Ga naar inhoud

EV met een aanhangwagen/caravan/...


jan.van.gent

Aanbevolen berichten

Zojuist, Liquid Li0n zei:

daarom dat je zoals in het youtube filmpje hierboven eerst de caravan weg zet, op slot doet, gaat laden, en daarna hem terug gaat halen, Kan dan inderdaad zijn dat je moet spookrijden op die snelweg parking, maar ja dat is nu de ramp niet zeker.

Dat duurt wel langer dan paar min hé. 

Dus elke laadbeurt en dat gaat regelmatig zijn met caravan duurt dus al sowieso 10 min langer als het vlot gaat 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Naish zei:

Dat duurt wel langer dan paar min hé. 

Dus elke laadbeurt en dat gaat regelmatig zijn met caravan duurt dus al sowieso 10 min langer als het vlot gaat 😉

en je vrouw voor die laadpaal eerst afzetten, want je zal zien. Je dumpt je caravan, rijdt terug en daar staat een ander.

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, gewoon ik zei:

en je vrouw voor die laadpaal eerst afzetten, want je zal zien. Je dumpt je caravan, rijdt terug en daar staat een ander.

gaat ze leuk vinden met dit regenweer :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten het feit dat je van een dikke 6 in lijn naar een EV gaat (weg rijplezier)... Een EV en caravan lijkt me inderdaad geen ideale combinatie. En het riskeert ook erg je keuze te beperken. Is de auto van je vrouw ook een bedrijfswagen? Anders moet je misschien overwegen beiden te wisselen.

Op campings laden is ook nog niet ideaal. Waar ik in de zomer ga, zijn er regelmatig gele nummerplaten met Tesla's en die zijn meestal gejost want de camping heeft geen goesting voor iedereen zijn electriek te betalen. Dus krijg je een beperkt amperage ter beschikking. 

Misschien overwegen een Naishke te doen en upgraden naar een appartement aan de Costa del Sol?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het Skodaforum is er iemand met zijn Enyaq en een 1200kg caravan een trip van 1521 km naar Frankrijk gedaan. Volgens die persoon is het goed te doen, heeft iedere 130-140 km een stop ingepland. https://www.skodaforum.nl/forum/i/enyaq-als-trekauto.47550/

Via Chargemap kan je zien hoe de laders geplaatst zijn op de aires. Belangrijk als je niet wil afkoppelen. 

  • Grappig 4
  • Whut?! 2
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, The Swede zei:

Buiten het feit dat je van een dikke 6 in lijn naar een EV gaat (weg rijplezier)... Een EV en caravan lijkt me inderdaad geen ideale combinatie. En het riskeert ook erg je keuze te beperken. Is de auto van je vrouw ook een bedrijfswagen? Anders moet je misschien overwegen beiden te wisselen.

Op campings laden is ook nog niet ideaal. Waar ik in de zomer ga, zijn er regelmatig gele nummerplaten met Tesla's en die zijn meestal gejost want de camping heeft geen goesting voor iedereen zijn electriek te betalen. Dus krijg je een beperkt amperage ter beschikking. 

Misschien overwegen een Naishke te doen en upgraden naar een appartement aan de Costa del Sol?

Mijn vrouw haar x1 is geen bedrijfswagen en mag 1500 kg trekken. dus dat is zeker een optie. Maar op reis gaan met een bedrijfswagen met omnium geeft toch wat meer gemoedsrust imo. 

Geen idee welke pauper campings jij verblijft :D, maar de camping in Frankrijk waar wij vorige week waren had enkele laadpalen, en ook de camping in Poperinge die we regelmatig doen heeft een laadpaal (en dat is echt een mini camping), dus ter plekke laden heb ik niet zo'n schrik van. En zelf al lukt het niet op de camping, zal ergens anders wel lukken in de omgeving, want eens op de camping is de wagen verlost van de caravan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

elke 130km stoppen :lolz:dat is van brussel naar oostende rijden en laden. En dat 11 a 12 keer.

Bij openen link reed die kerel nog maar 85km/h (is een hollander natuurlijk) kwestie van een rijdende chicane te zijn voor de vrachtwagens.

Zuipt wel, laden bij 20% elke 130km

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Speedhunter zei:

Op het Skodaforum is er iemand met zijn Enyaq en een 1200kg caravan een trip van 1521 naar Frankrijk gedaan. Volgens die persoon is het goed te doen, heeft iedere 130-140 km een stop ingepland. https://www.skodaforum.nl/forum/i/enyaq-als-trekauto.47550/

Via Chargemap kan je zien hoe de laders geplaatst zijn op de aires. Belangrijk als je niet wil afkoppelen. 

gezien wij nog met jonge kinderen zitten is een stop elke 150 a 200 km aanvaardbaar voor mij, maar ik zie het niet zitten om dan telkens af te koppelen, dissel slot er op zetten, en vooral te moeten spookrijden van truckersparking naar laadstation en terug slot er af en terug aankoppelen 😞

Ziet er imo naar uit dat daar precies toch nog geen deftige oplossing voor is

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Mijn vrouw haar x1 is geen bedrijfswagen en mag 1500 kg trekken. dus dat is zeker een optie. Maar op reis gaan met een bedrijfswagen met omnium geeft toch wat meer gemoedsrust imo. 

 

Als je nog een privé X1 hebt mag je dit topic volledig sluiten 😬 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Mijn vrouw haar x1 is geen bedrijfswagen en mag 1500 kg trekken. dus dat is zeker een optie. Maar op reis gaan met een bedrijfswagen met omnium geeft toch wat meer gemoedsrust imo. 

Geen idee welke pauper campings jij verblijft :D, maar de camping in Frankrijk waar wij vorige week waren had enkele laadpalen, en ook de camping in Poperinge die we regelmatig doen heeft een laadpaal (en dat is echt een mini camping), dus ter plekke laden heb ik niet zo'n schrik van. En zelf al lukt het niet op de camping, zal ergens anders wel lukken in de omgeving, want eens op de camping is de wagen verlost van de caravan.

Geen idee waarom. Onderhoud je je karren zo slecht?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, berengun zei:

Als je nog een privé X1 hebt mag je dit topic volledig sluiten 😬 

goh vind ik niet.

De bedrijfswagen is deel van mijn verloning. Het lijkt me dan dwaas om mijn grootste verplaatsingen (maandelijkse enduro trip naar Ardennen, en caravan uitstappen) dan net met de privé wagen ga zitten doen.

Als het niet anders kan op een redelijke manier zal het idd wel zo gebeuren, maar gezien ik nu nog geen EV ervaring heb wou ik toch eens horen naar de opties.

De maandelijkse enduro trip lijkt me nog doenbaar, kwestie van iets meer planning en te kijken waar ik op de terugweg kan laden, hopelijk zonder afkoppelen van remorque en indien wel ergens waar ik die remorque niet te ver weg moet zetten.

De jaarlijkse reis naar het buitenland zie ik na de input hier in het topic toch niet goedkomen met een EV en dat zal dan wel met de X1 moeten gebeuren tot er aangepaste infrastructuur komt lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gewoon ik zei:

Geen idee waarom. Onderhoud je je karren zo slecht?

niets met onderhoud te maken, want pechbijstand heb ik op al mijn karren.

Eerder in geval van schade, ongeval. Denk bv aan hagelbui aan Garda meer... liever met bedrijfswagen met omnium dan privé kist met BA. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, jan.van.gent zei:

niets met onderhoud te maken, want pechbijstand heb ik op al mijn karren.

Eerder in geval van schade, ongeval. Denk bv aan hagelbui aan Garda meer... liever met bedrijfswagen met omnium dan privé kist met BA. 

Tjah. Om dan thuis te komen en je garage ingestort op je auto te zien liggen.

Of geen garage maar wel die hagelbui.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, jan.van.gent zei:

gezien wij nog met jonge kinderen zitten is een stop elke 150 a 200 km aanvaardbaar voor mij, maar ik zie het niet zitten om dan telkens af te koppelen, dissel slot er op zetten, en vooral te moeten spookrijden van truckersparking naar laadstation en terug slot er af en terug aankoppelen 😞

Ziet er imo naar uit dat daar precies toch nog geen deftige oplossing voor is

En dan hou je nog geen rekening met laadtijd, dat is toch niet te doen?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Ugeken zei:

En dan hou je nog geen rekening met laadtijd, dat is toch niet te doen?

als de volledige stop max 30 min is, is dat ok. Want de kleine mannen moeten toch sporadisch de benen eens strekken en even zich uitleven. Maar al dat gedoe er bij (parkeren/loskoppelen/disselslot/verrijden/...) maakt dat het geheel gewoon veel langer gaat duren en idd onmogelijk maakt imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik blij dat ik pas binnen 2J een EV moet nemen als ik dit hier allemaal lees... 

Belgica ten top om dit door de bedrijven en mensen hun strot te duwen zonder de beschikbare infrastructuur

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

wat...............een ........................miserie....................die vooruitgang :D 

 

 

 

in de hoop dat mensen niet meer op reis gaan, of via super dure vluchten, en zo kunnen ze de mensen in een klimaat lockdown houden he :D 

 

nee maar serieus, je ziet dat die EV nog in de kinderschoenen staat. Begin er momenteel nog niet aan. Het is enkel spijtig dat de bedrijven vanwege de overheid deze korte termijn visie van hen volgen en alles al op de EV storten, ook omdat het niet allemaal met groene stroom wordt opgeladen. Want die is er gewoon nog niet voldoende in Europa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Liquid Li0n zei:

in de hoop dat mensen niet meer op reis gaan, of via super dure vluchten, en zo kunnen ze de mensen in een klimaat lockdown houden he :D 

 

nee maar serieus, je ziet dat die EV nog in de kinderschoenen staat. Begin er momenteel nog niet aan. Het is enkel spijtig dat de bedrijven vanwege de overheid deze korte termijn visie van hen volgen en alles al op de EV storten, ook omdat het niet allemaal met groene stroom wordt opgeladen. Want die is er gewoon nog niet voldoende in Europa.

Bedrijven MOETEN volgen he. Anders zit je met een zware verliespost (enfin dat is het zo ook al). Dat is hier echt miserie, ben straks half time consulent, weerstand is ook enorm bij personeel:

- Ja maar Johan ik woon in appartement zonder garage.....

- Wij hebben 1 garage mijn bedrijfsauto staat op straat? Denkt gij dat ik mijn privé auto ga buiten zetten?

- Dat gaat u iets kosten als ik naar een paal moet rijden en daar zitten wachten......

Enz enz enz.

Enfin de meesten vragen om met hun huidige te blijven rijden. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk ook wel voor vele een enorm verschil he. Zeker in de zomer maanden (naar het zuiden) of winter maanden (naar het ski oord) komt het vaak voor he. Mensen die van een Passat TDI leasebak aan de grens tankten op kosten van de firma, dan 1200km reden (of mss met caravan 900km) en nu een ID4 of ID5 moeten gaan rijden en na 300 a 400 km de stroom al zelf moeten gaan betalen en het oftewel kunnen vergeten met de caravan of zoals hier boven staat om de 130km stoppen voor minstens 20 minuten ipv 5 minuten vroeger. En dan heb je het idd nog niet over de woonplaats gehad. 

En dan als je particulier bekijkt: Nu, met ICE, is het iedereen gelijk voor de wet. Iedereen moet gaan tanken, terwijl er nu mensen zijn die, als het goed weer is, van hun zonnepanelen de auto kunnen opladen terwijl er andere zijn die dure laadpalen moeten gebruiken. 

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, T0m zei:

Ben ik blij dat ik pas binnen 2J een EV moet nemen als ik dit hier allemaal lees... 

Belgica ten top om dit door de bedrijven en mensen hun strot te duwen zonder de beschikbare infrastructuur

 

 

die mens vanop het skodaforum heeft die prive aangekocht en koos ervoor.

De infrastructuur die ze overal bouwen is een parking met een laadpaal op de kop. Want goedkoper/compacter dan zoals een tankstation-opbouw.

Neem je geen caravan/vouwwagen/... mee, maar enkel fietsen op een fietsrek dan zal dat allemaal wel meevallen.

En dan zal je ook niet aan 85km/h elke 2u moeten laden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Het is natuurlijk ook wel voor vele een enorm verschil he. Zeker in de zomer maanden (naar het zuiden) of winter maanden (naar het ski oord) komt het vaak voor he. Mensen die van een Passat TDI leasebak aan de grens tankten op kosten van de firma, dan 1200km reden (of mss met caravan 900km) en nu een ID4 of ID5 moeten gaan rijden en na 300 a 400 km de stroom al zelf moeten gaan betalen en het oftewel kunnen vergeten met de caravan of zoals hier boven staat om de 130km stoppen voor minstens 20 minuten ipv 5 minuten vroeger. En dan heb je het idd nog niet over de woonplaats gehad. 

En dan als je particulier bekijkt: Nu, met ICE, is het iedereen gelijk voor de wet. Iedereen moet gaan tanken, terwijl er nu mensen zijn die, als het goed weer is, van hun zonnepanelen de auto kunnen opladen terwijl er andere zijn die dure laadpalen moeten gebruiken. 

Rij eens met je cng-(firma)kar en een caravan ergens naar toe.

Je bent volgens mij nog harder gekloot dan een EV. Want in Europa zijn ze toch overal laadstations en dergelijke aan het bouwen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, gewoon ik zei:

Rij eens met je cng-(firma)kar en een caravan ergens naar toe.

Je bent volgens mij nog harder gekloot dan een EV. Want in Europa zijn ze toch overal laadstations en dergelijke aan het bouwen.

 

goh de actieradius van CNG+benzine is veel meer dan van eender welke EV momenteel he. Zeker als deze iets trekt. En daarnaast, dat is op max 10 minuten vol als je volledig je CNG en benzine tank leeg rijdt, en vervolgens tank je aan een normale pomp, dus moet je je aanhangwagen niet afkoppelen. Je blokkeert wel de pomp achter je maar omdat het max 10 minuten duurt vinden we (de mens in het algemeen) dat niet erg.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie, heb toch al een paar jaar ervaring met EV, enkel een probleem met die caravan.
De meeste superchargers die niet op de route du soleil staan, die hebben doorgaans altijd wel een paar stalls vrij. Je kan daar in principe 3-4 plaatsen innemen met je remork en laden, moet je er wel bij blijven.

Voor die echte reis zou ik ander vervoer zoeken. Je gaat ander om de 130km een dik half uur kwijt zijn, en dat wil je niet. Zit er niks in de leasing dat je toelaat om een paar weken per jaar te wisselen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid