Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden, Greg zei:

Manueel 😉

Kon je de VFR1200 krijgen met automatique?

Heb je daar al eens mee gereden? Ik zou dat wel ne keer willen voelen. :D 

Maar ik vrees dat het niks voor mij is. Motorrijden is mij net om het manuele, de handeling te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep. Was de eerste moto bij Honda bij mijn weten met DCT. Jerre zijn pa heeft DCT op zijn AT, en is daar zeer lovend over. Maar ik denk dat ik ook nog steeds voor een manuele zou gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook al gelezen dat de AT op de AT :D eigenlijk belachelijk veel zin heeft, toch van zodra je op onverhard gaat. Vertragen om behoedzaam te klimmen, terugschakelen op een holderdebolder pad (bocht oid), ... alles naad- en jerkloos. 

Moest ik gaan enduroreizen en ik kan daar een specifieke moto voor kopen en 't is een Honda Africa Twin ... ik denk dat ik het ook zou aanvinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, echt enduro [emoji3] KTM EXC 450 of dergelijke
Zeker ook eens denken aan een 250 of 350. Als je geen maisvelden in NL of zandgroeves plant om te ploegen ga je daar meer aan hebben. 450 wordt bijna niet meer verkocht volgens mij als ik rondkijk op ritten, 350 is het ideale compromis volgens velen, niet veel extra top end (daar benje toch niets mee off-road) maar wat meer koppel onderin er bij.
Ik ken velen die na jaaaaren 450 te rijden nu 250 rijden (ook 90+ kg mensen) en die gaan niet meer terug.

Dan zijn er ook veel die denken met bv een ktm 690 alles te kunnen, reizen maken en technisch enduro rijden. Maar Neen, die rijden 1 keer mee en kopen dan een lichter machien. Die power is gewoon niet bruikbaar, en dat extra gewicht is moordend. Op een slijkerige helling blijven die gewoon ter plaatse pattineren, daar waar een 250 boven rijdt met 2 vingers in de neus.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, jan.van.gent zei:

Zeker ook eens denken aan een 250 of 350. Als je geen maisvelden in NL of zandgroeves plant om te ploegen ga je daar meer aan hebben. 450 wordt bijna niet meer verkocht volgens mij als ik rondkijk op ritten, 350 is het ideale compromis volgens velen, niet veel extra top end (daar benje toch niets mee off-road) maar wat meer koppel onderin er bij.
Ik ken velen die na jaaaaren 450 te rijden nu 250 rijden (ook 90+ kg mensen) en die gaan niet meer terug.

Dan zijn er ook veel die denken met bv een ktm 690 alles te kunnen, reizen maken en technisch enduro rijden. Maar Neen, die rijden 1 keer mee en kopen dan een lichter machien. Die power is gewoon niet bruikbaar, en dat extra gewicht is moordend. Op een slijkerige helling blijven die gewoon ter plaatse pattineren, daar waar een 250 boven rijdt met 2 vingers in de neus.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 

Ik volg je volledig. Liefst zou ik zelfs een EXC300 2-takt hebben, maar ik speel nog met de gedachte van hem eventueel als SM op de weg te gebruiken voor wat occasionele km's. Kan zijn dat ik na een jaar zie dat ik er toch niet mee op de baan kom. Maar if so, lijkt me een 450 of zelfs 525 meer aangewezen. 

Een 350 lijkt misschien wel de oplossing eventueel. Zo'n 350 Freeride, is dat iets @jan.van.gent ? Gewicht zit in ieder geval snor met 99kg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, GTX zei:

@Greg was jij ook geen avondopleiding aan het volgen tot motortechnieken? Indien ja, heb je daar meer info over? :)

Syntra Hasselt heb ik dat gevolgd. 4j. Eerste jaar is vooral theorie, kan je skippen als je op voorhand op de opendeurdag kan aantonen dat je de theorie al beheerst.

Ik ben er over het algemeen wel tevreden over, al had ik graag nog meer praktijk gezien. Ik zal mijn plan wel kunnen trekken, maar voor wat complexere dingen heb je echt die ervaring nodig.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Greg zei:

Syntra Hasselt heb ik dat gevolgd. 4j. Eerste jaar is vooral theorie, kan je skippen als je op voorhand op de opendeurdag kan aantonen dat je de theorie al beheerst.

Ik ben er over het algemeen wel tevreden over, al had ik graag nog meer praktijk gezien. Ik zal mijn plan wel kunnen trekken, maar voor wat complexere dingen heb je echt die ervaring nodig.

Thanks :) ik heb te weinig basiskennis om theorie te slippen, helaas..

Hasselt is wat ver, heb een jaartje avondschool gevolgd in Hasselt en dat begon te wegen. Zeker nu ik in Lokeren woon is dat een eindje. 

Ondertussen ook een opleiding gevonden in het Waasland bij Janitor. Twee jaar maar wel twee avonden per week. Sevves es bellen :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minutes ago, Greg said:

Ik volg je volledig. Liefst zou ik zelfs een EXC300 2-takt hebben, maar ik speel nog met de gedachte van hem eventueel als SM op de weg te gebruiken voor wat occasionele km's. Kan zijn dat ik na een jaar zie dat ik er toch niet mee op de baan kom. Maar if so, lijkt me een 450 of zelfs 525 meer aangewezen. 

Een 350 lijkt misschien wel de oplossing eventueel. Zo'n 350 Freeride, is dat iets @jan.van.gent ? Gewicht zit in ieder geval snor met 99kg

Freeride is ZALIG voor de echt technisch moeilijke stukken, net door zijn laag gewicht en ook enorm laag zwaartepunt (tank onder het zadel etc.). Die zit eigenlijk tussenin een enduro en een trial.
Door zijn lage gewicht worden moeilijke stukken echt goed doenbaar, ideaal voor bv mijn pa (op zijn 59e nog stevig enduro rijden).
Maar voor jou zou ik dat niet aanraden. De freeride heeft dan wel een 350 blok, maar dat is stevig gedowntuned naar koppel en heel weinig top end vermogen. Verhouding (maar dat valt wel aan te passen met andere tandwielen) liggen heel kort.

Ik zou je eerder een KTM/Husq 350 4 takt aanraden (maar geen freeride). Met de freeride ga je wat op je power-honger blijven zitten. 
Het leggen van baanbanden/SM: goh als je er echt als een SM mee wilt gaan rijden heb je toch wel wat ombouwwerk aan ophaning (harder instellen), remklauwadapter, wielen wisselen. Daar ben je toch al eventjes mee zoet, de vraag is of je zo een ombouw dan frequent gaat doen... 
Een andere optie is dat je dezelfde maat velgen koopt (dus niet kleiner zoals bij een SM) en er een road-oriented allroad bandje op legt voor wat gemengd werk. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, GTX zei:

Thanks :) ik heb te weinig basiskennis om theorie te slippen, helaas..

Hasselt is wat ver, heb een jaartje avondschool gevolgd in Hasselt en dat begon te wegen. Zeker nu ik in Lokeren woon is dat een eindje. 

Ondertussen ook een opleiding gevonden in het Waasland bij Janitor. Twee jaar maar wel twee avonden per week. Sevves es bellen :)

Als je van nul moet beginnen is PCVO Ninove ook wel leuk, bij Mark :D 

Heb daar ook vier jaar gezeten. Wat je eruit haalt hangt af van wat je er zelf in steekt van moeite en inzet. Als je een strever bent mag je echt alles doen en leren, incl blok uit elkaar halen en terug monteren. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tjeu zei:

Als je van nul moet beginnen is PCVO Ninove ook wel leuk, bij Mark :D 

Heb daar ook vier jaar gezeten. Wat je eruit haalt hangt af van wat je er zelf in steekt van moeite en inzet. Als je een strever bent mag je echt alles doen en leren, incl blok uit elkaar halen en terug monteren. 

Aha ook handig om te weten! Eens googlen. Bij Janitor wisten ze nog niet of deze ging door gaan, zou pas over enkele maanden duidelijk zijn. 

Weet je toevallig of deze opleiding aanvangt begin september of eind september? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, GTX zei:

Aha ook handig om te weten! Eens googlen. Bij Janitor wisten ze nog niet of deze ging door gaan, zou pas over enkele maanden duidelijk zijn. 

Weet je toevallig of deze opleiding aanvangt begin september of eind september? 

half september. Je moet wel tijdig inschrijven, want was destijds altijd erg snel volzet. De Mark is nogal een bekend figuur in de wereld van auto en moto. Hij heeft wel een uitgesproken voorliefde voor oudere modellen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Freeride is ZALIG voor de echt technisch moeilijke stukken, net door zijn laag gewicht en ook enorm laag zwaartepunt (tank onder het zadel etc.). Die zit eigenlijk tussenin een enduro en een trial.
Door zijn lage gewicht worden moeilijke stukken echt goed doenbaar, ideaal voor bv mijn pa (op zijn 59e nog stevig enduro rijden).
Maar voor jou zou ik dat niet aanraden. De freeride heeft dan wel een 350 blok, maar dat is stevig gedowntuned naar koppel en heel weinig top end vermogen. Verhouding (maar dat valt wel aan te passen met andere tandwielen) liggen heel kort.

Ik zou je eerder een KTM/Husq 350 4 takt aanraden (maar geen freeride). Met de freeride ga je wat op je power-honger blijven zitten. 
Het leggen van baanbanden/SM: goh als je er echt als een SM mee wilt gaan rijden heb je toch wel wat ombouwwerk aan ophaning (harder instellen), remklauwadapter, wielen wisselen. Daar ben je toch al eventjes mee zoet, de vraag is of je zo een ombouw dan frequent gaat doen... 
Een andere optie is dat je dezelfde maat velgen koopt (dus niet kleiner zoals bij een SM) en er een road-oriented allroad bandje op legt voor wat gemengd werk. 

 

Aahzo, ik dacht al dat er iets "speciaals" was aan die Freeride. Van de SM-ombouw heb je gelijk. Wil je het goed doen is het op de manier gelijk je zegt met kleinere wielen enz. Dan wordt het al geen klusje meer van 10min...

Husqy's zijn maar goed vanaf 2013 of 14 zegt mijn collega die gecrosst heeft ivm overname door KTM die periode. Dan zijn ze nog vrij duur. Sowieso wil ik een E-start dus dan is het meestal vanaf 2007. En max 3500€. Moet nog materiaal en kledij kopen ook.

Collega beweert dat een 250 te plat is, die moet je uitwringen. Een 350 is vlees noch vis omdat die enkel wat meer koppel onderin heeft. Een 450 moet je hebben zegt hij. Maar dat komt natuurlijk van iemand die constant a fond reed om de eerste plaats natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Greg said:

Aahzo, ik dacht al dat er iets "speciaals" was aan die Freeride. Van de SM-ombouw heb je gelijk. Wil je het goed doen is het op de manier gelijk je zegt met kleinere wielen enz. Dan wordt het al geen klusje meer van 10min...

 Husqy's zijn maar goed vanaf 2013 of 14 zegt mijn collega die gecrosst heeft ivm overname door KTM die periode. Dan zijn ze nog vrij duur. Sowieso wil ik een E-start dus dan is het meestal vanaf 2007. En max 3500€. Moet nog materiaal en kledij kopen ook.

 Collega beweert dat een 250 te plat is, die moet je uitwringen. Een 350 is vlees noch vis omdat die enkel wat meer koppel onderin heeft. Een 450 moet je hebben zegt hij. Maar dat komt natuurlijk van iemand die constant a fond reed om de eerste plaats natuurlijk.

Maar deed hij cross of enduro? Groot verschil e ;) En dan ook nog op welk type terrein.
Enduro in NL of Belgisch Limburg = weilanden omploegen --> 450cc's

Enduro in Ardennen, Frankrijk, Vlaams-Brabant = technischer --> 250/350's

Als je in die prijs categorie zoekt en wat betrouwbaars wilt is er maar 1 keuze: Yamaha WR450F of WR250F. Oerdegelijke blokken.
Oude KTM's (en husqies al zeker) zijn niet de meest betrouwbare motoren. WR450's hebben altijd een e-start (en kickstart). 250's ook altijd dacht ik.
WR426 en WR400 hebben geen e-start. In de jaren 2004 tot 2014 is er eigenlijk maar weinig gewijzigd aan de WR's. Men is van stalen frame naar alu frame overgegaan, maar dat zou niet veel verschillen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Greg said:

Aahzo, ik dacht al dat er iets "speciaals" was aan die Freeride. Van de SM-ombouw heb je gelijk. Wil je het goed doen is het op de manier gelijk je zegt met kleinere wielen enz. Dan wordt het al geen klusje meer van 10min...

Husqy's zijn maar goed vanaf 2013 of 14 zegt mijn collega die gecrosst heeft ivm overname door KTM die periode. Dan zijn ze nog vrij duur. Sowieso wil ik een E-start dus dan is het meestal vanaf 2007. En max 3500€. Moet nog materiaal en kledij kopen ook.

Collega beweert dat een 250 te plat is, die moet je uitwringen. Een 350 is vlees noch vis omdat die enkel wat meer koppel onderin heeft. Een 450 moet je hebben zegt hij. Maar dat komt natuurlijk van iemand die constant a fond reed om de eerste plaats natuurlijk.

 

Ik wil die collega wel eens een moderne KTM 4-takt zien uitwringen, in 250, 350 of 450.

450 Is enkel goed om kilometers lange zandpaden mee te rijden.

350 is top, 250 is ook al zeer snel.

2-takt moet je voor zijn, maar is wel zalig als het technisch wordt, en veel simpeler te onderhouden.

Supermotardwielen en remmerij wisselen en de veren wat klikjes verdraaien valt mee. Heb dat ook nog gedaan. Als je echter goed wil SM'en, dan zijn die klikjes niet genoeg en moet je echt aan je ophanging gaan tweaken. Dan denk ik dat het nog sneller is om de volledige vork met voorwiel te vervangen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag per toeval bij een KTM dealer verzeild geraakt.

Superadventure 1290 .... mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

De 2019 matdonkergrijze met matoranje ... mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

En hij monteert er (voor de luttele som van 1.900 euro :D ) een Dr.Jekill&Mr.Hyde op. Knoppeke zit mooi op 't stuur gemonteerd. WTF wat een beestige sound met kleppen open. :inlove: En (zo zegt hij) compleet Euro4 road legal, overal, ook in Duitsland.

...

Bijt serieus in mijn been.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Tjeu zei:

Binnen het jaar doe je die weg wegens ketting.

Ik weet dat nog zo niet. Ketting smeren is toch poepsimpel? En slechter rijden dan een cardan-bike doet dat zeker niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat nog zo niet. Ketting smeren is toch poepsimpel? En slechter rijden dan een cardan-bike doet dat zeker niet.
Nee, een goed gesmeerde en gespannen ketting rijdt beter.

Maar dan komt de regen. Je hoort kilometer na kilometer hoe het vet van tussen de schakels wordt gespoeld. Je hoort hoe ze zwaarder gaat lopen.
Na een tijdje begin je tijdens regen ritjes tussendoor te smeren, maar veel helpt het niet.
Stilaan begint de ketting te rekken, maar uiteraard niet mooi gelijkmatig. Nee. Hierdoor kan je ze niet correct meer spannen. Op de helft is de spanning goed, op de andere helft is ze te groot. Je hoort ze slaan bij lage toeren.

En dan heb je nog het vet dat overal hangt. Velg, tandwielen, achterbrug, ...

Al die zaken samen zorgen voor een ding : they will drive you nuts!

En dan plooi je en koop je terug een saai kraam met een cardanas, zoals oude mensen horen te doen.
  • Vind ik leuk 3
  • Grappig 2
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kettingvet dat overal hangt? Dat is toch sterk afhankelijk van welk vet je gebruikt. Wij hadden vroeger spray op de RotaxMax waarbij de kart helemaal vol hing! Nu gebruiken we een ander merk en vliegt er bijna niets vanaf. Echt een gigantisch verschil. Dit gebruiken we nu:
6e5cbfc391cb19eaeb49d008c508b785.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Funny Tjeu :) 

Elke 4 a 500km smeer ik. Bij regenweer iets frequenter. Als je veel lokaal rijdt of veel autostrade hoeft dat minder vaak.

Een ketting stel ik ongeveer eens per 5.000km en dan rijdt hij weer fijner dan ooit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid