Ga naar inhoud

BMW i3 LCI


Phil

Aanbevolen berichten

19 minutes ago, wooter said:

Die wordt... verbruikt? 🤷‍♂️ 

 

Ik volg Capri. Dus de elektromotor werkt inefficiënter bij koud weer? Verbruikt meer energie voor dezelfde arbeid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ICM zei:

Ik volg Capri. Dus de elektromotor werkt inefficiënter bij koud weer? Verbruikt meer energie voor dezelfde arbeid?

nee, batterij loopt leeg + er wordt energie gebruikt om de batterij op te warmen

(als ge uwe Sony Walkman mee nam op de skipiste waren die potloodbatterijkes, allé, de pillen, toch ook rap leeg hé)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, flupke73 said:

(als ge uwe Sony Walkman mee nam op de skipiste waren die potloodbatterijkes, allé, de pillen, toch ook rap leeg hé)

Dat waren bij mijn wegen geen Lithium batterijen 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Capitol said:

Inderdaad “voor jezelf”, “jouw cijfers”.... dat is nu net jouw probleem. Jij kan niets, maar dan ook niets ivm Tesla objectief bekijken.
Ik herhaal:
Meerdere EV bestuurders melden dat het rijbereik DUIDELIJK minder is bij koud weer. En dat is niet het geval bij een diesel of benzine. Maar toch moet jij dat blijven tegenspreken.

Ik zeg dat toch ook? Ik zeg enkel dat het niet zo dramatisch veel is.

Op zo een traject scheelt het - op het oog - 10%. Het verbruik voor die afstand schommelt tussen de 46kWh en 52kWh als ik 'lukraak' een datum in de zomer en in de winter vergelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, flupke73 said:

nee, batterij loopt leeg + er wordt energie gebruikt om de batterij op te warmen

(als ge uwe Sony Walkman mee nam op de skipiste waren die potloodbatterijkes, allé, de pillen, toch ook rap leeg hé)

Hier iemand die het begrijpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, wooter zei:

Die wordt... verbruikt? 🤷‍♂️

:) was het maar waar, dan zou de batterij daardoor vlot opwarmen.

21 minuten geleden, wooter zei:

Nee.

Aha. Dus het verbruik is niet hoger, maar een koude batterij krijgt ge bij wijze van spreken maar half leeg. Uw factuur daarentegen stijgt niet.

Dat zou betekenen dat indien de interne weerstand van de batterij op lange afstand de batterij op bedrijfstemperatuur kan krijgen (mits voldoende isolatie dus), het bereik van koude start precies hetzelfde is als bij warm weer. Uw meterke toont dan een tijd hoger verbruik aan dan normaal, maar verderop een lager verbruik dan normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt wel degelijk... Om de energie in de batterij te ontladen, is meer energie nodig. De elektromotor zelf verbruikt niet meer, maar de batterij verliest meer energie dan bij een normale temperatuur van 20º.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Le Capri Mauve said:

:) was het maar waar, dan zou de batterij daardoor vlot opwarmen.

Aha. Dus het verbruik is niet hoger, maar een koude batterij krijgt ge bij wijze van spreken maar half leeg. Uw factuur daarentegen stijgt niet.

Nee, die interne weerstand van de batterij is hoger. De batterij gaat wel degelijk leeg.

Just now, Le Capri Mauve said:

Dat zou betekenen dat indien de interne weerstand van de batterij op lange afstand de batterij op bedrijfstemperatuur kan krijgen (mits voldoende isolatie dus), het bereik van koude start precies hetzelfde is als bij warm weer. Uw meterke toont dan een tijd hoger verbruik aan dan normaal, maar verderop een lager verbruik dan normaal.

En dat is dus ook wat ik merk: de eerste 40km verbruikt mijn Tesla meer dan gemiddeld bij koude temperaturen. Daarna normaliseert dat verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, flupke73 said:

nee, batterij loopt leeg + er wordt energie gebruikt om de batterij op te warmen

(als ge uwe Sony Walkman mee nam op de skipiste waren die potloodbatterijkes, allé, de pillen, toch ook rap leeg hé)

Dat opwarmen begrijp ik, maar waar gaat die energie dan naartoe als die niet meer beschikbaar is?

2 minutes ago, wooter said:

Nee, die interne weerstand van de batterij is hoger. De batterij gaat wel degelijk leeg.

En dat is dus ook wat ik merk: de eerste 40km verbruikt mijn Tesla meer dan gemiddeld bij koude temperaturen. Daarna normaliseert dat verbruik.

De weerstand van de batterij verhoogt met het dalen van de temperatuur, de energie gaat niet verloren , maar is niet beschikbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens kijken naar korte ritjes bij koud en warm weer. Telkens de eerste rit van de dag, 18km lang en zo een 24 minuten onderweg:

  • 5/02 -2ºC 333Wh/km
  • 6/02 -2,3ºC 327Wh/km
  • 9/02 -2,6ºC 316Wh/km

 

  • 5/06 15,7ºC 285Wh/km
  • 8/06 17,8ºC 267Wh/km
  • 11/06 15,9º 253Wh/km

Je zou dus kunnen stellen dat het voor een EV beter is om lange afstanden te rijden dan korte afstanden? 😈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, ik heb het zelf opgezocht en bij koud weer is de interne weerstand van de batterijen hoger. Dat betekent dat er een echt verlies is en dus warmen ze zichzelf ook op. Ik vind ook iets over plannen voor voorverwarmen bij Tesla maar snap daar het voordeel nog niet van.  Daarnaast vermindert de capaciteit van batterijen bij koud weer nog eens. Een koude batterij slaat dus minder op. Het precieze gedrag van een batterij warm opladen en koud gebruiken zal iets moeilijker liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ICM said:

Dat opwarmen begrijp ik, maar waar gaat die energie dan naartoe als die niet meer beschikbaar is?

De weerstand van de batterij verhoogt met het dalen van de temperatuur, de energie gaat niet verloren , maar is niet beschikbaar?

Wat gebeurt er met de benzine als een koud motorblok draait? Verdwijnt die ook? Tuurlijk niet, het mengsel staat rijker en er wordt meer benzine verbrand.

Bij een koude temperatuur is de interne weerstand hoger. Wat doet weerstand? Weerstand verbruikt energie. Die energie wordt omgezet naar warmte, de individuele batterijcellen verliezen warmte...

https://ocw.tudelft.nl/course-lectures/basic-electrochemistry-thermodynamics-batteries/

https://www.spp1473.kit.edu/downloads/Elke_Schuster_The_Thermodynamics_of_Lithium-Ion-Batteries.pdf

Om net dezelfde reden staan er elke winter toch honderden mensen met een platte batterij thuis? Dat is toch ook niet omdat de batterij spontaan ontladen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Le Capri Mauve said:

Bon, ik heb het zelf opgezocht en bij koud weer is de interne weerstand van de batterijen hoger. Dat betekent dat er een echt verlies is en dus warmen ze zichzelf ook op. Ik vind ook iets over plannen voor voorverwarmen bij Tesla maar snap daar het voordeel nog niet van.  Daarnaast vermindert de capaciteit van batterijen bij koud weer nog eens. Een koude batterij slaat dus minder op. Het precieze gedrag van een batterij warm opladen en koud gebruiken zal iets moeilijker liggen.

Door de batterij kunstmatig op te warmen, komen de individuele cellen sneller op temperatuur en verlaagt de interne weerstand, waardoor het verbruik zakt.

Tesla heeft dat, Jaguar heeft dat in hun I-Pace, de meeste EV's hebben zo een principe.

De nieuwe Nissan Leaf heeft wel verwarming maar geen koeling, wat betekent dat als de batterijen te warm worden door bijvoorbeeld snelladen, het snellaas-vermogen beperkt geraakt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, wooter said:

Wat gebeurt er met de benzine als een koud motorblok draait? Verdwijnt die ook? Tuurlijk niet, het mengsel staat rijker en er wordt meer benzine verbrand.

 

Euh, ja die energie verdwijnt samen met de benzine zoals je zegt: die wordt extra verbrand.

2 minutes ago, wooter said:

Bij een koude temperatuur is de interne weerstand hoger. Wat doet weerstand? Weerstand verbruikt energie. Die energie wordt omgezet naar warmte, de individuele batterijcellen verliezen warmte...

https://ocw.tudelft.nl/course-lectures/basic-electrochemistry-thermodynamics-batteries/

https://www.spp1473.kit.edu/downloads/Elke_Schuster_The_Thermodynamics_of_Lithium-Ion-Batteries.pdf

Om net dezelfde reden staan er elke winter toch honderden mensen met een platte batterij thuis? Dat is toch ook niet omdat de batterij spontaan ontladen is?

Waarom dan nog extern opwarmen als ze dat uit zichzelf al doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je minder energie verbruikt door ze kunstmatig op te warmen, dan te wachten tot de cellen zelf op temperatuur komen. Bij normaal gebruik bij vriestemperaturen komen die cellen nooit aan hun ideale temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de isolatie niet goed is dus :) anders ligt het voordeel helemaal niet voor de hand.

Opwarmen tijdens laden zou ook een voordeel zijn. Batterij kan voller.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Batterij kan 100% vol ook bij koude, dat is het probleem niet. Wat je wel ziet is dat een koude batterij niet de hoge vermogens van een snellader aan kan, maar daarom dient dan ook de verwarming. Om dezelfde reden zit er koeling op die batterijen, want een snellader genereert dus ook warmte in de cellen.

Daarom hoor je de ventilator van een Tesla ook blazen als ie al 10 minuten aan een supercharger staat en de batterij onder de 50% zit. Dan is het vermogen van de supercharger het hoogst, en de hitte veroorzaakt van 120kW moet weg kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, wat is dan het werkelijke verlies aan range in de winter? 25% ?

Dat bekom ik toch als ik kijk op https://ev-database.nl/auto/1088/Tesla-Model-S-100D .

Het is niet niks, pakweg het dubbel van bij een verbrandingsmotor, maar ik zou er best mee kunnen leven. 

aangepast door stijn82
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minutes ago, stijn82 said:

Het is niet niks, pakweg het dubbel van bij een verbrandingsmotor, maar ik zou er best mee kunnen leven. 

Mijn auto verbruikt geen 12% meer in de winter dan in de zomer. Dat zou willen zeggen dat ik van 10.6 naar bijna 12 liter zou gaan. Dat is absoluut het geval niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's omda gij sowieso al veel verbruikt ;) pak dat er bij veel wagens 0,5 a 1 liter bijkomt in de winter, dan zit ge bij een vrij zuinige wagen (5-6 liter) rap aan de grootteorde waarvan ik spreek. 

Winterbanden helpt ook al niet (tenzij ze op kleinere velgen zitten).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's omda gij sowieso al veel verbruikt [emoji6] pak dat er bij veel wagens 0,5 a 1 liter bijkomt in de winter, dan zit ge bij een vrij zuinige wagen (5-6 liter) rap aan de grootteorde waarvan ik spreek. 
Winterbanden helpt ook al niet (tenzij ze op kleinere velgen zitten).
 
Die van mij gaat van 4,8 naar 5.
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, ir_fuel zei:

Mijn auto verbruikt geen 12% meer in de winter dan in de zomer. Dat zou willen zeggen dat ik van 10.6 naar bijna 12 liter zou gaan. Dat is absoluut het geval niet.

Een ontbrandingsmotor heeft een rendement van 40%.  De afval gebruiken we om in de winter het interieur te verwarmen.

Een elektrische motor heeft een rendement van plus min 80%. En die 20% kunnen we niet recupereren als warmte in het interieur.

Kost dus extra energie in de winter. Elektrische motoren zouden hun rendement ook in de winter moeten halen. Tenzij je enige krimp in rekening gaat brengen, dikkere olie op de bewegende delen enz...  maar dat is bij alle motoren. 

Het extra verbruik van een elektrische auto valt op in de winter omdat hij in de zomer zuiniger is dan een conventionele motor. Minder afvalenergie.

Dat extra verbruik (lees: beperktere rijbereik)in de winter heeft te maken met verwarming, de capaciteit van de batterij bij lagere temperaturen en de beschikbaarheid van de energie bij een bepaalde temperatuur. 

Vroeger kregen we de tip, platte batterij zet je lichten een paar minuten aan zodat de batterij warm wordt... en er extra capaciteit vrij komt.

Een conventionele motor krijgt meer of minder lucht binnen door een verandering van de buitentemperatuur/druk. Wat een invloed heeft op het rendement. 

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid