Ga naar inhoud

Herziening Oldtimerstatuut 2013


tato

Aanbevolen berichten

Het staat er niet op, maar ik vermoed dat je daar ook niet mee naar 't buitenland mag?

 

Lijkt me logisch dat dat ook vroeger al zo was, maar ik ken de reglementering niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het staat er niet op, maar ik vermoed dat je daar ook niet mee naar 't buitenland mag?

 

Lijkt me logisch dat dat ook vroeger al zo was, maar ik ken de reglementering niet :)

 

Ik heb nooit geweten dat je met O-platen niet in het buitenland mocht rijden. Volgens mij zolang het toegelaten is door je verzekering ben je vrij om naar het buitenland te rijden.

 

Vroeger kon je in het buitenland dan weer niet beboet worden als je boodschappen/terrasje ging doen, omdat de buitenlandse  politiediensten niet de regelgeving (dienen te) kennen, wat je in Belgie dus wel een boete kon opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus 540i kopen, chassis nummer van een 88er 520 in lassen en je kan rijden :o

 

Iets met E30 en 4L V8 enzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neat 8) E34 M5 met BBK, rolkooi, plat op z'n bek, gigantisch negatief camber, open uitlaat, ... perfect mogelijk, plots. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neat 8) E34 M5 met BBK, rolkooi, plat op z'n bek, gigantisch negatief camber, open uitlaat, ... perfect mogelijk, plots. :D

 

mijn 560TE droom ook plots.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vet idee!

 

300TE halen en daar een 560 V8 in droppen met wat 400E-stukken eventueel :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou je met graagte doorverwijzen naar mijn avatar, maar hier gebruik ik die niet : mijn avatar op autoforum voldoet wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neat 8) E34 M5 met BBK, rolkooi, plat op z'n bek, gigantisch negatief camber, open uitlaat, ... perfect mogelijk, plots. :D

 

De keuring of wetgeving is toch niet veranderd sinds vroeger? Zelfs als je de auto aanpast na de éénmalige keuring en de politie kijkt eens onder de motorkap en krijgt een vermoeden dat je 'gefoefeld' hebt, kunnen ze toch uw auto in beslag nemen? Ook voor de herverkoop ga je veel miserie hebben..

 

anders lag er al een 2l blok in m'n kadett  :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is de verzekering nog niet akkoord....

 

 

En als je de verzekering op de hoogte brengt? Dan kunnen zij zich toch indekken tegen het verhoogde risico. Of trekken zij hun terug wanneer de politie vaststelt dat er onwettige aanpassingen aan de auto zijn uitgevoerd.

oldtimerverzekering is toch forfetair?

 

Bij mijn verzekering maakt het niet uit of ik nu een trabant met 20pk of een AC Cobra met 1000pk verzeker. Dus ik vermoed dat het eveneens weinig uitmaakt of er nu 100 of 300pk in een E30 ligt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oldtimerverzekering is toch forfetair?

 

Bij mijn verzekering maakt het niet uit of ik nu een trabant met 20pk of een AC Cobra met 1000pk verzeker. Dus ik vermoed dat het eveneens weinig uitmaakt of er nu 100 of 300pk in een E30 ligt?

 

Wees maar gerust dat als je niet legaal rondreed, ze zich gaan terugtrekken. Als blijkt dat je met een opgevoerde brommer een ongeval hebt, gaan ze u ook niet langer vergoeden hoor.

 

Met een oldtimer net hetzelfde, als je vroeger ( voor de nieuwe regeling ) snachts een ongeval had, mocht je er ook achter fluiten volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keuring of wetgeving is toch niet veranderd sinds vroeger? Zelfs als je de auto aanpast na de éénmalige keuring en de politie kijkt eens onder de motorkap en krijgt een vermoeden dat je 'gefoefeld' hebt, kunnen ze toch uw auto in beslag nemen? Ook voor de herverkoop ga je veel miserie hebben..

 

anders lag er al een 2l blok in m'n kadett  :ninja:

Wat ik schrijf kan je nu toch ook met een oldtimer? (Alleen mag je daarmee nauwelijks legaal rondrijden. Enkel overdag, voor die verkenningsritten e.d.) Of vergis ik me? Oldtimerkeuring kijkt toch enkel naar een zeer highlevel state of safety; maakt niet uit of 't de originele motor is of niet, e.d.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees maar gerust dat als je niet legaal rondreed, ze zich gaan terugtrekken. Als blijkt dat je met een opgevoerde brommer een ongeval hebt, gaan ze u ook niet langer vergoeden hoor.

 

Met een oldtimer net hetzelfde, als je vroeger ( voor de nieuwe regeling ) snachts een ongeval had, mocht je er ook achter fluiten volgens mij.

Met de oldtimerpolissen zoals je ze vroeger/nu hebt en zoals Fiddy omschrijft, bén je legaal onderweg. De (meestal) forfaitaire premie was er omdat er met een oldtimer (op O-platen) sowieso bijna niet kon worden rondgereden. En net daarom maakt ouderdom, staat van voertuig (zolang gekeurd), vermogen e.d. voor de verzekeraar niet uit. Statistisch gezien zijn oldtimers sowieso minieme risico's (in BA).

Vandaar: of jouw oude 280SEL nou nog die zespitter heeft steken of een drukgevoede V8: n'importe. Ze kijken er op de keuring niet naar. Waarom zou een verzekeraar er dan nog over vallen?

Er blijft uiteraard de verplichting om als verzekerde elk element dat van belang kan zijn voor de verzekeraar om het risico in te schatten, mee te delen. Wel, deel dat dan mee. Mailtje naar verzekeraar of makelaar: "Motor werd vervangen, is nu een 5,6-liter V8 met 260 pk."  Klaar. Premie blijft identiek. Je bent 100% correct verzekerd.

 

Wat je zegt over "niet vergoeden" klopt ook niet; enkel in enkele zeer specifieke omstandigheden kan een verplichte BA-Motorvoertuigen-verzekeraar weigeren van schade van derden te vergoeden. In de meeste gevallen is hij verplicht om te vergoeden; als er contractuele/wettelijke gronden zijn voor revindicatie (terugvorderen van de verzekerde), dan zal hij dat uiteraard wel doen. Lijkt een klein verschil maar is het zeer zeker niet, vooral niet voor de schadeleiders: zij hebben zo immers de zekerheid van vergoed te worden door een solvabele partij (de verzekeraar) en niet door een mogelijks insolvabele partij (de verzekerde).

 

Vandaar dat ik zei "Joy!". :) Nu kan je met zo'n omgebouwde oldie "dagelijks" rondrijden (zolang niet professioneel of woon/werk). Als je 'n oldtimer E34 520i voorziet van een V8 of 3.8 6L (en nog een hele resem ander spul), die als oldtimer aanbiedt voor de (op vandaag) "beperkte" oldtimerkeuring, en 'ie wordt gekeurd --> dan ben je legaal onderweg. Dat was vroeger ook al zo dacht ik, maar je mocht met je O-plaat helaas maar zeer beperkt rondrijden. Dat zou nu quasi onbeperkt kunnen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid