Ga naar inhoud

Touchscreen vs klassiek dashboard met knoppen.


bud wijzer

Aanbevolen berichten

Op 1/9/2022 om 14:49, Jochen zei:

Kan je daar geen quick detailer op gebruiken? Daar zitten vaak middelen in om statische elektriciteit te verminderen.

zo doe ik het.  Geen touchscreen weliswaar, maar wel een relatief groot opstaand scherm.   Op één of andere manier komen daar toch vingerafdrukken op.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
15 minuten geleden, Joske zei:

https://www.ad.nl/auto/opruimwoede-autofabrikanten-heeft-langste-tijd-gehad-fysieke-knoppen-keren-terug~a20c276b

EuroNCAP is er blijkbaar klaar mee dat er geen fysieke knoppen meer aanwezig zijn en gaan zich er - eindelijk - mee moeien.

 

 

Ik vind het in mijn auto eigenlijk een goeie balans.
Navi etc. is allemaal via touch (zowel Carplay als ICE) maar verwarming etc. is nog fysiek (of via de app vanop afstand :inlove: ).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het, met al die putten hier in de belgische banen, wel handig dat er knoppen zijn ipv dat je je vinger stabiel moet houden om 0,5 graden bij te stellen op een scherm

Kunnen we geen poll maken in dit topic wie wel en wie niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe geen moeite, ik denk niet dat iemand dat een verbetering vind. Ik heb bij zowel mijn sq5 als mijn 330 bewust pre-facelift genomen.

Het is te lang geleden, maar ik geloof niet dat ik op mijn audi een touchscreen had. Dat op zich vind ik wel een verbetering. Het is af en toe handig om iets te kunnen aantikken op je scherm, maar het mag niet de enige manier van bedienen zijn.

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen probleem met een touchscreen, ik vind het vooral strakker zonder al die knoppen.
Temperatuur staat ingesteld en daar hoef ik niet aan te komen, verder zijn er nog de knoppen op het stuur voor de radio en heb je spraakbediening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Joske zei:

https://www.ad.nl/auto/opruimwoede-autofabrikanten-heeft-langste-tijd-gehad-fysieke-knoppen-keren-terug~a20c276b

EuroNCAP is er blijkbaar klaar mee dat er geen fysieke knoppen meer aanwezig zijn en gaan zich er - eindelijk - mee moeien.

Die link geeft problemen dus een andere ter info

https://www.hln.be/auto/toonaangevend-europees-crashtestinstituut-vindt-het-welletjes-terug-meer-fysieke-knoppen-in-autos~a20c276b/

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, SB-01 zei:

Ik heb geen probleem met een touchscreen, ik vind het vooral strakker zonder al die knoppen.
Temperatuur staat ingesteld en daar hoef ik niet aan te komen, verder zijn er nog de knoppen op het stuur voor de radio en heb je spraakbediening.

Ik zou enkel ook eens zo'n xpelleke moeten laten plakken door @Alexx wegens vettige vingers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik zou enkel ook eens zo'n xpelleke moeten laten plakken door @Alexx wegens vettige vingers.

Dat is nog een gedacht.

Een meetingske om te blijven plakken

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/3/2024 om 13:00, dragonfly zei:

Eindelijk, vond ik al veel te lang duren. De eerste wagen waar ik voorhad dat alles touchscreen was was toen ik een Citroën C3 huurde in Cyprus. 
Als het je eigen wagen is dan wordt je het wel sneller gewoon maar met een huurwagen is dat toch een pak lastiger en gevaarlijker dan om naar knoppen te grijpen. 

Vooral de verwarming moet via knoppen gebeuren. Apple car play enzo is oke op scherm als er knoppen aan stuur zijn voorzien. En dat is bij de meeste auto's nog wel denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als alles van verwarming automati

59 minuten geleden, Bjorno zei:

Eindelijk, vond ik al veel te lang duren. De eerste wagen waar ik voorhad dat alles touchscreen was was toen ik een Citroën C3 huurde in Cyprus. 
Als het je eigen wagen is dan wordt je het wel sneller gewoon maar met een huurwagen is dat toch een pak lastiger en gevaarlijker dan om naar knoppen te grijpen. 

Vooral de verwarming moet via knoppen gebeuren. Apple car play enzo is oke op scherm als er knoppen aan stuur zijn voorzien. En dat is bij de meeste auto's nog wel denk ik. 

Als alles van verwarming automatisch is zie ik het nut van fysieke knoppen niet.  Persoonlijk vind ik dat een grote vooruitgang hoe dat bij Tesla is. Geen gedoe meer met die blaasmonden richten/openen/sluiten nadat iemand anders met mijn auto gereden heeft. Mijn vrouw heeft graag lucht rechtstreeks op haar gericht, ik absoluut niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bjorno zei:

Eindelijk, vond ik al veel te lang duren. De eerste wagen waar ik voorhad dat alles touchscreen was was toen ik een Citroën C3 huurde in Cyprus. 
Als het je eigen wagen is dan wordt je het wel sneller gewoon maar met een huurwagen is dat toch een pak lastiger en gevaarlijker dan om naar knoppen te grijpen. 

Vooral de verwarming moet via knoppen gebeuren. Apple car play enzo is oke op scherm als er knoppen aan stuur zijn voorzien. En dat is bij de meeste auto's nog wel denk ik. 

Bij mij was dat een vervangwagen,  ook een Citroën maar dan een Kaktus.  En dat touchscreen was dan nog verre van zo precies en snel in reactie dan die we nu hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/3/2024 om 14:02, Kartfreak zei:

Apple CarPlay bedienen zonder touchscreen is toch maar 💩

Beiden zijn nodig, scrollen gaat veel makkelijker met een draaiknop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/30/2022 at 10:59 AM, ICM said:

Euh, software upgrade anyone?

Ja haha :lolz:NOT.

Hier meneer, uw nieuwe auto met iDrive 8.

Ha kijk, iDrive 8.5 is er nu ook. Ah dat is jammer, uw auto van 6 maand oud ondersteunt dat niet wegens het ontbreken van chipset X of module Y.

Zo gaat dat bij BMW :D 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/9/2024 at 10:11 AM, jan.van.gent said:

Als alles van verwarming automatisch is zie ik het nut van fysieke knoppen niet.  

Jij hebt duidelijk geen BMW :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wel. En ik hoef daar geen fysieke knoppen voor want ik moet dat zelden bijregelen.

Maar ik wil ze wel, want ik ben fan van fysieke knoppen. Blind kunnen bedienen. ❤️ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, PJH zei:

hihi

Begin daaraan.

"Ok het regent dus die Mercedes gaat een paar seconden rapper zijn. Dat wordt lastig om het spannend te houden. Iemand een idee? ...

Nee? Dan zullen we ons gewoon van den dommen moeten houden. Niet te verbaasd kijken op het eind, kwestie van juist te doseren. "

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar vooral ook: de versnellingen niet vinden, moeten sukkelen om uw dak toe te krijgen, .... allemaal dankzij touchscreens ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Maxime S zei:

Fysieke knoppen zijn op alle vlakken beter. Én mooier! 

 

image.png.0b273c2ae5c2c9fa0b86ad3747dafffd.png

kweetni zu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je toont nu ook wel een van de minst geslaagde, drukke dashboards ooit. Bij de laatste Focus zijn de verschillen tussen de pre-facelift Mk4 en facelift Mk4.5 minimaal, toch oogt het net wat opgeruimder. De bediening van de airco / zetelverwarming / stuurverwarming / voorruitverwarming is verhuisd van fysieke knoppen onderaan naar het touchscreen bovenaan. Akkoord, vroeger kon je op de tast bedienen en dat gaat nu moeilijk gaan met de digitale slider. Maar nu duw je op spraakbediening en vraagt de temperatuur in te stellen... Ik ben het er wel mee eens dat bepaalde zaken echt wel een knop vereisen, zoals bijvoorbeeld de noodknipperlichten.

 

Quote
European vehicle safety organization Euro NCAP is requiring automakers to reintroduce physical controls for certain functions to earn a five-star safety rating starting January 2026.
Key functions like turn signals, hazard lights, wipers, horn, and SOS features must be activated by physical controls to reduce distractions and promote safer driving.
While Euro NCAP testing is voluntary, many automakers rely on its ratings for promotion. Tesla, known for its touchscreen-centric interiors, may be most affected.
Other manufacturers, including Hyundai and Volkswagen, have also recognized the importance of physical controls for safety reasons.

Dat lijkt me dus evident.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid