Ga naar inhoud

Lotus Lovers


quadrifoglio

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, The Swede zei:

Ik blijf niet akkoord zijn met @gTa.

Die 750i die ik twee maand terug reed: lange versie, zwart van kleur, verdonkerde ramen vanachter, rolgordijntjes voor de ramen. => bij elke rit moest ik aan de airco zitten draaien en prutsen. Zowel de temperatuur als de "vochtigheids blauw-rode-setting" onder de luchtroosters moest steeds mee gespeeld worden om de auto gewoon op dezelfde temperatuur te houden binnenin.

S-klasse die ik vandaag rij: lange versie, zwart van kleur, verdonkerde ramen vanachter, rolgordijntjes voor de ramen. => vorige week temperatuur op 22C gezet en nog aan niks aangeweest. 

Beide wagens zijn kwa omvang, ruit oppervlak, en co erg gelijk. 

Dan is dat een mooi voorbeeld van wat ik weldegelijk geschreven heb: de ene auto kan het beter dan de andere.

Ik zal het nog ne keer quoten, zodat je 't niet meer kan negeren cq. enkel maar lezen wat in je kraam past:

3 uren geleden, gTa zei:

(...) Ik ondervind ook dat veel zgn. automatische airco's het lastig hebben om constant dezelfde temperatuur te houden. De ene auto (merk) kan dat al beter dan de andere. (...)

De andere dingen die ik zei (temperatuur vs. gevoelstemperatuur, infrarood-warmtegevoel, opwarming achter glas, infraroodwerend glas, enz.), zijn geen nonsens; ik denk zelfs te mogen zeggen: absoluut 't tegenovergestelde van nonsens. Maar je doet er mee wat je wil.

 

Misschien moeten we een airco-topic aanmaken, zodat we daar ontopic over het onderwerp kunnen schelden en verwijten, in plaats van in andere topics. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, The Swede zei:

Kan je een voorbeeld geven over welke informatie ik bvb zowel bij het verslag over de X5 30d als de 750Li maar mondjesmaat vrij gaf? De openingspost was anders wel redelijk volledig. 

In die topics was dat inderdaad top - no argument there. Waarvoor dank! Nuttige topics, zo'n dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, The Swede zei:

@gTa. Tijd voor een deftige autorit want gij hebt precies te lang binnen gezeten :lolz: 

Ben daarnet voor de zekerheid nog maar keer met de vélo gaan rijden, met de kleinen mee (die heeft net nen eigen fiets met trappers). 'k Vind het te warm! Gentbrugge zal nen BMW-airco hebben, peizek. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of hoe een topic over Lotus plotseling over de airco van een BlikMetWielen uit duitsland kan gaan.

Er zijn volgens mij genoeg topics op dit forum die over de "duitse premium badges" gaat. Laat die paar topics die nog over auto's gaan aub over auto's gaan.

 

AM2020 😍 (het enige autoforum waar 3 pagina's geluld kan worden over welk zwart nu zwart is voor een 911) :fp:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Megavet @TJRACING! Wordt goed gebruikt ook zo te zien.

Enkel op Folembray geweest of ook al andere circuits gedaan? Wat staat er zo nog op de planning? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Denniske said:

Megavet @TJRACING! Wordt goed gebruikt ook zo te zien.

Enkel op Folembray geweest of ook al andere circuits gedaan? Wat staat er zo nog op de planning? 

Heb de auto van eind juni 2019. Ben er toch al in geslaagd enkele trackdays te doen op Folembray, Clastres, Abbeville.

Dit jaar eentje kunnen meepikken voor de lockdown. Had in principe ondertussen Spa ook al gedaan met de Lotus maar dat was helaas in het water gevallen net zoals een aantal andere trackdays. Zeker dit jaar nog proberen om toch Spa, Zolder en Zandvoort mee te pikken. Toch een 6-tal kunnen doen sinds ik de wagen had, rodage en nu desodanks de auto in december tot maart nauwelijks gereden heeft en aan de druppellader hing :)

aangepast door TJRACING
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, TJRACING zei:

Heb de auto van eind juni 2019. Ben er toch al in geslaagd enkele trackdays te doen op Folembray, Clastres, Abbeville.

Dit jaar eentje kunnen meepikken voor de lockdown. Had in principe ondertussen Spa ook al gedaan met de Lotus maar dat was helaas in het water gevallen net zoals een aantal andere trackdays. Zeker dit jaar nog proberen om toch Spa, Zolder en Zandvoort mee te pikken.

Mooi! 

Hier staat Bilster Berg (via GPdays) nog op de planning (als het doorgaat tenminste), en hopelijk ook nog wat rondjes op de Nordschleife. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, TJRACING zei:

Heb er ook voor gezorgd dat ik zeker de nummerplaat waardig ben! ;)

spacer.png

Dan hadden ze er maar moeten bij zeggen met welk wiel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minutes ago, TJRACING said:

Folembray, Clastres, Abbeville.

Abbeville is de max met zo een auto. Destijds met de GT3 ook gaan rijden. Toffe baan, alleen wel serieuze keien naast de piste :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, Lotuzzz said:

Heerlijk wagenpark trouwens, @TJRACING. Droomcombo :inlove:

Werken al die stuurknoppen ook echt? De max :D

Er is ook nog een E89 Z4 van 2012. Had die wagen toen ook nieuw gekocht en 136000km gereden op 4 jaar tijd. Was men toenmalige daily. Teveel plezier aan gehad en krijg het niet over men hart hem te verkopen haha. 

 

13 minutes ago, ir_fuel said:

Zou trouwens nooit een auto zonder airco willen voor op straat. Hoeveel kg scheelt dat? Tank dan wat minder als je daar van wakker ligt :D 

Zou tussen de 12 en 15kg zijn afhankelijk van wat men zegt. Nergens echt een duidelijk antwoord.

 

Aangezien ik toch wel wat budget uitgespaard heb door geen Exige te kopen dacht ik, laat ik dan maar all-out gaan op de Elise spec en de nodige upgrades.

Volgende fase is eindelijk een sper installeren. Ik vind het absurd dat lotus standaard geen sperdiff installeert op hun cup wagens.

Ook de motortuning is redelijk concreet aan het worden met oa verstevigde zuigers, steel rods, andere nokkenassen, ecu, etc.
Op een development wagen pusht men nu redelijk veilig rond de 310pk bij relatief lage boost. Men ultieme scenario is rond de 350pk uit het originele blok maar ik zou genoegen nemen met af te tikken op 325 en so far lijkt dat zeer goed haalbaar zonder dat de pistons door de motorkap vliegen (niet onbelangrijk ;))

Curbweight zit ergens rond de 840kg en gaat nu met 243pk al zeer vlotjes dus bij 310pk gaat het wel een krankzinnige machine zijn.
Op trackdays slaag ik er in toch echt wel sterke tijden neer te zetten maar ik mis nog wat 'oemph' en topend power in de straights. Is dat meteen ook opgelost daarmee haha. Laatste trackday reed een getunede Mclaren weg van me op de straights maar in de remzones en bochten maakte ik uiteraard alles goed. Niet slecht voor een manual met 243 pk (per shift verlies je toch ergens 0,3 sec tov een dual clutch flappy)

Ophanging ben ik nog niet uit maar zit te denken aan 3-way Ohlins of Nitrons al zeggen sommige me om gewoon de 1-ways te nemen. 

Denk dat ik teveel verwend ben van vermogen door dagelijks met men getunede C63 rond te rijden. (Die braakt er 611pk/847nM uit)
Alles went zeer snel en nu voelt dat 'normaal' :D 

aangepast door TJRACING
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als 4 voudig Lotus eigenaar:

- Opletten met motortuning en track use.......... think not twice but more ;) 

- Sper: ervaring: gaat snel stuk op een Lotus, bij street use opletten voor veel onderstuur in trage bochten, maar dat heb je hier niet. Concreet: ik heb niet de ervaring dat een sper op een Lotus echt een meerwaarde was........... terwijl je dat wel zou verwachten in theorie. 

- Standaard is een Lotus vandaag de dag wel vrij bullet proof, daar hebben ze een prachtige weg in afgelegd. Tunen is altijd nog een avontuur........ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Jokke_vlo said:

Als 4 voudig Lotus eigenaar:

- Opletten met motortuning en track use.......... think not twice but more ;) 

- Sper: ervaring: gaat snel stuk op een Lotus, bij street use opletten voor veel onderstuur in trage bochten, maar dat heb je hier niet. Concreet: ik heb niet de ervaring dat een sper op een Lotus echt een meerwaarde was........... terwijl je dat wel zou verwachten in theorie. 

- Standaard is een Lotus vandaag de dag wel vrij bullet proof, daar hebben ze een prachtige weg in afgelegd. Tunen is altijd nog een avontuur........ 

Tuning is inderdaad een gevoelig onderdeel maar het is wel wat anders dan gewoon een andere ECU erin gooien. Worden wel degelijk heel wat fysieke onderdelen van het blok vervangen en/of verstevigd met als doel er wel een zo bulletproof mogelijk pakket van te maken. Als ik de blok opblaas, lepel ik er wel een K20 in maar so far maak ik me niet teveel zorgen.

Sper gaat wel nodig zijn. Heb te vaak gevloekt dat ik voelde dat de auto echt wel op 1 wiel aan het duwen was bij exit en ik redelijk wat 'vermogen' verloor. Ik wil er weldegelijk een racewagen van maken, geen straatwagen. Zodra ik verhuis komt er ook een trailer, hoeft hij niet meer op nummerplaat maar voorlopig geniet ik nog wel van wat B-weggetjes en ritjes in de Ardennen waar mogelijk :)

aangepast door TJRACING
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, TJRACING said:

Tuning is inderdaad een gevoelig onderdeel maar het is wel wat anders dan gewoon een andere ECU erin gooien. Worden wel degelijk heel wat fysieke onderdelen van het blok vervangen en/of verstevigd met als doel er wel een zo bulletproof mogelijk pakket van te maken. Als ik de blok opblaas, lepel ik er wel een K20 in maar so far maak ik me niet teveel zorgen.

Ik zou me het meeste zorgen maken over hitte, bij track gebruik. Zeker als je 300+ pk gaat pushen.

 

5 minutes ago, TJRACING said:

Sper gaat wel nodig zijn. Heb te vaak gevloekt dat ik voelde dat de auto echt wel op 1 wiel aan het duwen was bij exit en ik redelijk wat 'vermogen' verloor. Ik wil er weldegelijk een racewagen van maken, geen straatwagen. Zodra ik verhuis komt er ook een trailer, hoeft hij niet meer op nummerplaat maar voorlopig geniet ik nog wel van wat B-weggetjes en ritjes in de Ardennen waar mogelijk :)

Misschien had je dan beter direct een echte Cup gekocht? :D 

Het probleem is dat je je exit wheelspin (breek me de bek niet open, in een Fun Cup zit ook geen sper en de grootste challenge daar is dat binnenwiel onder controle houden als je op de gas gaat) riskeert weg te halen en in de plaats onderstuur gaat krijgen bij het ingaan van de bocht en in de bocht, vooral in de tragere bochten (en daar zijn er nogal wat van op Abbeville :D ) Het is een delicate oefening, zo een sper, en zeker op een Lotus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah cool, een CUP250. Ik heb zelf 7 jaar een Exige CUP260 gehad.
Heeft de Elise geen sper? Dat had ik niet verwacht, mijn 260 had dit standaard.

Dit is zeker een capabel wapen op de kleinere circuits! Op Spa zal je nog power tekort komen tegen de dikke(re) karren, maar in de bochten zal je zeker je mannetje kunnen staan. Benieuwd welke ophanging je gaat kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exige V6 ook niet.

Dat wist ik voor de “gewone” versies, maar ik ben wel verwonderd dat de Elise CUP250 het niet heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Exige V6 mistte ik toch een sper hoor (bij straatgebruik), zal mogelijk wel aan mijn rijstijl liggen ook.

Het wil niet zeggen omdat je een sper hebt dat je daarvoor ook onderstuur zal krijgen.  Een platensper kan je tunen naar je eigen verlangens en gebruik.  Zo heb ik het sper op mijn GT86/BRZ meermaals uit elkaar gehaald om aan te passen. Maar het blijft wel altijd een compromis. Eigenlijk wil je een sper voor droog/nat en straat/circuit gebruik ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid