Ga naar inhoud

Touchscreen vs klassiek dashboard met knoppen.


bud wijzer

Aanbevolen berichten

Interessant artikel.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220826_92711518

Ik ben zelf echt ook compleet tegen die overkill aan touchscreens en mega schermen tegenwoordig.
In mijn X1 heb ik de keuze tussen de I-drive en de touchscreen, maar ik gebruik het laatste echt amper.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg dat al jaren, maar dan ben ik weer een oude zaag. Al die schermen in auto's is voor niks goed. Voice command vind ik dan weer wel handig, maar uiteindelijk ook gewoon een gadget. Een goeie fysieke knop, met feedback als je er op drukt, die altijd op dezelfde plaats staat en altijd dezelfde functie heeft is wat ik goed vind. Een touchscreen moet je echt naar kijken + is een afleiding in je gezichtsveld.

Ik begrijp wel dat het moeilijk anders kan, gezien auto's nu zullen gekozen worden op basis van hun entertainmentsysteem ipv op basis van inhoud en cilinders. Het moet dus fancy en vooral groot zijn, al gaf een merk als Polestar al meermaals aan van daar eigenlijk vanaf te willen. Ik ben dan ook hoopvol dat zij de stappen gaan zetten om dat wat te gaan aan banden leggen in hun designs. Hopelijk volgt de rest 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, PJH zei:

een merk als Polestar al meermaals aan van daar eigenlijk vanaf te willen.

Moeilijk, de enige feature in gans die hun interieur is een tablet tegen het dash geplakt :D.
De reden waarom ik hem niet kocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grootste probleem is eigenlijk vooral de tand des tijds. Mijn E30 is nog perfect na 35 jaar, ik zie mijn C klasse dat niet meer zijn dankzij al die tech. Ik vind een E90 M3 bvb echt zalig, maar ik zou hem altijd willen zonder de navi omdat het dash cleaner is, en vooral omdat alles zo sterk out-dated is als er wel een scherm in zit. Een goeie knop is binnen 20 jaar nog altijd een goeie knop, terwijl een goed ICE systeem vandaag waarschijnlijk binnen 20 jaar fameuze compatibiliteitsissues gaat hebben en er mottig gaat uitzien.

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact wat @PJH zegt. Als je ziet hoe snel een ICE-systeem verouderd aanvoelt, dan kan je je afvragen hoe we binnen 10-15 jaar naar die gigantische schermen gaan kijken die momenteel in veel auto’s worden gestoken. 

In mijn V60 stoorde ik me enorm dat quasi alles via het touchscreen bediend moest worden. Ik vond het daar bovenop dan ook nog eens laag geplaatst, waardoor het bedienen tijdens het rijden niet direct aan te raden was. 

In mijn G20 vind ik het beter: je kan kiezen om alle functies te bedienen via het touchscreen OF via de fysieke knoppen en centrale i-drive (heet dat nog zo?) knop. Ik heb dat scherm sinds ik hem heb nog geen enkele keer aangeraakt 🙂.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hoop aparte knoppen die elk een eigen functie hebben en eigen wiring nodig hebben kost gewoon veel om te bouwen meer dan een touchscreen waar je alles op doet. 
Denk dat we het niet veel verder moeten zoeken? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn Octavia waar ik wel een groot scherm heb gebruik ik al die zooi ook eerlijk gezegd niet. Ik zou na 3 jaar eerlijk gezegd niet weten hoe ik mijn bass moet hoger zetten of bluetooth instellingen moet wijzigen oid. Carplay voor Waze is eigenlijk alles. Ik heb al meermaals gezegd, in mijn volgende auto neem ik al die opties niet meer. Als je veel verre verplaatsingen doet kan het handig zijn, voor mijn gebruik is het dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Alexis zei:

Een hoop aparte knoppen die elk een eigen functie hebben en eigen wiring nodig hebben kost gewoon veel om te bouwen meer dan een touchscreen waar je alles op doet. 
Denk dat we het niet veel verder moeten zoeken? 

Modulariteit ook é. Eén keer een UI en besturingssysteem maken, en je kunt het in al je auto's steken.

Mijn C heeft dezelfde bediening als een AMG Project One

(Vanaf 5.10)

Auto's verliezen zo nog verder hun identiteit en alles wordt nog homogener. Dan nog die EV aandrijvingen erbij en dan kies je de auto binnenkort enkel nog op batterijcapaciteit en interface ipv op aantal cilinders en loopcultuur.

Upside aan al die schermen: een grote reeks knoppen weegt meer dan een touchscreen en de hardware die nodig is om het aan te sturen, dus we maken de auto lichter en dus beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Alexis said:

Een hoop aparte knoppen die elk een eigen functie hebben en eigen wiring nodig hebben kost gewoon veel om te bouwen meer dan een touchscreen waar je alles op doet. 
Denk dat we het niet veel verder moeten zoeken? 

Dit + je hebt veel meer vrijheid in het design van het interieur, en het ziet er veel cleaner uit.

Anders krijg je dit:

image.png

 

knoppen op het stuur, knoppen links onder het stuur, rechts onder het stuur en je hele dashboard nog eens vol knoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, PJH said:

Eén keer een UI en besturingssysteem maken, en je kunt het in al je auto's steken.

 

Zoals BMW met hun gigantische tablet die ze in de i4 steken, en nu ook in de facelift van de 3, en de iX en ....

De facelift van de 3:

image.png

De prefacelift:

image.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zoals BMW met hun gigantische tablet die ze in de i4 steken, en nu ook in de facelift van de 3, en de iX en ....

De facelift van de 3:

image.png

De prefacelift:

image.png

 

Ik ben blij dat ik de onderste nog heb ☺️.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dit + je hebt veel meer vrijheid in het design van het interieur, en het ziet er veel cleaner uit.

Anders krijg je dit:

image.png

 

knoppen op het stuur, knoppen links onder het stuur, rechts onder het stuur en je hele dashboard nog eens vol knoppen.

Tgohja, je neemt er nu wel ongeveer het slechtste voorbeeld uit. Zo'n mottig dashboard 😆

Pakweg een E90 heeft nog een erg clean design vind ik. Zelfs het scherm is vrij mooi en vloeiend geïntegreerd. Geen phablet die ze knal op het dash gestoken hebben en er duidelijk 'uitsteekt', zoals eigenlijk al vanaf de F30 het geval was. 
Minder mooi natuurlijk is de knoppenreeks onderaan, waar in vele gevallen maar 1 of 2 effectief gebruikt werden. 

image.thumb.jpeg.8646418461c38e979a678c12b011ab37.jpeg

 

image.thumb.jpeg.501dab461eff1bddad0de90ee23e13b2.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zoals BMW met hun gigantische tablet die ze in de i4 steken, en nu ook in de facelift van de 3, en de iX en ....

De facelift van de 3:

image.png

De prefacelift:

image.png

 

Amai, had ik nog niet gezien. Die prefacelift is toch PAKKEN beter qua integratie van scherm in het dash 🤯

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor veelgebruikte eenvoudige zaken als het volume van je muziek of de airco zijn knoppen inderdaad gemakkelijker omdat ze altijd meteen beschikbaar zijn en de input simpel is (luider of zachter, kouder of warmer). Maar ik vraag mij af hoe je een moderne navigatie efficienter wilt bedienen dan met een touchscreen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Super95 zei:

Voor veelgebruikte eenvoudige zaken als het volume van je muziek of de airco zijn knoppen inderdaad gemakkelijker omdat ze altijd meteen beschikbaar zijn en de input simpel is (luider of zachter, kouder of warmer). Maar ik vraag mij af hoe je een moderne navigatie efficienter wilt bedienen dan met een touchscreen. 

Op de centrale knop in mijn G20 gebruik ik verrassend vaak de 'schrijven met je vinger-functie'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Jenkins said:

Op de centrale knop in mijn G20 gebruik ik verrassend vaak de 'schrijven met je vinger-functie'.

dat gaat niet vooruit tov op een klavier typen op je scherm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al rijdend op een klavier tikken op je touchscreen vind ik toch pakken moeilijker dan een Idrive gebruiken.

En je hoeft sowieso vaak maar een paar letters te klikken om al de juiste voorkeur te krijgen op het scherm.

Om van vettige vingers nog maar te zwijgen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, PJH said:

 Voice command vind ik dan weer wel handig, maar uiteindelijk ook gewoon een gadget

Ja als het werkt zoals je verwacht...

Eergisteren nog:
"Hallo BMW, navigeer naar huis"
"Ok, navigeer naar Nuis. Deze route duurt 3 uur en twintig minuten"

En dan begin je je daar in op te jagen, en ben je ook weer afgeleid van het verkeer.

Android Auto is ook zoiets waar ik compleet de wubbes van krijg door zijn onvoorspelbaarheid omwille van Android updates, app updates en gewoon Android bugginess. Dingen die ik al meegemaakt heb: voice commands die ineens niet mee werken in Waze, moest ik terug op mijn telefoon in de GUI settings gaan en dat terug aanzetten.  Specifieke voice commands die vroeger werkten en nu blijkbaar niet meer, zoals "mute waze". Als ik muziek wilde spelen, kwam hij ineens met de Google podcast app af ipv met mijn muziek app, en begon hij een of andere podcast af te spelen die vaag leek op de naam van de muziekgroep die ik gevraagd had. Ah en de temperatuur in de statusbalk van Android Auto staat sinds een paar maanden in Fahrenheit, ook al heb ik op alle plaatsen die ik kan vinden aangeduid dat ik Celsius en metric units wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, bud wijzer zei:

Al rijdend op een klavier tikken op je touchscreen vind ik toch pakken moeilijker dan een Idrive gebruiken.

Wat moet jij daar allemaal op tikken als je al rijdt?
Ik stel m'n navigatie gewoon in als ik vertrek, niet als ik halverwege ben :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Wat moet jij daar allemaal op tikken als je al rijdt?
Ik stel m'n navigatie gewoon in als ik vertrek, niet als ik halverwege ben :D 

In Spotify een liedje zoeken!

  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ir_fuel said:

Dit + je hebt veel meer vrijheid in het design van het interieur, en het ziet er veel cleaner uit.

Anders krijg je dit:

image.png

 

knoppen op het stuur, knoppen links onder het stuur, rechts onder het stuur en je hele dashboard nog eens vol knoppen.

Dat is omdat Ford (en Opel, en de Franse merken) geen deftig driver centered dashboard kunnen ontwerpen. Het dashboard van mijn eerste F20, zonder navigatie, zag er véél cleaner uit ook al was alles met knoppen.

Maar spoiler alert: die genoemde merken kunnen ook geen deftige ICE UI ontwerpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, PieterA said:

Dat werkt best goed via Siri moet ik zeggen. Ook al haat ik voor de rest voice command toestanden. 

Siri is brol.

Gebruik maar eens meerdere talen door mekaar, dat werkt voor geen meter. En dat heb je al eens nodig als je straatnamen, liedjes, restaurants, ... wil opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid