Ga naar inhoud

BMW i3 LCI


Phil

Aanbevolen berichten

26 minutes ago, Dirk75 said:

Een ontbrandingsmotor heeft. ..... Wat een invloed heeft op het rendement. 


Allemaal goed en wel, die theorie. Wat telt is de praktijk. Elektrische auto bij vriestemperaturen --> minstens 20% meerverbruik aan uwe rekker. Verbrandingsmotor? 5% ofzo.

Boeie hoe het zit met "energetische waarde" en "verliezen" en whatnot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, stijn82 said:

Da's omda gij sowieso al veel verbruikt ;) pak dat er bij veel wagens 0,5 a 1 liter bijkomt in de winter, dan zit ge bij een vrij zuinige wagen (5-6 liter) rap aan de grootteorde waarvan ik spreek. 

Dat is gelul. Waarom zou een auto die 4 liter gemiddeld verstookt ineens 25% meer gaan verbruiken?

Quote

Winterbanden helpt ook al niet (tenzij ze op kleinere velgen zitten).

Ja gelukkig leggen ze die niet op een elektrische auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, ir_fuel said:

Dat is gelul. Waarom zou een auto die 4 liter gemiddeld verstookt ineens 25% meer gaan verbruiken?

Ja gelukkig leggen ze die niet op een elektrische auto.

ik spreek toch helemaal niet van 25%.

en dat van die winterbanden geldt uiteraard voor beiden. alsof ik dat niet zou weten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, stijn82 said:

ik spreek toch helemaal niet van 25%.

Nee, je spreekt van 1 liter meer bij "veel wagens". 1 liter voor een auto die 4 liter verbruikt is 25%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij gaat van 4,8 naar 5.
ik spreek van 0.5 a 1 liter. 
hoeveel liter is het meerverbruik bij jou? 
Pak uw rekenmachine ;-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:


Allemaal goed en wel, die theorie. Wat telt is de praktijk. Elektrische auto bij vriestemperaturen --> minstens 20% meerverbruik aan uwe rekker. Verbrandingsmotor? 5% ofzo.

Boeie hoe het zit met "energetische waarde" en "verliezen" en whatnot.

Die 20 % dient niet om te rijden...  je kan ook stellen dat ze in de zomer 20% zuiniger zijn. 

Maar voor de rest heb je gelijk. In de winter zou ik ook geruster zijn om hem ingeplugd achter te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minutes ago, josenjef said:

Pak uw rekenmachine 😉

Jaja 4% bij u. Welke motorisatie? Wellicht is het verschil bij diesel kleiner dan bij naft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja 4% bij u. Welke motorisatie? Wellicht is het verschil bij diesel kleiner dan bij naft?
1.6 diesel eco ding. Maar op de 20 jaar dat ik auto rijd nog nooit een auto gehad die een halve liter meer verbruikte in de winter.
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ICM zei:

Ik volg Capri. Dus de elektromotor werkt inefficiënter bij koud weer? Verbruikt meer energie voor dezelfde arbeid?

Denk het niet.

 

 

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

On topic: een i3 vraagt wat gewenning om 't max aantal kilometers er uit te halen.

Ik denk dat op dit forum maar 2 mensen deftig kunnen oordelen over 't dagelijks rijbereik, zijnde @Stancke en mezelf.

Wat haalde jij, Thomas? Ik klokte met een 90A zonder problemen op 200km. Maar dan mag je nooit je rempedaal gebruiken, 't is anders rijden dan een gewone wagen...

Voor woon-werk vind ik dat SUPER, maar als je wat verder/langer moet rijden is 't geen held.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Tommie zei:

On topic: een i3 vraagt wat gewenning om 't max aantal kilometers er uit te halen.

Ik denk dat op dit forum maar 2 mensen deftig kunnen oordelen over 't dagelijks rijbereik, zijnde @Stancke en mezelf.

Wat haalde jij, Thomas? Ik klokte met een 90A zonder problemen op 200km. Maar dan mag je nooit je rempedaal gebruiken, 't is anders rijden dan een gewone wagen...

Voor woon-werk vind ik dat SUPER, maar als je wat verder/langer moet rijden is 't geen held.

Bij welke buitentemperatuur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Dirk75 zei:

Bij welke buitentemperatuur?

Alles van lente tot en met herst. M'n max ooit staat op 248km, dus ik zit nog 'safe' met de 200km.

Vrieskou +- 175km, da's een domper. Again, vandaar 't woon-werkverkeer advies. Je kan geen leukere wagen vinden om sub 90km/u te pendelen, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Tommie zei:

Alles van lente tot en met herst. M'n max ooit staat op 248km, dus ik zit nog 'safe' met de 200km.

Vrieskou +- 175km, da's een domper. Again, vandaar 't woon-werkverkeer advies. Je kan geen leukere wagen vinden om sub 90km/u te pendelen, denk ik.

Met de 120ah, moet 200km dus haalbaar zijn in de winter. Het gaat toch om de non rex versie?

Enkel de prijs nog, als ik hem samenstel kom ik op €50000.

Als ik zie wat de tesla 3 voor die prijs levert kwa range. Als particulier is dit best een dure auto.

Een tweedehands 240i kost niet zoveel meer op 5 jaar.

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tommie zei:

On topic: een i3 vraagt wat gewenning om 't max aantal kilometers er uit te halen.

Ik denk dat op dit forum maar 2 mensen deftig kunnen oordelen over 't dagelijks rijbereik, zijnde @Stancke en mezelf.

Wat haalde jij, Thomas? Ik klokte met een 90A zonder problemen op 200km. Maar dan mag je nooit je rempedaal gebruiken, 't is anders rijden dan een gewone wagen...

Voor woon-werk vind ik dat SUPER, maar als je wat verder/langer moet rijden is 't geen held.

Ik zat tijdens mijn weekje testen altijd vlot aan 200 a 230km met een i3S (geen rex) :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat tijdens mijn weekje testen altijd vlot aan 200 a 230km met een i3S (geen rex) [emoji4] 

Effectieve afstanden gereden tussen laadbeurten of wat de boordcomputer na een laadbeurt van range berekent?
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Dirk75 zei:

Tja, wat kan je aanbevelen? Een demo voertuig?

"Goedkoop" een 60Ah aanschaffen en ombouwen naar 90? Vorig jaar heb ik van eentje een ombouw gedaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van je budget en noden:

  • tweedehands 22kWh of 33kWh model aanschaffen
  • Volkswagen e-Golf 35,8kWh
  • Hyundai Kona 64kWh of Kia e-Niro 64kWh aanschaffen. Zijn ook beschikbaar in 39,2kWh.
  • Wachten op de Model 3 met 75kWh, of de mid- of short range...
  • Wachten op de VW I.D., BMW iX3, BMW i4, ...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Tommie zei:

On topic: een i3 vraagt wat gewenning om 't max aantal kilometers er uit te halen.

Ik denk dat op dit forum maar 2 mensen deftig kunnen oordelen over 't dagelijks rijbereik, zijnde @Stancke en mezelf.

Wat haalde jij, Thomas? Ik klokte met een 90A zonder problemen op 200km. Maar dan mag je nooit je rempedaal gebruiken, 't is anders rijden dan een gewone wagen...

Voor woon-werk vind ik dat SUPER, maar als je wat verder/langer moet rijden is 't geen held.

Chapeau als jij dat haalde. Ik haal dat nooit, terwijl ik met mijn D3 wel de bedenkelijke eer heb om in de top 5 te staan op spritmonitor. Dus ik ben zeker geen continu "pedal to the metal" malloot 😁


Ik kan begrijpen dat je er moet leren mee rijden, dat leer je niet in 1 week, maar zelfs al zou ik het nog leren, hoeveel mensen denk jij dat er gaan leren met die auto rijden. Mijn moeder bvb gaat haar echt niet bezighouden met anders met een auto te rijden, als ze al zou beseffen dat haar rijstijl beter kan ... 

Wij als autoliefhebbers beseffen dat er ruimte is voor verbetering met sommige auto's. Average Joe heeft daar echt lak aan, en laat ons eerlijk zijn: veel verder dan 170/180 geraak je dan écht niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid