Ga naar inhoud

EV met een aanhangwagen/caravan/...


jan.van.gent

Aanbevolen berichten

Binnenkort mag ik een bedrijfswagen uitkiezen, en het is duidelijk dat men op mijn firma met de nakende nieuwe car policy, de EV kaart trekt (hybride zal niet meer toegestaan zijn).

Nu heb ik jammergenoeg 3 bezigheden die het gebruik van een trailer/remorque vereisen:
1. 1x per maand ga ik enduro rijden (moto) in de Ardennen. Dat is een kleine remorque, met 2 moto's van elk 100 kg op. Enkele rit is meestal ongeveer 200 km (meeste ritten zijn in regio Sprimont/Hamoir/Esneux/...). Geen laadmogelijkheden ter plaatse.

2. 2 a 3 keer per jaar gaan we kamperen met de caravan, meestal in vlaanderen. Caravan is eentje van MTM 1500 kg, maar vooral de aerodynamica is een ramp ivm meerverbruik lijkt me.
 Enkele rit is meestal zo'n 100 km of zelfs minder, en laadmogelijkheden ter plaatse.

3. 1 keer per jaar doen we een buitenlandse trip met de caravan, maar meerstal niet veel verder dan 600 a 800 km.

Gezien de nakende keuze voor een EV, heb ik tijdens onze reis afgelopen week op onze tussenstops naar onze eindbestemming wat gekeken naar laadmogelijkheden voor EV's.
We zijn gestopt op een stopplaats waar ook een laadpunt was van FastNed, alsook een andere stopplaats waar er eentje was van Engie. Maar beiden hadden enkel plekken voorzien voor personenwagens zonder sleep. Enige manier hoe ik opladen daar mogelijk zie is door de remorque/caravan af te koppelen, die weg parkeren, en gaan laden, om daarna terug aan te koppelen... Een hoop miserie dus.

Voor situatie 1 hoop ik in 1 keer op mijn eindbestemming te geraken (enduro rit vertrekt meestal vroeg, rond 8u 's ochtends, dus geen zin om nog vroeger te moeten opstaan dan 5.30), en te laden op de terugweg. Maar dan zit ik dus met die remorque aan mijn auto en mogelijks moet afkoppelen/wegparkeren. Gelukkig geen zware sleep en kan die dus makkelijk/snel afkoppelen en met de hand verduwen en de remorque past ook gewoon op een standaard parkeerplaats.

Voor situatie 2 zie ik geen probleem, gewoon laden op de camping/eindbestemming.

Voor situatie 3 zie ik het al helemaal somber in, meerverbruik met zo'n baksteen achter mijn kar zal wel aanzienlijk zijn, en dus meerdere stops vergen. En zo'n caravan kan je meestal niet eenvoudig kwijt op de reguliere parkeerplaatsen, moet je dus kwijt kunnen op een truck-plaats, en daarna gaan laden... Niet eenvoudig want aires langs de autostrades zijn dikwijls 1-richting verkeer (eens je op de truck plaats bent, is er niet altijd een eenvoudige weg terug naar de personenwagens parking/laadpunten).

Hebben jullie ervaring/inzichten/ideeën hoe dit aan te pakken?
Zitten er laadpunten voor grotere combinaties aan te komen (en het zal me een worst wezen als die per kWh duurder zouden zijn ofzo)?
Hoe gaat de gemiddelde hollander met zijn sleurhut dit oplossen in de toekomst? 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele foto's ter illustratie. Maar goed, de vragen zijn universeel, iedereen met een EV en aanhanger zal er mee geconfronteerd worden...

IMG20230804174052.thumb.jpg.fd32bb198e32fb1837860a0624de47df.jpg

IMG20230623210626.thumb.jpg.ea885e04aa12ac478e136dcecaccbeab.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou alvast deze eens bekijken:

Ik weet niet welk type rijbewijs je hebt, maar EVs hebben doorgaangs een hoog gewicht, in combinatie met een aanhanger van 1500kg MTM, toch zeker ook volgende even nakijken:

https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-b-voor-auto/welke-voertuigen-mag-ik-besturen-met-rijbewijs-b-code-96-en-be

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op https://ev-database.org kan je al een selectie maken van EVs die 1500+kg mogen trekken.

Voor lange afstanden wil je dan liefst ook een model dat echt snel laadt tot 80% (en niet tot maar tot 50 of 60%), dan kom je al snel uit bij een Hyundai Ioniq 5 LR (AWD) / Kia EV6.

 

Fastned stations met een beperkt aantal laadpalen maken meestal gebruik van een "doorrijd" systeem waar je mogelijks niet moet afkoppelen. Bij exemplaren met meer dan 8 stations is dit (meestal) niet meer het geval.

 

aangepast door Race7
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een BE rijbewijs, en ik denk bv aan een Tesla Y. Maar voor elke EV is de plaats beschikbaar voor te laden het issue lijkt me... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Race7 zei:

Fastned stations met een beperkt aantal laadpalen maken meestal gebruik van een "doorrijd" systeem waar je mogelijks niet moet afkoppelen. Bij exemplaren met meer dan 8 stations is dit (meestal) niet meer het geval.

 

zijn er daar foto's van te vinden? en kan je dat op voorhand weten/opzoeken? Het is niet dat er een label "long vehicle" bestaat neem ik aan om laadpunten te catalogeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, jan.van.gent zei:

ik heb een BE rijbewijs, en ik denk bv aan een Tesla Y. Maar voor elke EV is de plaats beschikbaar voor te laden het issue lijkt me... 

wat zegt de policy want dat is al een mooie wagen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij tesla zelf gaat het al niet lukken. Dat zijn allemaal achteruit inparkeren, plaatsen. Dit jaar geen caravans tegen gekomen,  maar vorig jaar wel, en dat was idd afkoppelen... 

Fastned heeft veel klassieke systemen zoals de tankstations.  Dus gewoon langsrijden.  Dat zal wel lukken. Maar fastned is niet de goedkoopste onder de laders.  ( als het een firmawagen is speelt dit misschien minder mee, tenzij op reis? )

Maar ideaal is het nooit. Kennis van mij heeft een aanhangwagen met zijn X, ( wel een vierkante doos tegenover een caravan , maar dan nog) en die kan niet over en weer naar de ardennen.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de nieuwe policy moet nog vastgelegd worden, dus exact weet ik het nog niet neen. Maar ik mik wel op een tesla Y of gelijkaardig. 

Worst case is er nog altijd de X1 2.0 benzine RWD van mijn vrouw die 1500 mag trekken, maar voorkeur is toch om de bedrijfswagen te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Situatie 1 zal je afhankelijk van de auto er mogelijks wel of niet geraken.

Situatie 2 is geen probleem met ter plaatse laden

Situatie 3 is idd te ontzien...

 

Je kan er ook geen rechte lijn in trekken want er zijn fastned's waar je volgens mij gaat kunnen laden aangekoppeld, maar die types die opgesteld zijn als een regulier tankstation zijn in de minderheid aan het komen. De algemene tendens is een rij om naast elkaar te parkeren en dan met de paal voor de auto.

Ionity heeft soms ook dingen waar je schuin langs kan rijden en rechtdoor er weer uit, maar probleem is dat je dan meestal met je getrek de rest van de doorgang gaat blokkeren.

Op terugweg vorige week van parijs, moeten laden met de taycan en daar stond een tesla te laden naast mij en ik zag toen ik terugkwam van toilet dat hij ondertussen geladen was en achteruit tegen verkeer ingereden was om zijn campingcar terug aan te koppelen die daar inderdaad op een bescheten plaats stond. 

Ik weet wat jou caravan is en dat gaat niet zo makkelijk zijn.

Helaas ook nog geen tendens gezien om bij wijze van spreken 1 of 2 laders te voorzien op een auto met aanhanger...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Duurt een caravan afkoppelen zo lang? Je verliest toch al (veel) tijd met dat laden, dan kan een afkoppeling van een caravan toch het verschil niet maken... Just my 2cents..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de camping dit jaar naast ons stond een NL'er met een campingcar en een Tesla model 3. Ik had het hem kunnen vragen maar wist nog niet van dat topic af.

Voor de rest zit ik met dezelfde vragen. Heb een remork om mee naar het containerpark ed. te rijden, dat zal wel geen probleem zijn maar ook een Caravan van 1500kg waar we meerdere keren per jaar weg gaan, gebruik gelijk aan wat Jan hier zegt.

Toen ik de huidige 5008 gekocht heb was ik eigenlijk nog niet van plan om een nieuwe te kopen maar bij het rondkijken viel het me al op dat dit wsl een probleem kon gaan worden. Ik heb dan toch door de zure appel heen gebeten en die recente 5008 die 1800 kg mag trekken gekocht met het idee hier zo lang mogelijk mee te kunnen blijven bollen om het huidige gebruik te kunnen volhouden. Wat hierna gaat komen wil ik nog niet te hard over nadenken ...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Redfive zei:

Duurt een caravan afkoppelen zo lang? Je verliest toch al (veel) tijd met dat laden, dan kan een afkoppeling van een caravan toch het verschil niet maken... Just my 2cents..

Je verliest wel wat tijd met laden idd en afkoppelen en zo duurt niet zo heel lang...

Maar je moet afkoppelen VOOR je begint te laden en aankoppelen ACHTER dat je geladen bent... Dus de hele procedure wordt langer. Nu met een achteruitrijcamera en zo kan dat wel snel gaan als je daar wat op getraind raakt (ik deed dat heel snel omdat wij heel veel aankoppelden en afkoppelden in onze weekends.

Grooste probleem zit hem in het feit dat ten eerste de laadpalen soms moeilijk te vinden zijn, daarnaast veelal in zones staan waar het met een serieus getrek al moeilijk geraken is en dan laatste probleem zoals aangehaald is dat er daar niet meteen plaats voorzien is voor makkelijk je ding aan de kant te zetten... Dat laatste zal er veelal voor zorgen dat je stoten gaat moeten uithalen om terug van je parking van je caravan naar de laadpaal te raken en omgekeerd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen caravan ervaring .... maar een mover (of hoe heet zoiets) monteren en met de afstandsbediening tot achter de laadzone rijden🤔 Technisch lijkt me dat toch mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er nog niet echt op gelet, maar ik kan me maar 1 camping herinneren waar er echt op de parking een EV charger stond (we doen wel nooit "massa" campings dus daar kan dat anders liggen).  Je kan m uiteraard ook gewoon naast de caravan opladen aan een gewoon stopcontact maar dan kan je er natuurlijk dat weekend niet meer mee rijden.

Als je budget het toelaat, en je hebt de plaats, zou ik in jouw geval (aangezien je blijkbaar toch "grootgebruiker bent van de trekhaak) een auto houden/kopen voor al waar je een trekhaak voor nodig hebt. Dat hoeft helemaal niet duur te zijn, een oude 320d voor 5000 euro moet voldoende zijn voor je gebruik en dan heb je geen zorgen wat betreft laden.  Binnen enkele jaren, als EVs weer wat verbeterd zijn EN er meer laadmogelijkheden zijn kan je hem weer inruilen voor minimum de helft daarvan.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

gelijk een echte hollander dan. vooruit je ergens vastrijden; loskoppelen en de mover(s) al het andere laten doen.

En bij vertrek net hetzelfde indien batterijen opgeladen zijn, anders vloeken en tieren en roepen en huilen. gezien op reis, brave mens kon niet achteruit rijden met zijn caravan. Alles op de mover tot die ermee stopte. Dikke paniek want hij moest nog zeker 50m achteruit en dan 90graden draaien op zijn plek.

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, berengun zei:

ik heb er nog niet echt op gelet, maar ik kan me maar 1 camping herinneren waar er echt op de parking een EV charger stond (we doen wel nooit "massa" campings dus daar kan dat anders liggen).  Je kan m uiteraard ook gewoon naast de caravan opladen aan een gewoon stopcontact maar dan kan je er natuurlijk dat weekend niet meer mee rijden.

Als je budget het toelaat, en je hebt de plaats, zou ik in jouw geval (aangezien je blijkbaar toch "grootgebruiker bent van de trekhaak) een auto houden/kopen voor al waar je een trekhaak voor nodig hebt. Dat hoeft helemaal niet duur te zijn, een oude 320d voor 5000 euro moet voldoende zijn voor je gebruik en dan heb je geen zorgen wat betreft laden.  Binnen enkele jaren, als EVs weer wat verbeterd zijn EN er meer laadmogelijkheden zijn kan je hem weer inruilen voor minimum de helft daarvan.  

Huttopia's hebben meestal een of twee EV-charger(s).

En sluiten je stroom af op je plek als je het stopcontact gebruikt om te laden.

Ze vragen hoffelijkheid om je auto verplaatsen indien vol zodat de rest ook kan laden.

Maar zijn campings die ook een bepaald soort mensen aantrekken en de "goedkoop, 3 weken, patatten mee" hollander vind je daar niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, abtler zei:

Geen caravan ervaring .... maar een mover (of hoe heet zoiets) monteren en met de afstandsbediening tot achter de laadzone rijden🤔 Technisch lijkt me dat toch mogelijk.

 

1 minuut geleden, gewoon ik zei:

gelijk een echte hollander dan. vooruit je ergens vastrijden; loskoppelen en de mover(s) al het andere laten doen.

En bij vertrek net hetzelfde indien batterijen opgeladen zijn, anders vloeken en tieren en roepen en huilen. gezien op reis, brave mens kon niet achteruit rijden met zijn caravan. Alles op de mover tot die ermee stopte. Dikke paniek want hij moest nog zeker 50m achteruit en dan 90graden draaien op zijn plek.

Ervaring met de snelheid van zo'n mover dingen?

Eerlijk, ik zette mijn caravan sneller met de auto op zijn plaats dan iemand met zijn mover... Blijft dat je steeds eerst moet afkoppen en gedoe VOOR je kan beginnen laden en omgekeerd 😉 

En dat idee om hem ergens verder te zetten gaat niet op hé, dan kan je hem daar ook zetten met je auto voor je gaat laden. Blijft dat op en rond de laders er meestal geen plaats is voor je caravan te parkeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 minuut geleden, gewoon ik zei:

Huttopia's hebben meestal een of twee EV-charger(s).

En sluiten je stroom af op je plek als je het stopcontact gebruikt om te laden.

Ze vragen hoffelijkheid om je auto verplaatsen indien vol zodat de rest ook kan laden.

Maar zijn campings die ook een bepaald soort mensen aantrekken en de "goedkoop, 3 weken, patatten mee" hollander vind je daar niet. 

er zijn er toch veel die op de camping die laadpaal niet gebruiken en met een verlengkabel vanuit het badkamer of keuken stopcontact de auto laden, omdat deze er toch langer dan 24u staat en dus prima kan met 220v

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Naish zei:

 

Ervaring met de snelheid van zo'n mover dingen?

Eerlijk, ik zette mijn caravan sneller met de auto op zijn plaats dan iemand met zijn mover... Blijft dat je steeds eerst moet afkoppen en gedoe VOOR je kan beginnen laden en omgekeerd 😉 

En dat idee om hem ergens verder te zetten gaat niet op hé, dan kan je hem daar ook zetten met je auto voor je gaat laden. Blijft dat op en rond de laders er meestal geen plaats is voor je caravan te parkeren...

mijn kleine van 1;5 jaar wandelt even snel. En blijkbaar ook even ver.

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Naish zei:

 

Ervaring met de snelheid van zo'n mover dingen?

Eerlijk, ik zette mijn caravan sneller met de auto op zijn plaats dan iemand met zijn mover... Blijft dat je steeds eerst moet afkoppen en gedoe VOOR je kan beginnen laden en omgekeerd 😉 

En dat idee om hem ergens verder te zetten gaat niet op hé, dan kan je hem daar ook zetten met je auto voor je gaat laden. Blijft dat op en rond de laders er meestal geen plaats is voor je caravan te parkeren...

+1

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Naish zei:

 

Ervaring met de snelheid van zo'n mover dingen?

Eerlijk, ik zette mijn caravan sneller met de auto op zijn plaats dan iemand met zijn mover... Blijft dat je steeds eerst moet afkoppen en gedoe VOOR je kan beginnen laden en omgekeerd 😉 

En dat idee om hem ergens verder te zetten gaat niet op hé, dan kan je hem daar ook zetten met je auto voor je gaat laden. Blijft dat op en rond de laders er meestal geen plaats is voor je caravan te parkeren...

daarom dat je zoals in het youtube filmpje hierboven eerst de caravan weg zet, op slot doet, gaat laden, en daarna hem terug gaat halen, Kan dan inderdaad zijn dat je moet spookrijden op die snelweg parking, maar ja dat is nu de ramp niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid