Ga naar inhoud

Tesla Model Y RWD vs BMW 320e


Ceke

Stemmen maar  

14 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke auto?

    • Tesla Model Y RWD
    • BMW 320e


Aanbevolen berichten

Ik mag een nieuwe firmawagen kiezen. 

budget 44.000, gebaseerd op basisprijs Tesla Model Y rwd. 
Moet niet per se een elektrische zijn. 

Zelf zit ik vast tussen een 2de hands 320e,  Model Y RWD. 

Ik kan niet thuis laden, maar er is wel een laadpaal aan het werk, op 10km van mijn woning. 
 

Op dit moment rij ik met een ID4 Pro, en hoewel ik het elektrische rijden zeer aangenaam vind, is die wagen qua software en bouwkwaliteit echt waardeloos. 

Model Y lost al de issues van de ID4 op en geeft een zee van ruimte. 
De 320e is mogelijks de laatste kans om nog zonder zorgen op reis te gaan. Maar wat met VAA?

Zou een makkelijke keuze moeten zijn, maar eens keer je van het elektrisch rijden hebt geproefd is het (voor daily commute) moeilijk aan te weerstaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijke keuze maar ik zou denk ik voor de Y gaan. Van die ruimte ga je meer gemak hebben dan het "ongemak" van die reis 1 of 2 keer per jaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 320e vind ik persoonlijk een heel goede & aangename auto.  Weet wel dat de laadruimte niet die van een gewone 3-reeks is, maar dat de batterij wel wat weg snoept.   In een sedan zal er niet zo heel veel koffer meer over blijven.

Maar het is een compromis:  geen full electric, maar ook te zwaar om een echte 3-reeks te zijn.

Qua voordeel alle aard, valt de BMW al bij al nog mee  (maandelijks 166 euro ofzo).  

Je daily commute ga je verder elektrisch kunnen blijven doen, als je maar 10 km van je werk woont.  Bij mij slaat die verbrandingsmotor bij braaf rijden enkel op de snelweg aan.  De batterij houdt het in winterse omstandigheden rond de 40 km uit. 

 

De Y zal ruimer zijn,  maar ik kon me niet over het te kale interieur zetten.   Ik heb graag nog een dashboard voor mijn neus (al is dat tegenwoordig ook een langgerekte tablet bij BMW).

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je met hun eigen laadnetwerk toch wat minder kopzorgen zou moeten hebben.
Dus als dat het enige minpunt is van de Tesla, dan is de keuze snel gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante usecase!

Voor mezelf, ik pendel elke dag 100+ km, kan ik zeggen dat ik al meer tijd gewonnen heb met thuis te laden elke dag, dan dat ik tijd heb verloren op de langere ritten.
Voor jou gaat dat niet op aangezien je niet zou moeten tanken op je traject en 100% elektrisch kan pendelen.

Hoe vaak per jaar zie je je lange autoreizen doen?
1 keer de spreekwoordelijke rit langs de Route de Soleil of elk trimister richting bergen etc.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kameraad van mij heeft een 320e en heeft er zich rot mee geamuseerd in de sneeuw de afgelopen dagen.

Knappe kist ook, enorm mooi interieur, ...mijn keuze zou rap gemaakt zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijke keuze, heb voor dezelfde keuze gestaan een paar maand terug.
Mijn situatie is wel anders, ik kan thuis laden, en commute is 55 km enkel.
Met een hybride zou dit dan betekenen dat ik elke keer moet laden op het werk/thuis, en vooral op het werk is dat een issue (als in af en toe kijken of er al een plaats vrij is en dan zo snel mogelijk die gaan inpalmen). Met de Tesla moet dat niet, en kan ik gewoon thuis laden zonder al dat gedoe.

Daarnaast heb ik 2 kinderen, en is de koffer van een 320e (touring) gewoon te klein. Ik kom van een F11, en daarvoor een E39, en wij gaan regelmatig eens een weekendje weg naar zee of ardennen en dat zou met zo'n 320e steeds tot koffer-puzzel-frustraties lijden (buggy/baby-bedje/...). De koffer van de F11 zat zelfs steeds boordevol.

Dus bij mij is het de Y RWD geworden. Zeker nog geen spijt van gehad.
Indien ik geen kinderen zou hebben, en er de eerste paar jaren er ook geen plan te maken, zou de keuze mogelijks wel anders uitdraaiien, want dan maakten we verdere (auto)reizen, en geen nood aan grote koffer, en dan was er ook nog tijd om te gaan rijden just for the fun of it, en zou ik bij sneeuwval bv ook de BMW meer appreciëren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Eigenlijk is dat toch geen keuze?

Een Tesla Model Y is een gatlelijke bubbel + je kan thuis niet laden.

hij heeft nu een id4

veel mooier is dat niet + hij kan die ook thuis niet laden, maar bolt wel nog steeds rond.

:D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na zelf een paar weken hybride te hebben gereden zou ik dat niet meer willen. Zeker met zo'n beperkte range als bij de BMW.

Toch maar de Y dus 

Link naar reactie
Delen op andere sites

beperkte range ?  Range is 600+ kilometers hé:  dat valt niet stil eens de batterij af is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker waar Mooseman maar zoals hij zelf zegt is het dan geen EV rijden meer he?

Zelf vond ik het bijna irritant om die combi motor te hebben. Maar mijn huwelijk met de CX60 was dan ook niet goed vanaf het begin. 😇

Link naar reactie
Delen op andere sites

PHEV kan interessant zijn voor kerktorenrijders die de dag doorkomen met 1 lading en voorlopig ook nog fiscaal. Als je meer dan sporadisch een langere rit doet, zou ik er niet aan beginnen want dan sleep je in verhouding te vaak dood gewicht mee.

EV zou ik niet doen als je thuis niet kunt laden. Ok er zijn misschien laadpalen op het werk maar die zijn dan niet altijd beschikbaar als je ze nodig hebt en je gaat ook niet elke dag van het jaar werken... Zonder thuislaadmogelijkheid ben je dan aangewezen op trage publieke laders en/of dure snelladers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een 320e verloopt dat allemaal best wel smooth.

Alleen als je in de hybride stand elektrisch aan het rijden bent en vollebak kickdown wil accelereren, dan schiet de verbrandingsmotor in één keer met veel misbaar wakker.  Niet echt verfijnd, maar, het vertegenwoordigersbak-gehalte van de auto indachtig, gaat het wel vooruit dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Ceke zei:

nog niet

volgens mij is er in de Y meer ruimte om kinderen te maken...

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, saabi zei:

volgens mij is er in de Y meer ruimte om kinderen te maken...

41icusS2j7S._AC_.jpg.10c28474bf7ef59d4b130adbfe24efe6.jpg

Het vuurtje maakt het af :D

  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, saabi zei:

volgens mij is er in de Y meer ruimte om kinderen te maken...

Als de vrouw tegen dan nog niet weg gelopen is met zo'n gedrocht op de oprit 😄

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als pakket is de Y wel de meest rationele keuze denk ik, maar je mag er niet naar kijken.

Waarom kijk je niet naar een 330e, als 2e hands een optie is, dan lijkt me dat binnen dat budget wel mogelijk? Wat betreft zonder zorgen op reis moet je daar toch ook een dikke kanttekening bij  maken. Range is zoiezo beperkt, kan aan mij liggen, maar puur op motor haal ik daar maar een kleine 500 km uit, in de praktijk komt dat erop neer dat je toch 3 à 4 keer moet tanken richting t zuiden.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-330-330e-elektrisch-benzine-blauw-9b238230-e719-4ef5-ad18-aad31bc380a6?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=22&position=22&search_id=1uzh3isxnbn&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=2

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Y een gedrocht. Sommigen hebben er hier toch een handje van weg om perse grote woorden te moeten gebruiken. Een basis 320e is ook niet om hoog van de toren te blazen op dat vlak toch?

 

IMG_0615.jpeg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Ceke zei:

De 320e is mogelijks de laatste kans om nog zonder zorgen op reis te gaan. Maar wat met VAA?

 

Ga je daar echt van wakker liggen? Ik rijd met een i, geen e. Ik ben gerust in dat VAA. Ik rijd er heel graag mee.

5 uren geleden, jan.van.gent zei:

Moeilijke keuze, heb voor dezelfde keuze gestaan een paar maand terug.
Mijn situatie is wel anders, ik kan thuis laden, en commute is 55 km enkel.
Met een hybride zou dit dan betekenen dat ik elke keer moet laden op het werk/thuis, en vooral op het werk is dat een issue (als in af en toe kijken of er al een plaats vrij is en dan zo snel mogelijk die gaan inpalmen). Met de Tesla moet dat niet, en kan ik gewoon thuis laden zonder al dat gedoe.

Daarnaast heb ik 2 kinderen, en is de koffer van een 320e (touring) gewoon te klein. Ik kom van een F11, en daarvoor een E39, en wij gaan regelmatig eens een weekendje weg naar zee of ardennen en dat zou met zo'n 320e steeds tot koffer-puzzel-frustraties lijden (buggy/baby-bedje/...). De koffer van de F11 zat zelfs steeds boordevol.

Dus bij mij is het de Y RWD geworden. Zeker nog geen spijt van gehad.
Indien ik geen kinderen zou hebben, en er de eerste paar jaren er ook geen plan te maken, zou de keuze mogelijks wel anders uitdraaiien, want dan maakten we verdere (auto)reizen, en geen nood aan grote koffer, en dan was er ook nog tijd om te gaan rijden just for the fun of it, en zou ik bij sneeuwval bv ook de BMW meer appreciëren.

Dakkoffer.

Kost een paar honderd euro, is handig, en de rest van het jaar zit je in iets wat je echt wil.

Ik heb ooit de fout begaan een Galaxy te nemen als firmawagen. Hele dagen tegen je goesting, voor de kindjes. En ja, daar kon veel in. Nadien alleen maar breaks gekocht, 3 kinderen, 2 honden, en alle bagage in de dakkoffer.

4 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Bij een 320e verloopt dat allemaal best wel smooth.

Alleen als je in de hybride stand elektrisch aan het rijden bent en vollebak kickdown wil accelereren, dan schiet de verbrandingsmotor in één keer met veel misbaar wakker.  Niet echt verfijnd, maar, het vertegenwoordigersbak-gehalte van de auto indachtig, gaat het wel vooruit dan.

Bij een i is het ook zo hoor als je kickdownt :D  Is niet eigen aan hybride, is eigen aan die 2l 4-cil.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Fred zei:

De Y een gedrocht. Sommigen hebben er hier toch een handje van weg om perse grote woorden te moeten gebruiken. Een basis 320e is ook niet om hoog van de toren te blazen op dat vlak toch?

 

IMG_0615.jpeg

Mja ... ik vind hem toch ook niet echt mooi hoor. Maar dat is persoonlijk he.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid