Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

Ook amplifon nochtans . [emoji6] volgende keer moet je dat melden  want ik riek dat niet natuurlijk.
Dacht het wel, maar was niet zeker.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal dan ook eens bij amplifon laten maken. 

Nu ik draag die dingen wel geen uren aan een stuk. Meestal uurke of korter en dan opnieuw. (In en uit lawaaierige omgevingen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al 2 paar laten maken bij AudioNova. Perfecte pasvorm en echt top. Voor plezierritjes met het dak open draag ik ze de hele dag. Op Le Mans bv. heb ik die ook de hele dag in en hinderen doen ze niet. Ik heb gekozen voor de muziekversie omdat we veel naar concerten gaan. Op vraag passen ze die aan zodat je ze ook met een helm op kunt gebruiken. Je kan ze ook altijd laten testen op lekken zodat je zeker bent dat ze hun werk (nog) doen. 

Zeker een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren toch eventjes een uurtje gestolen om even wat te ontspannen & gedachten te verzetten. Wat Harleys gaan opsnuiven. :D 

Een 48 voor 't mevrouwtje:

105556814_2019-03-2414_52_12.thumb.jpg.edf558035884b287389ba8e9024a29ae.jpg

een sublieme pearl blue denim voor mij:

306007469_2019-03-2415_38_17.thumb.jpg.79a9cc32974e24f5e3edcdf70f71211f.jpg

en een heeeele klassieke Classic voor de schoonpa:

802482579_2019-03-2415_04_54.thumb.jpg.64b9cc063b04fe6afeff472dcffb34f3.jpg

 

 

 

 

Got flake?

1509968646_2019-03-2415_06_44.thumb.jpg.dbb1ab44e5206518c6366e5a7bd94e06.jpg

1622012931_2019-03-2415_06_47.thumb.jpg.7958c1b4e1305163265b8742b07e3ff3.jpg

1192276804_2019-03-2415_06_53.thumb.jpg.146903e01979a6aeaa3183c5b119a908.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verschiet er wat van maar terwijl ik dacht dat motos trager waren in bochten heb ik nu gelezen dat motos evengoed meer dan 1G bochtsnelheid aankunnen - met de juiste banden. Ik neem wel aan dat het bij een moto gevaarlijker is om u op de griplimiet te zetten.

(Ik vroeg het mij af nadat ik achter wat zwaar materiaal een lange bocht nam)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan, maar eerder zelden, het is een pak moeilijker (om herhaaldelijk veilig/goed te doen) en risicovoller.

Elke nitwit in de spreekwoordelijke stomme Mégane op 18" Michelins kan een klaverblad aan ca. 1G zijdelingse bochtensnelheid nemen, lekker veilig in de koets van de auto, gewoon wat aan stuurtje draaien en laat de auto en evt. het ESP maar werken. Een smartphonend wijveken in haar salaris-MINI'tje gaat dat zelfs (bijna) met 1 hand aan 't stuur doen terwijl ze haar duckface oefent in de vanity mirror.

In contrast daarmee: er zijn bijna geen motards (op de openbare weg met hun regulier apparaat) die 1G bochtensnelheid kunnen/willen/durven halen.

  • Velen hebben er gewoon al de banden niet voor. Niet zozeer qua grip, maar qua mogelijke hellingshoek. Alle kleine/grote enduro's op van die reisenduro-banden of ander spul met noppen, alle café-racers en oudere moto's (pakt 2000 en ouder) op rubber van in den tijd of daarop geïnspireerd, alles wat nog maar ruikt naar cross of city of scooter, zelfs heel veel gewone machines en toermoto's op redelijk recent rubber gaan dat niet halen. 1G in een bocht vereist namelijk een pittige hellingshoek, ik dacht een dikke 50°. Voor meer dan de helft van de huidige bandenmarkt is 50° al over of ongeveer op het randje.
    Je moet al bij de dedicated sportbanden gaan zoeken om er te vinden die daar voorbij gaan, en bij weggehomologeerde banden ga je niet veel vinden dat meer dan 54 à 55° aan kan. Dat is goed voor een 1,1 à 1,2G max (in optimale omstandigheden). Op slicks zijn 1,5G (en nog iets meer) mogelijk, maar dat vereist hellingshoeken richting de 60°... Geen enkele wegband doet dat. (Zou wel interessant zijn om te horen van @ir_fuel of hij daar nog data over heeft, uit zijn motor-track-periode.)

    Afbeeldingsresultaat voor lean angle motogp

    Afbeeldingsresultaat voor lean angle motogp
     
  • Als je er de banden wel voor hebt, vereist dat dan kennis/ervaring om die heel diepe hellingshoek te kunnen/willen/durven rijden; dat is knie-tegen-de-grond (of toch quasi) snelheid en geen 1 op 10.000 motards deed dat ooit (en dan bedoel ik niet zo 1 keer in een queeste om die knie toch maar éventjes tegen de grond te krijgen "yes ik heb mijn kneesliders gedoopt" maar een rijstijl waarbij de knie dus vanzelf dus de grond opzoekt, als vast onderdeel van de bochtenrijstijl), laat staan op de openbare weg.
     
  • Het is tenslotte in ons verkeer ook veel gevaarlijker om zo'n bochtensnelheden met een moto te gaan doen, dan met een auto, omdat je in die auto gewoon maar aan je stuur te draaien hebt en je rijdt een andere richting uit (correctie voor iets dat je niet kon zien b.v.), terwijl je bij een moto die zo diep in de bocht ligt, niet zomaar eventjes *snok* de andere kant uit rijdt; het vergt heel wat meer tijd/meters/inspanning/techniek om snel rijdende moto grondig van richting te doen veranderen. Op circuit is dat nog iet of wat doenbaar: zichtbaarheid is vaak (zeer) goed, je hebt goede ondergrond, breed tarmac en de snelheid is er 'normaal'. Op de openbare weg, echter...

Dus, all in all: moto's-met-hun-motard zijn trager in bochten, ja. (Je ziet dat goed op de Nordschleife.)

 

 

 

Fillmpje waarbij je heel wat verschillend gedoe ziet passeren:

De snellere sportmoto-peten op die video trekken hier af en toe wel 1G-bochten, misschien soms eens een tik meer.
(De bochten waar er wel rond de 45° wordt gegaan maar knie niet tegen de grond, dat is geen 1G.)

Zie je dus bijna nooit, tenzij op circuit of op een goeie 'mountain course'.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Tjeu zei:

Aaaaaaaah. Knietjes leggen :inlove: 

Mijn eerste was in februari 2002, ik weet het nog goed. Techniek was nog lange van perfect. Maar wat een kick was dat. Had toen zelf nog geen rijbewijs. 

1909953_116828264145_1092006_n.jpg?_nc_c 

 

17j geleden waren er nog geen smartphones, dus aan de zuiverheid van deze foto verdenk ik je er van de moto in stilstand op zijn zijkant gelegd te hebben, en er gewoon gaan bijliggen voor de foto. :D

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel complete uitleg gta, muchas gracias!

45 graden rechtop op een moto is precies 1g als uw contactvlak in het midden blijft maar bij die ronde banden hebt ge dat niet. raakpunt schuift op.

En 1g met de auto zonder handen, it gets the message across lijk of damme zeggen maar aan de staat van de vangrails bij opritten te zien is dat een overstatement.

Degene die 0.8g uit de mijne haalt moet al kunnen sturen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Tjeu zei:

https://images.app.goo.gl/9fpq2W6kUMoGUeYo7

Destijds gekregen van Elektrabel met de vrijmaking van de energiemarkt. Leverde prima werk voor die tijd! Je moest enkel 3 seconden op voorhand afduwen :D

Fuck ja, heerlijk, waar is de tijd ... :inlove:   Opkomst van de kleine digitale fototoestelletjes, toen GSM's dat nog niet konden. Beestig. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Croix, in 2008, niet op slicks.

IMG_1098.JPG

 

Het straffe is wat je met regenbanden op zo een ding kunt

 

IMG_8952_s.jpg

 

IMG_8187.JPG

 

Waar is den tijd (foto's zijn 10 jaar oud :lol: )

 

Ik ga eens aan Wouter vragen of hij geen recente data heeft van zijne moto.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

50-55 graden zonder met slicks te rijden. Dat zijn toch al heel straffe stoten ze.

De huidige sportbanden voor de weg (bv Pirelli Diablo Rosso Corsa II b.v.) gaan tot een 55-tal graden, niet meer. Sportieve toerbanden (zoals ik er heb liggen) maar tot een dikke 50. Bepaalde weggehomologeerde semislicks (b.v. Pirelli DIablo Supercorsa SP) zouden tot een 58 of zelfs een kleine 60° kunnen.

Doe er een paar graden af en ge hebt een realistisch beeld van wat die dingen kunnen. Een hele goeie motard gaat op een sportmachine op sportbanden wel een 55° halen op de openbare weg (zuivere, overzichtelijke, lange zwieper), maar meer dan dat lijkt me ook niet realistisch. Een sportief rijdende goeie motard op een sportmachine zal naar mijn gevoel niet vaak voorbij de 50° gaan, en de sportiever rijdende goeie motard op een gewone machine zal niet vaak voorbij de 45° komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Ik ga eens aan Wouter vragen of hij geen recente data heeft van zijne moto.

Zou wel eens kunnen dat hij data heeft, da's z'n ding wel. :D  Ook wel Wouter-data, natuurlijk, dus voorzichtig te interpreteren (in de zin van: die zou nog wel een rondje of 10 extra er uit persen enkel maar om een extra graad hellingshoek op zijn datalogger te zien verschijnen :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, gTa said:

Een hele goeie motard gaat op een sportmachine op sportbanden wel een 55° halen op de openbare weg (zuivere, overzichtelijke, lange zwieper), maar meer dan dat lijkt me ook niet realistisch

Dan ga je toch al loeihard op de openbare weg.

@Tjeu kent zo iemand in het Gentse. Ik ook.

Alleen kan hij het niet meer navertellen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dan ga je toch al loeihard op de openbare weg.

@Tjeu kent zo iemand in het Gentse. Ik ook.

Alleen kan hij het niet meer navertellen ...

We kennen er zo allemaal wel, vrees ik.

En idd da's wat ik ook al aangaf, hoger. Dat doe je eigenlijk nooit, op de openbare weg. Toch niet in Vlaanderen (tenzij je specifiek die ene bocht opzoekt waar dat mogelijk is). Kan dan weer wel op de betere mountain courses in de Alpen of de Pyreneeën ... maar ook daar doe je dat een paar keer en klaar. Want vermoeiend. En veel te snel om veilig te zijn op ongekende wegen. Enzovoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dan ga je toch al loeihard op de openbare weg.

@Tjeu kent zo iemand in het Gentse. Ik ook.

Alleen kan hij het niet meer navertellen ...

goh , er zijn er wel meerderen die dat doen. Je moet gewoon beseffen dat dit niet kan en er ook tijdig mee stoppen. Ik besef ondertussen wel dat het een wonder is dat ik nog leeft. Als ik kijk hoe ik in Merelbeke rond vloog... 

Ik haalde met de VFR hier https://goo.gl/maps/WAaHruQgdz42 +190 km/u (op BT 020's...). Waar je onder de brug komt lag vroeger een hobbeltje, dus kon je mooi vergelijken. Dat was gewoon pure waanzin. 

En ja, er zijn ergeren, en ja, die blijven dan niet door het oog van de naald kruipen. Een beetje rust met de jaren kan geen kwaad heb ik al geleerd. Zoniet wint de fysica vroeg of laat toch. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook een groot verschil tussen "éénmalig" een zich daartoe lenende bocht opzoeken en daar wat specifiek op zitten oefenen (b.v. knie tegen grond), of gewoon "overal & continu" zo rondrijden. Dat eerste kan ook zeer gevaarlijk zijn, maar dat laatste is sowieso de dodelijker optie.

En de ene regio is de andere niet. De bochtensnelheden die ik (soms) haal in het zog van @msxx in Luxemburg o.i.d., die haal ik nooit ofte nimmer hier in Vlaanderen.7

 

En de tag werkt weer niet :roll: wa ne kak vent

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, gTa zei:

Er is ook een groot verschil tussen "éénmalig" een zich daartoe lenende bocht opzoeken en daar wat specifiek op zitten oefenen (b.v. knie tegen grond), of gewoon "overal & continu" zo rondrijden. Dat eerste kan ook zeer gevaarlijk zijn, maar dat laatste is sowieso de dodelijker optie.

En de ene regio is de andere niet. De bochtensnelheden die ik (soms) haal in het zog van @msxx in Luxemburg o.i.d., die haal ik nooit ofte nimmer hier in Vlaanderen.7

 

En de tag werkt weer niet :roll: wa ne kak vent

U riep?

Even voor de duidelijkheid, ik ga bewust nooit meerdere keren achter elkaar door dezelfde bocht. Juist omdat ik de 5-25% marge niet 'op wil gebruiken'. En 5% is van tel in bochten die ik ken van eerdere ritten, zonder zijwegen en met perfect asfalt en als ik me goed voel.

Bovendien ben ik eerder een straatrijder die leeft van en voor checks/dubbelchecks t.a.v. de staat van de weg, de rijlijn en het lezen van verkeer. Altijd klaar om correcties door te voeren. Dat staat haaks op de maximale hellingshoek opzoeken en er volledig naast hangen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid