Jump to content

Elektrisch laden: 11 kW vs. 22 kW on-board charger (OBC)


Audi S8

Elektrisch laden: 11 kW vs. 22 kW on-board charger (OBC)  

17 members have voted

  1. 1. Met welke OBC moet jouw EV uitgerust zijn in geval er een 11 kw en 22 kw OBC aangeboden wordt?

    • 11 kW OBC is voldoende
      11
    • 22 kW OBC is een must en meer toekomst gericht
      6
    • Geen voorkeur
      0


Recommended Posts

Een gemiddeld huis kan geen 22kW laden. Dus lijkt me 11kW al meer dan voldoende. Als ge sneller wilt laden kunt ge beter een DC-laadstation zoeken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 kW is voornamelijk een use case voor AC publiek laden. Dat is misschien goed om hier even te benadrukken.

Link to comment
Share on other sites

33 minuten geleden, Audi S8 zei:

22 kW is voornamelijk een use case voor AC publiek laden. Dat is misschien goed om hier even te benadrukken.

Idd, maar to be honest ... ik heb nog niet veel publieke laadsessies gehad aan meer dan 11kw (laat staan dat ze dat zelf haalden).

Laadpalen die in de app's 22kw afficheren en in werkelijkheid tss de 6 en de 9 leveren is precies de norm 🙂

Anyway een OBC van 11kw voldoet, 22kw is nice to have.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 15/7/2022 om 15:12, ir_fuel zei:

IMO

11kw AC + DC fast charging.

 

Dit.

tenzij je inderdaad thuis 22kW kan laden, en heel je 100kW accu leeg rijdt per dag. Met 11kW geraak je dan mogelijks vol op 1 nacht.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Op 15/7/2022 om 14:33, WoKe zei:

Idd, maar to be honest ... ik heb nog niet veel publieke laadsessies gehad aan meer dan 11kw (laat staan dat ze dat zelf haalden).

Laadpalen die in de app's 22kw afficheren en in werkelijkheid tss de 6 en de 9 leveren is precies de norm 🙂

Anyway een OBC van 11kw voldoet, 22kw is nice to have.

Is ook exact mijn ervaring

Link to comment
Share on other sites

Vrij nutteloos 22kw OBC.. maar als het niets extra kost zou ik het toch altijd nemen.. bij mij was het een optie van 2k

Link to comment
Share on other sites

Mijn Tesla kon laden tot maximaal 17,5kW, en op de firma heb ik dat ook altijd zo gedaan. Thuis ging het maar tot 11kW omdat ik niet meer vermogen heb.

In principe is 11kW voldoende, maar ik heb toch 22kW optioneel besteld op de Audi, omdat ik op de firma dat vermogen heb, en soms is het toch gemakkelijk om gewoon sneller te kunnen laden. Regelmatig heb ik meerdere afspraken overdag, waarbij ik tussendoor even terug op kantoor kom, en dan is sneller laden gewoon beter/gemakkelijker, en kan je onderweg laden soms vermijden. Ook laad ik met onze zonnepanelen, en spaar ik geld uit met niet extern te moeten laden. De meerprijs van 2k euro vind ik bij een auto van dat budget al verwaarloosbaar, en voor mij toch wel een interessante optie.

Maar nogmaals, met 11kW lukt het ook.

Link to comment
Share on other sites

20 minuten geleden, BMWMB zei:

Mijn Tesla kon laden tot maximaal 17,5kW, en op de firma heb ik dat ook altijd zo gedaan. Thuis ging het maar tot 11kW omdat ik niet meer vermogen heb.

In principe is 11kW voldoende, maar ik heb toch 22kW optioneel besteld op de Audi, omdat ik op de firma dat vermogen heb, en soms is het toch gemakkelijk om gewoon sneller te kunnen laden. Regelmatig heb ik meerdere afspraken overdag, waarbij ik tussendoor even terug op kantoor kom, en dan is sneller laden gewoon beter/gemakkelijker, en kan je onderweg laden soms vermijden. Ook laad ik met onze zonnepanelen, en spaar ik geld uit met niet extern te moeten laden. De meerprijs van 2k euro vind ik bij een auto van dat budget al verwaarloosbaar, en voor mij toch wel een interessante optie.

Maar nogmaals, met 11kW lukt het ook.

Hoeveel panelen hebben jullie wel liggen dat die 22kWH leveren?

Link to comment
Share on other sites

We hebben alle daken destijds voorzien van zonnepanelen, in totaal 6.500m2.

Ook hebben we een windturbine van 3MW, maar dat vermogen gaat volledig het net in.

36D06B8B-2BCC-4AB1-9DF3-7AE5371AEE54.thumb.jpeg.7223318176864a52b57c4a2cab3564df.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

22 mocht ik dat laat ons zeggen in 80% van de gevallen halen aan een publieke lader. Maar in de praktijk denk ik dat de 11 kw lader veel minder frustraties gaat geven. Mijn auto heeft nu maar een 6kw ac lader en ik weet dat ik daarmee op 4 uur 120 km range kan laden. In het begin vreesde ik daarvoor maar ik merk vooral dat het aangenaam is dat ik dat ook keer op keer effectief haal. Het zou mij frustreren dat ik met een 22kw lader elke keer 2à3 uur zou moeten wachten in plaats van 1u voor die 120km. Dan ga je waarschijnlijk toch altijd voor de "zekerheid" van de DC snellader gaan.

Link to comment
Share on other sites

Op 17/7/2022 om 16:07, BMWMB zei:

We hebben alle daken destijds voorzien van zonnepanelen, in totaal 6.500m2.

Ook hebben we een windturbine van 3MW, maar dat vermogen gaat volledig het net in.

36D06B8B-2BCC-4AB1-9DF3-7AE5371AEE54.thumb.jpeg.7223318176864a52b57c4a2cab3564df.jpeg

Heb je die windturbine gemakkelijk vergund gekregen?

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, d_s zei:

Heb je die windturbine gemakkelijk vergund gekregen?

alleszins gemakkelijker blijkbaar dan een gascentrale 🙂 

  • Like 1
  • Funny 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eens vanonder het stof halen en zien of er intussen meer vraag is naar 22kW OBC.

Link to comment
Share on other sites

Wat schuift dat zo respondent zijn in marktstudies? :D 
 

Ik blijf bij meer is beter 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Op 22/7/2022 om 11:04, Mbman zei:

alleszins gemakkelijker blijkbaar dan een gascentrale 🙂 

Ondertussen is de site verkocht voor het plaatsen van een batterijenpark. Geduld beloont. 😉

  • Like 2
  • Whut?! 1
Link to comment
Share on other sites

16 uren geleden, Audi S8 zei:

Eens vanonder het stof halen en zien of er intussen meer vraag is naar 22kW OBC.

Hangt van persoon tot persoon af. Als je thuis kan laden en een gemiddeld autogebruik hebt dan is 11kW voldoende.

Mensen die echt veel de baan doen en/of mensen die thuis niet kunnen laden raad ik de 22kW aan.

Als je veel onderweg bent zoals een vertegenwoordiger kan je soms toch openbaar 22kW laden zonder dat je de meerprijs hebt of de locatie van een DC lader moet zoeken. 
Mensen waarvan de wagen in de kelder van een appartementsgebouw staat of met een rij woning kunnen vaak niet thuis laden. Als je dan op straat dubbel zo snel kunt bijladen aan 22kW is dat een groot gemak

Link to comment
Share on other sites

Ik deel die mening.

22kW thuis laden, daar zie ik het nut niet van in. 22kW openbaar laden, da's een zeer fijne meerwaarde.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb 22kW aan de firma, en 11kW thuis. We hebben ondertussen een aantal EV’s gekocht voor onze bedienden, maar die kunnen allemaal maar 11kW laden, en dat is eigenlijk ook genoeg. De regel is om zoveel mogelijk te laden, ook als je bijvoorbeeld maar een rit van 100km hebt gedaan, en je terug op kantoor komt… inpluggen!

Link to comment
Share on other sites

11kw in mijn geval want laad thuis meestal zelfs nu maar aan 50% snelheid... 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nooit het gevoel gehad een 22 kw lader te missen. Thuis geraak ik aan 9 of 10 kw in de praktijk en voor mijn gebruik is dat ruim voldoende. Meestal zet ik hem zelfs op 6 kw. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions