Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

Rijbewijs mag je toch al 1000 euro rekenen ondertussen :)

Ik zou persoonlijk gaan voor een Duke 125. Zeer leuk en populair, daar geraak je snel vanaf. Bij Geert van Mol staat er nu eentje voor 2500 met 4400km, wel een witte :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is net omgekeerd.
Een 125cc was vrij gegeerd op de 2dehands markt. Een 600cc kon ik veel goedkoper kopen. En leeftijd van de moto speelde bij mij niet echt een rol.

Maar ik shopte wel in een andere prijscategorie.
Zo heb ik mijn Honda NX125 destijds meer betaald dan mijn Yamaha fazer 600. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Mijn ervaring is net omgekeerd.
Een 125cc was vrij gegeerd op de 2dehands markt. Een 600cc kon ik veel goedkoper kopen. En leeftijd van de moto speelde bij mij niet echt een rol.

Maar ik shopte wel in een andere prijscategorie.
Zo heb ik mijn Honda NX125 destijds meer betaald dan mijn Yamaha fazer 600. 

Als je in de motocategorie zit van 'ik kan er zelf aan sleutelen en hoef geen ABS', dan kan je een ander verhaal krijgen. 

Maar hier heb ik gekozen voor een meer zorgvrije insteek en spullen met bouwjaren die wat dichter tegen elkaar aanleunen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Polygoon said:

Wat is het idee om iets als de tweewieler van @Alexis in huis te halen? De lange commute ga ik er niet mee doen maar de lokale runabout kan dat toch perfect uitvoeren, niet?

@Alexis, was dit jouw eerste motorervaring?

Eerste jaar unief met de Ovetto 50cc van mijn zus op en af naar Gent gereden (traject van kleine 10km enkel). 
Jaar erna Vespa LX 125cc. Daar redelijk veel km's op gezet (voor een 125cc natuurlijk) en toch echt wel geregeld gebruikt. Dat was goed voor stedelijk verkeer (overal tussen) en provinciale wegen. Alles van 90-banen was ik al niet meer op mijn gemak. Autostrade volledig af te raden. 

Die MSX is er gekomen doordat ik in Thailand paar keer een motoscooter gehuurd heb en de smaak weer te pakken had. Was intussen niet meer nodig als praktisch vervoersmiddel, ik zocht meer iets voor de fun, voor erbij. Ook getwijfeld tussen motorijbewijs doen en moto kopen, of gewoon zo'n MSX en geen bijkomende lessen etc. Uiteindelijk dat tweede geworden. 

Al veel fun aan gehad, ondanks dat ik die relatief weinig gebruik. Komt hoofdzakelijk buiten als het mooi weer is. 

Puur praktisch is dat een minder ideale keuze. Je hebt geen kofferruimte, kan je helm dus ook nergens kwijt, je benen zijn niet beschermd tegen de regen zoals bij een Vespa of Honda SH, er zit geen scherm op.. 

Dan is de 125cc versie van wat Tjeu heeft veel praktischer, maar ook wel saaier en lelijker. 

Zo lessen zijn denk ik zeker nuttig om te leren hoe je degelijk bochten moet nemen, sowieso dus wel nuttig denk ik. Kan het niet proefondervindelijk bevestigen gezien ik zelf nooit lessen heb moeten volgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn de typische soorten trajecten dat je daarmee zou doen? En om welke reden? 
Woon-werk? Rap naar de winkel? Rap naar 't stad? Welke afstanden, welk type banen om er te geraken?
Enkel voor bij mooi weer, of die hard door weer en wind? 
Allemaal zaken die je mee moet nemen in de afweging. 

ABS is zeker een nuttige optie als je weinig ervaring hebt en het puur praktisch en veilig moet zijn. 

Nog een bedenking: motoscooter (niet hoeven schakelen dus) kan bijkomend voordeel hebben dat je je in het begin enkel hoeft te focussen op het rijden zelf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en wetende dat ik vorige maand nog een 125cc scooter verkocht heb voor ochiere ocharme 800 euro. 2015 model die maar een jaar gereden had. 9800km op de klok, ongeval vrij, klein schermpje, koffertje, dealer onderhouden (met alle facturen erbij, incl aankoop factuur van 2.500 euro). Was echt een topdeal @Polygoon !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens wat ik weet moet je voor een rijbewijs A1 ook een paar uur les volgen. Dan doe je beter direct de inspanning om voor de A te gaan. Eens je die hebt heb je ook al een beetje het gevoel kunnen hebben wat het is om met de moto te rijden. Alles wat 125 is zou ik laten staan wegens echt wel te traag. Dan zou ik eerder opteren om iets te zoeken in de A2 klasse. Zoals de duke 390 of de husky's zoals ik zelf éne heb. Of je zoekt gewoon een 600cc om mee te beginnen genre CB, ER6N, Fazer,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ofwel helemaal soft gaan en een iets genre MBK Cityliner 125 zoeken (doet vlot 128 km/h op teller, is eigenlijk een Yamaha maar met MBK badge en daardoor minder gezocht en goedkoper en rijdt zeer solide. Is ook erg praktisch. Top tip in het scooter segment) of zijn opvolger, maar de naam ontschiet me. 

dedmbk-cityliner-125.jpg

Ofwel helemaal hardcore en voor een Tuono 125cc gaan. 2T, 34 pk voor 122 kilo droog (dacht 143 kilo rijklaar en 14pk op papier)). Dat is gaan. Race frame, race vering, sportieve remmen. 

Andere batterij, luchtfilter, uitlaat en sproeier en je zit aan 40 pk voor 140 kilo. Hoppa!  

Aprilia-125-Touno-03.jpg

cEB8oG36G2lsZiOMy6lo4TbzNKpWChOlyIxbjfLi

Maar in dat laatste geval heb je best wel wat voeling met techniek :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je koopt gewoon een duke 390 en je hebt ook 40pk voor 140kg. En meteen ook WP vering en een frame en remmen die daarvoor ontwikkeld zijn. En geen nood aan gevoel voor techniek.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, Alexis said:

Nog een bedenking: motoscooter (niet hoeven schakelen dus) kan bijkomend voordeel hebben dat je je in het begin enkel hoeft te focussen op het rijden zelf

Dat schakelen kan je toch na 10 seconden oefenen zeker?

Ik heb daar nooit moeite mee gehad. Was daar direct mee weg.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Tjeu zei:

Ik zou ofwel helemaal soft gaan en een iets genre MBK Cityliner 125 zoeken (doet vlot 128 km/h op teller, is eigenlijk een Yamaha maar met MBK badge en daardoor minder gezocht en goedkoper en rijdt zeer solide. Is ook erg praktisch. Top tip in het scooter segment) of zijn opvolger, maar de naam ontschiet me. 

dedmbk-cityliner-125.jpg

 

Laatste keer dat ik polygoon gezien heb, had hij volgens mij nog ballen aan zijn lijf. :D

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Alexis zei:

Wat zijn de typische soorten trajecten dat je daarmee zou doen? En om welke reden? 
Woon-werk? Rap naar de winkel? Rap naar 't stad? Welke afstanden, welk type banen om er te geraken?
Enkel voor bij mooi weer, of die hard door weer en wind? 
Allemaal zaken die je mee moet nemen in de afweging. 

ABS is zeker een nuttige optie als je weinig ervaring hebt en het puur praktisch en veilig moet zijn. 

Nog een bedenking: motoscooter (niet hoeven schakelen dus) kan bijkomend voordeel hebben dat je je in het begin enkel hoeft te focussen op het rijden zelf. 

Woon-werk gaat nooit gebeuren. Woon-station zou nog kunnen maar ook dat is niet de essentie van het ding.

Waar ik zoiets voor zou gebruiken is voornamelijk de goedkope vervanging van mijn bedrijfswagen omdat ik er te weinig km's mee doe. Dit dan nog eens samen nemen met leuke bochtjes nemen, als ik dat in een wagen zoek zit ik in een totaal ander budget te spelen.

Typische ritjes zouden dan bestaan uit: even snel het centrum van de stad induiken (max. 5/10km), naar de golf (20km) naar het station (5km), naar vrienden zoals ik nu de wagen gebruik (30km). Als Ciara waait zou ik er niet mee rijden maar zeggen dat ik het spel enkel zou uithalen bij 25+ graden is misschien ook overdreven.

Qua ervaring: elektrische scooter en that's it.

Een motoscooter staat sowieso niet op de lijst.

18 uren geleden, Tjeu zei:

en wetende dat ik vorige maand nog een 125cc scooter verkocht heb voor ochiere ocharme 800 euro. 2015 model die maar een jaar gereden had. 9800km op de klok, ongeval vrij, klein schermpje, koffertje, dealer onderhouden (met alle facturen erbij, incl aankoop factuur van 2.500 euro). Was echt een topdeal @Polygoon !

 

Zie laatste zin hierboven :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Polygoon said:

Zie laatste zin hierboven :D 

Niks mis met een scooter. Perfect om bij mooi weer de wind je schaamlippen af te laten koelen 😛 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou een moto nooit kopen ter vervanging van een auto. Je komt altijd gekloot uit met de uitrusting e.d. die je moet meezeulen, je kan daar weinig mee vervoeren, als het kutweer is moet je erdoor,... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Frekkel zei:

Zou een moto nooit kopen ter vervanging van een auto. Je komt altijd gekloot uit met de uitrusting e.d. die je moet meezeulen, je kan daar weinig mee vervoeren, als het kutweer is moet je erdoor,... 

Ik reed 7200km met mijn wagen op de 18 maanden dat ik hem had. 't Spel kwam amper buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uw vriendin heeft de auto mee en moet overwerken en belt om te vragen als jij de boodschappen kan gaan doen. Sta je daar met uw moto en 2 pakken water. Binnen een jaar werpt ze uw gebroed, sta je daar met uw moto om die kleine naar de crèche te brengen. Het is weer gelijk vandaag en uwe maat 30 km verder belt om hem eens te komen helpen,... Soms ga je blij zijn dat je op die moto zit, maar hier en daar ga je ook serieus vloeken omdat je de keuze niet hebt. En ja, je kan je daar allemaal proberen naar schikken, maar nu heb je die vrijheid wel. Wil je uw wagen weg doen, koop dan een praktische oldie genre e30/e36/. Kost geen hol aan running costs en waardeverlies is serieus beperkt, integendeel, met wat geluk heb je waardestijging. En je haalt er ook plezier uit. En dan kan je nog zien als je een moto koopt voor erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Frekkel said:

Uw vriendin heeft de auto mee en moet overwerken en belt om te vragen als jij de boodschappen kan gaan doen. Sta je daar met uw moto en 2 pakken water. Binnen een jaar werpt ze uw gebroed, sta je daar met uw moto om die kleine naar de crèche te brengen. Het is weer gelijk vandaag en uwe maat 30 km verder belt om hem eens te komen helpen,... Soms ga je blij zijn dat je op die moto zit, maar hier en daar ga je ook serieus vloeken omdat je de keuze niet hebt. En ja, je kan je daar allemaal proberen naar schikken, maar nu heb je die vrijheid wel. Wil je uw wagen weg doen, koop dan een praktische oldie genre e30/e36/. Kost geen hol aan running costs en waardeverlies is serieus beperkt, integendeel, met wat geluk heb je waardestijging. En je haalt er ook plezier uit. En dan kan je nog zien als je een moto koopt voor erbij.

of

 

of

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die oldie vind ik trouwens ook geen goed idee. Precies of zo een E30/E36 die meer stil staat dan rijdt daar ga je geen miserie mee hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Frekkel zei:

Uw vriendin heeft de auto mee en moet overwerken en belt om te vragen als jij de boodschappen kan gaan doen. Sta je daar met uw moto en 2 pakken water. Binnen een jaar werpt ze uw gebroed, sta je daar met uw moto om die kleine naar de crèche te brengen. Het is weer gelijk vandaag en uwe maat 30 km verder belt om hem eens te komen helpen,... Soms ga je blij zijn dat je op die moto zit, maar hier en daar ga je ook serieus vloeken omdat je de keuze niet hebt. En ja, je kan je daar allemaal proberen naar schikken, maar nu heb je die vrijheid wel. Wil je uw wagen weg doen, koop dan een praktische oldie genre e30/e36/. Kost geen hol aan running costs en waardeverlies is serieus beperkt, integendeel, met wat geluk heb je waardestijging. En je haalt er ook plezier uit. En dan kan je nog zien als je een moto koopt voor erbij.

Uw hypothese raakt kant noch wal in mijn geval

  • Ik woon in Antwerpen centrum, de dichstbijzijnde parkeerplaats voor de supermarkt over de straat is mijn garage :D
  • Kinderen zijn nog niet voor volgend jaar, eens die er zijn wordt de situatie uiteraard herzien en kan er een 2de wagen bijkomen (naast de moto)
  • Uw weer argument is zeer valabel, inderdaad
  • Een oldie gaat niet, ik woon (momenteel) binnen de LEZ.

Hoe ik het zie zeggen we hetzelfde maar i.p.v. nu een tweede wagen te kopen en later een moto voor erbij zie ik het mezelf gewoon in de omgekeerde volgorde doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook voor  een motor gaan. Oldie gaat sowieso meer kosten, want stukken ga je altijd hebben. En idd begin maar weer een parkeerplaats te zoeken.  In uw geval zou ik  een gemakkelijke motor kopen, waar je  nog een koffer kan opzetten. Gaat zo veel sneller zijn in de stad qua parkeren.  Zit er ook al lang mee in  mijn  hoofd.  Ideaal om vlug de stad in te duiken  voor een vergadering of vlugge boodschap. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Dat van die oldie vind ik trouwens ook geen goed idee. Precies of zo een E30/E36 die meer stil staat dan rijdt daar ga je geen miserie mee hebben.

In het geval van een e36 durf ik te zeggen dat dat even goed of slecht zal zijn dan van een polo van 5 jaar oud. 

21 minuten geleden, Polygoon zei:

Uw hypothese raakt kant noch wal in mijn geval

  • Ik woon in Antwerpen centrum, de dichstbijzijnde parkeerplaats voor de supermarkt over de straat is mijn garage :D
  • Kinderen zijn nog niet voor volgend jaar, eens die er zijn wordt de situatie uiteraard herzien en kan er een 2de wagen bijkomen (naast de moto)
  • Uw weer argument is zeer valabel, inderdaad
  • Een oldie gaat niet, ik woon (momenteel) binnen de LEZ.

Hoe ik het zie zeggen we hetzelfde maar i.p.v. nu een tweede wagen te kopen en later een moto voor erbij zie ik het mezelf gewoon in de omgekeerde volgorde doen.

Niet alle boodschappen gebeuren in de supermarkt recht over uw deur. Er zijn zo tal van voorbeelden mogelijk waarbij je eens iets moet vervoeren. En je keek uit om ergens iets te kopen, hoe er dan ook maar rekening mee dat het rechtover een supermarkt is. 

Nog iets wat me te binnen valt en waar mensen soms niet aan denken: als ik op de moto stap is dat steeds met complete veiligheidsuitrusting. 'Even iets gaan halen' duurt zo al bijna een 20 min. langer dan dat ik in mijn auto spring. Dat is leuk om van tijds eens een ritje te doen voor het plezier, maar niet altijd praktisch. Al kan je natuurlijk ook gewoon in jeans daar op springen, maar ik raad het niemand aan. Het is uw geld, trek uw plan, maar denk er goed over na alvorens 2k uit te geven voor uitrusting en een rijbewijs. Ik ben fan van meer moto's op de baan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, Frekkel said:

Nog iets wat me te binnen valt en waar mensen soms niet aan denken: als ik op de moto stap is dat steeds met complete veiligheidsuitrusting. 'Even iets gaan halen' duurt zo al bijna een 20 min. langer dan dat ik in mijn auto spring. Dat is leuk om van tijds eens een ritje te doen voor het plezier, maar niet altijd praktisch. Al kan je natuurlijk ook gewoon in jeans daar op springen, maar ik raad het niemand aan

Dit is 100% waar.

Ik heb trouwens hetzelfde met mijn monowiel ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Frekkel zei:

In het geval van een e36 durf ik te zeggen dat dat even goed of slecht zal zijn dan van een polo van 5 jaar oud. 

Niet alle boodschappen gebeuren in de supermarkt recht over uw deur. Er zijn zo tal van voorbeelden mogelijk waarbij je eens iets moet vervoeren. En je keek uit om ergens iets te kopen, hoe er dan ook maar rekening mee dat het rechtover een supermarkt is. 

Nog iets wat me te binnen valt en waar mensen soms niet aan denken: als ik op de moto stap is dat steeds met complete veiligheidsuitrusting. 'Even iets gaan halen' duurt zo al bijna een 20 min. langer dan dat ik in mijn auto spring. Dat is leuk om van tijds eens een ritje te doen voor het plezier, maar niet altijd praktisch. Al kan je natuurlijk ook gewoon in jeans daar op springen, maar ik raad het niemand aan. Het is uw geld, trek uw plan, maar denk er goed over na alvorens 2k uit te geven voor uitrusting en een rijbewijs. Ik ben fan van meer moto's op de baan.

 

29 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dit is 100% waar.

Ik heb trouwens hetzelfde met mijn monowiel ;) 

Goede punten, inderdaad. Bedankt voor de insights. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid