Ga naar inhoud

Herziening Oldtimerstatuut 2013


tato

Aanbevolen berichten

Goed nieuws voor de eigenaren van oldtimers.

 

Voornamelijkste wijziging:

Leeftijdsgrens blijft 25 jaar voor personenwagens en wordt 25 jaar voor bedrijfs- en legervoertuigen.

Niet meer beperkt tot deelnames aan manifestaties en testritten in omgeving van de standplaats, maar wel enkel voor recreatieve ritjes (geen woon-werk).

 

Het moet natuurlijk nog eerst in het Staatsblad verschijnen, hopelijk wordt er niet te vroeg victorie gekraaid.

 

BRUSSEL -  Op 06.02.2013 werden we uitgenodigd op het kabinet van Staatssecretaris voor Mobiliteit M. Wathelet teneinde de laatste details te bespreken betreffende het oldtimerstatuut.  M. Wathelet heeft het project goedgekeurd maar wil zich momenteel enkel beperken tot de uitbreiding van het gebruik van de oldtimer en niet zozeer tot de uitbreiding van de technische keuring.

Wat betekent dit voor het oldtimerstatuut dat onderhandeld werd door de BFOV?

Heel simpel!

a) leeftijd van de oldtimer

De leeftijd wordt voor alle categorieën van voertuigen 25 jaar, dus ook voor de bedrijfs- en militaire voertuigen die momenteel 30 jaar moeten zijn om van het oldtimerstatuut te genieten

B) gebruik oldtimer

Deze voertuigen zijn uitgesloten van volgend gebruik:
•    commercieel en professioneel gebruik;
•    woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
•    bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
•    gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten.

Definities die toegevoegd werden aan het KB 15.03.1968 om dit gebruik te duidelijk te omschrijven:
•    commercieel gebruik: elk gebruik dat bedoeld is voor of gericht is op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
•    professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
•    woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
•    woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.”

De oldtimers zullen dus dag en nacht mogen rijden en dienen niet noodzakelijk gebruikt te worden in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie. Gedaan met de soms moeilijke controles van de politie, behalve indien u de oldtimer zou gebruiken voor commerciële, professionele doeleinden of tijdens het woon-werk of woon-schoolverkeer.

c) gebruik oldtimer - rupsvoertuigen

Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot:
•    oldtimermanifestaties;
•    proefritten binnen een straal van 3km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.”

Het is nu nog enkel wachten op de publicatie in het Belgisch Staatsblad! We zullen u informeren van zodra wij er kennis van genomen hebben.  M. Wathelet voorziet het in voege treden van het nieuwe oldtimerstatuut omstreeks 01 juni 2013.

Bron: BFOV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij je geen goesting hebt om voor een COC te zorgen.

 

Of het merk bestaat niet meer... zoals bij de Trabant het geval was.

 

Hoewel. Daar heb ik toch nog een COC van kunnen krijgen. Omdat die in 1990 door een bedrijf was ingevoerd dat nu Cardoen is :-) :-)

Kreeg ik gewoon niet door de keuring omwille van uitstoot en algemene onveiligheid van het ontwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer mogen we nu eindelijk eens legaal een M60B40 in onze E30 leggen :(

 

beter lezen : nadat hij op O-platen ligt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je kan ook je auto uitvoeren (wel in EU), legaal in dat land laten ombouwen en terug invoeren. Het gaat en is 100% legaal, maar dat invoeren is lastiger dan de inbouw zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is de verzekering nog niet akkoord....

En als je de verzekering op de hoogte brengt? Dan kunnen zij zich toch indekken tegen het verhoogde risico. Of trekken zij hun terug wanneer de politie vaststelt dat er onwettige aanpassingen aan de auto zijn uitgevoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij je geen goesting hebt om voor een COC te zorgen.

Of zoals bij de jaguar dat ze weigeren die te geven zolang hij nooit in een Europees land ingeschreven geweest is, en je geen zin hebt te wachten op enig exemplaar, dus tijdelijk geen andere keuze hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe gaan ze dat bewijzen?

Uren waarop je rijdt, traject dat je doet, auto op parking van school...

Hier in de buurt (Turnhout) hangt het vol met van die nummerplaatcamera's

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar op de universiteit? Je bent niet verplicht om naar de les te gaan, je kan toch even goed naar het stad gaan, bijvoorbeeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar op de universiteit? Je bent niet verplicht om naar de les te gaan, je kan toch even goed naar het stad gaan, bijvoorbeeld?

Ja, maar op het moment dat je aan de kant gezet wordt, ben je overgeleverd aan de genade van de klakagent in kwestie.

In Gent heb je wel het voordeel dat de campussen in het stad liggen en er is bv wel een verschil tussen parking de sterre en sint-pieters of de kouter.

Ik vind het gewoon kut dat het erin staat tout-court, je zou eens een oldtimer rijden naar school, het lef.

Hoe dan ook, het is wel een serieuze verbetering tov de vorige wet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar op de universiteit? Je bent niet verplicht om naar de les te gaan, je kan toch even goed naar het stad gaan, bijvoorbeeld?

 

en daarvoor rij je weekelijks 3/4/5/6/7/... keer hetzelfde traject rond het wekelijkse uur? Flikken mogen dan vaak niet al te slim zijn, maar na een maandje of 3 hebben ze je wel door. En als het klootzakken zijn, wachten ze tot ergens tot de examentijd : laat dan je stress maar beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en daarvoor rij je weekelijks 3/4/5/6/7/... keer hetzelfde traject rond het wekelijkse uur? Flikken mogen dan vaak niet al te slim zijn, maar na een maandje of 3 hebben ze je wel door. En als het klootzakken zijn, wachten ze tot ergens tot de examentijd : laat dan je stress maar beginnen.

 

Alsof de politie jou met je oldtimer een maand of drie gaat schaduwen om te zien of je er mee naar school rijdt???

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsof de politie jou met je oldtimer een maand of drie gaat schaduwen om te zien of je er mee naar school rijdt???

 

zij rijden hun ronden.

 

Ik weet dat er in Oostende zo ééntje zijn plaat heeft mogen afgeven. En dat er een paar een waarschuwing gekregen hebben. Domweg elke dag hetzelfde ritje en op dezelfde parking gaan staan. Succes om dat te verbergen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

En er is een doorbraak. Vanaf volgende week maandag een nieuw reglement.

 

a) Leeftijd van de oldtimer

Minimum leeftijd voor alle categorieën van voertuigen werd vastgelegd op 25 jaar.

 

B) Gebruik oldtimer

Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en –ondergang, in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie, of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie te begeven. Onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. Dit dient niet langer binnen de context van een behoorlijk toegelaten manifestatie te zijn. Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen.

 

Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
commercieel en professioneel gebruik;
woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;

• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer; 

gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten. Om alle misverstanden te vermijden, werden extra definities toegevoegd aan het KB 15.03.1968 :

‘commercieel gebruik’ verwijst naar elk gebruik dat mikt op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;

• professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;

woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;

woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.

 

Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot oldtimermanifestaties en proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.

 

c) Keuringsbewijs

De oldtimers ingeschreven onder een “O”-plaat hebben geen keuringsbewijs met vermelding van een geldigheidsdatum maar enkel een groen keuringsbewijs met vermelding ‘Staat van het voertuig’’ 

 

 

Bron: http://bfov.fb.mi.addemar.com/c461/h168d1

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid