Jump to content
Audi S8

Aston Martin DBX

Recommended Posts

Germinal    409
Germinal

Bij zo’n wagens moet ik altijd denken aan de wet van het afnemend grensnut.

Een BMW X5 is niet hetzelfde als een Dacia duster.. maar zoiets als een DBX biedt maar een bijzonder kleine meerwaarde tov een X5 als die er dan al is... ok een RR is weer iets anders dan een X5 maar ook 6 keer zo duur ?

Voor sommigen is de badge veel waard

gTa    17,595
gTa

tl;dr  Een objectieve wet toepassen op een aankoopbeslissing die doorgaans sterk emotioneel ingegeven is, gaat voorbij aan een groot deel van de realiteit van die aankoop. Smaak, goesting en vrije wil valt niet te rationaliseren. Gelukkig maar...

Evident, Gossens 1st geldt universeel, ook voor auto's, maar baseert zich op objectieve "nuttige" kenmerken: zaken die universeel objectief gescoord kunnen worden (zoals grootte of garantietermijn of aantal functies of veiligheid enz.). Subjectieve argumenten hebben daar geen plaats in ... en wil nu net voor velen zo'n aankoop van luxe-auto voor een significant deel een emotionele aankoop zijn. 

Wij kunnen dus een aankoop door een ander van zo'n product zo veel als we willen door objectieve economische formules trekken of in termen van nut rationaliseren ... daarmee beoordeel je niet de totaliteit van een product (enkel z'n nut gelieerd aan z'n prijs) en helemaal niet de zinnigheid van de aankoopbeslissing.
Sure, een GLE is niet recht evenredig met z'n hogere prijs nuttiger dan een Quashqai+2, maar niettemin kopen heel veel mensen zo'n GLE, omdat ze "meer" willen dan wat die Nissan biedt. Dat kan inderdaad dat badge-imago zijn ... maar ik vind dat ondertussen een behoorlijk afgezaagd argument. Wat is "badge"? Merkliefde? (En zo ja: how is that a bad thing?) De hoop op street crudentials of extra aanzien (doordat men gezien wordt met een duurder product ... aka het PCCB-effect)? En zo ja: how is that a bad thing for someone else? Of misschien ook wel een legitieme wens naar luxueuze afwerking, naar exquise uitrustingsdetails, personaliseerbaarheid, enz.
Een constitutief element van de hogere prijs van elk duurder product (zeker de duurste topproducten) is inderdaad die (al dan vermeende) exclusiviteit. Men speelt in op een zeer menselijk trek, die universeel is (bedoelende: iedereen is daar vatbaar voor, in meerdere of mindere mate). So?

Ik zou zo'n DB-X zonder een seconde twijfel in huis halen als family/travel car, maar I don't give a rat's ass about the badge (als primair element): ik zou dat doen omdat ik hem bloedmooi vind, omdat je binnenin een opulente luxe en afwerking baadt die je bij Duitsers niet vindt en die werkelijk eye opening is, omdat die auto blijkbaar ook bijzonder goed en zeer emotioneel rijdt, enz. En ja: ik ben ook gevoelig voor de uitstraling van een product, niet zozeer naar anderen maar vooral voor mijzelf ... maar dan nog is het leuker om met een bewonderenswaardiger auto rond te rijden dan met een minder bewonderenswaardige. Ook al speelt dat bij mij maar voor een half percentje mee, it's there. Ik zie daar geen graten in, zoiets is toch erg menselijk?

Funny thing is ... Gossens 1st wordt geregeld boven gehaald door mensen om andermans' aankoop die hun eigen middelen overstijgt, als economisch minder nuttig te betitelen. Ofte: van onderuit wordt het, naar boven kijkend, een zeer waardevolle objectieve evaluatie-tool van (ook) subjectieve elementen die voor de effectieve koper wel relevant zijn. Funny thing.

Blijkbaar vinden dergelijke auto's wereldwijd elke dag meer en meer kopers. Als zelfs Rolls op de kar springt met die Cullinan (en BMW heeft de laatste jaren als de beste bewezen van vooral of zelfs bijna enkel maar naar take rate en profits te kijken bij het wel/niet op de markt brengen van modellen en motorisaties), moet het écht wel zijn dat genoeg mensen zoiets willen. The customer is always right, of het nu over electric vs ice gaat, over de nieren van de BMW M3/M4 of over een Cullinan. Ik zou aan die laatste, zelfs met een car budget van een paar miljoen, nooit de centen willen geven. Wel aan een Wraith, ook aan een DB-X. Omdat de Cullunan mij niet aanspreekt, maar de Wraith of de DB-X wel.

Maw: 't is vooral persoonlijke goesting. En het is 't leukst als goesting niet rationeel verklaard of gequoteerd moet worden, maar gewoon lekker subjectief en persoonlijk mag blijven. Elk het zijne = iedereen content.

• Like 5

flupke73    5,069
flupke73

de rijken vinden dat de luxeproducten te goedkoop (en dus TE bereikbaar voor velen) geworden zijn, er kan minder onderscheid gemaakt worden

dus Aston speelt het niet zooooooo slecht door zijn spullen duurder te maken

alleen, net zoals bij de 'echte' L.Vuiton gaat dat wel ten koste van een groot deel van het Europese cliënteel

Challazer    1,961
Challazer

Urus is ook een immens succesnummer, gewoon omdat de Lamborghini liefhebbers zo ook daily met hun favoriete merk kunnen rijden. 

• Like 2

The Swede    3,516
The Swede
12 hours ago, tuscani said:

Ik moest bij dit aanzicht aan een hoefijzervleermuis denken. :D

verschiet wel van de prijs en het vergelijk met de Bentley. Dacht dat dat een  rrs of cayenne speler was. Maar blijkbaar een veel hogere liga.  

Wanneer ik de grootte van de wagen bekeek en de motorisatie in acht neem. dan zie ik de wagen ook eerder als een Cayenne concurrent (Porsche heeft toch ook wel een mooi merknaam). 
Het interieur van de wagen leek me ook niet echt zo speciaal dat hij zich echt kan onderscheiden van de Cayenne (of een mooie X5). 

De enige concurrent van een gelijkaardig formaat, lijkt me de Urus. Alleen is die toch wel een HEEL stuk krachtiger en binnenin ziet hij er een stuk specialer uit. 

Algemeen verwachtte ik daarbij dat de positionering eerder wat boven de Cayenne zou zitten, maar een heel stuk onder de Urus of Bentayga. 

Zelf ben ik eerder nuchter en zou ik niet zien waarom ik 100k meer zou geven voor een DBX vs een X5 M50i ... 

15 minutes ago, flupke73 said:

de rijken vinden dat de luxeproducten te goedkoop (en dus TE bereikbaar voor velen) geworden zijn, er kan minder onderscheid gemaakt worden

alleen, net zoals bij de 'echte' L.Vuiton gaat dat wel ten koste van een groot deel van het Europese cliënteel

... mijn vrouw daarentegen zag de DBX zou bvb wel de kiezen boven een X5 of Cayenne. 

Toen ik haar zei dat deze wagen naar mening niet echt een meerwaarde heeft vgl met de X5, was haar reactie echt wel van "jamaar, dit is een Aston Martin...".

Zij is echter ook iemand die de waarde apprecieert van een Louis Vuitton of een Chanel handtas, terwijl het voor mij (wat cru gezegd) een lederen tas is om telefoon, portefeuille en zakdoeken in te steken. 

The Swede    3,516
The Swede
Just now, Challazer said:

Urus is ook een immens succesnummer, gewoon omdat de Lamborghini liefhebbers zo ook daily met hun favoriete merk kunnen rijden. 

Met een gewone Aston kan je wel makkelijker dagelijks rijden dan een Lambo. Iets gebruiksvriendelijker. 

Timo    12,495
Timo
40 minutes ago, The Swede said:

Met een gewone Aston kan je wel makkelijker dagelijks rijden dan een Lambo. Iets gebruiksvriendelijker. 

Ik wil het wel eens zien zo'n wedstrijd, een daily Aston Martin whatever tegen een niet zo praktische Lamborghini Huracan. En welke uiteindelijk de meeste dagen weet te loggen en niet in panne staat of bij de dealer voor x weken. 

Germinal    409
Germinal
Ik wil het wel eens zien zo'n wedstrijd, een daily Aston Martin whatever tegen een niet zo praktische Lamborghini Huracan. En welke uiteindelijk de meeste dagen weet te loggen en niet in panne staat of bij de dealer voor x weken. 

Met Mercedes onder de motorkap moet dat wel goedkomen ?

Germinal    409
Germinal

+1

gTa    17,595
gTa
3 uren geleden, flupke73 zei:

Spot on.

3 uren geleden, Challazer zei:

Bij Lamborghini is het m.i. wel méér nodig dan bij Aston Martin, om een grote comfy SUV uit te brengen voor die daily drives. :D 

Timo    12,495
Timo
15 minutes ago, Germinal said:

Met Mercedes onder de motorkap moet dat wel goedkomen ?

De modellen boven de Vantage hebben ook AMG motoren? 

Jokke_vlo    9,987
Jokke_vlo

Geen fan van de looks van dit model. 

gTa    17,595
gTa
5 minuten geleden, Timo zei:

De modellen boven de Vantage hebben ook AMG motoren? 

De DB-X heeft ook die AMG V8, ja. Maar de V12-motoren zijn -dacht ik- een eigen creatie?

The Swede    3,516
The Swede
25 minutes ago, Timo said:

Die panne's is ook wel es iets dat ik echt bewezen wil zien. Enerzijds is een Aston al lang niet meer artisanaal product dat door een bende thee-drinkende knutselaars in een "shed" in Engeland is in mekaar gevezen. Ik ken enkele Aston eigenaars en heb er geen enkele horen klagen over betrouwbaarheid.

Ik ken ook mensen met midmotor Italianen (Ferrari en Lambo) en die hebben het wel regelmatig over erg intens en complex onderhoud met regelmatig onderdelen die moeten vervangen worden.

Dat gezegd zijnde, is "dagelijkse bruikbaarheid" veel meer dan betrouwbaarheid. In een DB9 of Vantage krijg je bvb je bagage voor een weekendje Cote d'Azur met je vrouw. In een Lambo een stuk minder. Efkes 1000km rijden met een Aston is ook redelijker dan 1000km rijden met een Lambo. Als je 25 of 35 ben misschien niet. Maar als je 45 of 55 bent, wat wel de leeftijd is die je zal vinden tussen de AM rijders, dan is dat verschillend.

Dus puur zeggen dat de DBX een wagen is waarop de AM eigenaars zouden zitten te wachten voor dagelijks gebruik, ben ik niet helemaal mee eens.

Het gaat wel een breder publiek aantrekken.

Persoonlijk zie ik dit als een wagen voor wie het beu is de zoveelste Cayenne te hebben want je ziet die op elke hoek van de straat.

The Swede    3,516
The Swede
2 hours ago, gTa said:

De DB-X heeft ook die AMG V8, ja. Maar de V12-motoren zijn -dacht ik- een eigen creatie?

Jup.

En de V8 AMG motoren van Mercedes zijn echt een toonbeeld van betrouwbaarheid. Algemeen zijn de Mercedes motoren de laatste 15 jaar een toonbeeld van betrouwbaarheid... :ninja:

Timo    12,495
Timo
23 minutes ago, The Swede said:

Die panne's is ook wel es iets dat ik echt bewezen wil zien. Enerzijds is een Aston al lang niet meer artisanaal product dat door een bende thee-drinkende knutselaars in een "shed" in Engeland is in mekaar gevezen. Ik ken enkele Aston eigenaars en heb er geen enkele horen klagen over betrouwbaarheid.

Ik ken ook mensen met midmotor Italianen (Ferrari en Lambo) en die hebben het wel regelmatig over erg intens en complex onderhoud met regelmatig onderdelen die moeten vervangen worden.

Dat gezegd zijnde, is "dagelijkse bruikbaarheid" veel meer dan betrouwbaarheid. In een DB9 of Vantage krijg je bvb je bagage voor een weekendje Cote d'Azur met je vrouw. In een Lambo een stuk minder. Efkes 1000km rijden met een Aston is ook redelijker dan 1000km rijden met een Lambo. Als je 25 of 35 ben misschien niet. Maar als je 45 of 55 bent, wat wel de leeftijd is die je zal vinden tussen de AM rijders, dan is dat verschillend.

Dus puur zeggen dat de DBX een wagen is waarop de AM eigenaars zouden zitten te wachten voor dagelijks gebruik, ben ik niet helemaal mee eens.

Het gaat wel een breder publiek aantrekken.

Persoonlijk zie ik dit als een wagen voor wie het beu is de zoveelste Cayenne te hebben want je ziet die op elke hoek van de straat.

Ik had het over standaard AM a la DB11, maar ik volg je daar wel in. 

• Like 1

Rabbit    1,520
Rabbit
19 uren geleden, Germinal zei:

Bij zo’n wagens moet ik altijd denken aan de wet van het afnemend grensnut.

Een BMW X5 is niet hetzelfde als een Dacia duster.. maar zoiets als een DBX biedt maar een bijzonder kleine meerwaarde tov een X5 als die er dan al is... ok een RR is weer iets anders dan een X5 maar ook 6 keer zo duur ?

Voor sommigen is de badge veel waard

Als je zo redeneert wordt er geen Taycan verkocht he, enkele een Model S :)