Ga naar inhoud

EV met een aanhangwagen/caravan/...


jan.van.gent

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Speedhunter zei:

Op het Skodaforum is er iemand met zijn Enyaq en een 1200kg caravan een trip van 1521 km naar Frankrijk gedaan. Volgens die persoon is het goed te doen, heeft iedere 130-140 km een stop ingepland. https://www.skodaforum.nl/forum/i/enyaq-als-trekauto.47550/

Via Chargemap kan je zien hoe de laders geplaatst zijn op de aires. Belangrijk als je niet wil afkoppelen. 

Om de 130km laden? 😂 

Die gast heeft dus even lang geladen als ik er op reed van Leuven tot de Côte d’Azur. :lolz: 

1 uur terug, jan.van.gent zei:

Mijn vrouw haar x1 is geen bedrijfswagen en mag 1500 kg trekken. dus dat is zeker een optie. Maar op reis gaan met een bedrijfswagen met omnium geeft toch wat meer gemoedsrust imo. 

Geen idee welke pauper campings jij verblijft :D, maar de camping in Frankrijk waar wij vorige week waren had enkele laadpalen, en ook de camping in Poperinge die we regelmatig doen heeft een laadpaal (en dat is echt een mini camping), dus ter plekke laden heb ik niet zo'n schrik van. En zelf al lukt het niet op de camping, zal ergens anders wel lukken in de omgeving, want eens op de camping is de wagen verlost van de caravan.

En die laadpaal is ook gratis op die “paupercamping”? 

(Een deftige camping moet trouwens net geen laadpalen hebben. Zo hou je tenminste al die paupers weg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Liquid Li0n zei:

goh de actieradius van CNG+benzine is veel meer dan van eender welke EV momenteel he. Zeker als deze iets trekt. En daarnaast, dat is op max 10 minuten vol als je volledig je CNG en benzine tank leeg rijdt, en vervolgens tank je aan een normale pomp, dus moet je je aanhangwagen niet afkoppelen. Je blokkeert wel de pomp achter je maar omdat het max 10 minuten duurt vinden we dat niet erg.

er zijn cng zonder benzine ook. Ik was de cng+benzine vergeten.

Een maat is gaan skieen daarmee. 300-400km zonder dakkoffer. In weekends kan je veelal niet tanken in Frankrijk (kassa niet open) en voorafbetaling dus je verliest daar een pak tijd mee (idem zoals lpg, je zit snel aan 15-20min van stoppen aan pomp tot gedaan wegens die kassa). 

Hij is dit jaar met zijn EV geweest (nieuwe firmawagen) en het was vergelijkbaar alleen minder stress om te tanken, want er zijn meer laadpalen onderweg dan cng-stations. (zijn woorden, ik heb geen idee van aantal cng stations op weg naar de franse alpen)

Maar goed dat zijn specialekes vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, The Swede zei:

En die laadpaal is ook gratis op die “paupercamping”? 

 

Waarom zou die laadpaal gratis moeten zijn? Ik heb toch nog nergens een issue gemaakt van de kostprijs voor het laden?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Bedrijven MOETEN volgen he. Anders zit je met een zware verliespost (enfin dat is het zo ook al). Dat is hier echt miserie, ben straks half time consulent, weerstand is ook enorm bij personeel:

- Ja maar Johan ik woon in appartement zonder garage.....

- Wij hebben 1 garage mijn bedrijfsauto staat op straat? Denkt gij dat ik mijn privé auto ga buiten zetten?

- Dat gaat u iets kosten als ik naar een paal moet rijden en daar zitten wachten......

Enz enz enz.

Enfin de meesten vragen om met hun huidige te blijven rijden. 

Is een mobiliteitsbudget geen oplossing?

Als ik van werkgever verander zoek ik mij een plaats waar ze dit aanbieden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, gewoon ik zei:

er zijn cng zonder benzine ook. Ik was de cng+benzine vergeten.

Een maat is gaan skieen daarmee. 300-400km zonder dakkoffer. In weekends kan je veelal niet tanken in Frankrijk (kassa niet open) en voorafbetaling dus je verliest daar een pak tijd mee (idem zoals lpg, je zit snel aan 15-20min van stoppen aan pomp tot gedaan wegens die kassa). 

Hij is dit jaar met zijn EV geweest (nieuwe firmawagen) en het was vergelijkbaar alleen minder stress om te tanken, want er zijn meer laadpalen onderweg dan cng-stations. (zijn woorden, ik heb geen idee van aantal cng stations op weg naar de franse alpen)

Maar goed dat zijn specialekes vergelijken.

Elke cng wagen heeft een bezinetank, enkel is deze nogal klein bij de recentere modellen.

CNG tanken duurt max 5 min. In Frankrijk moet je wat zoeken naar stations maar in bv Duitsland of Italie heb je er een hoop.

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Super95 zei:

Elke cng wagen heeft een bezinetank, enkel is deze nogal klein bij de recentere modellen.

CNG tanken duurt max 5 min. In Frankrijk moet je wat zoeken naar stations maar in bv Duitsland of Italie heb je er een hoop.

 

ja dat dacht ik toch ook. CNG zonder benzine zou gek zijn. Net zoals bij LPG, die hebben ook een benzine tank. Ik denk dat, zeker af-fabriek voertuigen, altijd op benzine starten (is bij LPG toch zo)

En hiervoor, net zoals bij EVs, heb je ook apps die je kan gebruiken. De angst is er veel minder omdat je altijd wel op benzine overal kan tanken, en in het slechtste geval zelfs een jerrycan kan gaan halen.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschillende laadpassen, even zovele apps, dan nog de stress dat je ergens moet kunnen laden en hopen dat de laadpunten ofwel niet bezet zijn, of nog beter, wel degelijk werken. Je moet toch al een verdomde die-hard EV fan zijn om dat er allemaal bij te nemen. Maar het zijn in de meeste gevallen firmakarren, en dat moet je er dan noodgedwongen bijnemen..  En het moet nu toch al duidelijk zijn, dat op vakantie gaan met een EV + caravan eerder een calvarietocht is dan een ontspannen rit naar je bestemming. 

Als de (r)overheid morgen die fiscale voordelen voor EV's afschaft zakt die hele electrische pudding in mekaar.. 

aangepast door Redfive
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Langs de andere kant push je iedereen door die fiscale druk naar de EV waardoor de infrastructuur en aanbod niet anders kan dan volgen.
Binnen x jaar zal er waarschijnlijk al veel veranderd zijn kwa faciliteiten waardoor de hordes minder hoog gaan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die range gaat echt tegenvallen. 
Ik doe met mijn ID4 zo'n 370km aan 130 km/u. 
Denk dat er nog 200 van overschiet aan 160 km/u, wat mogelijks te vergelijken is met het verbruik met een caravan achter. Mogelijks zelfs een onderschatting. 

Je gaat dus of een EV met zeer grote batterij nodig hebben of echt wel vaak mogen stoppen...  

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, The Swede zei:

Misschien overwegen een Naishke te doen en upgraden naar een appartement aan de Costa del Sol?

Costa del Sol? Daar heb ik niets hoor...

Ik heb ook geen appartement...

1 uur terug, Redfive zei:

Verschillende laadpassen, even zovele apps, dan nog de stress dat je ergens moet kunnen laden en hopen dat de laadpunten ofwel niet bezet zijn, of nog beter, wel degelijk werken. Je moet toch al een verdomde die-hard EV fan zijn om dat er allemaal bij te nemen.

Dat is toch ietwat overdreven... Ik heb er 2 en kan overal laden en 80% lukt met 1 kaart.

Ik heb geen apps, behalve die van mijn auto zelf, maar die heb je ook voor andere dingen nodig 😉

1 uur terug, Jupke zei:

Langs de andere kant push je iedereen door die fiscale druk naar de EV waardoor de infrastructuur en aanbod niet anders kan dan volgen.
Binnen x jaar zal er waarschijnlijk al veel veranderd zijn kwa faciliteiten waardoor de hordes minder hoog gaan worden.

Inderdaad... Maar er moet wel wat focus op gelegd worden dat ze bij de aanleg van die chargers (en dan vooral langs de snelweg) tenminste een paar stalls voorzien waar je door kan rijden en je achter je auto plaats hebt voor aanhanger aangekoppeld te laten. Lijkt me nu niet onoverkomelijk, maar het moet wel gedaan worden natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jupke zei:

Langs de andere kant push je iedereen door die fiscale druk naar de EV waardoor de infrastructuur en aanbod niet anders kan dan volgen.
Binnen x jaar zal er waarschijnlijk al veel veranderd zijn kwa faciliteiten waardoor de hordes minder hoog gaan worden.

Ik vrees ervoor. Die palen staan er en gaan ze niet veranderen. Hopelijk plaatsen ze die anders voor de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een vergelijk kan zijn, met de 5008 verbruik ik 5.5 a 6l zonder en rond de 10l met caravan. (aan 105 km/u op CC)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gewoon ik zei:

Ik vrees ervoor. Die palen staan er en gaan ze niet veranderen. Hopelijk plaatsen ze die anders voor de toekomst.

Zouden al die grote parkings in de toekomst geen charger krijgen op elke plaats? Dus inclusief de caravan / camion plaatsen waar je door kan rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Jupke zei:

Zouden al die grote parkings in de toekomst geen charger krijgen op elke plaats? Dus inclusief de caravan / camion plaatsen waar je door kan rijden.

Zou mooi zijn. Gaat wel een elektriekcentrale per parking worden ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Jupke zei:

Als het een vergelijk kan zijn, met de 5008 verbruik ik 5.5 a 6l zonder en rond de 10l met caravan. (aan 105 km/u op CC)

Amai. Blij dat ik een tent meesleur (in een remorkske) en dat het verbruik niet zo verschillend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

goh de actieradius van CNG+benzine is veel meer dan van eender welke EV momenteel he. Zeker als deze iets trekt. En daarnaast, dat is op max 10 minuten vol als je volledig je CNG en benzine tank leeg rijdt, en vervolgens tank je aan een normale pomp, dus moet je je aanhangwagen niet afkoppelen. Je blokkeert wel de pomp achter je maar omdat het max 10 minuten duurt vinden we (de mens in het algemeen) dat niet erg.

Kijk, simpel: met een caravan reis je zó.
Dan kan je op een goei 10u van België naar Zuid Frankrijk, op uw gemak aan 130 bollen, 1 of 2 keer tanken max. De kinderen zitten vanachter royaal en kunnen een filmke kijken (stukken aangenamer dan op zo een superhete snelwegparking te gaan lopen tussen al het lawaai en de rondzoevende Hollanders (die op een parking plots wél snel kunnen rijden)).

Jii komt uitgerust aan en je spaart 4 dagen congé: 1 in elke richting door minder lang op weg te zijn en 1 in elke richting voor het plannen en de frustraties. 

Ita est. 

 

IMG_4853.jpeg

B461EC88-8234-4E80-8BDE-F8EF27C5C252.jpeg

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd een goed punt. Snelladers waar je met een remorque/caravan kunt staan. Nog geen enkele tegengekomen eigenlijk, behalve Fastned.

 

@Jokke_vlo verkoop die jongen eens een Scott Ransom eRide? Dan kan hij enduro rijden en dat spel op zijn fietsendrager zetten. Probleem opgelost :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Idd een goed punt. Snelladers waar je met een remorque/caravan kunt staan. Nog geen enkele tegengekomen eigenlijk, behalve Fastned.

 

@Jokke_vlo verkoop die jongen eens een Scott Ransom eRide? Dan kan hij enduro rijden en dat spel op zijn fietsendrager zetten. Probleem opgelost :D 

Nieuwe allego snelladers in Rotselaar zijn ook zoals bij fastned.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, gewoon ik zei:

Zou mooi zijn. Gaat wel een elektriekcentrale per parking worden ook.

Hetzelfde voor grote appartementsblokken waar je ondergronds kan parkeren. Reken eens uit dat iedereen daar om 18u zijn auto in het stopcontact steekt.

15 uren geleden, ir_fuel zei:

Idd een goed punt. Snelladers waar je met een remorque/caravan kunt staan. Nog geen enkele tegengekomen eigenlijk, behalve Fastned.

 

@Jokke_vlo verkoop die jongen eens een Scott Ransom eRide? Dan kan hij enduro rijden en dat spel op zijn fietsendrager zetten. Probleem opgelost :D 

13 uren geleden, josenjef zei:

Nieuwe allego snelladers in Rotselaar zijn ook zoals bij fastned.

Is idd vreemd eigenlijk dat daar geen meer aandacht aan gegeven wordt, in Amerikaanse youtube filmpjes ook al gezien dat ze moeten afkoppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

Hetzelfde voor grote appartementsblokken waar je ondergronds kan parkeren. Reken eens uit dat iedereen daar om 18u zijn auto in het stopcontact steekt.

Vrienden van ons wonen in een nieuwbouw appartement : EVs zijn niet toegestaan in de ondergrondse garage -> op Straat parkeren 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, ir_fuel zei:

Idd een goed punt. Snelladers waar je met een remorque/caravan kunt staan. Nog geen enkele tegengekomen eigenlijk, behalve Fastned.

Fastned idd soms, maar ook niet altijd.

Plus nog steeds niet ideaal want met grote caravan kan je nog steeds andere blokkeren vrees ik.

En dan nog meenemen dat het wegje naar de laadpaal soms ook specifiek voor auto's alleen is :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Naish zei:

En dan nog meenemen dat het wegje naar de laadpaal soms ook specifiek voor auto's alleen is :ninja:

Dat lappen ze u in Frankrijk op de snelweg zelfs met een gewone auto regelmatig.

Ik ben regelmatig aan tankstations gekomen waar je bijna niet aan geraakte met caravan. En als je ging vragen hoe je erbij moest komen, was het antwoord "ha, u kan aan de kant van de vrachtwagens tanken". ... "Benzine?"... "Nee, diesel, mijnheer". ...  "En wat als mijn auto gewoon op benzine rijdt?" ... En dan stonden ze te kijken alsof ze het in Keulen hoorden donderen :fp: 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid