Ga naar inhoud

Porsche 997 of 964


The Swede

Als tweede (/derde) wagen. Welke kies je?  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. 997 of 964 - 2WD, Manueel, Coupe, Atmo.

    • 964 - Carrera 2
      25
    • 997 - Carrera 3.6 of 3.8
      29


Aanbevolen berichten

16 uren geleden, The Swede zei:

Helemaal met je eens. Een nieuwe auto gaat je ongetwijfeld meer gemoedsrust geven om dagelijks mee te rijden.

Dat is (onder andere) een reden waarom ik nu een tweedehands M140i van 2017 rijd i.p.v. een vijfdehands Alpina B3 of BMW M3 van 1997.
Ik zou met mijn invulling van rijplezier (de techniek horen en voelen werken, bedienen, met heel veel respect, vaker met halfgas dan volgas) veel meer plezier halen uit iets dat ouder is.
Maar ik wil (en kan met mijn budget) niet de "gok" nemen om b.v. met een Z3 M Roadster/Coupé (een auto waar ik een enorm zwak voor heb) te daily'en.
Een andere auto waar ik onlangs voor keek (toen ik m'n M140i nog niet had) was een Alfa Romeo 147 GTA. Kennis van me heeft er nog eentje en dat zette me aan 't dromen ... en 't denken. Dus dan was het snel een neen.
'k Zou er ook ergens spijt van hebben om zoiets dan "af te beulen" op dagelijkse, saaie (want autostrade en Bxl centrum...), koude en natte en wintergezouten wegen.

Dat is de reden waarom de meesten jouw pad niet volgen.
Zijn ze daarom geen liefhebber? Neen. Alleen houden ze (ook) met andere zaken rekening, da's elk voor zich persoonlijk.

Onlangs kwam er ergens een dijk van een pre-facelift E65 (korte) 760i Individual te koop, magnifiek (voor iemand als mij). Voor minder geld dan je nu de goedkoopste 330e in huis haalt.
Moet fantastisch zijn om daarmee je werkkilometers te doen, maar (en dan begint het): zondig duur om (deftig) rijdende te houden, extreem verbruiksverschil, (Vlaamse/Belgische) fiscaliteit, enz.

Bij de enige "weekend/sport/fun"-auto zou dat bij mij ook zwaar doorwegen (en als we naar 't aankoopgedrag kijken: bij de overgrote meerderheid, dus).
Met een budget van b.v. 75k of 150k zou je je iconen uit 2 tot 3 decennia terug in huis kunnen halen, maar die komen met een set significante nadelen die een veel nieuwere auto (nog) niet heeft, terwijl die laatste OOK nog rijplezier biedt, mogelijks zélfs in dezelfde domeinen.

Is een 992 de betere 911 dan een 997? Daar is geen eenduidig antwoord op. Voor jou: duidelijk niet. OK. Voor anderen mogelijks wel. En dat is niet verkeerd en moet je zeker niet omvormen tot "die kerel weet niet waar hij over praat". Laat staan 't woord parvenu erin gebruiken...
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

Dat is (onder andere) een reden waarom ik nu een tweedehands M140i van 2017 rijd i.p.v. een vijfdehands Alpina B3 of BMW M3 van 1997.
Ik zou met mijn invulling van rijplezier (de techniek horen en voelen werken, bedienen, met heel veel respect, vaker met halfgas dan volgas) veel meer plezier halen uit iets dat ouder is.
Maar ik wil (en kan met mijn budget) niet de "gok" nemen om b.v. met een Z3 M Roadster/Coupé (een auto waar ik een enorm zwak voor heb) te daily'en.
Een andere auto waar ik onlangs voor keek (toen ik m'n M140i nog niet had) was een Alfa Romeo 147 GTA. Kennis van me heeft er nog eentje en dat zette me aan 't dromen ... en 't denken. Dus dan was het snel een neen.
'k Zou er ook ergens spijt van hebben om zoiets dan "af te beulen" op dagelijkse, saaie (want autostrade en Bxl centrum...), koude en natte en wintergezouten wegen.

Dat is de reden waarom de meesten jouw pad niet volgen.
Zijn ze daarom geen liefhebber? Neen. Alleen houden ze (ook) met andere zaken rekening, da's elk voor zich persoonlijk.

Onlangs kwam er ergens een dijk van een pre-facelift E65 (korte) 760i Individual te koop, magnifiek (voor iemand als mij). Voor minder geld dan je nu de goedkoopste 330e in huis haalt.
Moet fantastisch zijn om daarmee je werkkilometers te doen, maar (en dan begint het): zondig duur om (deftig) rijdende te houden, extreem verbruiksverschil, (Vlaamse/Belgische) fiscaliteit, enz.

Bij de enige "weekend/sport/fun"-auto zou dat bij mij ook zwaar doorwegen (en als we naar 't aankoopgedrag kijken: bij de overgrote meerderheid, dus).
Met een budget van b.v. 75k of 150k zou je je iconen uit 2 tot 3 decennia terug in huis kunnen halen, maar die komen met een set significante nadelen die een veel nieuwere auto (nog) niet heeft, terwijl die laatste OOK nog rijplezier biedt, mogelijks zélfs in dezelfde domeinen.

Is een 992 de betere 911 dan een 997? Daar is geen eenduidig antwoord op. Voor jou: duidelijk niet. OK. Voor anderen mogelijks wel. En dat is niet verkeerd en moet je zeker niet omvormen tot "die kerel weet niet waar hij over praat". Laat staan 't woord parvenu erin gebruiken...
 

Niet te vergeten het gruwelijke "had ik het niet gezegd" van de misschien iets minder auto liefhebbende wederhelft, wanneer je een probleempje hebt met je "liefhebbers" kar 🙂

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat hangt van de criteria af.

Inderdaad. En dan is de vraag of de criteria die de 992 de betere auto maken, in hemelsnaam nog iets met liefhebberij voor autorijden te maken hebben. Dat je er naar spotify in kan luisteren en lekkerlui met de automaat op koppel kan in cruisen, zijn dat autofan criteria? Ik kan thuis in mijn living naar muziek luisteren en als ik luilekker wil reizen, dan zijn er gemakkelijker, comfortabeler en goedkoper opties dan een 992. 

1 uur terug, gTa zei:

Dat is (onder andere) een reden waarom ik nu een tweedehands M140i van 2017 rijd i.p.v. een vijfdehands Alpina B3 of BMW M3 van 1997.
Ik zou met mijn invulling van rijplezier (de techniek horen en voelen werken, bedienen, met heel veel respect, vaker met halfgas dan volgas) veel meer plezier halen uit iets dat ouder is.
Maar ik wil (en kan met mijn budget) niet de "gok" nemen om b.v. met een Z3 M Roadster/Coupé (een auto waar ik een enorm zwak voor heb) te daily'en.
Een andere auto waar ik onlangs voor keek (toen ik m'n M140i nog niet had) was een Alfa Romeo 147 GTA. Kennis van me heeft er nog eentje en dat zette me aan 't dromen ... en 't denken. Dus dan was het snel een neen.
'k Zou er ook ergens spijt van hebben om zoiets dan "af te beulen" op dagelijkse, saaie (want autostrade en Bxl centrum...), koude en natte en wintergezouten wegen.

Dat is de reden waarom de meesten jouw pad niet volgen.
Zijn ze daarom geen liefhebber? Neen. Alleen houden ze (ook) met andere zaken rekening, da's elk voor zich persoonlijk.

Onlangs kwam er ergens een dijk van een pre-facelift E65 (korte) 760i Individual te koop, magnifiek (voor iemand als mij). Voor minder geld dan je nu de goedkoopste 330e in huis haalt.
Moet fantastisch zijn om daarmee je werkkilometers te doen, maar (en dan begint het): zondig duur om (deftig) rijdende te houden, extreem verbruiksverschil, (Vlaamse/Belgische) fiscaliteit, enz.

Bij de enige "weekend/sport/fun"-auto zou dat bij mij ook zwaar doorwegen (en als we naar 't aankoopgedrag kijken: bij de overgrote meerderheid, dus).
Met een budget van b.v. 75k of 150k zou je je iconen uit 2 tot 3 decennia terug in huis kunnen halen, maar die komen met een set significante nadelen die een veel nieuwere auto (nog) niet heeft, terwijl die laatste OOK nog rijplezier biedt, mogelijks zélfs in dezelfde domeinen.

Is een 992 de betere 911 dan een 997? Daar is geen eenduidig antwoord op. Voor jou: duidelijk niet. OK. Voor anderen mogelijks wel. En dat is niet verkeerd en moet je zeker niet omvormen tot "die kerel weet niet waar hij over praat". Laat staan 't woord parvenu erin gebruiken...
 

We weten allemaal dat de éne oude auto alleen nog goed is voor zuiver zondags gebruik, de andere al wel eens als daily kan gebruikt worden en dat er compromissen allerhande zijn.
Dat is ook niet de discussie die we hier voerden.

De discussie waar we in beland waren, was eigenlijk "wat is een 911?". En daar zitten Jokke en ik op één golflengte, bepaalde anderen op een andere.

De vraag waarmee ik het topic weer tot leven bracht, was er één rond: welke tweedehands 911 (generatie en type) is er interessant om kopen tegenwoordig als je een goed waardebehoud wil (dat wil ook zeggen dat je er ook nog vanaf geraakt) en je er ook nog dagelijk makkelijk eens wil mee rijden. 

En dan hebben we het over redelijke wagens die passen binnen de optiek van de openingspost. Een 991R behoudt ook zijn waarde. Alleen is dat een andere categorie wagen. Net als je zou kunnen zeggen dat jij ipv een 2017 140i ook een 2017 M3 had kunnen kopen. Dat ware ook betrouwbaar geweest en inzetbaar als daily... Dus waarom kocht je dat niet, Mr gTa? ;) 

Terzijde: ik heb het woord parvenu niet in de mond genomen, wel m'as-tu-vu. Dat je een auto of merk voornamelijk koopt omwille van het imago dat de wagen/het merk je geeft, is dat parvenu voor u? 
Ik heb vrienden die graag in merkkledij rondlopen wegens het imago en graag in fancy autos gezien worden. Ze willen wel in een BMW of Audi gezien worden, maar niet in een VW of Skoda (die dezelfde, of misschien zelfs de betere wagen is, alzeker als je er hetzelfde geld aan geeft). Zijn die daarom parvenu? Niet naar mijn mening. Ze kijken daarom niet op anderen neer maar willen zich gewoon een zeker imago aanmeten en moeten zich op materiële zaken baseren daarvoor.
Vind ik het stom? Jawel, in het kwadraat soms. 

Parvenu zou ik gebruiken als je daarnaast ook nog eens op de andere neerkijkt, of moet komen stoefen dat jij beter (lees "duurder") hebt, of opzettelijk de realiteit uit het oog verliest en doet alsof geld er niet mag toe doen... niet dat dat ooit hier op het forum gebeurt uiteraard.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, josenjef zei:

Niet te vergeten het gruwelijke "had ik het niet gezegd" van de misschien iets minder auto liefhebbende wederhelft, wanneer je een probleempje hebt met je "liefhebbers" kar 🙂

Tikd voor die vrouw in te wisselen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, The Swede zei:

De discussie waar we in beland waren, was eigenlijk "wat is een 911?".  

Alsof dat een simpele vraag is. Je moet dat ook weer in zijn tijdskader bekijken.

Wat is een 911 anno 2022? De meest kwalitatieve, veelzijdige, en dagelijks bruikbare sportwagen op de markt. Dat impliceert automatisch dat er veel 'GT' inzit. Automatisch neigen basismodellen meer richting GT, en de performance-afgeleiden richting sportwagen.

Wat was een 911 anno 1965: Dito, denk ik dan. Voor iemand met een Lotus Elan was een 911 toen waarschijnlijk ook te zwaar, te burgerlijk.

NU is een 911 uit 1965 een fantastisch pure machine natuurlijk.

 

Ik denk dat mensen die zich een 911 kunnen veroorloven (en dat zijn er heel wat op dit forum, hoe tof is dat!) het ten zeerste apprecieren dat je de keuze hebt van een 3L turbo met automaat en vierwielaandrijving tot een hardcore 9000+ RPM atmo Handschalter. Voor elk wat wils. De versie van 992 waarmee jij gereden hebt viel misschien wat tegen naar jouw normen; het staat je vrij om verder te exploreren naar de GT- en/of Caymanmodellen he.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, The Swede said:

Net als je zou kunnen zeggen dat jij ipv een 2017 140i ook een 2017 M3 had kunnen kopen. Dat ware ook betrouwbaar geweest en inzetbaar als daily... Dus waarom kocht je dat niet, Mr gTa? ;) 

Waar gaat dit nu over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geniet toch met volle teugen van mijn 992, zowel als ik er rustig mee rijd, als dat ik er eens stevig ga mee rijden in de Ardennen of de Eifel, ofwel tijdens een trackday op Francorchamps. Ik ben geen toppiloot, en vind het een voordeel dat je gemakkelijk snel kan rijden. En toch blijft zo’n RWD plezant in de bochten, want zelfs met tractiecontrole aan en op winterbanden durft ‘m zijn kont al eens zetten bij dit koude natte weer. Ja, een 992 Carrera S bezorgt mij plezier. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Alsof dat een simpele vraag is. Je moet dat ook weer in zijn tijdskader bekijken.

Wat is een 911 anno 2022? De meest kwalitatieve, veelzijdige, en dagelijks bruikbare sportwagen op de markt. Dat impliceert automatisch dat er veel 'GT' inzit. Automatisch neigen basismodellen meer richting GT, en de performance-afgeleiden richting sportwagen.

Wat was een 911 anno 1965: Dito, denk ik dan. Voor iemand met een Lotus Elan was een 911 toen waarschijnlijk ook te zwaar, te burgerlijk.

NU is een 911 uit 1965 een fantastisch pure machine natuurlijk.

 

Ik denk dat mensen die zich een 911 kunnen veroorloven (en dat zijn er heel wat op dit forum, hoe tof is dat!) het ten zeerste apprecieren dat je de keuze hebt van een 3L turbo met automaat en vierwielaandrijving tot een hardcore 9000+ RPM atmo Handschalter. Voor elk wat wils. De versie van 992 waarmee jij gereden hebt viel misschien wat tegen naar jouw normen; het staat je vrij om verder te exploreren naar de GT- en/of Caymanmodellen he.

Ik weet niet waarom de discussie steeds getrokken wordt richting: nieuw is beter. Ik heb noch in het openingstopic noch in mijn post waar ik het topic weer bovenhaalde een nieuwe Porsche ook maar als optie neergezet. Je praat over totaal andere dingen dan.
Als er iemand hier een poll zet of hij een 520d of een A6 TDi tweedehands zou kopen van 25000 euro, dan is het toch ook niet zinnig om af te komen dat hij toch veel beter een nieuwe 530e koopt want dat is de veel betere auto?

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

Waar gaat dit nu over?

gTa stelt dat hij voor een 140i van 2017 koos ipv een oudere M3 omdat hij de wagen als daily moest gebruiken. Hij heeft dus duidelijk voor éénzelfde prijs gekozen voor betrouwbaarheid tegenover iets meer rijplezier en geeft daarbij aan dat het een compromis is dat men maakt.
Dat is ook het punt dat ik maak wanneer ik naar bvb een 997 kijk. Dergelijke wagen komt aan een zekere prijs. En je gaat steeds in die prijscategorie kiezen en je compromis maken. Het is niet zo dat je plots gaat zeggen "ik wil een Porsche maar ik wil ook dat hij betrouwbaar is als daily, dus ik ga even 170k aftikken ipv 50k en me een 992 kopen" ... of, laten we de AM logica even volgen, dat ik dan maar even 230k ga neerleggen en een 992 GT3 ga kopen want ik wil ook nog het pure rijgevoel. Dan zijn we toch totaal naast de zaak aan het praten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, The Swede zei:

Ik weet niet waarom de discussie steeds getrokken wordt richting: nieuw is beter. Ik heb noch in het openingstopic noch in mijn post waar ik het topic weer bovenhaalde een nieuwe Porsche ook maar als optie neergezet. Je praat over totaal andere dingen dan.
Als er iemand hier een poll zet of hij een 520d of een A6 TDi tweedehands zou kopen van 25000 euro, dan is het toch ook niet zinnig om af te komen dat hij toch veel beter een nieuwe 530e koopt want dat is de veel betere auto?

 

Poll om te vragen welke auto te kopen is nooit zinnig, iedereen weet het hier toch zelf het best :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, josenjef zei:

Niet te vergeten het gruwelijke "had ik het niet gezegd" van de misschien iets minder auto liefhebbende wederhelft, wanneer je een probleempje hebt met je "liefhebbers" kar 🙂

- "Moet dat zo veel lawaai maken? Stiller hoor je dat toch ook?"
- "DAAR RIJD IK NIET MEE, ZNE!"
- "Waarom moet onze gezinsauto zo'n harde ophanging hebben, aan 30 of 50 voel je dat toch niet die wegligging? Da's toch voor op circuit?"
- "Steek al die zotte dingen dan gewoon op een circuitauto, hé, in plaats van op onze gezinswagen!"
- "ZIJT GE ZOT, EEN CIRCUIT-AUTO, WEET GIJ WEL WAT DAT KOST?!"
- ...

Ik mag niet klagen. Mijn madam stuurt me geregeld eens met de auto of de moto weg, om een toerke te gaan rijden, omdat ze weet dat ik daar van geniet, er kalm van word. :D 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, The Swede zei:

De discussie waar we in beland waren, was eigenlijk "wat is een 911?". En daar zitten Jokke en ik op één golflengte, bepaalde anderen op een andere.

Ik ook. :)

58 minuten geleden, The Swede zei:

De vraag waarmee ik het topic weer tot leven bracht, was er één rond: welke tweedehands 911 (generatie en type) is er interessant om kopen tegenwoordig als je een goed waardebehoud wil (dat wil ook zeggen dat je er ook nog vanaf geraakt) en je er ook nog dagelijk makkelijk eens wil mee rijden. 

En dan hebben we het over redelijke wagens die passen binnen de optiek van de openingspost. Een 991R behoudt ook zijn waarde. Alleen is dat een andere categorie wagen. Net als je zou kunnen zeggen dat jij ipv een 2017 140i ook een 2017 M3 had kunnen kopen. Dat ware ook betrouwbaar geweest en inzetbaar als daily... Dus waarom kocht je dat niet, Mr gTa? ;) 

Spot on! Omdat ik voor dat geld dan niet één maar twéé auto's zou kopen, b.v. een M140i én een oudere cabrio/roadster met een leuke motor erin :D 
Nieuw = money I can't spend (omdat ik het niet heb of omdat ik het er niet aan wil geven).

58 minuten geleden, The Swede zei:

Terzijde: ik heb het woord parvenu niet in de mond genomen, wel m'as-tu-vu.

Correct, my bad.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, ir_fuel zei:

Waar gaat dit nu over?

Swede-speak (aka een beetje ongelukkig verwoord) voorbeeld van de confinement van 't topic, nl. geen "zotte" karren genre 911R maar "betaalbare" gewone 911.
Swede vertaalt dat in een voorbeeld dat inspeelt op mijn situatie (met een budget dat rond 1/4e tot 1/3e zit van hetgeen nodig is voor dit topic).
Hij heeft gelijk.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, gTa zei:

Ik mag niet klagen. Mijn madam stuurt me geregeld eens met de auto of de moto weg, om een toerke te gaan rijden, omdat ze weet dat ik daar van geniet, er kalm van word. :D 

Terwijl ze denkt, dan loopt hij tenminste thuis niet te ijsberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, The Swede said:

gTa stelt dat hij voor een 140i van 2017 koos ipv een oudere M3 omdat hij de wagen als daily moest gebruiken. Hij heeft dus duidelijk voor éénzelfde prijs gekozen voor betrouwbaarheid tegenover iets meer rijplezier en geeft daarbij aan dat het een compromis is dat men maakt.
Dat is ook het punt dat ik maak wanneer ik naar bvb een 997 kijk. Dergelijke wagen komt aan een zekere prijs. En je gaat steeds in die prijscategorie kiezen en je compromis maken. Het is niet zo dat je plots gaat zeggen "ik wil een Porsche maar ik wil ook dat hij betrouwbaar is als daily, dus ik ga even 170k aftikken ipv 50k en me een 992 kopen" ... of, laten we de AM logica even volgen, dat ik dan maar even 230k ga neerleggen en een 992 GT3 ga kopen want ik wil ook nog het pure rijgevoel. Dan zijn we toch totaal naast de zaak aan het praten?

Op die fiets.

Meestal vertrek je vanuit een budget. Met dat budget ga je kijken wat je kan doen. En dan kan je kiezen tussen ouder en "dikker", of nieuwer en "minder dik".

Waar je de lijn trekt qua "dit is te oud", dat is voor iedereen anders.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik geniet toch met volle teugen van mijn 992, zowel als ik er rustig mee rijd, als dat ik er eens stevig ga mee rijden in de Ardennen of de Eifel, ofwel tijdens een trackday op Francorchamps. Ik ben geen toppiloot, en vind het een voordeel dat je gemakkelijk snel kan rijden. En toch blijft zo’n RWD plezant in de bochten, want zelfs met tractiecontrole aan en op winterbanden durft ‘m zijn kont al eens zetten bij dit koude natte weer. Ja, een 992 Carrera S bezorgt mij plezier. 

We weten ondertussen dat je een 992 hebt, MB. En daar gaat het in dit topic niet over.
Ik begrijp trouwens minder en minder hou jij in een 911 kan rijden.

17 minuten geleden, gTa zei:

- "Moet dat zo veel lawaai maken? Stiller hoor je dat toch ook?"
- "DAAR RIJD IK NIET MEE, ZNE!"
- "Waarom moet onze gezinsauto zo'n harde ophanging hebben, aan 30 of 50 voel je dat toch niet die wegligging? Da's toch voor op circuit?"
-
"Steek al die zotte dingen dan gewoon op een circuitauto, hé, in plaats van op onze gezinswagen!"
- "ZIJT GE ZOT, EEN CIRCUIT-AUTO, WEET GIJ WEL WAT DAT KOST?!"
- ...

Ik mag niet klagen. Mijn madam stuurt me geregeld eens met de auto of de moto weg, om een toerke te gaan rijden, omdat ze weet dat ik daar van geniet, er kalm van word. :D 

Tjoenen, lawaai,... jij moet ook de lieveling van de locale flikken zijn, gTa :P

 

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Op die fiets.

Meestal vertrek je vanuit een budget. Met dat budget ga je kijken wat je kan doen. En dan kan je kiezen tussen ouder en "dikker", of nieuwer en "minder dik".

Waar je de lijn trekt qua "dit is te oud", dat is voor iedereen anders.

Inderdaad. En de vergelijking gaan trekken hier met een 992 is gewoon off topic gaan om off topic te gaan. Het budget is niet hetzelfde.

We zitten hier met budgetten rond de 50-60k. Misschien iets meer, of beter iets minder. 

En het compromis dat we proberen te vinden is tussen: leuk om rijden, nog bruikbaar in dagelijks gebruik en iets dat je nog snel kan verkopen en waar je weinig of geen waarde gaat aan verliezen.

Ik denk dat zowel de 964 als de 997 in die laatste categorie kunnen passen. 

Ik zou liever de discussie wat dieper voeren: welke 964 of 997 binnen laat ons zeggen 60k is een goede keuze? Welke kleur, opties, boite, etc
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, The Swede said:

en waar je weinig of geen waarde gaat aan verliezen.

Het probleem is dat dat afhangt van de kosten die je eraan gaat hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, The Swede zei:

Tjoenen, lawaai,... jij moet ook de lieveling van de locale flikken zijn, gTa :P

Momenteel wel, maar om andere redenen! :D 

Trouwens: parkeerterreinen aan politiegebouwen bevatten niet zelden leuke auto's.
Soms zijn dat in beslag genomen auto's of in consignatie genomen voertuigen van buitenlanders,
maar menig werknemer van de firma Snor & Co GmbH. heeft wel een boon voor wat leuker rijdend gerief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

We zitten hier met budgetten rond de 50-60k. Misschien iets meer, of beter iets minder. 

En het compromis dat we proberen te vinden is tussen: leuk om rijden, nog bruikbaar in dagelijks gebruik en iets dat je nog snel kan verkopen en waar je weinig of geen waarde gaat aan verliezen.

Ik denk dat zowel de 964 als de 997 in die laatste categorie kunnen passen. 

Ik zou liever de discussie wat dieper voeren: welke 964 of 997 binnen laat ons zeggen 60k is een goede keuze? Welke kleur, opties, boite, etc

Tbh, ik zou bang zijn om met zo'n budget een Porsche te "moeten" halen. De 997 is gebleken niet zo'n bullit proof longtimer te zijn en de 964 is ondertussen zo oud dat een exemplaar binnen dat budget hoogst waarschijnlijk een respectabel leven achter de rug heeft en een constante dosis TLC (pas du tout bon marché) vereist. Om er gedurende voldoende lange tijd zonder grote zorgen mee te kunnen rijden, zou ik bij zo'n auto's maximaal 2/3e besteden aan de aankoop en de rest achter de hand houden voor de nodige reparaties. Open vraag: springt ge dan nog in de 911-boot? (Ik weet het eerlijk waar niet.)

Als 't 911 moet zijn, dan mjah. Maar als 't Porsche mag zijn zonder dat het 911 moet zijn: quid Boxster/Cayman? Middenmotor met de navenante voordelen (en uitdagingen), een heel stuk goedkoper ook. En bij de Boxster het allergrootste voordeel: topless if needed. ❤️  @binnenmuisarchitekt zal beamen.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gTa zei:

Tbh, ik zou bang zijn om met zo'n budget een Porsche te "moeten" halen. De 997 is gebleken niet zo'n bullit proof longtimer te zijn en de 964 is ondertussen zo oud dat een exemplaar binnen dat budget hoogst waarschijnlijk een respectabel leven achter de rug heeft en een constante dosis TLC (pas du tout bon marché) vereist. Om er gedurende voldoende lange tijd zonder grote zorgen mee te kunnen rijden, zou ik bij zo'n auto's maximaal 2/3e besteden aan de aankoop en de rest achter de hand houden voor de nodige reparaties. Open vraag: springt ge dan nog in de 911-boot? (Ik weet het eerlijk waar niet.)

Als 't 911 moet zijn, dan mjah. Maar als 't Porsche mag zijn zonder dat het 911 moet zijn: quid Boxster/Cayman? Middenmotor met de navenante voordelen (en uitdagingen), een heel stuk goedkoper ook. En bij de Boxster het allergrootste voordeel: topless if needed. ❤️  @binnenmuisarchitekt zal beamen.

Laten we de discussie makkelijk houden: stel dat dit budget bij de koper reeds inhoudt dat hij weet dat een dergelijk voertuig ook een zeker onderhoud etc meebrengt.

Want anders komen we nooit uit de discussie uit en komen we er weer AM-style bij uit dat je een nieuwe wagen moet kopen want dat heb je geen kosten...

Ik weet niet waarom je bij de Cayman of Boxster plots komt. De vraag was niet hoe economisch Porsche te rijden, wel "welke 911 van de 997 of 964 reeks zou je nemen opdat hij redelijk waardevast zou zijn?". Buiten het feit dat een Cayman en Boxster niet zo waardevast zijn, zijn dat ook totaal andere autos waar je bvb je kleine niet even kan in meenemen als je ergens heen gaat. 

Ga er gewoon van uit van "ja, je wil in de 911 boot springen", "nee, je gaat geen 170k aftikken voor een nieuwe" en ook voor een 997 of 964 is er een redelijkheid bij het budget (want anders komen ze hier weer af met GT3 RS of GT2's met delivery kms op de klok). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, The Swede zei:

 

Ik weet niet waarom je bij de Cayman of Boxster plots komt. 

Ik wel. Kijk maar naar wat @binnenmuisarchitekt zegt. Optimaal en dagelijks genieten bij de Boxsters en Caymans, met mate genieten en speculeren bij 964 en 997?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga even het omgekeerde voorbeeld geven: Deze zomer komt een goeie maat, ook een Belg die hier 5 km verderop woont, met een 911 bij mij toe. Ze hadden dat gekocht "want dit was waardevast als auto en wel leuk om mee te rijden". De uitleg van de persoon die hen dat ding verpatste (of hen hielp het te kopen, heb de story niet in detail gevolgd), was dat dit een exemplaar was in erg goeie staat die ook nog eens erg laag stond in waarde en waar ze dus gemakkelijk konden mee rijden zonder miserie en geen geld aan zouden verliezen.

Als ik die auto bekijk: een nachtmerrie. Erger qua 911 kan ik me niet indenken. Een 996, cabrio, automaat in het blauw metaal met blauw lederen interieur... :fp:  De minst populaire 911 generatie kopen... als cabrio... in een land/streek waar je 4 dagen per jaar open kan rijden... in een kleur die wel erg "het moet uwe smaak zijn" is en met een boite die die auto zodanig fnuikt dat je het bezwaarlijk een sportwagen kan noemen... En dan denken dat dit direct wel weer te verkopen valt. 🤔 Ik dacht het niet.

Vandaar dat ik hier even de vraag omgekeerd stel: wat is een spec die wel zijn waarde goed zou behouden?
Over de staat kunnen we ons moeilijk uitlaten en moeten we ervan uitgaan dat iemand een zo goed mogelijk exemplaar koopt.

Wel stel ik me de vraag wat een aanvaardbare kilometerstand is? (Ik denk hierbij als voorbeeld aan een 911 die hier bekend is en te koop staat. Een aantrekkelijke wagen in uitstekende staat, minutieus door een enthousiast onderhouden, maar waar ik van mogelijke kandidaten of mensen in de trade hoor "tja, hij heeft wel al een aantal kilometers en dat schrikt af")

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Ik heb een lange tijd gekeken voor een 964. Budget 50-60K. Als 3de auto. 

Er is een tijd geweest dat je voor 50K nog een zeer goed exemplaar kon vinden. Maar toen kwam de oldtimer explosie. En werden er per schip of container exemplaren uit de US of Japan aangevoerd. Want er werd geld geroken. Net zoals de gasten die een meer afgeleefd exemplaar hadden op de kop getikt voor 35.000 Euro.  Ik weet nog dat ik ging kijken naar een grijze 964. Zag er echt nog goed uit. Toen ik vroeg naar de historiek, trok de man zijn schouders op. "Is er niet". Ok. 

En ja, uiteraard zullen daar wel nog deftige ook tussen zitten, geluk kan je altijd hebben. Maar de kans om ongeluk te hebben ligt een stuk hoger. Motor in de soep of miserie. Eerlijk gezegd was ik daar veel te bang voor. Ik wou ook veel rijden en op reis gaan. Zelfs in mijn E28 tijdperk, uiteindelijk ben ik daar nooit mee in panne gevallen, was ik nooit echt echt op mijn gemak als ik ging rijden. En ik haat dat. Je hebt mensen die daar perfect rustig in blijven, maar ik kan het niet.

Zelfs nu met de boxster, moet er maar één klein dingetje zijn en ik maak mij ongerust. Ik vind dat jammer voor mezelf, maar t'is nu zo.

Als je regelmatig met een 964 wil rijden, moet je ofwel veel geluk hebben of 25.000 Euro apart zetten voor als er vodden zijn.

Ik stond echt dicht om een 964  te kopen bij Alexander in Knokke. En het zou waarschijnlijk nog een goed exemplaar geweest zijn. Maar ik wil echt een auto waar ik 200% kan van genieten. Met een gerust hart. En ook financieel is voor mij een grote factor. Eerlijk is eerlijk. 

En dan kwam de 981 boxster. En ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. 

Natuurlijk zal er dan de eeuwige bedenking zijn, dat het geen 911 is. Nee inderdaad, het is geen 911. Als je met dat idee niet kan leven, dan laat je een boxster of cayman best links liggen. Nee er ligt geen 400 PK in. Nee het is geen luchtgekoelde flat six. Nee het is geen bom en uiteraard zal een 3.2 wel nog beter zijn. In de onderste toeren is er niemand thuis. Je gaat er niemand mee deftig naar huis rijden aan de verkeerslichten. 

Maar wat krijg je dan wel? 

*Een compacte sportwagen (grootte van een oude 911)

*Een flat six middenmotor 

*Heerlijke wegligging -> enorm planted en nog comfortabel genoeg voor daily driving

*Fantastisch geluid -> zonder PSE klinkt de 6-cylinder zeer puur - met de PSE krijg je een andere dimensie (aanrader)

*Voldoende ruimte (koffer voor -en achter) om op reis mee te gaan

*Vrij moderne techniek (airco, verwarmde stoelen, gps, xenon, cruise control)

*Open rijden is DE MAX -> de zin om constant op die gas te duwen is er soms niet, open rijden kan dan enorm relaxerend zijn. Maar je moet er voor zijn. In de zomer, 's avonds, is er niks leukers. 

*Voor een cabrio geen torsie -> enorm stijf geheel

*Taksen vallen goed mee (zeker voor de 2.7)

*Waardevast -> ik kan de mijne zelfs voor een stuk meer op dit moment verkopen

*Betrouwbaar

*Kwaliteitsvolle materialen

 

Voelt het voor mij speciaal genoeg? Ja. Mijn 981 voelt bijzonder aan. Elke keer ik er in stap en die motor start. Klein sprongetje van mijn hart. Telkens zijn er nog een beetje zenuwen. Ik geniet van mijn auto. En dat is de bedoeling. Rijden. PJH zegt altijd, het is niet wat je hebt, maar wat je er mee doet. Ik moet hem 200% gelijk geven. Als ik binnenkort zou doodvallen, dan heb ik er van genoten. 

Jawel, ik wil ook een zes cilinder boxer, een redelijke betrouwbaarheid en het hoeft geen raket te zijn (ik gaf in vorige posts reeds aan dat ik destijds de gewone C2 eigenlijk even leuk vond als de 997 C2 S. En ik ben de leeftijd voorbij dat ik stoplichtsprintjes moet trekken).

Maar voor de rest praten we over totaal andere dingen, muis.

- Ik kijk niet per se naar een 964. Vandaar dat 997 een optie is. De prijzen liggen daarvoor in Europa nog redelijk.

- Ik wil geen cabrio. 

- Ik wil mijne kleine petoet ook nog willen meenemen

- Luxe zoek ik niet echt in een 911. Satnav is ook bij een tweedehands Boxster (of gelijk welke auto) binnen de twee jaar out-of-date dat je je GSM gebruikt en verwarmde zetels, Xenon, cruise control, etc wil ik op een reisberline (ook al zit het meestal wel al op een 997 op)

- Een taksprobleem heb ik niet.

Dus dan komen we weer bij het topic onderwerp aan: 911. ;) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid