Ga naar inhoud

BMW i3 LCI


Phil

Aanbevolen berichten

10 hours ago, Le Capri Mauve said:

Ik snap het effekt van koude niet. Is het een kwestie van verliezen of van slecht opladen en ontladen. Als het dat laatste is zal hij gewoon niet trekken tot hij opgewarmd is maar dan gaat het best. Opladen is wat moeilijker.. ge moet uw batterijen wat kunnen opwarmen. Meteen laden na het rijden bv.

Het effect is dat bij koude de batterijen sneller ontladen, dus de auto meer verbruikt.

Dat is zoals een auto met klassieke verbrandingsmotor: die verbruikt ook meer buiten zijn ideale temperatuur. Met batterijen is dat hetzelfde, en hoe kouder, hoe verder af de batterij zit van zijn ideale temperatuur en hoe langer het duurt dat de batterij en het temperatuur management systeem de batterij op de juiste temperatuur krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, wooter zei:

Het effect is dat bij koude de batterijen sneller ontladen, dus de auto meer verbruikt.

Dat is zoals een auto met klassieke verbrandingsmotor: die verbruikt ook meer buiten zijn ideale temperatuur. Met batterijen is dat hetzelfde, en hoe kouder, hoe verder af de batterij zit van zijn ideale temperatuur en hoe langer het duurt dat de batterij en het temperatuur management systeem de batterij op de juiste temperatuur krijgt.

Batterijen zijn niet zoals een klassieke motor. Die gaan niet meer verbruiken als de temperatuur te laag is. Bij batterijen moet de rekening kloppen van hoeveel kwh ge erin stopt en eruit haalt.

Meer verbruik bij electriciteit betekent dat er ergens stukken zijn die teveel opwarmen. Ik denk dat koud weer eerder betekent dat ge minder 'vol' kunt laden en minder 'leeg' kunt ontladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, wooter zei:

 

Dat is zoals een auto met klassieke verbrandingsmotor: die verbruikt ook meer buiten zijn ideale temperatuur. Met batterijen is dat hetzelfde, en hoe kouder, hoe verder af de batterij zit van zijn ideale temperatuur en hoe langer het duurt dat de batterij en het temperatuur management systeem de batterij op de juiste temperatuur krijgt.

Moh vent toch ! Dat is nu eens een typische uitspraak waar je bewijst hoe ver weg je bent met je adoratie voor je "eigen" auto. 

Hoeveel minder range heb ik bij lage temperaturen met een door benzine of diesel aangedreven wagen? Het is helemaal niet hetzelfde, dat is zeggen dat je op je rapport geen 100% scoort en dat je dus minder "hebt" waarbij je geen verschil maakt tussen 95% en 50%, want het is geen 100

En hoeveel bij jou EV?

Wees eens intellectueel eerlijk man, het zou voor iedereen aangenamer zijn en vermijden dat ik straks 1 op 2 posts op dit forum schrijf puur en alleen om uw zever te ontkrachten. Er is veel positiefs te vertellen over bepaalde voordelen van EV, maar stop je gewoon met je waanzin. Nu goed sekteleden terug naar een normale wereld krijgen...................... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De waarheid ligt ergens in het midden. Ja een EV verliest een aanzienlijk deel van zijn range bij koude. 30-40% ofzo, tov 10-15% ofzo bij een verbrandingsmotor. 

Het is onmiskenbaar een nadeel van EV's, net zoals er ook onmiskenbare voordelen zijn ;)

Wel een beetje ironisch dat er net in een koud land als Noorwegen het meeste EV's rondrijden, terwijl dat het in zuid europa en afrika nog wel even zal duren eer ze zo ver zijn :) 

 

aangepast door stijn82
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar allez nu, waar haal je dat vandaan?

Koude speelt een rol bij het snelladen, dat klopt, maar houdt niet tegen om de batterij vol te laden.

Het meerverbruik bij koude ligt echt wel aan de temperatuur van de batterij. Nu, de meeste EV's hebben koeling/verwarming van de batterij en dat kost ook energie, maar dat is nog altijd efficiënter dan geen koeling/verwarming voorzien en de batterij natuurlijk laten verwarmen is niet altijd een optie; bij normaal verbruik wordt de batterij niet warm genoeg bij wintertemperaturen.

Kijk, het is simpel... We hebben hier al enkele bestuurders van elektrische auto's, en allemaal zijn ze unaniem: tijdens koudere temperaturen is het verbruik, gemeten in Wh/km, hoger dan bij zomertemperaturen. Zo simpel is het. Het is niet alsof er minder in de batterij zit maar het verbruik gelijk blijft, maar effectief dat de batterij vol geladen is maar het verbruik hoger is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Jokke_vlo said:

Moh vent toch ! Dat is nu eens een typische uitspraak waar je bewijst hoe ver weg je bent met je adoratie voor je "eigen" auto. 

Hoeveel minder range heb ik bij lage temperaturen met een door benzine of diesel aangedreven wagen? Het is helemaal niet hetzelfde, dat is zeggen dat je op je rapport geen 100% scoort en dat je dus minder "hebt" waarbij je geen verschil maakt tussen 95% en 50%, want het is geen 100

En hoeveel bij jou EV?

Wees eens intellectueel eerlijk man, het zou voor iedereen aangenamer zijn en vermijden dat ik straks 1 op 2 posts op dit forum schrijf puur en alleen om uw zever te ontkrachten. Er is veel positiefs te vertellen over bepaalde voordelen van EV, maar stop je gewoon met je waanzin. Nu goed sekteleden terug naar een normale wereld krijgen...................... 

Wat lul je nu?

Ik zeg toch nergens dat het verlies identiek is? Ik zeg enkel dat een koude verbrandingsmotor een hoger verbruik heeft, net zoals een koude batterij een hoger verbruik heeft.

Het verschil is dat op 10 minuten je benzineblok op temperatuur is. Logisch, want in dat blok zitten continu explosies die hitte veroorzaken. Maar op 10 minuten is je batterij nog niet op temperatuur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vergelijking gaat gewoon niet op, dat is gelul man. De discussie gaat over impact op rijbereik. Soit................ er is dus VERLIES bij beide, alleen heeft het bij de ene zo goed als geen impact en bij de andere een enorme impact. Maar dat vergeet je natuurlijk te vermelden :D 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je echt naar efficiëntie kijken?

Een benzinetank van 50 liter is 485kWh aan energie (1 liter benzine = 9,7 kWh)

Een volle Tesla batterij in een Model S 100D is 102kWh. Met 4kWh marge zit je aan 98kWh aan energie.

Mijn 1300kg BMW Z4M had 13l nodig voor 100km. Dat is 126kWh.

Mijn 2500kg Model X heeft minder dan 300Wh/km nodig, dus 30kWh voor 100km.

Als ik in de winter dan aan 35kWh zit aan verbruik voor 100km, waarover panikeren we dan...

Oh, en voor de lol moet je eens berekenen hoeveel energie nodig is om 13 liter benzine te maken, op te slaan en te transporteren, vs 30 of 35kWh.

Een i3 is overigens zuiniger. EPA rating op een i3 is 18kWh/100km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Jokke_vlo said:

De vergelijking gaat gewoon niet op, dat is gelul man. De discussie gaat over impact op rijbereik. Soit................ er is dus VERLIES bij beide, alleen heeft het bij de ene zo goed als geen impact en bij de andere een enorme impact. Maar dat vergeet je natuurlijk te vermelden :D 

Gelul, gast. "Zo goed als geen" en "Enorm" is een verschil van 10%. Doe je korte ritten met je benzine of diesel, is het verschil nog kleiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, wooter said:

Wil je echt naar efficiëntie kijken?

Een benzinetank van 50 liter is 485kWh aan energie (1 liter benzine = 9,7 kWh)

Een volle Tesla batterij in een Model S 100D is 102kWh. Met 4kWh marge zit je aan 98kWh aan energie.

Mijn 1300kg BMW Z4M had 13l nodig voor 100km. Dat is 126kWh.

Mijn 2500kg Model X heeft minder dan 300Wh/km nodig, dus 30kWh voor 100km.

Als ik in de winter dan aan 35kWh zit aan verbruik voor 100km, waarover panikeren we dan...

Oh, en voor de lol moet je eens berekenen hoeveel energie nodig is om 13 liter benzine te maken, op te slaan en te transporteren, vs 30 of 35kWh.

Een i3 is overigens zuiniger. EPA rating op een i3 is 18kWh/100km.

BLA BLA BLA BLA BLA BLA . Iets met een duivel en een wijwatervat

 

1% rijbereik kwijt per graad onder de 20. Verliest een verbrandingsmotor 20% van zijn range bij 0 graden? NEE.

Ergo, zever wat je wil, het verschil is gigantisch.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cijfertjes, cijfertjes, theorie, energie, kWh,.... maakt allemaal niet uit. Praktijk telt.
Het enige wat hier telt is dat er mensen met een EV duidelijk aangeven dat hun rijbereik SIGNIFICANT omlaag gaat als het koud is. Er is nog niemand die dit gezegd heeft dat ze ditzelfde voor hebben met een diesel of benzine! Daar is geen discussie voor nodig, de bewijzen zijn er.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, wooter zei:

Kijk, het is simpel... We hebben hier al enkele bestuurders van elektrische auto's, en allemaal zijn ze unaniem: tijdens koudere temperaturen is het verbruik, gemeten in Wh/km, hoger dan bij zomertemperaturen. Zo simpel is het. Het is niet alsof er minder in de batterij zit maar het verbruik gelijk blijft, maar effectief dat de batterij vol geladen is maar het verbruik hoger is...

Het is simpel. Die bestuurders zien een hoger cijfertje voor verbruik als het koud is en denken dat er meer energie verbruikt wordt. Alleen kan dat niet. Waar gaat die energie naartoe? Wat wel kan is dat de beschikbare range sneller slinkt en de software dat interpreteert als een hoger verbruik. Ge moet dus scenarios gaan vergelijken:

  • bij 20 graden 80kwh in de batterij
  • laten afkoelen tot 0 graden
  • 50km rijden
  • weer opwarmen tot 20 graden
  •  lading batterij meten

versus

  • bij 20 graden 80kwh in de batterij
  • 50km rijden
  •  lading batterij meten

Is er een verschil in de uiteindelijke energieinhoud van de batterij?

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

1% rijbereik kwijt per graad onder de 20. Verliest een verbrandingsmotor 20% van zijn range bij 0 graden? NEE.

Ergo, zever wat je wil, het verschil is gigantisch.

Inderdaad! Zal eerder 50% zijn! koude motor moet rijk draaien en verbruikt enorm, maar verbranding is ook onvolledig. Door de opwarming van het geheel is dat effect maar tijdelijk. Maar bij veel korte ritjes en nog iets meer in de winter zal het verbruik hoog liggen. Chemisch en thermodynamisch gezien zal de rekening kloppen.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is 20 graden, ik tank straks vol en rijd 650km zonder tanken, is dat in de winter bij 10 graden plots 325km? Is dat zo? 

DAAR gaat het toch over. Echt man wat een gezwets verkoop je hier toch. Compleet maar dan ook compleet naast de kwestie.  Het verlies aan range op batterij is gewoon gigantisch.

Ik snap niet wat je praatjes daar aan veranderen. 

Wat wil je nu zeggen met je 10%? dat in bovenstaand voorbeeld je EV met een ragen van 400 km bij koude temperaturen nog 360km haalt? Hallucinant wat een imaginaire wereld je voor jezelf creëert. Let op ik ben er jaloers op he. Als ge met een lelijk mormel getrouwd bent en je kan je elke avond inbeelden dat het om Miss World gaat......... het maakt het leven net iets leuker ! 

En ondertussen gaan de voordelen van een EV verloren in de discussie. Ik herhaal: als tweede wagen voor de "kortere" afstanden, is dat super praktisch. Je verliest gewoon nul tijd met tanken. 

Wat jij dan probeert is de nadelen met gefantaseerde halve of hele onwaarheden teniet te doen. Echt spijtig..... dat meen ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, stijn82 said:

De waarheid ligt ergens in het midden. Ja een EV verliest een aanzienlijk deel van zijn range bij koude. 30-40% ofzo, tov 10-15% ofzo bij een verbrandingsmotor. 

Het is onmiskenbaar een nadeel van EV's, net zoals er ook onmiskenbare voordelen zijn ;)

Wel een beetje ironisch dat er net in een koud land als Noorwegen het meeste EV's rondrijden, terwijl dat het in zuid europa en afrika nog wel even zal duren eer ze zo ver zijn :) 

 

Omdat je ook weer je cijfers overdrijft.

Het is geen 30-40%.

In de zomer raak ik net geen 300Wh/km aan, in de winter maximum 340Wh/km.

In casu, 17/01/2018 een rit van 174km naar Nederland bij 1,7ºC, 340Wh/km. Diezelfde rit in de andere richting op 18/01 bij 6,5ºC aan 262Wh/km.

Op 17/07/2018 dezelfde rit naar Nederland bij 22,1ºC, 261Wh/km. De terugrit op 18/07 bij 17,6ºC 271Wh/km.

Als we de twee extremen pakken (261Wh/km vs 340Wh/km) is 340Wh 30% meer dan 261Wh.

Ik heb nog andere data... 04/07 was het 18º en had ik 258Wh/km verbruik. De dag erop was het 23º en zat ik aan 282Wh/km. 

20/06, 19º en 267Wh. 21/06 14º en 256Wh. 13/06 18º en 250Wh, 7/02 -3,3º maar 300Wh/km, 8/02 4,8º en 292Wh/km. 14/02 -2,6º 294Wh/km en 15/02 5º 302Wh/km.

Rijstijl heeft meer invloed dan enkel de temperatuur.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Capitol said:

Cijfertjes, cijfertjes, theorie, energie, kWh,.... maakt allemaal niet uit. Praktijk telt.
Het enige wat hier telt is dat er mensen met een EV duidelijk aangeven dat hun rijbereik SIGNIFICANT omlaag gaat als het koud is. Er is nog niemand die dit gezegd heeft dat ze ditzelfde voor hebben met een diesel of benzine! Daar is geen discussie voor nodig, de bewijzen zijn er.

Gast ik zit op anderhalf jaar aan praktijk. En niet 'aanvoelen' maar effectieve cijfers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Het is simpel. Die bestuurders zien een hoger cijfertje voor verbruik als het koud is en denken dat er meer energie verbruikt wordt. Alleen kan dat niet. Waar gaat die energie naartoe?

Die wordt... verbruikt? 🤷‍♂️ 

5 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Wat wel kan is dat de beschikbare range sneller slinkt en de software dat interpreteert als een hoger verbruik.

Dat betekent toch dat het verbruik hoger is, als de range slinkt?

Overigens weet het BMS helemaal niet wat de range is, maar weet het enkel hoeveel energie in de batterij zit. De range wordt berekend op die energie in de batterij, niet omgekeerd... net zoals de boordcomputer in een benzineauto zijn range berekent op basis van hoeveel er nog in de naftbak zit en hoeveel benzine er door de benzinepomp gejaagd wordt.

5 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Is er een verschil in de uiteindelijke energieinhoud van de batterij?

Nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ik zit op anderhalf jaar aan praktijk. En niet 'aanvoelen' maar effectieve cijfers.

“Gast” denk je nu echt dat er hier nog iemand iets gelooft van uw praktijk en uw “cijfers”?
Uw ervaringen met uw Tesla zijn altijd goed, altijd super, altijd foutloos. Maar toch raar dat andere gebruikers andere ervaringen hebben.... jij hebt nu eenmaal DE BESTE TESLA, de beste auto in de hele wereld [emoji51][emoji85]
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Jokke_vlo said:

En ondertussen gaan de voordelen van een EV verloren in de discussie. Ik herhaal: als tweede wagen voor de "kortere" afstanden, is dat super praktisch. Je verliest gewoon nul tijd met tanken. 

Wat jij dan probeert is de nadelen met gefantaseerde halve of hele onwaarheden teniet te doen. Echt spijtig..... dat meen ik. 

En dat is dus het probleem want jij hebt je idefix al geparkeerd bij "als tweede wagen voor kortere afstanden" terwijl ik elke dag bewijs dat je met een EV perfect als eerste en binnenkort zelfs enige wagen kan rijden, en lange afstanden kan doen.

Dat is geen fantasie. En ik voel me ook niet beperkt. Meer nog, ik voel me bevrijd van elke dag naar een fucking tankstation te rijden. Maar dan ligt het aan mij die met een Z4M of motorfiets wil rijden, ipv een "normale" auto zoals een diesel met een range van +800km...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Capitol said:


“Gast” denk je nu echt dat er hier nog iemand iets gelooft van uw praktijk en uw “cijfers”?
Uw ervaringen met uw Tesla zijn altijd goed, altijd super, altijd foutloos. Maar toch raar dat andere gebruikers andere ervaringen hebben.... jij hebt nu eenmaal DE BESTE TESLA, de beste auto in de hele wereld emoji51.pngemoji85.png

Het zou nogal dom zijn dat ik niet het beste zou kopen voor mezelf. Doe jij dat vaak, niet het beste kopen voor jezelf?

Voor de rest, ik heb mijn cijfers en kan daaruit concluderen dat het allemaal erg meevalt. Ik sta elke ochtend op en kijk ernaar uit om met mijn auto mijn dochter naar school te brengen, en dat is wat telt, toch? Ik had dat met de Z4M ook, en vind dus niet dat ik nu slechter af ben, in tegendeel.

Dat je mijn cijfers niet zou geloven, daar doe je enkel jezelf tekort mee. Misschien sta je binnen 5 tot 7 jaar ook voor de keuze of je nu eindelijk een elektrische auto gaat kopen, en ben je nog een newbie die afvraagt of een vreemde niet je stekker uit een laadpaal kan trekken. Verleid door alle onzin hier van mede-autoliefhebbers die je hebben voorgelogen dat elektrische auto's enkel voor korte afstanden, gehandicapten en op golfbanen is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Germinal en BMWMB (nochtans zeker geen anti !) geven allebei aan dat langere afstanden voor hen al dat gedoe niet waard is en ze nooit een Tesla zouden kopen mochten ze daarvoor geen andere auto hebben.

Dus uw twee collega's hier vertellen zever? Dat is nu echt wat je zegt he? 

Dat jij een extreme fanboy bent die blind wenst te zijn, dat idee komt echt niet bij je op? Alleen zowat 99% van de leden hier zien dat? 

Goed bij deze ga ik afsluiten want de discussie is wederom eindeloos. En hoe meer je jezelf in een hoekje praat, hoe erger je gezwets wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ja het is erg makkelijk om hautain te doen als je een EV hebt, als de rest echt denkt dat een EV enkel voor korte afstanden is en daarbij duidelijk maakt dat ze absoluut het product niet kennen.

Beetje zoals mensen in 2009 neerkeken op iPhone eigenaars en hun witte oortjes, of 2 jaar terug het bezit van AirPods ook belachelijk was.

Zullen we nu terug over de i3 babbelen, of gaan we nog wat verder offtopic rollebollen over hoe een EV eigenaar zou liegen en 10 niet-EV-eigenaars de waarheid kennen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad “voor jezelf”, “jouw cijfers”.... dat is nu net jouw probleem. Jij kan niets, maar dan ook niets ivm Tesla objectief bekijken.
Ik herhaal:
Meerdere EV bestuurders melden dat het rijbereik DUIDELIJK minder is bij koud weer. En dat is niet het geval bij een diesel of benzine. Maar toch moet jij dat blijven tegenspreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Jokke_vlo said:

Ja Germinal en BMWMB (nochtans zeker geen anti !) geven allebei aan dat langere afstanden voor hen al dat gedoe niet waard is en ze nooit een Tesla zouden kopen mochten ze daarvoor geen andere auto hebben.

Beiden hebben nog geen lange afstanden gedaan.

Ik ben er 100% zeker van dat als beiden het wel eens zouden doen, heel wat positiever zouden zijn.

1 minute ago, Jokke_vlo said:

Dus uw twee collega's hier vertellen zever? Dat is nu echt wat je zegt he? 

Ik zeg enkel dat ze het nog niet gedaan hebben. Als je iets nog niet gedaan hebt, en je beweert dat het niet kan, is dat toch per definitie zever voor iemand die het wel al gedaan heeft?

Da's toch even logisch als dat ik zou zeggen dat Geneve-Kortenberg op minder dan 8 uur onzin zou zijn, terwijl je volgens mij dat traject al op minder dan 8 uur hebt gedaan.

1 minute ago, Jokke_vlo said:

Dat jij een extreme fanboy bent die blind wenst te zijn, dat idee komt echt niet bij je op? Alleen zowat 99% van de leden hier zien dat? 

Goed bij deze ga ik afsluiten want de discussie is wederom eindeloos. En hoe meer je jezelf in een hoekje praat, hoe erger je gezwets wordt. 

Ze is inderdaad eindeloos want je slaagt er nog niet eens in om met je eigen auto 30km ver op elektriciteit te rijden. Laat staan dat je je eigen oogkleppen kan afdoen en begrijpen dat met je een grotere batterij en een laadnetwerk dat 40 keer sneller is dan je eigen laadpaal echt wel langere afstanden kan rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, flupke73 said:

ik lees dus dat je in de winter 15 à 25% meer verbruikt (in België)

Voila. Dat is toch geen 30-40% En in Nederland rij ik 134km/u, wat ook nog in de range vreet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid