Ga naar inhoud

Algemeen nieuwstopic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is op zich ook gewoon een objectieve vaststelling dat je er als private EV-buyer financieel maar bekaaid vanaf komt indien je het totaalplaatje met de afschrijving/restwaarde mee in rekening neemt. Situatie in NL stelt zich nog scherper want daar vind je Model 3 en consoorten nog goedkoper dan hier wegens nog meer overaanbod.

Heeft op zich niets met pro of contra EV te maken.

De zakelijke/salariswagen rijder boeit het vrij weinig want hier neemt de leasingmij. het restwaarde risico (en dat hebben ze geweten). Bij nieuwe contracten gaan ze nu wel wat beter bij de les zijn vermoed ik (niet toevallig is Tesla tegenwoordig geen optie meer in veel car policy's).

Geplaatst:
17 uren geleden, Fr79 zei:

Is op zich ook gewoon een objectieve vaststelling dat je er als private EV-buyer financieel maar bekaaid vanaf komt indien je het totaalplaatje met de afschrijving/restwaarde mee in rekening neemt. Situatie in NL stelt zich nog scherper want daar vind je Model 3 en consoorten nog goedkoper dan hier wegens nog meer overaanbod.

Heeft op zich niets met pro of contra EV te maken.

De zakelijke/salariswagen rijder boeit het vrij weinig want hier neemt de leasingmij. het restwaarde risico (en dat hebben ze geweten). Bij nieuwe contracten gaan ze nu wel wat beter bij de les zijn vermoed ik (niet toevallig is Tesla tegenwoordig geen optie meer in veel car policy's).

Wisselt een privé koper om de 4 jaar?

In mijn ogen een beetje gevaarlijk om dat op 1 hoop te gooien met de zakelijke markt, parameters zijn heel anders. BE is ook geen land waar veel mensen persoonlijk gaan leasen, in andere landen zoals UK is dat bijna standaard, dus met andere landen vergelijken is ook heel moeilijk. Fiscaliteit is dan ook nog eens anders in alle landen ...

Geplaatst:

Ik dacht dat er een recent onderzoek was dat de gemiddelde wagen 10jaar was (ondanks die firmakarren) en de meeste mensen de auto 7+ jaar bijhielden indien die met hun eigen centen betaald was.

Geplaatst:
22 minuten geleden, gewoon ik zei:

Ik dacht dat er een recent onderzoek was dat de gemiddelde wagen 10jaar was (ondanks die firmakarren) en de meeste mensen de auto 7+ jaar bijhielden indien die met hun eigen centen betaald was.

klopt. Onze auto's worden ook steeds ouder. Nog niet zoals in Nederland maar toch.

In België heeft de gemiddelde auto een leeftijd van bijna 10 jaar. Aangezien we momenteel 12.650 kilometer per jaar rijden (een cijfer dat blijft dalen sinds de coronapandemie), heeft die gemiddelde auto een 120.000 kilometer op de teller.

https://www.autogids.be/autonieuws/mobiliteit/gemiddelde-leeftijd-auto.html

Geplaatst:
1 uur terug, josenjef zei:

Wisselt een privé koper om de 4 jaar?

In mijn ogen een beetje gevaarlijk om dat op 1 hoop te gooien met de zakelijke markt, parameters zijn heel anders. BE is ook geen land waar veel mensen persoonlijk gaan leasen, in andere landen zoals UK is dat bijna standaard, dus met andere landen vergelijken is ook heel moeilijk. Fiscaliteit is dan ook nog eens anders in alle landen ...

Geen idee, ik had het specifiek over het hier geposte artikel. 

Zoals je zelf aangeeft, elke situatie is verschillend.

Als ik voor mezelf spreek, heb graag om de 2j. iets anders. Dan prijs ik me gelukkig dat het 2j. geleden geen nieuwe EV was.

Geplaatst:
1 uur terug, gewoon ik zei:

Ik wil het nog wel eens zien of dat met EV's ook zo zal zijn. De komende jaren gaan er steeds meer worden doorgeschoven van de zakelijke naar de particuliere markt. 

Ik ga persoonlijk nooit een EV kopen waar de motoren, omvormers en batterijen niet langer onder garantie vallen.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
9 minuten geleden, Fr79 zei:

Ik wil het nog wel eens zien of dat met EV's ook zo zal zijn. De komende jaren gaan er steeds meer worden doorgeschoven van de zakelijke naar de particuliere markt. 

Ik ga persoonlijk nooit een EV kopen waar de motoren, omvormers en batterijen niet langer onder garantie vallen.

dat niet alleen. Ook zijn deze vaak tot 100% opgeladen of heel vaak snel geladen, omdat het toch maar voor 4 jaar in hun bezit is. Net zoals bij de ICE versies dat ze die aftrapten met koude motor. Het enige verschil is dat de EV technologie sneller verouderd. Niemand wil nog een Renault Zoe of Nissan Leaf 1st gen bv en wacht maar tot de solidstate / blade battery komt. Dan is het zoals bij de gsm's die van nickel cadmium naar Lithium-ion of -polymer gingen.

• 3 weken later...
  • 5 maanden later...
Geplaatst:
Op 19/12/2024 om 14:28, Polygoon zei:

Staat op de vorige pagina 

Op 18/12/2024 om 10:17, Liquid Li0n zei:

dat niet alleen. Ook zijn deze vaak tot 100% opgeladen of heel vaak snel geladen, omdat het toch maar voor 4 jaar in hun bezit is. Net zoals bij de ICE versies dat ze die aftrapten met koude motor. Het enige verschil is dat de EV technologie sneller verouderd. Niemand wil nog een Renault Zoe of Nissan Leaf 1st gen bv en wacht maar tot de solidstate / blade battery komt. Dan is het zoals bij de gsm's die van nickel cadmium naar Lithium-ion of -polymer gingen.

Is dit op data gebaseerd of van horen zeggen?

Geplaatst:
1 hour ago, Asserti said:

Is dit op data gebaseerd of van horen zeggen?

Kijk wie het geschreven heeft en je hebt je antwoord 😛 

We wachten al sinds 2012 op die "nieuwe batterij technologie die alle EVs gaat herleiden tot verouderde rommel".

• 2 maanden later...
Geplaatst:
4 uren geleden, ir_fuel zei:

Kunnen we binnen 2 jaar eindelijk ook eens iets eten op een terras in de zomer.

Dag kan nu toch ook al. Op plaatsen waar je buiten op het terras kan eten mag al niet gerookt worden, dus geen enkel probleem.

Geplaatst:

‘t is wel zo dat de horeca ferme klappen heeft gekregen de laatste decennia.

Is dat door het rookverbod, of is dat door andere zaken (‘t is gewoon pokkeduur geworden om uit eten te gaan, en een rondje trakteren op café kost ook al een half maandloon bij wijze van spreken) ?

Geplaatst:
5 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Is dat door het rookverbod, of is dat door andere zaken (‘t is gewoon pokkeduur geworden om uit eten te gaan, en een rondje trakteren op café kost ook al een half maandloon bij wijze van spreken) ?

Vooral dat laatste. Gisteren gaan eten in Ter Doest (Brugge) wat lang geleden was, hun prijzen zijn precies ontploft en porties kleiner geworden. De zaak zat op een vrijdagavond halfvol.

Vroeger was dat ook wel anders. Maar je bent snel 100 EURO/PP kwijt dus wie kan dat nog betalen...

Geplaatst:

Is het ook niet door de witte kassa? 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Een regelrechte schande. In al die jaren dat ik al rook op terrassen heeft nog nooit iemand mij aangesproken dat het stoort, ik snap er niets van. Ik rook ook enkel op terrassen van café's, niet als er gegeten wordt. Degene die dit steunen zijn net de mensen die nooit op café gaan, zoals Fuel 😢. De vaste caféganger weer gekloot.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
23 minuten geleden, Ambi zei:

Een regelrechte schande. In al die jaren dat ik al rook op terrassen heeft nog nooit iemand mij aangesproken dat het stoort, ik snap er niets van. Ik rook ook enkel op terrassen van café's, niet als er gegeten wordt. Degene die dit steunen zijn net de mensen die nooit op café gaan, zoals Fuel 😢. De vaste caféganger weer gekloot.

Helaas denkt niet iedereen er zo over. Het stoort me vaak wanneer we op een terras aan het eten zijn en iemand naast ons begint te roken. De rook waait dan uiteraard onze richting uit.

Als niet-roker heb ik daar echt geen behoefte aan. Ik spreek ze er meestal op aan: sommige mensen draaien hun sigaret dan netjes naar de andere kant, maar anderen zeggen gewoon dat ze buiten mogen roken. Dan houdt het natuurlijk op.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
7 minuten geleden, dragonfly zei:

Helaas denkt niet iedereen er zo over. Het stoort me vaak wanneer we op een terras aan het eten zijn en iemand naast ons begint te roken. De rook waait dan uiteraard onze richting uit.

Als niet-roker heb ik daar echt geen behoefte aan. Ik spreek ze er meestal op aan: sommige mensen draaien hun sigaret dan netjes naar de andere kant, maar anderen zeggen gewoon dat ze buiten mogen roken. Dan houdt het natuurlijk op.

Dan moeten ze het enkel verbieden op terrassen waar gegeten wordt he.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
31 minuten geleden, Ambi zei:

Ja echt leuk zo'n vieze roker de tafel naast u op terras. In plaats van de rook richting hun eigen tafel te blazen, draaien ze zich richting de tafel ernaast. Hoe rapper hoe liever zelfs dat rookverbod, wat mij betreft ineens in het openbaar roken verbieden  Zijn we meteen verlost van al die peuken op de grond.

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:

Ik vind dat ook niet leuk, zo een roker op het terras naast u. Of gewoon al iemand die vlakbij aan een tafeltje zit en niet rookt. Of die een westvlaming, is stel u voor.

Maar dat zijn ongemakken die ik erbij neem. Maakt deel uit van de planeet niet voor u alleen hebben.

• Grappig 1
  • Boos 1
  • Taal izan 1
Geplaatst:
1 uur terug, ex-Mooseman zei:

1 uur terug, Bjorno zei:

Is het ook niet door de witte kassa? 

Je kan zat redenen verzinnen maar dat kan je uiteindelijk voor elke sector dus ik trek niet graag de kaart van pesten of viseren. Het is wel zo dat je erg hoge marges moet beginnen vragen om alle kosten te dekken. Ga er zeker niet van uit dat dat allemaal in de zakken van de zaakvoerder verdwijnt.

Witte kassa: wat kan je er op tegen hebben dat er minder in het zwart gewerkt wordt? Het effect is wel dat er meer afgedragen moet worden.

Rookverbod: heeft volgens mij geen waanzinnig effect op horeca algemeen, café's mogelijks eerder wel. Daar ben ik persoonlijk niet tegen het ontradende effect van roken.

Voedselveiligheid: normen worden ook altijd maar strenger, en ook daar kan je moeilijk op tegen zijn. Maar het komt steeds met kosten.

Verplichtingen van vanalles en nog wat: ventilatie, brandveiligheid, bijhorende jaarlijkse controles, ... Onze ventilatie unit kostte bijvoorbeeld €15k met buizen en installatie bij. Verdien het maar terug terwijl dit vroeger niet verplicht was en je een raam kon open zetten.

Inflatie op alles, maar dan ook alles: Lonen, verpakkingsmateriaal, voeding, drank, ... Reken daarbij dat de horeca groothandelprijzen, tenzij je een grote speler bent eerder hoger liggen dan lager t.o.v. wat de consument in de winkel aantreft. Logisch want je moet daarbij bestelprocessen, vertegenwoordigers en leveringskosten tellen. Wij houden daar zoveel mogelijk rekening mee maar 4-5 leveringen per week verse voeding gaan we echt niet in de supermarkt gaan inkopen.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid