Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

Maw 1 à 2 keer per maand ketting smeren. Is dat eerst reinigen? Met product, of mechanisch? Of is dat meteen nieuw vet erbovenop? Uit een spuitbus, vermoed ik? Door gewoon je achterwiel achterwaarts te draaien als je motor op de middenbok (of paddock stand) staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt allemaal sterk af imo van hoe vuil de ketting is.

Is ze gewoon droog maar niet vuil: ketting zachtjes laten ronddraaien en spuiten maar :D 

Als ze wat vuil is kan je eerst de ketting/tandwielen inspuiten met kettingreiniger (wel O-ring safe spul pakken, dus geen brake cleaner of ander agressief spul) en ketting eens goed door een vod laten draaien om af te vegen. Dan pas invetten.

Als ze flink vuil is (echt veel zand/rommel etc. die er in plakt) gebruik ik een kettenmax cleaner. Echt wel handig om een echt vervuilde ketting terug proper te krijgen, zonder de hele ketting te demonteren: https://www.louis.nl/artikel/kettenmax-louis-edition-reinigings-smeerapparaat/10003114

Hoe ik het doe:
Bij een enduro: om de 2 ritten eens reinigen met kettenmax.
Bij onroad: enkel na de winter eens met kettenmax kuisen

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, DDke said:

2-takt moet je voor zijn, maar is wel zalig als het technisch wordt, en veel simpeler te onderhouden.

Goh, naar mijn ervaring heb je bij een enduro vooral onderhoud aan het rijwielgedeelte:
-voorpoten
-achterbrug link systeem
-ketting/tandwielen
-remblokken
-wiellagers/assen reinigen/invetten
 

Buiten een olie/filter wissel heb ik nog zo goed als niets aan mijn 4-takt blok gedaan. Die WR blokken zijn er echt voor gekend, als ze goed draaien zonder vreemde geluiden: blijven rijden er mee. Niet piston/distributieketting/kleppen/... gaan lopen vervangen zoals dat bij vele andere blokken wel stipt op tijd moet gebeuren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, jan.van.gent said:


 

Buiten een olie/filter wissel heb ik nog zo goed als niets aan mijn 4-takt blok gedaan. Die WR blokken zijn er echt voor gekend, als ze goed draaien zonder vreemde geluiden: blijven rijden er mee. Niet piston/distributieketting/kleppen/... gaan lopen vervangen zoals dat bij vele andere blokken wel stipt op tijd moet gebeuren.

Bij zo'n modern KTM blok is dat niet hetzelfde 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Maw 1 à 2 keer per maand ketting smeren. Is dat eerst reinigen? Met product, of mechanisch? Of is dat meteen nieuw vet erbovenop? Uit een spuitbus, vermoed ik? Door gewoon je achterwiel achterwaarts te draaien als je motor op de middenbok (of paddock stand) staat?

Dagtrips zoals wij reden: 1 keer smeren 2min

Om de 5 a 6 trips reinigen en aanspannen 20 min

Link naar reactie
Delen op andere sites

Funny Tjeu [emoji4] 
Elke 4 a 500km smeer ik. Bij regenweer iets frequenter. Als je veel lokaal rijdt of veel autostrade hoeft dat minder vaak.
Een ketting stel ik ongeveer eens per 5.000km en dan rijdt hij weer fijner dan ooit!
Eens er zout aan te pas komt krijg je snel een ander verhaal. Ketting slijt dan echt een stuk sneller, waardoor je meer moet gaan onderhouden, al snel liever wat meer dan wat minder smeert en dan wordt het een boeltje.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de indruk dat de 748 Ducati's aan het stijgen zijn in (vraag)prijs. [mention=97]Tjeu[/mention] ?
 
Sorry, volg ze niet meer. In principe komen ze pas binnen 12-15 jaar op hun hoogtepunt.
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dagtrips zoals wij reden: 1 keer smeren 2min
Om de 5 a 6 trips reinigen en aanspannen 20 min
En als ze slecht gespannen is trek je ze in friet of slaat ze.
Ik heb het er echt mee gehad, net als bjorxx (?) die er net als ik zijn KTM voor weg heeft gedaan. Ketting op een daily is gewoon ronduit vervelend. Op een pleziermoto waarmee je niet in winter en weinig in de regen mee rijdt is dat veel minder een probleem.

Het is voor mij ook de reden waarom de BMW als enige moto over is gebleven, terwijl ik er het minst graag mee rij, het een onbetrouwbaar krel is en ook niet moeders mooiste. ZO beu was ik gans dat ketting gedoe.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn fazer eigenlijk weinig miserie gehad met de ketting.
Dagdagelijks 100 km mee gebold, 2x per week wat smeren. 1 keer per 2 maand wat aanspannen. 
Ik rij ook altijd liever met een ketting die te los is (ok dat ligt dat beetje te kletteren bij lage toeren) dan eentje die te hard is gespannen (dan is het wachten tot het lager van je uitgaande as het begeeft). 

Ik denk dat het ook veel uitmaakt met welk type moto je rijdt. een fazer 600 is geen koppelmachien, dus de ketting ziet sowieso veeeel minder af dan bij een dikke 2cyl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ICM zei:

Ik heb de indruk dat de 748 Ducati's aan het stijgen zijn in (vraag)prijs. @Tjeu ?

 

edit voegt graag toe dat ze uiteraard aan het stijgen zullen zijn. Zullen daarna wel weer een beetje zakken en dan aan hun finale klim beginnen. 

Alles komt terug in de mode, steeds. Een mode cyclus is 40 jaar en heeft halverwege steeds een kleine heropflakkering. Je kan er bijna je uurwerk op juist zetten. Als je wilt beleggen, dan koop je best iets dat dertig jaar terug écht hip was en laat het nog tien jaar rijpen. Zo kan je echt deals doen. 

748 werd - als ik me niet vergis - verkocht van 1994 tot 2002. Midden van die periode is 1998, zowat .... 20 jaar geleden :) Het lijkt me dus inderdaad perfect normaal dat ze een eerste stijging hebben in prijs. 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Greg said:

@jan.van.gent

Een Husaberg FE450 van jaren 2009-2012 met dat 70° blok, is dat wat? Zou oerbetrouwbaar zijn volgens velen.

Die schijnen idd wel betrouwbaar te zijn. Je komt ze heel weinig tegen, maar daarom zijn ze nog niet slecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15/2/2019 om 11:57, 3000 zei:

Mijn achtergrond, al wat jaren 😉

IMG_0173.JPG

Pfoeh, vette foto!!

Ik probeer even vlnr:

  • BMW R Nine-T
  • Yamaha XJR1300
  • Moto Guzzi Griso 8V (een van de 2 special editions met spaakwielen)
  • Honda CB1100 ?

Die laatste ben ik niet zeker, de andere 3 vrij zeker.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Derde had beetje duc monster trekken, maar kontje lijkt me idd meer guzzi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg de 748’s ook niet meer.

ik heb er geen heimwee achter ook. Ik ben blij dat ik er 1 gehad heb, maar ermee rijden was een foltering.

het blijven wel de mooiste motoren ooit gebouwd. Daar blijf ik bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-2-2019 om 22:31, gTa zei:

Pfoeh, vette foto!!

Ik probeer even vlnr:

  • BMW R Nine-T
  • Yamaha XJR1300
  • Moto Guzzi Griso 8V (een van de 2 special editions met spaakwielen)
  • Honda CB1100 ?

Die laatste ben ik niet zeker, de andere 3 vrij zeker.

Even gezocht en gevonden: foto komt uit dit artikel, Bild 38 in de Bildstrecke

https://www.motorradonline.de/test/bmw-r-ninet-moto-guzzi-griso-1200-yamaha-xjr-1300-und-honda-cb-1100-im-vergleich.538128.html

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/2/2019 om 21:36, gTa zei:

Aha, that way. :D Sorry.

Buell was vooral ... euhm ... speciaal/eigenwijs/opvallend. Je koos daar zeer gericht voor, nogal vaak op basis van z'n speciale looks. In mindere mate om wille van de spetterende capaciteiten van de motoren of het rijwielgedeelte, zeg maar.

Dat stond juist enorm bekend om zijn korte, speelse rijwielgedeelte. Dat gekoppeld aan die Harley sound was een pakket waar ik zot van was. En de looks waren ook niet mis nee.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kom teveel lezen in dit topic.

Dus, bij deze de vraag:  Is het nog steeds mogelijk om een motorrijbewijsopleiding te volgen met steun van de KMO-portefeuille ?  En zo ja, is het overige gedeelte dan nog eens aftrekbaar als kost ?

En dan de hamvraag:  waar ben je in het Kortrijkse het best af voor motorrijlessen ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet nog dat Buell op het autosalon stond en ze net hadden beslist om de produktie te stoppen.

Daar waren toen koopjes te doen, niet normaal... Ik heb zelf ook nog getwijfeld.

1125 :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ex-Mooseman zei:

ik kom teveel lezen in dit topic.

Dus, bij deze de vraag:  Is het nog steeds mogelijk om een motorrijbewijsopleiding te volgen met steun van de KMO-portefeuille ?  En zo ja, is het overige gedeelte dan nog eens aftrekbaar als kost ?

En dan de hamvraag:  waar ben je in het Kortrijkse het best af voor motorrijlessen ? 

Ik ga in Gent bij AH Rijschool. Oefenterrein is onder het viaduct van Gentbrugge. Maar misschien te ver voor jou?

Lessen kunnen ook vanaf 19u doorgaan op werkdagen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gentbrugge is inderdaad wat ver.  Moest het in het Kortrijkse kunnen.  Kortrijkse Rijschool & Lust zie ik vaak rijden.  Geen idee wat de kwaliteit van hun lessen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid