Ga naar inhoud

BGDC TEAM - BMW E46 M3


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

Trouwens ik moet Fuel zijn zwoele stem niet contant in mijn oren hebben als ik koers.

 

Als er nu ene is die tijdens een raceweekend geen 5 seconden zijn muil houdt … :lol:

 

Stress!Stress!Stress!Stress!Stress!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, maar ben je dan al niets met zo'n eenvoudig portable setje...

 

Desnoods met een oortje voor de driver zodat er toch communicatie mogelijk is van de pits naar de driver?

 

Zo simpel is het allemaal niet. Daar zijn ook allemaal regels rond en er wordt in de pits controle gedaan naar de apparatuur die aanwezig is. (en ge moet vergunning betalen).

 

Soit, als we ooit nog langere races gaan rijden zal dat wel onontbeerlijk worden denk ik. Maar BGDC lukt momenteel zo ook wel. t is nu ni da de mannen met betere communicatiemiddelen rapper zijn :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk wel dat het echt nuttig is, maar er moeten financiële keuzes gemaakt worden. Een sponsor is altijd welkom :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn excuses dat ik hier nog even over auto's post en dan nog autosport.

 

Korte onboard samenvatting over de voorbije race.

 

Mooi gereden als team en zeker Johan 's nachts in de regen, niet simpel!!

 

@Jokke: Was er een speciale reden waarom die Geert zoveel meer tractie had? Is Bart sneller dan jij of gelijk?

 

P.S.: Kan je de comments next time iets kleiner links bovenaan zetten ofzo? Leest makkelijker :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo simpel is het allemaal niet. Daar zijn ook allemaal regels rond en er wordt in de pits controle gedaan naar de apparatuur die aanwezig is. (en ge moet vergunning betalen).

PMR is vergunningvrij. Je gaat er niet over heel het circuit mee geraken, maar op Zolder vanaf de Rea tot aan de Sacramentsheuvel moet toch wel lukken. Denk wel niet dat vox geweldig gaat lukken in zo een racewagen, maar kan natuurlijk mis zijn. Accessoires zoals luidsprekertjes in de helm, PTT-toetsen en oortjes kan je vrij goedkoop kopen op eBay. De tijd van officiële Kenwood oortjes aan 150€/stuk is gelukkig voorbij.

 

ON3WOO, 73!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gereden als team en zeker Johan 's nachts in de regen, niet simpel!!

 

@Jokke: Was er een speciale reden waarom die Geert zoveel meer tractie had? Is Bart sneller dan jij of gelijk?

 

P.S.: Kan je de comments next time iets kleiner links bovenaan zetten ofzo? Leest makkelijker :)

Had Geert meer tractie? Was begin race dus misschien iets warmere banden? In tweede en begin derde had hij wel meer koppel (zij rijden nog met vanossen, wij niet, waardoor we door dit feit onderin geen koppel hadden, bovendien waren we een PAK pk en koppel kwijt door aanpassingen voor de db limiet.

 

Dat Geert eerst weg was daar zit misschien iets achter? Valt je niets op als je kijkt naar de schakelpunten bij de start. Fuel kent iets meer van onze of mijn strategie ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had Geert meer tractie? Was begin race dus misschien iets warmere banden? In tweede en begin derde had hij wel meer koppel (zij rijden nog met vanossen, wij niet, waardoor we door dit feit onderin geen koppel hadden, bovendien waren we een PAK pk en koppel kwijt door aanpassingen voor de db limiet.

 

Dat Geert eerst weg was daar zit misschien iets achter? Valt je niets op als je kijkt naar de schakelpunten bij de start. Fuel kent iets meer van onze of mijn strategie ;)

 

Mijn inziens gaat Geert iets harder de bocht in en heeft hij de grip om van je weg te rijden maar kan uiteraard ook de motor zijn.

 

Net zoals ik de indruk heb dat Bart iets harder remt en sneller de bocht ingaat. Bij jou lijkt het allemaal heel gecontroleerd te zijn.

Maar kan uiteraard aan vele andere factoren liggen die wij niet kennen en zijn uiteraard ook momentopnames.

 

Wat de start betreft, die heb je volgens mij wat gemist in 1ste  :oops: en daarna schakel je volgens mij iets sneller dan nodig maar jij zal de auto beter kennen dan ik :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of er zit een "strategie" achter? Dat kan ook natuurlijk :D

 

Ja Bart gaat iets sneller heeft ook de snelste quali gezet. In de race bleek ik dan sneller met mijn gecontroleerd rijden. Vraag me niet waarom. Ik geloof iets meer in smoothheid bij een endurance ik luk er tot nu toe trouwens in op het einde van de race steeds even snel te gaan als het begin (al kon dat deze keer niet met de regen).

Zoals in het filmpje ook staat had ik remproblemen toen ik wat meer ging pushen......heb zeker en vast niet op de limiet van de wagen gereden, op geen enkel moment. Vond dat zelf wat spijtig omdat ik nog altijd niet weet wat dan kan.

 

Echter is koersen tot nader order verstand gebruiken. Bijna alle "pushers" betalen hun tol tijdens een race. Maar zelfs dan (vraag me niet hoe het komt) rijden we bij de snelsten of snelste rond.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of er zit een "strategie" achter? Dat kan ook natuurlijk :D

 

Ja Bart gaat iets sneller heeft ook de snelste quali gezet. In de race bleek ik dan sneller met mijn gecontroleerd rijden. Vraag me niet waarom. Ik geloof iets meer in smoothheid bij een endurance ik luk er tot nu toe trouwens in op het einde van de race steeds even snel te gaan als het begin (al kon dat deze keer niet met de regen).

Zoals in het filmpje ook staat had ik remproblemen toen ik wat meer ging pushen......heb zeker en vast niet op de limiet van de wagen gereden, op geen enkel moment. Vond dat zelf wat spijtig omdat ik nog altijd niet weet wat dan kan.

 

Echter is koersen tot nader order verstand gebruiken. Bijna alle "pushers" betalen hun tol tijdens een race. Maar zelfs dan (vraag me niet hoe het komt) rijden we bij de snelsten of snelste rond.....

 

Kan maar ik zou persoonlijk niet express als 2de gaan rijden, je hebt misschien wel de slipstream maar alles warmt veel sneller op met een auto. Als jullie remmen nu al problemen hebben vrees ik dat je de zomer niet zal overleven :D

 

Enja endurance zal inderdaad meer opleveren als je smooth rijdt en de banden wat spaart. Je hebt gewonnen en dat telt hé :)

Nu kan je vergelijken en van elkaar leren.

 

Die regenbanden, zijn dat superzachte of straatversies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echte regenbanden.

 

De laatste twee koersen heb ik telkens diegene voor mij in de fout kunnen duwen door hem op te jagen (ge moet natuurlijk wel kunnen volgen :D). Zo maak je de tegenstander af. Van in het begin als een speer er van door en op kop liggen rijden lukt bijna nooit, voor niemand (kijk maar eens naar de 24 uur van spa of zo, of andere endurance races)..... je moet 3 uur snel zijn hé, dat is de logica zelve eigenlijk en als je dan van minuut 1 gaat knallen heb je bijna altijd zeker prijs.

 

Dit was zeker niet mijn leukste of beste koers, maar wel de slimste...... in de regen voelde ik me dan wel weer super. Dat gaat mijn ding zijn !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste twee koersen heb ik telkens diegene voor mij in de fout kunnen duwen door hem op te jagen (ge moet natuurlijk wel kunnen volgen :D). Zo maak je de tegenstander af. Van in het begin als een speer er van door en op kop liggen rijden lukt bijna nooit, voor niemand (kijk maar eens naar de 24 uur van spa of zo, of andere endurance races)..... je moet 3 uur snel zijn hé, dat is de logica zelve eigenlijk en als je dan van minuut 1 gaat knallen heb je bijna altijd zeker prijs.

 

Klopt maar je bent met 3 dus moet je 1u snel zijn :D

Het is wel waar dat het makkelijker is om iemand te volgen dan te leiden maar eigenlijk mag je je niet laten afleiden hé. Je zou eigenlijk zelfs niet in je spiegels mogen kijken  :P

 

Sowieso super resultaat, gaan jullie deze winter ergens trainen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 2 en niet met 3 ;) Ik rijd twee uur, Bart 1

 

Deze winter is het sparen en sponsor zoeken. Zelf ga ik proberen 3x week te fietsen voor de condite en af en toe eens wat indoorkarten, gaan driften met de Exgie en simmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verbluffend hoe veel inspanningen (op vele vlakken) dat zijn, en velen denken nog steeds dat het maar in een auto springen is en aan 't stuurtje draaien :)

Vind het wel leerrijk en boeiend, jullie ervaringen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

excuses voor het breken van de forumregels, maar ik ga over auto's beginnen :D

 

Hoe rijdt deze eigenlijk in de regen? Ik kan me voorstellen dat hij een pak nerveuzer is wat betreft gripverlies achteraan gezien de suspension setup van een grippy auto...of valt dat wel mee? Welke waardes hebben jullie zo ongeveer in de geometrie en wat zou je graag aangepast zien bij de overstap van slick naar full wets? Ik neem aan minder camber op de voorkant gezien de maximale hellingshoek kleiner wordt ten gevolge van de lagere maximale laterale G-kracht? Maar als je dat doet, zou je dan ook de stabi's moeten veranderen van setup, of blijft die balans min of meer gelijk tussen droog en nat qua hardheid?

 

Edit: misschien is dat teveel van de interne keuken om op een forum te zetten waar iedereen kan meelezen :D

 

Uren kan ik daarover praten :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ne mixed set up en u aanpassen aan de auto.

 

Ge weet op voorhand niet welk weer het gaat zijn en als je moet beginnen met een team dat dat doet voor de koers dan mag je je budget verdubbelen.

 

Wij komen toe rijden dat spel van de remork en proberen te knallen. (met de nadruk op proberen). 

 

Uitlijning is vooral gericht op het uitstellen van onderstuur door verschillende ingrepen (die we idd niet openbaar wensen te posten) ;)

 

Kan daar ook uren of lullen, maar de ervaring zegt dat aan jezelf werken als piloot op 1 komt. We zijn altijd over mechaniek bezig met het gedacht dat we super piloten zijn, tot je dan een betere aan het werk ziet en beseft, zou ik beter eerst niet wat beter leren rijden?

 

90% van de mensen die met een auto rijden, dat dat nu is op de autostrade of circuit vindt zichzelf zo goed dat ze zelf hun grootste hinderpaal zijn om sneller, veiliger of beter om te gaan met hun wagen. 

 

Ondanks de win op Zolder ben ik bv niet echt tevreden over mijn rijstijl op Zolder (wel op Spa bv) en weet dat er dingen beter kunnen, dingen die me gemiddeld zonder probleem 1.5 tot 2 sec sneller kunnen maken. Gewoon gebrek aan concentratie en het te makkelijk opnemen......

 

De ergste chauffeurs op dat vlak zijn de flikken op sliptraining: je moet met zo een trainer is praten..... dat zijn ongelooflijke verhalen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ergste chauffeurs op dat vlak zijn de flikken op sliptraining: je moet met zo een trainer is praten..... dat zijn ongelooflijke verhalen. 

Hetzelfde in wielerkoersen. Flikken zijn echt streng op de andere motards in een wielerkoers, maar er is maar 1 type motard dat regelmatig crasht in een wielerkoers, en het is altijd een moto met een blauwe lamp op...

 

Die mannen kunnen rijden, daar niet van, maar met meer training en ervaring heb je inderdaad meer ervaring en wordt je beter, maar zie je ook vaak dat mensen eigen kunnen gaan overschatten. Pas op, ik maak me daar ook schuldig aan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn altijd over mechaniek bezig met het gedacht dat we super piloten zijn, tot je dan een betere aan het werk ziet en beseft, zou ik beter eerst niet wat beter leren rijden?

 

Ingenieurs hebben interesse in hoe het werkt :P sorry, het zit in mijn bloed ^^

 

en ik geloof ook dat het perfect begrijpen van hoe bepaalde factoren invloed hebben op elkaar en het leren inschatten daarvan je een betere piloot maakt omdat je niet alleen je wagen beter kunt afstellen, maar ook gewoon soms kunt beredeneren hoe je je rijstijl kunt aanpassen aan de auto wanneer die uit zijn element is (overgang van droog naar regen bvb).

 

Mijn zever over minder camber is er niet zomaar. Ik vermoed dat, gezien het nat ligt, je minder laterale G-krachten trekt (logisch, er is minder grip). Wanneer dat het geval is gaat de kas minder rollen waardoor de band niet maximaal op het asfalt rust onder belasting (aja, want de band staat meer naar binnen gekanteld dan dat de auto gaat hellen). Dus de vraag is dan: pas je dan je camber aan, of je voorste rolbar. Minder negatief camber is meer rubber op het asfalt, maar minder rolbar is meer rol en dus meer rubber tegen het asfalt in de bocht. Beide doen dus hetzelfde, maar beïnvloeden een hele collectie andere factoren.

 

Ik zou opteren voor een vermindering van negatief camber, omdat je dan in rechte lijn al een bredere voetafdruk hebt wat het remmen zal bevorderen (wat altijd een pijnpunt is in de regen). Bovendien kunnen de anti-rollbars dan vrij stijf blijven omdat de wagen niet meer teveel mag gaan hellen omdat hij dan over zijn punt zou zitten en dus op de buitenkant van de band zou gaan leunen. Maar misschien ben ik mis.

 

Stof tot nadenken, suspension voodoo :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ne mixed set up en u aanpassen aan de auto.

 

Ge weet op voorhand niet welk weer het gaat zijn en als je moet beginnen met een team dat dat doet voor de koers dan mag je je budget verdubbelen.

 

Wij komen toe rijden dat spel van de remork en proberen te knallen. (met de nadruk op proberen). 

 

Uitlijning is vooral gericht op het uitstellen van onderstuur door verschillende ingrepen (die we idd niet openbaar wensen te posten) ;)

 

Kan daar ook uren of lullen, maar de ervaring zegt dat aan jezelf werken als piloot op 1 komt. We zijn altijd over mechaniek bezig met het gedacht dat we super piloten zijn, tot je dan een betere aan het werk ziet en beseft, zou ik beter eerst niet wat beter leren rijden?

 

90% van de mensen die met een auto rijden, dat dat nu is op de autostrade of circuit vindt zichzelf zo goed dat ze zelf hun grootste hinderpaal zijn om sneller, veiliger of beter om te gaan met hun wagen. 

 

Ondanks de win op Zolder ben ik bv niet echt tevreden over mijn rijstijl op Zolder (wel op Spa bv) en weet dat er dingen beter kunnen, dingen die me gemiddeld zonder probleem 1.5 tot 2 sec sneller kunnen maken. Gewoon gebrek aan concentratie en het te makkelijk opnemen......

 

De ergste chauffeurs op dat vlak zijn de flikken op sliptraining: je moet met zo een trainer is praten..... dat zijn ongelooflijke verhalen. 

 

Zolder is moeilijk omdat het minder vloeiend is, right? Beetje het indoorkarting-gevoel waar je per rondje misschien 1 of 2 bochten perfect neemt en in de rest tijd laat liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou opteren voor een vermindering van negatief camber, omdat je dan in rechte lijn al een bredere voetafdruk hebt wat het remmen zal bevorderen (wat altijd een pijnpunt is in de regen). Bovendien kunnen de anti-rollbars dan vrij stijf blijven omdat de wagen niet meer teveel mag gaan hellen omdat hij dan over zijn punt zou zitten en dus op de buitenkant van de band zou gaan leunen. Maar misschien ben ik mis.

 

 

Wagen mag best wat meer hellen in de regen dan op droog, denk ook een beetje aan gewenste goedmoedige reacties in snelle richtingsveranderingen zoals in chicanes?

 

Maar zoals Jokke zei: op een 3-uurs race kan er zoveel gebeuren qua weer... Mixed setup lijkt me ook aan te raden. Kijk eens in F1, zij hebben nog veel meer afstellingsmogelijkheden. Echte regensetups worden desondanks amper nog toegepast, en zij rijden dan maar max. 2u... (ze moeten wel 't parc fermé in na de kwalifs).

 

En op dit niveau het misschien meer in je rijstijl zoeken dan in de auto zelf lijkt me ook wijs, anders bestaat de kans dat je door het bos de bomen niet meer ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid