelf ben alvast overtuigd van het elektrische rijden voor dagdagelijks verkeer. Het is vrij rustgevend, en de acceleratie is leuk ( ja zelfs komende van een D3 ). Ik volg het elektrotoneel dan ook vanaf nu van dichtbij. 

20181102_153131465_iOS.jpg

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de eerste reeks gereden en daar was de kaars uit boven de 90km/u, had ie echt moeite met bochtige wegen en naar mijn samenstelling +50K voor een compacte auto met erg beperkte range...

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, wooter zei:

Ik heb de eerste reeks gereden en daar was de kaars uit boven de 90km/u, had ie echt moeite met bochtige wegen en naar mijn samenstelling +50K voor een compacte auto met erg beperkte range...

Wel, dat moet dat echt de eerste reeks geweest zijn. Die waar ik mee reed, die trok echt vlot tot 140 - 150 km/u. Toegegeven dat is gebruikmakend van het momentum dat je had van je acceleratie onder de 100km/u. Als je echt moet hernemen boven de 120 gaat het niet meer zo flitsend.

Maar om je een idee te geven: het ding was nipt sneller dan een 120d met sportautomaat tot 120/130.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, wooter zei:

Maar je ziet zelf al hoe verslavend EV rijden is :)

Dat is het zeker, daar ben ik nu wel van overtuigd. Maar je gaat me nog niet horen zeggen dat ik een Ardennenrit liever met een EV doe. Het rijdt zalig, maar je mist als hobbyrijder wat interactie vond ik. maar als dagdagelijkse auto: top.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Rabbit zei:

Wel, dat moet dat echt de eerste reeks geweest zijn. Die waar ik mee reed, die trok echt vlot tot 140 - 150 km/u. Toegegeven dat is gebruikmakend van het momentum dat je had van je acceleratie onder de 100km/u. Als je echt moet hernemen boven de 120 gaat het niet meer zo flitsend.

Maar om je een idee te geven: het ding was nipt sneller dan een 120d met sportautomaat tot 120/130.

Hier dezelfde positieve ervaring. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de i3s zelfs knap... 🤭

 

Ik weet het, ik schrik er ook van... want 'k vond 'em bij z'n lancering hondslelijk.
Heb me een breuk gelachen toen ik de eerste exemplaren zag rondrijden, heb deze wagen bijgevolg ook voor een lange tijd straal genegeerd. 

Ergens rond 2016 kwam daar verandering in. Ik weet niet goed wat me getriggerd had, een update ofzo. Vervolgens ermee gereden... en toen klopte het totaalplaatje voor mij ineens. 't Is alsof de liefde voor dat autootje er pas gekomen is eens ik het totale concept zag.

Als het om een compacte EV gaat denk ik aan niks anders dan deze i3. Ik weet dat er ondertussen Kia's en Nissan's zijn die me werkelijk niks doen, ik kan er niet om lachen, niet om wenen, niet enthousiast over zijn, niks. Maar deze i3 zie ik als een unicorn in het autolandschap. 't Is iets speciaals en 't trekt me ook iets meer aan dan een Tesla... die al bij al vrij 'normaal' is gebouwd. Maar door de prijs... en de wetenschap dat 'em hoogst waarschijnlijk nooit m'n primair voertuig kan zijn, blijft het vooralsnog beperkt tot wat sympathie vanaf de zijlijn. Iets als een Tesla Model 3 is een veel normalere en meer praktischere (en dus betere) propositie imho, 't is alleen niet zo speciaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Logic zei:

Ik vind de i3s zelfs knap... 🤭

 

Ik weet het, ik schrik er ook van... want 'k vond 'em bij z'n lancering hondslelijk.
Heb me een breuk gelachen toen ik de eerste exemplaren zag rondrijden, heb deze wagen bijgevolg ook voor een lange tijd straal genegeerd. 

Ergens rond 2016 kwam daar verandering in. Ik weet niet goed wat me getriggerd had, een update ofzo. Vervolgens ermee gereden... en toen klopte het totaalplaatje voor mij ineens. 't Is alsof de liefde voor dat autootje er pas gekomen is eens ik het totale concept zag.

Als het om een compacte EV gaat denk ik aan niks anders dan deze i3. Ik weet dat er ondertussen Kia's en Nissan's zijn die me werkelijk niks doen, ik kan er niet om lachen, niet om wenen, niet enthousiast over zijn, niks. Maar deze i3 zie ik als een unicorn in het autolandschap. 't Is iets speciaals en 't trekt me ook iets meer aan dan een Tesla... die al bij al vrij 'normaal' is gebouwd. Maar door de prijs... en de wetenschap dat 'em hoogst waarschijnlijk nooit m'n primair voertuig kan zijn, blijft het vooralsnog beperkt tot wat sympathie vanaf de zijlijn. Iets als een Tesla Model 3 is een veel normalere en meer praktischere (en dus betere) propositie imho, 't is alleen niet zo speciaal. 

Je beschrijft helemaal mijn gevoel erbij :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben daarstraks even gaan rijden met de i3s en het is voor mij over de hele lijn positief, enkel 1 ding stak zwaar tegen en dat is het stuiteren over betonbanen. Het is ook niet zo gek denk ik gezien de wagen vrij kort is en er dan 20inch opvijzen met een dun laagje rubber ... Mocht de koffer iets groter zijn zouden we het verder bekijken of er versies zijn met meer comfort, nu is de kans klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik kan me helemaal vinden in de review van BMWBlog enkele weken geleden: tot 2017 een interessante EV, maar met de komst van de Model 3 verslagen op gebied van prijs vs gebruiksgemak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, wooter zei:

En ik kan me helemaal vinden in de review van BMWBlog enkele weken geleden: tot 2017 een interessante EV, maar met de komst van de Model 3 verslagen op gebied van prijs vs gebruiksgemak.

Klopt, maar de i3 is gewoon tweedehands reeds te koop aan een deftige prijs.

€35000

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

170km reëel rijbereik, wat geeft dat bij -5°C als hij 's nachts buiten gestaan heeft?

een kennis van ons vader heeft er eentje (een van de eersten), in de winter kon die maar heel nipt van thuis naar haar werk en terug

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, wooter said:

En ik kan me helemaal vinden in de review van BMWBlog enkele weken geleden: tot 2017 een interessante EV, maar met de komst van de Model 3 verslagen op gebied van prijs vs gebruiksgemak.

Idd. Als je pakweg in april volgend jaar met een ev wilt rijden kan je dus beter naar de Tesla boer gaan en een Model 3 bestellen ... ehh .... ofzo .... Want die is leverbaar ... en kost minder ...

 

ffs :fp: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de VS is het al een done deal: een Model 3 heb je sneller dan een i3. Daarom ook dat de i3 daar aan stevige kortingen verkocht wordt...

In Europa zal het van hetzelfde zijn 2e helft van 2019 verwacht ik.

Wat schrikwekkend is, is dat geen van de concurrenten een auto klaar heeft in dat timeframe met een vergelijkbare range en prijs. Zolang je gelooft dat mensen nog altijd liever een benzine of diesel willen, is dat allemaal perfect, maar ik denk dat de Model 3 stevig een stuk van de koek gaat opeisen en nog 2 jaar lang beperkt zal zijn door productiecapaciteit en niet door kopers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, flupke73 zei:

170km reëel rijbereik, wat geeft dat bij -5°C als hij 's nachts buiten gestaan heeft?

een kennis van ons vader heeft er eentje (een van de eersten), in de winter kon die maar heel nipt van thuis naar haar werk en terug

Er is nu ook de 120ah versie, en de versie met rex zal in de winter de 150 km wel halen. Wat voldoende is als stadswagen.

En een laadpaal blijft de boodschap voor alle elektrische wagens in de winter... warme auto inclusief batterij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, flupke73 zei:

170km reëel rijbereik, wat geeft dat bij -5°C als hij 's nachts buiten gestaan heeft?

een kennis van ons vader heeft er eentje (een van de eersten), in de winter kon die maar heel nipt van thuis naar haar werk en terug

Ik snap het effekt van koude niet. Is het een kwestie van verliezen of van slecht opladen en ontladen. Als het dat laatste is zal hij gewoon niet trekken tot hij opgewarmd is maar dan gaat het best. Opladen is wat moeilijker.. ge moet uw batterijen wat kunnen opwarmen. Meteen laden na het rijden bv.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid