Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

De BMW R18 is gelanceerd.

 

Even een voorgeschiedeniske. Ergens eind de jaren '90 kwam BMW met een "cruiser"-variant van z'n R1100-bouwreeks (de eerste generatie vierkleps twin boxer). Het was een "speciaal" ogend ding, waarmee BMW hoopte potten te breken in de cruisersegment (dat soms ook, grotendeels onterecht "chopper"-segment genoemd wordt) waar Harley-Davidson de kroon spande.

Van dit

Mijn R1100R zonder T - BMW RT BOXER FORUM - NEDERLAND

(iedereen samen: bwèèèèèèk wat een gedrocht)

werd dus dit gemaakt: de R1200C (en net zoals bij de andere modellen was er ook een kleinere motorvariant van met de naam R850C).

File:BMW R1200C - Cruiser.jpg - Wikimedia Commons

Flagship Comparison: 1998 BMW R1200C | Motorcycle Cruiser

Onconventioneel, want cardan met éénzijdige ophanging achteraan, vooraan de telelever (ipv de klassieke telescopische voorvork), maar wel een bouwkwaliteit en afwerkingsgraad die in 't motorlandschap bij de absolute top behoorde.

Om de interesse wat aan te zwengelen, mocht het ding ook opdraven in een James Bond film ter promotie:

BMW R1200 C | James Bond Nederland

Het mocht echter niet echt baten want het werd geen succes. Misschien had Bond het ding niet zo moeten crashen?

De '1200' in de naam moest aanduiden dan de motor grondig veranderd was: groter, minder vermogen, gezapiger karakter. Zoals het een cruiser betaamt. Be as it may: dat ding had, net zoals z'n broers, een lullig motorkarakter en een vreselijke sound (een blikken doos knikkers schudden maakt een mooier lawaai), iets waar de BMW boxers tot op vandaag nog altijd vreselijk last van hebben.

In de hoop het model toch nog rendabel te maken, werden nog enkele varianten op het thema gemaakt.

De R1200C Avantgarde (met een donkergrijze kleurstelling van de alu onderdelen en zwarte aandrijflijn😞

Motorzoeker.nl

Omdat dat nog altijd niet aansloeg, de R1200C Independent met standaard opvallende two-tone en een soortement speciale (?) compoundwielen ipv de spaakvelgen:

BMW R1200C "Independent" (2003) - 2ri.de | Motorrad, Bmw motorrad ...

En om de cruising travellers te proberen bedienen kwam er nog een R1200CL:

BMW R 1200 CL

Ik moet er niet bij vertellen dat dat model 't minst van al aansloeg, zeker?

 

Gek genoeg begint dat model nu, dik 20 jaar later, geleidelijk aan een soort van cultstatus te verwerven. De goeie exemplaren gaan voor steeds hogere prijzen weg naar verzamelaars. Het feit dat er niet zo immens veel van zijn gebouwd, helpt natuurlijk.

 

Flash forward naar 15 jaar later: BMW teaset ons met een nieuwe "Harley killer": de R18 Concept, unvealed op de Concorso d'Eleganza in de villa d'Este.

BMW R18 is een schitterende retro-motor - Autoblog.nl

Ik heb het ding live gezien in Milaan eind vorig jaar ... en het is bloody awesome. De details zijn magnifiek.
Maar 't is een concept, natuurlijk ... dus afwachten wat de productieversie zou gaan zijn.

In plaats van in Milaan de productieversie te tonen, smeten ze er enkele dagen nog een tweede concept tegenaan (die evenwel NIET op Milaan stond, begrijpe wie begrijpen kan): de R18/2 concept.

Motorfreaks - Nader bekekend: BMW R18 Big Boxer - Grootste ...

Gegoten alu velgen (ipv spaakwielen), een kopkuipje, wat donkerder van aanblik, een "sportiever" ogend kontje ... als de R18 de oerklassieke cruiser moest vertegenwoordigen, als concurrent voor b.v. de Harley-Davidson Softail classic of Softail Slim, gaat dit eerder naar de "sporty cruiser" kant uit die bij Harley wordt gesmaakt in de vorm van een Low rider of Breakout. Daarmee wil BMW duidelijk aangeven dat er van de R18-reeks verschillende uitvoeringen gaan komen.

En ondertussen bereiken steeds meer spypics ons, waarbij duidelijk wordt dat er ook aan Reizende Oom Roel wordt gedacht:

Spotted: The BMW R18 Bagger Looks Almost Ready For Its Debut

Hey big boxer! BMW R18 makes pricey production debut | MCN

Het moge duidelijk zijn: BMW richt zijn pijlen opnieuw op de VS van A.
En Harley-Davidson, in de eerste plaats. (In de VS en Europa een serieuze speler, trouwens.)

 

 

 

 

Enfin, here it is.

Eerst de "First Edition" (ze hebben precies wat hard naar Mercedes-Benz gekeken):

Zo ziet de BMW R18 er uit - Motor.NL

Rencontre émue avec la nouvelle BMW R18 - Actu Moto

EU5-motor, dus gigantische uitlaatdempers nodig om aan de geluids- en emissienormen te voldoen. (BMW zou BMW niet zijn mocht je niet voor best véél geld al een setje optionele dempers bij de accessoires vinden, die alvast een pak eleganter ogen dan die ... euh ... dingen.)

Een beetje merkhistoriek erbij halen zal wonderen doen, moeten ze gedacht hebben:

The BMW R18 2020 is the kind of Cool Throwback the world needs ...

De First Edition deelt de witte striping en ook de vormgeving van de kleppendeksels en de uitlaten wel erg mooi met de ouwe R5 (neen, niet de Renault maar de moto rechts in beeld).

Ding kost een pak duiten, maar gezien de heftige prijzen van Harleys is een kleine 25k (met wat opties/accessoires erbij) niet zó absurd.

Specs:

  • 1802 cc
  • 2-cilinder boxer
  • 91 pk (best veel voor dat segment) bij 4.750 tpm
  • 150 Nm van 2k tot 4k rpm
  • 345 kg EU-leeggewicht rijklaar

 

 

 

 

Benieuwd of het hen deze keer wél leukt om betekenisvol te worden in die groter cruiser-markt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de voetsteunen veel meer naar achter staan dan op een echte cruiser vind ik het lullig dat ze het zadel, in analogie van de oude, niet hoger gezet hebben (zwevend). Dat zou het zitcomfort verhogen, de controleerbaarheid verbeteren en dan krijgt de achterkant ook een wat meer geaccentueerde look. Wordt dan natuurlijk meer Bullet dan Harley...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij introductie in de Bike Configurator al meteen een heel pak accessoires beschikbaar om te gaan personaliseren.

Want, veel mensen die Harley rijden, willen er hun ding van maken. Dus doet BMW lustig mee:

 

bobber style (dik voorwiel, klein achterspatbordje, zwevend zadel)

r18bobber.thumb.jpg.4a4e723b01834ef1fa6a619b68da5c40.jpg

 

 

bagger style (apehangers, grote gegoten wielen)

r18bagger.jpg.5128cec2f1ac35edee793121cd63b14a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minutes ago, gTa said:

Gek genoeg begint dat model nu, dik 20 jaar later, geleidelijk aan een soort van cultstatus te verwerven. De goeie exemplaren gaan voor steeds hogere prijzen weg naar verzamelaars. Het feit dat er niet zo immens veel van zijn gebouwd, helpt natuurlijk.

Dat gebeurt nogal met archi-lelijke dingen waar er bij gevolg weinig van verkocht zijn. Na een tijdje is het ineens "hip" van iets te hebben dat toen het nieuw was compleet fout en lelijk was.

 

Ik weet niet hoeveel er hier van verkocht zijn, maar dat lijkt me eentje te zijn die ook die status kan verwerven ondertussen:

 

c_r-MwseNg8__Usi46LARex37ABFyk9O8w8U6pCZ

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat gebeurt nogal met archi-lelijke dingen waar er bij gevolg weinig van verkocht zijn. Na een tijdje is het ineens "hip" van iets te hebben dat toen het nieuw was compleet fout en lelijk was.

 

Ik weet niet hoeveel er hier van verkocht zijn, maar dat lijkt me eentje te zijn die ook die status kan verwerven ondertussen:

 

c_r-MwseNg8__Usi46LARex37ABFyk9O8w8U6pCZ

Had hij toen al en is nooit in de goedkopere regionen terecht gekomen. Dat is een icoon zoals de M1 een icoon is. (niet dezelfde prijscategorie uiteraard)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien mijn geplande enduroritten ook zijn afgelast, kan ik wat sleutelen...

Op de planning:

Nieuwe tandwielen/ketting

Nieuwe achterbrug lagers

Reinigen wiellagers

nieuwe bougie

nakijken distributie ketting en indien nodig vervangen

IMG_20200407_221112.thumb.jpg.ae5fdfe56383677dccc7bbb52df14842.jpg

IMG_20200407_204237.thumb.jpg.9c3d5af6684ec742aa04816f6f46bfd7.jpg

IMG_20200407_221102.thumb.jpg.637e904876306f1496241b660d1ae4f6.jpg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt zot spel. Benieuwd in welke mate Aprilia hun Tuono "mee" gaan laten evolueren met de trend die Ducati nu ook in de hypernakeds "start" (quasi onbeperkt vermogen). Idem BMW: gaat de aankomende S1000R (obv de 2nd gen S1000RR) hierdoor ook minder fnuiken? En wie springt nog op de boot? Yamaha met een "open" MT10?

Voor mij wel een tik te extreem én net iets te weinig bruikbaar voor de langere reizen die 'k graag doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, gTa zei:

Echt zot spel. Benieuwd in welke mate Aprilia hun Tuono "mee" gaan laten evolueren met de trend die Ducati nu ook in de hypernakeds "start" (quasi onbeperkt vermogen). Idem BMW: gaat de aankomende S1000R (obv de 2nd gen S1000RR) hierdoor ook minder fnuiken? En wie springt nog op de boot? Yamaha met een "open" MT10?

Voor mij wel een tik te extreem én net iets te weinig bruikbaar voor de langere reizen die 'k graag doe.

Het punt is dat je een motor al graag eens opentrekt, dat is met 160pk al lastig genoeg. Met 2++ pk ondenkbaar, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, msxx zei:

Het punt is dat je een motor al graag eens opentrekt, dat is met 160pk al lastig genoeg. Met 2++ pk ondenkbaar, helaas.

Kweenie, "alles" went. Als ik 's morgens naar 't werk toe 't kot eens open trek in 2e tot 4e, dan heb ik niet het gevoel dat nog eens 30-40 paarden extra "zinloos" zouden zijn.
Gecontroleerde gashand zal sowieso wel nodig zijn bij 't knallen door bochtenbaantjes, ja. Maar de elektronica zal ook wel on par zijn, denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gTa zei:

Kweenie, "alles" went. Als ik 's morgens naar 't werk toe 't kot eens open trek in 2e tot 4e, dan heb ik niet het gevoel dat nog eens 30-40 paarden extra "zinloos" zouden zijn.
Gecontroleerde gashand zal sowieso wel nodig zijn bij 't knallen door bochtenbaantjes, ja. Maar de elektronica zal ook wel on par zijn, denk ik?

Hmmm, twee bedenkingen:

- Jij hebt een bike met lange wielbasis én een redelijk hoog basisgewicht. Het type bike wat niet onder de indruk is van veel vermogen, en hem ook niet zomaar op zijn achterwiel zet als je het niet wilt. Tenminste, dan ga ik er vanuit dat hij rijdt zoals de CBR1100xx die ik ooit had.

- Als de elektronica on par moet zijn dan staat hij je niet toe om 2++ pk op het asfalt los te laten, dan rijd je continue gefnuikt rond. Hence, waarom 2++ pk?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat eerste is zeker waar, mijn bike is geen bok. Met mijn gashand (of -pols) komt het eigenlijk maar zelden voor dat hij z'n neus van de grond heft.

Dat tweede klopt toch niet helemaal? Als je, zoals ik, rechtdoor met gematigde pols door z'n 3e/4e en evt. 5e wel de volle stal kan aanspreken zonder dat hij gefnuikt wordt, dan is dat toch OK? En je moet toch niet volgas kunnen geven op een bochtig parcours om fun te hebben?

Maar ik snap wel wat je bedoelt. En effectief: waar gaat dat stoppen? Straks 250pk? :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gTa zei:

Dat eerste is zeker waar, mijn bike is geen bok. Met mijn gashand (of -pols) komt het eigenlijk maar zelden voor dat hij z'n neus van de grond heft.

Dat tweede klopt toch niet helemaal? Als je, zoals ik, rechtdoor met gematigde pols door z'n 3e/4e en evt. 5e wel de volle stal kan aanspreken zonder dat hij gefnuikt wordt, dan is dat toch OK? En je moet toch niet volgas kunnen geven op een bochtig parcours om fun te hebben?

Maar ik snap wel wat je bedoelt. En effectief: waar gaat dat stoppen? Straks 250pk? :lol: 

Mijn KTM rijdt aanmerkelijk minder fijn met MTC dan zonder. In die mate dat je sneller bent zonder MTC...  Dan heb je het doel dus gemist, geef dat ding minder vermogen of een beter MTC ... 

Bij Ducati hebben ze dat overigens doorgaans uitstekend/veel beter voor elkaar en naar het schijnt bij BMW ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, msxx zei:

Hmmm, twee bedenkingen:

- Jij hebt een bike met lange wielbasis én een redelijk hoog basisgewicht. Het type bike wat niet onder de indruk is van veel vermogen, en hem ook niet zomaar op zijn achterwiel zet als je het niet wilt. Tenminste, dan ga ik er vanuit dat hij rijdt zoals de CBR1100xx die ik ooit had.

- Als de elektronica on par moet zijn dan staat hij je niet toe om 2++ pk op het asfalt los te laten, dan rijd je continue gefnuikt rond. Hence, waarom 2++ pk?

Goeie vraag eigenlijk, vanaf welke snelheid kan je zo een SF vol open draaien. Dat zal toch maar rond de 180 km/h zijn denk ik. Daarvoor zal die altijd omhoog komen ipv rechtdoor gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tjeu zei:

Goeie vraag eigenlijk, vanaf welke snelheid kan je zo een SF vol open draaien. Dat zal toch maar rond de 180 km/h zijn denk ik. Daarvoor zal die altijd omhoog komen ipv rechtdoor gaan. 

Het feit dat hij hem in street mode sowieso beperkt in vermogen in versnelling 1 t/m 3 geeft al een indicatie in die richting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, msxx zei:

Het feit dat hij hem in street mode sowieso beperkt in vermogen in versnelling 1 t/m 3 geeft al een indicatie in die richting.

vanaf welke snelheid kan jij dat met de uwen? Op de 1190 was dat tot boven de 140 km dat je gematigd gas moest geven. Daarboven bleef die plat. En dat was 220 kilo, 150 pk. dus nog een pak minder extreem dan 180 kilo en 205 pk... 

En dan heb ik het aan vanuit stilstaan optrekken é, niet vanaf welke snelheid je voluit kan hernemen. Want aan 140 trok die zelf nog in vierde zijn voorwiel van de grond als je er het gas op zette. (ik woog toen natuurlijk ook maar 62 kilo) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Tjeu zei:

Goeie vraag eigenlijk, vanaf welke snelheid kan je zo een SF vol open draaien. Dat zal toch maar rond de 180 km/h zijn denk ik. Daarvoor zal die altijd omhoog komen ipv rechtdoor gaan. 

Je kan ook vol open draaien laag in toeren, hé. :D  Maar naar 't schijnt is 't een draak onder de 3k rpm dus 60 per uur in z'n 4 gaat ni lukken dan.

Mijne pakketboot haalt 40 per uur in 6e zonder sputteren (800-tal rpm) en bokt niet bij max gas dan. :lol:  Ongelofelijk hoe soepel dat blok is. Bruikbare rev range is extreeeem.

 

Zojuist, Tjeu zei:

vanaf welke snelheid kan jij dat met de uwen? Op de 1190 was dat tot boven de 140 km dat je gematigd gas moest geven. Daarboven bleef die plat. En dat was 220 kilo, 150 pk. dus nog een pak minder extreem dan 180 kilo en 205 pk... 

En dan heb ik het aan vanuit stilstaan optrekken é, niet vanaf welke snelheid je voluit kan hernemen. Want aan 140 trok die zelf nog in vierde zijn voorwiel van de grond als je er het gas op zette. (ik woog toen natuurlijk ook maar 62 kilo) 

:silly: 

Mijn bike is natuurlijk iets helemaal anders (240ish kg droog en laange wielbasis) maar ik kan met wat naar voor leunen (= nog niet op tank liggen, gewoon wat extra druk op vooras) vollen tuub optrekken in z'n 2e. Maar ik krijg, als ik wil ook in 4e zijn wiel van de grond maar dan moet ik dat uiitlokken (wat ik nooit doe).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Tjeu zei:

vanaf welke snelheid kan jij dat met de uwen? Op de 1190 was dat tot boven de 140 km dat je gematigd gas moest geven. Daarboven bleef die plat. En dat was 220 kilo, 150 pk. dus nog een pak minder extreem dan 180 kilo en 205 pk... 

En dan heb ik het aan vanuit stilstaan optrekken é, niet vanaf welke snelheid je voluit kan hernemen. Want aan 140 trok die zelf nog in vierde zijn voorwiel van de grond als je er het gas op zette. (ik woog toen natuurlijk ook maar 62 kilo) 

 

8 minuten geleden, gTa zei:

Je kan ook vol open draaien laag in toeren, hé. :D  Maar naar 't schijnt is 't een draak onder de 3k rpm dus 60 per uur in z'n 4 gaat ni lukken dan.

Mijne pakketboot haalt 40 per uur in 6e zonder sputteren (800-tal rpm) en bokt niet bij max gas dan. :lol:  Ongelofelijk hoe soepel dat blok is. Bruikbare rev range is extreeeem.

 

:silly: 

Mijn bike is natuurlijk iets helemaal anders (240ish kg droog en laange wielbasis) maar ik kan met wat naar voor leunen (= nog niet op tank liggen, gewoon wat extra druk op vooras) vollen tuub optrekken in z'n 2e. Maar ik krijg, als ik wil ook in 4e zijn wiel van de grond maar dan moet ik dat uiitlokken (wat ik nooit doe).

Gradueel op het gas, 95km/h in 3e (5500 toeren) trekt hij het voorwiel van de grond, in de bocht :D  In vierde doet hij dat niet. Maar ik weeg een pak meer (zonder uitrusting 93kg dus met zal rond de 105kg zitten) en zit meer voorover, heb van nature ook een naar voren neigende motorhouding. Ik kan rustig zeggen dat ik een 'anti-wheelie' rijstijl heb.

Ik heb het niet over licht boven de grond zwevend accelereren, dat doet hij zeker tot 200km/h

Bocht uit, vol accelererend trekt hij strepen van meer dan 50 meter, en dat zelfs met tractiecontrole aan (MTC is ambetant onder hellingshoek, rechtdoor niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die strepen weet ik goed genoeg. Was heerlijk om achter je aan te jakkeren, van zodra ik je streep zag wist ik dat ik vol op de power mocht. :lol: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, gTa zei:

Dat van die strepen weet ik goed genoeg. Was heerlijk om achter je aan te jakkeren, van zodra ik je streep zag wist ik dat ik vol op de power mocht. :lol: 

Heb alweer zin om te vertrekken! Vorige jaar veel te weinig gereden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid