Ga naar inhoud

Herziening Oldtimerstatuut 2013


tato

Aanbevolen berichten

Die forfaitaire premie kreeg je meestal ook als je niet op o platen rond reed. Wat mij het meeste afschrikt zijn de verhaaltjes van "je voldoet niet aan je gva, dus je verzekeraar gaat zich terugtrekken". Niet dus, @@gTa?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die forfaitaire premie kreeg je meestal ook als je niet op o platen rond reed. Wat mij het meeste afschrikt zijn de verhaaltjes van "je voldoet niet aan je gva, dus je verzekeraar gaat zich terugtrekken". Niet dus, @@gTa?

Als je als personenwagen rondrijdt gaat dat idd op (en ook dan kan je je auto forfetair verzekeren, deed ik bij de 190 en doe ik nu opnieuw). Maar als je voor een O-plaat gaat met beperkte oldtimerkeuring, is er toch geen COC meer vereist? En dus ook geen conformiteit met GVA, leid ik daar uit af?

 

Dan zou ik inderdaad vermoeden dat het is zoals gTa zegt; je auto voldoet aan de basisvereisten op de O-plaat keuring, en is bijgevolg legaal op de baan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die forfaitaire premie kreeg je meestal ook als je niet op o platen rond reed. Wat mij het meeste afschrikt zijn de verhaaltjes van "je voldoet niet aan je gva, dus je verzekeraar gaat zich terugtrekken". Niet dus, @@gTa?

Bij een oldtimerkeuring is een gelijkvormigheidsattest toch helemaal niet van tel?

 

Dat eerste: kan goed zijn. Maar was dat meestal niet enkel maar in combinatie met een non-oldtimer die je ook bij dezelfde verzekeraar verzekerde? Als enig voertuig (b.v. 21-jarige Bellegemnaar koopt 27 jaar oude Kadett en verzekert dat als enig voertuig :D ), lukt dat dan ook? (geen ervaring mee)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oude kar die is uitgeschreven en die wordt verkocht, hoe krijg je die naar de keuring voor verkoop?

 

Enkel garageplaten? Ik lees hier en daar dat je met de "oude" nummerplaat mag rijden. De originele plaat is uiteraard ingediend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DUS, als ik een E30 V8 zou bouwen:

- Welke stappen doe ik best? Van aankoop tot rijden

- Welke risico's loop ik nog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een oldtimerkeuring is een gelijkvormigheidsattest toch helemaal niet van tel?

 

Dat eerste: kan goed zijn. Maar was dat meestal niet enkel maar in combinatie met een non-oldtimer die je ook bij dezelfde verzekeraar verzekerde? Als enig voertuig (b.v. 21-jarige Bellegemnaar koopt 27 jaar oude Kadett en verzekert dat als enig voertuig :D ), lukt dat dan ook? (geen ervaring mee)

 

Bij de meeste verzekeraars ( om niet te zeggen allemaal ), moet je een dagelijks voertuig hebben verzekerd vooraleer je een oldtimer kan inschrijven. En hij is 35 jaar oud  :lol:

 

over de motorswap, misschien heb je wel gelijk over de keuring, tenslotte heb je daar inderdaad geen gva voor nodig  :)

op mijn oldtimerkeuring hebben ze gewoon eens vlug gekeken onder de kap, wss gewoon voor roest en olielekken. Het verschil tussen een 1200cc en 2l blok zie je natuurlijk wel onmiddellijk  :roll:

 

Dan blijven er wel nog zaken als politie, ik weet niet of het mag, maar kan me wel inbeelden dat ze moeilijk gaan doen, ook al heb je geen gva nodig.. en qua herverkoop is het ook wel miserie: dagelijks inschrijven mag de koper al vergeten..

 

Probleem is gewoon dat er nergens duidelijkheid over bestaat en je moet dit soort zaken ook niet gaan vragen aan keuringsbureau/verzekeraar/politiebureau..  :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou de politie nog moeilijk gaan doen als jouw auto gekeurd is? Zij weten ook dat een oldtimerkeuring (op vandaag) zo goed als niks inhoudt en daardoor "alles" toegelaten is. Bovendien, als ze op de keuring al 't verschil niet (moeten/willen/kunnen/...*) zien tussen een 1.2 en een 2.0, wat zouden de flikken dat dan gaan zien?

 

Qua herverkoop is dat enkel miserie als de koper die auto regulier wil inschrijven, ja. Maar de kans dat dat zal gebeuren, is klein, net omdat de regels over het gebruik van oldtimers versoepelen.

 

Ik zie - eerlijk gezegd - geen probleem.

 

 

 

* = ieder vult in wat past / schrapt wat niet past naar believen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een oldtimerkeuring is een gelijkvormigheidsattest toch helemaal niet van tel?

 

Dat eerste: kan goed zijn. Maar was dat meestal niet enkel maar in combinatie met een non-oldtimer die je ook bij dezelfde verzekeraar verzekerde? Als enig voertuig (b.v. 21-jarige Bellegemnaar koopt 27 jaar oude Kadett en verzekert dat als enig voertuig :D ), lukt dat dan ook? (geen ervaring mee)

Je moet inderdaad een eerste voertuig hebben als daily auto. Dat mag evenzeer een oldie zijn, maar die moet wel als dagelijkse auto - aan volle pot dus - verzekerd zijn.

 

Bij de meeste maatschappijen moet die daily ook daar verzekerd zijn, maar da's niet bij ze allemaal zo.

Ik zit nu bij Marsh -> 110€ BA, 10€ rechtsbijstand, 9€ verzekering inzittenden, en onnozel goedkope omnium verzekeringen (1.1% tot 1.5% van de expertisewaarde met een minimum van 150€ voor een full omnium). En je moet enkel bewijzen dat je al een daily hebt, door kopies van inschrijving/verzekering mee te sturen, maar dat mag dus bij eender welke maatschappij zijn. Zolang het maar op jouw naam is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vet.

 

Ik zie in je onderschrift een prachtig voorbeeld van ideale modkar in 't teken van 't onderwerp van deze thread. :D Wanneer wordt die 25?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou de politie nog moeilijk gaan doen als jouw auto gekeurd is? Zij weten ook dat een oldtimerkeuring (op vandaag) zo goed als niks inhoudt en daardoor "alles" toegelaten is. Bovendien, als ze op de keuring al 't verschil niet (moeten/willen/kunnen/...*) zien tussen een 1.2 en een 2.0, wat zouden de flikken dat dan gaan zien?

 

Qua herverkoop is dat enkel miserie als de koper die auto regulier wil inschrijven, ja. Maar de kans dat dat zal gebeuren, is klein, net omdat de regels over het gebruik van oldtimers versoepelen.

 

Ik zie - eerlijk gezegd - geen probleem.

 

 

 

* = ieder vult in wat past / schrapt wat niet past naar believen

Reguliere inschrijving biedt nog het voordeel dat je er ook mee naar je werk etc. kan rijden, toch als je ook afziet van die oldtimerverzekering. Je blijft dan wel met je goedkopere wegenbelasting, dus voordelen heeft het wel.

 

En ik prefereer toch nog steeds een reguliere inschrijving, ook in combinatie met oldtimerverzekering. Je loopt gewoon minder in de kijker, al is het met de nieuwe regeling maar om te controleren of je de auto niet voor professionele doeleinden aan het gebruiken bent.

 

 

Maar sowieso, de nieuwe regeling biedt wel perspectieven voor track-projectjes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vet.

 

Ik zie in je onderschrift een prachtig voorbeeld van ideale modkar in 't teken van 't onderwerp van deze thread. :D Wanneer wordt die 25?

 

2020 :(

 

Een B25 ligt er momenteel wel in, verder durf ik niet te gaan :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een touring, dus een M50? Als je dezelfde looks wil kan je bij de M20 niet veel meer doen tenzij gaan modden met 't eta-blok, maar bij de vierentwintigkleppers heb je toch nog wel wat opties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reguliere inschrijving biedt nog het voordeel dat je er ook mee naar je werk etc. kan rijden, toch als je ook afziet van die oldtimerverzekering. Je blijft dan wel met je goedkopere wegenbelasting, dus voordelen heeft het wel.

 

En ik prefereer toch nog steeds een reguliere inschrijving, ook in combinatie met oldtimerverzekering. Je loopt gewoon minder in de kijker, al is het met de nieuwe regeling maar om te controleren of je de auto niet voor professionele doeleinden aan het gebruiken bent.

 

 

Maar sowieso, de nieuwe regeling biedt wel perspectieven voor track-projectjes :)

Ik volg helemaal.

 

Dat laatste niet enkel voor track-projectjes. Gewoon een weekendkar kan plots ook een pak leuker worden én breed inzetbaar.

Als 't dan ook nog 'es mogelijk zou zijn om een oldie met een persoplaat in te schrijven = helemaal feest (nu kan dat niet dacht ik?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een touring, dus een M50? Als je dezelfde looks wil kan je bij de M20 niet veel meer doen tenzij gaan modden met 't eta-blok, maar bij de vierentwintigkleppers heb je toch nog wel wat opties?

Touring, M50B25.

 

Er zijn uiteraard een hele resem opties, maar het was al een uitdaging voor soundstorm om deze aan het draaien te krijgen (siemens vs. bosch ECU). Als je het financiële mee in rekening brengt is dit de beste upgrade...indien het een echt projectje mag worden kan je zelf een M50B32 gaan assembleren bijvoorbeeld :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ne mens vergeet altijd 't geld en de uren die daarin kruipen. Nice iig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allez nog meer wrakken op de weg. Hoeveel jongeren gaan er nu een oud wrak kopen, om geen reet aan te trekken van de anderen of een bluts of schram meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon, jullie zijn autofielen en spreken over speciale oldies. Ik zie hier regelmatig jongeren of vreemnden met een o-plaat puur voor detaksen en dergelijke te onlopen. En die trekken het hun niet aan als ze met hun portier of bumper een kras in uw auto rijden. Als ze nu de o-plaat beperkingen gaan minderen, vrees ik nog meer zulke gevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allez nog meer wrakken op de weg. Hoeveel jongeren gaan er nu een oud wrak kopen, om geen reet aan te trekken van de anderen of een bluts of schram meer.

en jij vindt van jezelf dat je autoliefhebber bent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

en jij vindt van jezelf dat je autoliefhebber bent?

ik heb een kever cabriolet van 73 gehad, die geen o-plaat had, maar een gewone keuring, dus eigenlijk wel ja.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon, jullie zijn autofielen en spreken over speciale oldies. Ik zie hier regelmatig jongeren of vreemnden met een o-plaat puur voor detaksen en dergelijke te onlopen. En die trekken het hun niet aan als ze met hun portier of bumper een kras in uw auto rijden. Als ze nu de o-plaat beperkingen gaan minderen, vrees ik nog meer zulke gevallen.

Ah OK, dan snap ik je opmerking wel.

 

Maar dan nog, dat volk waarover jij spreekt trekt zich nu toch ook al niks aan van de beperkingen, en rijdt continu met die karren rond? Dus op dat vlak zie ik ook niet zoveel veranderen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah OK, dan snap ik je opmerking wel.

 

Maar dan nog, dat volk waarover jij spreekt trekt zich nu toch ook al niks aan van de beperkingen, en rijdt continu met die karren rond? Dus op dat vlak zie ik ook niet zoveel veranderen...

dacht het wel dat je me verkeerd begrepen had. :D

ze rijden nu idd ook al rond, maar als de drempel wegvalt kunnen er wel nog meer bijkomen. beetje zoals de lv regel. ze openen een kiertje tot een poort, iedereen springt erop en na een paar jaar timmeren ze ze volledig toe, omdat er teveel misbruik van gemaakt wordt. ik hoop dat dat niet het geval gaat zijn met het oldtimerstatuut,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze, als de regels voor keuring hetzelfde blijven, gewoonweg niet anders kunnen. Veel oude auto's zijn nog erg goed, maar falen toch op een gewone keuring omdat niet meer zeker is wat origineel is en wat niet, omdat niet aantoonbaar is wat origineel is, omdat ze op geen enkele (zinvolle) manier nog aan de emissienormen kunnen voldoen, ... En het is maar al te stom om zoveel auto's het recht op gewoon pleziergebruik in 't weekend te ontzeggen dan. Heel dat gedoe met "georganiseerde rondritten en oefenen daarvoor" was toch zo kunstmatig als iets? 'k Denk dat dat 1.000 keer meer werd overtreden dan nageleefd. Vandaar vind ik 't, vanuit zuiver juridisch oogpunt, goed dat de regel aangepast wordt. Regels zijn er om de praktijk te omkaderen en ter voorkoming van excessen, enkele grenzen duidelijk te maken; niet om op krampachtige wijze een praktijk om te willen keren oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon, jullie zijn autofielen en spreken over speciale oldies. Ik zie hier regelmatig jongeren of vreemnden met een o-plaat puur voor detaksen en dergelijke te ontlopen. En die trekken het hun niet aan als ze met hun portier of bumper een kras in uw auto rijden. Als ze nu de o-plaat beperkingen gaan minderen, vrees ik nog meer zulke gevallen.

Ik heb er zo nog geen tegengekomen, zelfs met de meest brakke oldtimer beginnen ze vaak met enthousiasme te vertellen over hun auto als ze je zien kijken. (en dan heb ik het niet over meetings, maar het dagelijkse leven)

Ik vind die angst een kromme redenering, je maakt de sprong van taksen ontwijken naar mensen die niet naar hun auto omkijken. Dat is totaal geen causaal verband, hoeveel mensen met een modern auto zie je niet naar hun of andere auto's omkijken?

Zelfde met mensen die op een andere site vreesden dat het onveilig zou zijn omdat je nu met je slecht verlichte vooroorlogse oldtimer 's nachts kan rijden.

Ja, stel je eens voor... :fp:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid