Lotuzzz 17.094 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 24 minuten geleden, Ambi zei: Ik heb deze discussie al vaak gehad met collaga's en vrienden, je onderschat hoeveel mensen tolerant zijn voor rokers voor denk. Sommige vinden net dat een bepaalde gezeliige sfeer creëert op een terras van een café. Ja maar uw collega's en vrienden zijn juristen en aanverwanten, wij zijn wetenschappers en IT'ers. Ik ken niémand die sigarettenrook met gezelligheid associeert. 2 Quote
ir_fuel 58.424 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 15 minutes ago, Lotuzzz said: Ja maar uw collega's en vrienden zijn juristen en aanverwanten, wij zijn wetenschappers en IT'ers. Ik ken niémand die sigarettenrook met gezelligheid associeert. Wetenschappers en IT'ers weten niet wat gezelligheid is. 1 2 Quote
Ambi 1.769 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 21 minuten geleden, Lotuzzz zei: Ja maar uw collega's en vrienden zijn juristen en aanverwanten, wij zijn wetenschappers en IT'ers. Ik ken niémand die sigarettenrook met gezelligheid associeert. Ik denk dat wij ook in totaal verschillende etablissementen op café gaan, maar goed ook want ik durf al eens een babbeltje te slaan met wildvreemden Quote
Dimitri 734 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Maakt toch niet uit dat er nu een verbod is? Er is nu ook al een aantal jaar rookverbod in voetbalstadions, en daar wordt totaal niet op gecontroleerd. Hetzelfde zal gebeuren in de horeca. Mij stoort het als niet roker niet veel als iemand een sigaret opsteekt, maar wat me wel enorm stoort zijn die marginalen met hun enorm stinkende weed en hun vapes. Onlangs ook op de tribune woorden gehad met iemand nadat hij voor de tigste keer zijn chemische wolk met aardbeiengeur richting onze kant aan het uitademen was. Quote
Fred 1.407 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 52 minuten geleden, Ambi zei: Fuel jij lacht ermee, maar wanneer ben jij voor het laatst in een bruine kroeg geweest? Ik denk dat jij die sfeer gewoon niet goed kan vatten? Een zwoele zomeravond, frisse pinten, gezellige mensen en discussies over voetbal, politiek en het rookverbod. Daar hoort gewoon een goeie sigaret bij . Niet elke horecazaak leent zich om te roken en je moet dat als roker ook wat aanvoelen vind ik. Maar in zo een lekker bruin café of een danscafé past dat. Het volk dat daar frequenteert maalt daar ook niet om. Maar het zal helaas gedaan zijn ja. Ben wel benieuwd, hoe dat in de praktijk gaat zijn. Alle rokers samentroepen een paar meter verder en één grote walm richting terras? Roken hoort erbij om sfeer te maken ... ik probeer het te begrijpen ... Het is gewoon een rotte vuiligheid. Is het de rook niet die ze overal te pas en onpas rond spuwen zijn het hun vuile peuken overal. Om van hun stinkbek en vuile vingers nog maar te zwijgen 1 Quote
ir_fuel 58.424 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 14 minutes ago, Fred said: Roken hoort erbij om sfeer te maken ... ik probeer het te begrijpen ... Het is gewoon een rotte vuiligheid. Is het de rook niet die ze overal te pas en onpas rond spuwen zijn het hun vuile peuken overal. Om van hun stinkbek en vuile vingers nog maar te zwijgen Of de heerlijk geurende kledij als ze uit het rokerskot zijn gekropen Quote
ir_fuel 58.424 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 16 minutes ago, Dimitri said: Hetzelfde zal gebeuren in de horeca. Hoeveel cafés zijn er waar op dit moment nog binnen gerookt wordt? Misschien eoa bruine marginale kroeg met de bingokast in de hoek, de sanseverias op de vensterbank en de tl-lampen aan het plafond, maar ik denk dat het op 99% van de plaatsen wel gerespecteerd wordt. Quote
SpeedExceed 262 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Hoeveel cafés zijn er waar op dit moment nog binnen gerookt wordt? Misschien eoa bruine marginale kroeg met de bingokast in de hoek, de sanseverias op de vensterbank en de tl-lampen aan het plafond, maar ik denk dat het op 99% van de plaatsen wel gerespecteerd wordt. Dan kom jij nooit in Luik. Quote
ir_fuel 58.424 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 1 minute ago, SpeedExceed said: Dan kom jij nooit in Luik. Gelukkig niet nee. Quote
thiva 171 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Veel rokers denken/vinden dat sigarettenrook niet stoort of stinkt en hebben zelfs niet door dat ze anderen daarmee ergeren en irriteren. Quote
Ambi 1.769 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Anderzijds de mensen die zich storen aan rokers, lijken me nu ook niet echt het type dat veel op café gaat? Of gaan die nu wel ineens echte cafégangers worden? Worden nog goeie tijden dan voor de horeca Ik blijf erbij dat ze dat beter enkel voor terrassen invoeren waar ook eten geserveerd wordt, daar zouden de meeste rokers ook geen enkel probleem mee hebben. Quote
Lotuzzz 17.094 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 1 uur geleden, Ambi zei: Anderzijds de mensen die zich storen aan rokers, lijken me nu ook niet echt het type dat veel op café gaat? Of gaan die nu wel ineens echte cafégangers worden? Worden nog goeie tijden dan voor de horeca Die eerste zin is ook weer zo'n op niks gestoelde gemeenplaats. Misschien gaan die niet graag op café/terras omdat ze weten dat ze dan in de rook van die o zo hoffelijke rokers zitten he Quote
knight-rider 105 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 7 uren geleden, dragonfly zei: Helaas denkt niet iedereen er zo over. Het stoort me vaak wanneer we op een terras aan het eten zijn en iemand naast ons begint te roken. De rook waait dan uiteraard onze richting uit. Als niet-roker heb ik daar echt geen behoefte aan. Ik spreek ze er meestal op aan: sommige mensen draaien hun sigaret dan netjes naar de andere kant, maar anderen zeggen gewoon dat ze buiten mogen roken. Dan houdt het natuurlijk op. Zoals ik hier iets hoger al zei is dat dus al verboden hier in België. Waneer er eten geserveerd word op het terras van een horecazaak, dan mag er daar niet gerookt worden. Gebeurd dat toch, dan zijn ze in overtreding. 7 uren geleden, Ambi zei: Dan moeten ze het enkel verbieden op terrassen waar gegeten wordt he. Dat is dus nu al het geval. 2 Quote
ir_fuel 58.424 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 2 minutes ago, knight-rider said: Zoals ik hier iets hoger al zei is dat dus al verboden hier in België. Neen. (zoals ik ook al hoger zei). 1 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Ik rook niet en ben in principe ook voor een verbod. Alleen vind ik het wel opvallend hoe roken op relatief korte tijd gemarginaliseerd werd. Tot voor een goeie 20j. mocht men nagenoeg overal op het werk, op de trein, in café's etc. onbeperkt roken. Alle Boomers, Gen X en een deel van de Millennials zijn in een omgeving grootgebracht waar roken weliswaar in toenemende mate werd ontraden maar (nog) niet gemarginaliseerd werd. Dat is nu wel even anders... Die mentaliteitsverandering bij die groepen gaat maar traag, dus ik snap ook wel een deel van de tegenstand. Verbod op bvb. sigarenclubs (dus per definitie onder gelijkgezinden) vind ik ook redelijk absurd. Quote
ir_fuel 58.424 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 4 minutes ago, Fr79 said: Tot voor een goeie 20j. mocht men nagenoeg overal op het werk, op de trein, in café's etc. onbeperkt roken Ik heb dat idd nog meegemaakt, bepaalde absurde toestanden. Zoals op de trein een gedeelte van dezelfde wagon voorbehouden voor de rokers, zonder enige fysieke scheiding. Allez jawel, een paar stukken glas links en rechts, maar dat was voor de rest compleet open 1 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Als je tijdens een winterdag vanaf het koude perron door zo'n warme wagon vol rokers moest, dan werd je letterlijk de adem afgesneden. Quote
Lotuzzz 17.094 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 9 minuten geleden, Fr79 zei: Als je tijdens een winterdag vanaf het koude perron door zo'n warme wagon vol rokers moest, dan werd je letterlijk de adem afgesneden. Nee niet letterlijk 1 Quote
3000 1.084 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 (aangepast) Maar de rokers zullen roken. Maar dus niet op het terras van't cafe, maar aan de overkant van de straat. Beter daar een asbak zetten dus. 13 september 2025 aangepast door 3000 Quote
Bjorno 2.317 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Nu nog als je op de bus zit en er stapt er ene op dat net nog het laatste van zijn sigaret heeft ingeademed en dan beslist om even goed uit te ademen en zo zorgt dat heeml de bus stinkt...degoutant. In 2009 ging ik naar Australië voor 6 maand, daar is dat al veel langer dat er niet op restaurant of discotheken gerookt mag worden. Wat een (letterijk) verademing was me dat. Ja ging daar uit, geen ogen die na een tijd begonnen te tranen, een schrale keel van de rook en de volgende ben je geen stinkende asbak en kan je gewoon je kleren terug aan doen. Ik dacht dat ervoor ook, ma die rook hoort er toch bij...ben ginder snel van gedachte veranded. Ook nergens maar dan ook nergens peuken te zien, diegene dat roken hebben altijd een peuken potje bij. Hier blijven rokers hard leers en vinden ze nog steeds dat een peuk geen vervuiiling is, zelfs niet als er 50 voor het café liggen. En elke keer ik zo een achterlijk zie rond rijden met dat armpje buiten om zo zijn sigaret af te titsen of zijn peukje zie weg gooien wil ik dat zo graag terug binnen gooien. Mijn moeder dat vroeger onthaalmoeder was en de asbkak baby's binnen pakte en eerst andere kleren aan deed...ik kan daar echt niet bij. Wil je roken geen probleem maar doe het ergens waar je zo weinig mensen mee stoort en hou je peuken bij. 2 Quote
Hazen 4.022 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 9 uren geleden, ir_fuel zei: Ja dat is wel een probleem, want zo werkt het gewoon niet. Die mensen hebben dus zelf niet het inzicht dat dat stoort? En 10 minuten later komt er iemand anders aan en die steekt er ook eentje op, en kan je dat daar ook aan gaan vragen. Komaan he. Ik heb zelf gerookt en ik ben van mening dat dit klopt. Je bent die geur zelf zodanig gewend dat het normaal is dat die rond je hangt. Wat je op dat moment totaal niet meer kan inschatten is hoe storend dat is. Hoe begripvol je ook bent, want het meerendeel is dat weldegelijk. Ik ben echter zelf tolerant op café en waar dan ook. Een verbod moet van mij niet. Maar waar trek je de grens, die zal altijd maar opschuiven tot de tabaklobby uitgezongen is maar dan zal het volgende product wel komen. Bijvoorbeeld vapes met sterke en indringende geuren. Quote
ir_fuel 58.424 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 20 minutes ago, Hazen said: Bijvoorbeeld vapes met sterke en indringende geuren. Het hele beleid heeft niks te maken met de geur, en of dat stinkt of niet. Ben er zeker van moesten sigaretten naar aardbeien ruiken dat het niks aan het gevoerde beleid zou veranderen. Quote
tuscani 11.812 Geplaatst: 14 september 2025 Geplaatst: 14 september 2025 Wist niet goed waar plaatsen. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/in-de-opgekochte-volkswagen-audi-collectie-van-audi-brussel-zit-een-lupo-tdi-die-zeldzamer-is-dan-een-911-uit-1971/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawMzQTFleHRuA2FlbQIxMQABHpsSweY2zURaBqHC1GWW57o0SwApyXJx5MwOAo3pi1SB5GILjJj1Akj51sRz_aem_vZ1lu4nf2mfaBhzrOExazA#Echobox=1757769441 Kheb die indertijd allemaal nog zien staan, elk met hun geschiedenis. Toch weer typisch een Hollander dat ze eerst allemaal samen opkoopt om nu in veiling te steken. benieuwd wel naar de opbrengst. Quote
ex-Mooseman 14.650 Geplaatst: 14 september 2025 Geplaatst: 14 september 2025 12 uren geleden, ir_fuel zei: Het hele beleid heeft niks te maken met de geur, en of dat stinkt of niet. Ben er zeker van moesten sigaretten naar aardbeien ruiken dat het niks aan het gevoerde beleid zou veranderen. Zoals vapes? Quote
glennvc 185 Geplaatst: 14 september 2025 Geplaatst: 14 september 2025 58 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Zoals vapes? Vapes ruiken naar aardbei, die gaan samen met roken de schop op net omdat het niet de geur is waarom men het beleid voert. Het beleid is bedoeld om de algemene gezondheid van de bevolking minder schade toe te brengen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.