Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, gTa zei:

Ni neuten, ge zit achter een ruit en kuip, verdikke! :D 

Ik weet het, heerlijk wegduiken :D

Wel bij thuiskomst gemerkt dat mijn ventilatieritsen nog open stonden 😂

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/10/2020 om 12:45, tiamo zei:

ik zelf heb een 888 carl fogarty gehad , een 916 die na 4000 km vast sloeg (een bekend probleem toen) , een panigle1299 r final edition, een hypermotard sp, een monster 1200/r dus ik voel mij toch een beetje ducati liefhebber , en dat doet zeer aan mijn ogen als ik ne witte of zwarte zie verschijnen sorry

spacer.png

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb die Livewires zien rollenbankdraaien op de Eicma in Milaan, vorig jaar.
Je hoort dus enkel de rollenbanken en het geluid van de banden. Duh :D.
Iig: vreeeeselijk geluid, dus. Live (on the road) zal dat wel overstemd worden door windgeruis, denk ik.

Ik weet 't toch niet, of dat iets voor mij zou zijn. Zal wel vet veel grunt hebben, maar ........ emotionele verplaatsingen met EV's doen, dat is toch een contradictio in terminis.
We zullen het noodgedwongen wel moeten leren, vrees ik, want petrolheads zullen hun liefhebberij er wel manu fiscalitari uitgeklopt worden op termijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minutes ago, gTa said:

We zullen het noodgedwongen wel moeten leren, vrees ik, want petrolheads zullen hun liefhebberij er wel manu fiscalitari uitgeklopt worden op termijn...

Dat is al bezig.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

True, maar nu zijn er nog niet UIT geknokt, hè. 't Wordt gewoon duurder om er mee te rijden.
"Straks" gaan we er effectief door duizelingwekkende taxen en sterke gebruiksbeperkingen uit gejaagd worden, as in: no more.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, DDke zei:

Is motorrijden nu al duurder aan het worden?

E10 benzine (Europees)

Afgesloten wegen (NL, Duitsland, etc.)

Afgesloten wegen >95db 'standgerausch' (Reutte/Oostenrijk)

Aangepaste snelheden voor motoren (Duitsland, NL, Dolomieten)

EU5 normen welke diverse modellen onmogelijk maakten en/of aan lieten passen

ABS verplichting in Europa

De regels komen erbij, erbij en erbij... maar fiscaal gezien is er nog geen issue nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er al details bekend van de moto keuring die er aan zou komen in 2022? Wat wordt er allemaal gecontroleerd en wat moet er allemaal op een moto zitten?

Ik heb namelijk geen pinkers, geen km/u teller, geen straatlegale banden (al is dat het minst van mijn zorgen, er bestaat gelukkig 1 type goedkgekeurde enduro band), geen CE gekeurde uitlaat (al is die minstens even stil als OEM), geen nr plaat verlichting, geen nr plaat houder (nr plaat hangt aan mijn rugzak),...
Dat belooft als dat er door komt...
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Zijn er al details bekend van de moto keuring die er aan zou komen in 2022? Wat wordt er allemaal gecontroleerd en wat moet er allemaal op een moto zitten?

Ik heb namelijk geen pinkers, geen km/u teller, geen straatlegale banden (al is dat het minst van mijn zorgen, er bestaat gelukkig 1 type goedkgekeurde enduro band), geen CE gekeurde uitlaat (al is die minstens even stil als OEM), geen nr plaat verlichting, geen nr plaat houder (nr plaat hangt aan mijn rugzak),...
Dat belooft als dat er door komt...
 

Nee nog niets officieel, ik vraag me vooral af wie de keuring gaat uitvoeren. 

Ik hoorde recent wel dat oldtimers vrijgesteld zullen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, msxx zei:

Aangepaste snelheden voor motoren (Duitsland, NL, Dolomieten)

Mag je er dan sneller met de wagen dan met de tweewieler? 😮 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Polygoon zei:

Mag je er dan sneller met de wagen dan met de tweewieler? 😮 

Zo zijn er verschillende wegen ja

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Polygoon zei:

Mag je er dan sneller met de wagen dan met de tweewieler? 😮 

Wordt wel duchtig via officiële kanalen aangevochten omdat het gevaarlijke situaties creëert. 't Zijn meestal lokale overheden (gemeenten) die op hun wegen waar veel moto's rijden, zoiets instellen owv het proberen terugdringen van geluidsoverlast. Namelijk: de wegen zo onaantrekkelijk maken voor motards dat ze wegblijven.

Maar voor zover ik weet tot nu toe nog geen succes is 't bestrijden van die nonsens-regelingen :cry: 

Ik geef wel toe: veel moto's zijn gewoon veel te luid. Als je in de leukere regio's op een mooie dag even een terrasje doet, hoor je gewoon continu moto's doorheen de heuvels knallen en blèren. Kan je eigenlijk wel verstaan, dat je dat als bewoner op den duur grondig beu bent.

Maar je voelt zo al dat dat nooit gaat eindigen. Een "aanvaardbare" grens van 95 dB statisch b.v. kan ik eigenlijk onderschrijven, maar als dat het aantal moto's niet gaat terugdringen gaan er een paar brulkikkers in zo'n gemeente blijven brullen tot ze die nog eens naar beneden brengen, desnoods tot gewoon verbieden toe (daar vinden ze ook wel iets voor).

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, gTa zei:

Wordt wel duchtig via officiële kanalen aangevochten omdat het gevaarlijke situaties creëert. 't Zijn meestal lokale overheden (gemeenten) die op hun wegen waar veel moto's rijden, zoiets instellen owv het proberen terugdringen van geluidsoverlast. Namelijk: de wegen zo onaantrekkelijk maken voor motards dat ze wegblijven.

Maar voor zover ik weet tot nu toe nog geen succes is 't bestrijden van die nonsens-regelingen :cry: 

Ik geef wel toe: veel moto's zijn gewoon veel te luid. Als je in de leukere regio's op een mooie dag even een terrasje doet, hoor je gewoon continu moto's doorheen de heuvels knallen en blèren. Kan je eigenlijk wel verstaan, dat je dat als bewoner op den duur grondig beu bent.

Maar je voelt zo al dat dat nooit gaat eindigen. Een "aanvaardbare" grens van 95 dB statisch b.v. kan ik eigenlijk onderschrijven, maar als dat het aantal moto's niet gaat terugdringen gaan er een paar brulkikkers in zo'n gemeente blijven brullen tot ze die nog eens naar beneden brengen, desnoods tot gewoon verbieden toe (daar vinden ze ook wel iets voor).

1) Zolang er pipo's zijn welke hun moto de-catten (de voornaamste demping) en dat cool vinden ga je miserie blijven hebben. Als je kijkt naar Reutte, waar op de Hahntenjochpas 3.300 motoren per dag passeren... als er dan 300 rondrijden met een open uitlaat / de-cat, dan is dat extreem vervelend. Ik zou er dan ook niet willen wonen.

2) De EU heeft daar regels voor gemaakt en de meeste motoren vallen daar netjes onder. Maar die regels worden massaal legaal omzeild door kleppen in de uitlaat welke pas opengaan boven de toeren waar gehomelegeerd wordt

 

Reutte en de Dolomieten zijn niet echt 'lokaal' meer te noemen he, dat zijn regio's... geen dorpjes of steden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja verdorie, KTM is op snelheid gepakt door BMW. :D 

 

even vooraf: booooooh booooooh het gaat niet over zaken die het zuivere, sportieve rijplezier uitmaken - ok, dat hebben we dan gehad - let's move on.

 

Dus! Bosch was al even bezig met de ontwikkeling van een actieve snelheidsregelaar voor moto's. KTM liet (m.i. met opzet) al meerdere keren de 2021 Superadventure S in disguise trekken op enkele gekende testrittenplaatsen, waarbij de sensor voor die Adaptive Cruise Control duidelijk zichtbaar was. "Wooow, KTM gaat de eerste fiets brengen met zo'n ding."

BMW komt een maand geleden met een persbericht over een (niet as such benoemde maar wel duidelijk as such herkenbare) K 1600 GT(L) waarop dat systeem ook zit. Meteen de geruchtenmolen dat het vlaggenschip met 6-cilindermotor voor 2021 wel een grote update zou krijgen (nieuw scherm, top notch safety systems, ...), want dat mag onderhand wel.

Vandaag: BAM, vernieuwde R 1250 RT (het "flikkenmodel") komt uit. 10,5" scherm met car-like navigatieweergave ... en Adaptice Cruise Control, of zoals BMW 't noemt: Dynamic Cruise Control. Zotste van al: dat komt standaard op die fiets.

 

nieuwe snuit met dynamic lights (actieve bochtverlichting, 

P90403083_highRes_the-new-bmw-r-1250-r.thumb.jpg.2d63f87179bb74faf52ec630905d5a5e.jpg

ACC/DCC sensor is dat rechthoekig plaatje in 't midden onder de koplamp.

P90403094_highRes_the-new-bmw-r-1250-r.thumb.jpg.63e116b5a576efe6d3549bb654b66c8d.jpg

 

 

Screen real estate.

P90403147_highRes_bmw-r-1250-rt-tft-di.thumb.jpg.3558a2eac114ec13afd814cf2cfd1cb4.jpg

P90403148_highRes_bmw-r-1250-rt-tft-di.thumb.jpg.a07841c14e8287be363360e52624829b.jpg

P90403142_highRes_bmw-r-1250-rt-tft-di.thumb.jpg.c9bda41e56b1743e0d49edfb2993de38.jpg

 

 

P90391791_highRes_bmw-motorrad-acc-sym.thumb.jpg.454d8e26ba8a0c46f4462731743c3411.jpg

P90391796_highRes_bmw-motorrad-acc-sym.thumb.jpg.86bf6255df9f879c7aa40ef637487ee4.jpg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

Ja verdorie, KTM is op snelheid gepakt door BMW. :D 

 

even vooraf: booooooh booooooh het gaat niet over zaken die het zuivere, sportieve rijplezier uitmaken - ok, dat hebben we dan gehad - let's move on.

 

Dus! Bosch was al even bezig met de ontwikkeling van een actieve snelheidsregelaar voor moto's. KTM liet (m.i. met opzet) al meerdere keren de 2021 Superadventure S in disguise trekken op enkele gekende testrittenplaatsen, waarbij de sensor voor die Adaptive Cruise Control duidelijk zichtbaar was. "Wooow, KTM gaat de eerste fiets brengen met zo'n ding."

BMW komt een maand geleden met een persbericht over een (niet as such benoemde maar wel duidelijk as such herkenbare) K 1600 GT(L) waarop dat systeem ook zit. Meteen de geruchtenmolen dat het vlaggenschip met 6-cilindermotor voor 2021 wel een grote update zou krijgen (nieuw scherm, top notch safety systems, ...), want dat mag onderhand wel.

Vandaag: BAM, vernieuwde R 1250 RT (het "flikkenmodel") komt uit. 10,5" scherm met car-like navigatieweergave ... en Adaptice Cruise Control, of zoals BMW 't noemt: Dynamic Cruise Control. Zotste van al: dat komt standaard op die fiets.

 

nieuwe snuit met dynamic lights (actieve bochtverlichting, 

P90403083_highRes_the-new-bmw-r-1250-r.thumb.jpg.2d63f87179bb74faf52ec630905d5a5e.jpg

ACC/DCC sensor is dat rechthoekig plaatje in 't midden onder de koplamp.

P90403094_highRes_the-new-bmw-r-1250-r.thumb.jpg.63e116b5a576efe6d3549bb654b66c8d.jpg

 

 

Screen real estate.

P90403147_highRes_bmw-r-1250-rt-tft-di.thumb.jpg.3558a2eac114ec13afd814cf2cfd1cb4.jpg

P90403148_highRes_bmw-r-1250-rt-tft-di.thumb.jpg.a07841c14e8287be363360e52624829b.jpg

P90403142_highRes_bmw-r-1250-rt-tft-di.thumb.jpg.c9bda41e56b1743e0d49edfb2993de38.jpg

 

 

P90391791_highRes_bmw-motorrad-acc-sym.thumb.jpg.454d8e26ba8a0c46f4462731743c3411.jpg

P90391796_highRes_bmw-motorrad-acc-sym.thumb.jpg.86bf6255df9f879c7aa40ef637487ee4.jpg

Gaat zo'n ding maar tot 5500 RPM?

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Polygoon zei:

Gaat zo'n ding maar tot 5500 RPM?

Ik neem aan van wel, als-ie koud is.
Variabele redline, hé.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen KTM, ook Ducati is op snelheid gepakt dan!

Djuh, zo'n mooi navi scherm zeg! Als ze dat nu eens op een XR schroeven.... dan heb ik mijn zojuist aangeschafte Zumo voor niks gekocht 😞 

 

Edit: Ze schroeven iets soortgelijks ook al op de Duc V4 zo te zien

Duc Nav.JPG

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik verwacht volgend jaren (21-22) een "explosie" van die dingen op de high(er) end fietsen, idd.

Ik weet nog niet of ik dat nu de max vind of niet. Sure, 't is bonkers mooi om naar te kijken, qua helderheid en afleesbaarheid zal dat ook wel top zijn, maar ... ik heb op de moto (zeker bij steviger ritjes) toch echt het gevoel dat naar je dash kijken = risico opzoeken. De keren dat ik me een tik misremde of niet helemaal op de beste lijn bleef zitten, hebben een érg hoog percentage "ik keek ook even in een zgn flits naar m'n tomtom om te zien hoe de bochten erna zouden zijn". Daarom dat ik m'n zinnen zo hard gesteld had op een fiets waarbij ik een GPS'ke zo hoog mogelijk kon hangen.

Ik verwacht nu niet dat de XR volgend jaar al wéér meteen aangepast zal worden, tbh. De 2020 versie (waarmee wij testreden) heeft al een update naar 2021 toe (sport uitvoering, bovenste paneel over tankafdekking en tankklep ook mee in "koetswerkkleur" gespoten, een hele resem bijkomende opties en uitrusting beschikbaar), ik denk dat dit nieuwe scherm dan ten vroegste MY22 komt, eigenlijk. Of zelfs nog wat verder weg...?

Ergens hoop ik dat de 1600 in 2021 een serieuze update krijgt, met dit scherm, met Dynamic Cruise Control, enz.). Dan zou ik nog wel eens blind dat durven halen als forenzersmoto. En daar zie ik me ook perfect mee reizen. (Duh.) En dat is, voor de kleine ritjes die ik er ooit al mee deed, helemaal geen fiets waarbij je bochtige wegen moet gaan vermijden, integendeel. 't Is natuurlijk geen gooi- en smijtspel zoals een lichte hypernaked (evident), maar dat valt nog altijd leuk doorheen glooiende bochten en wegen te rijden (think: Pyreneeën).

Hmmm :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Imo is zo een gigantisch scherm waar je enorm veel kunt aflezen, op die positie toch niet echt nuttig? 
Toen ik nog op de baan reed keek ik nauwelijks naar dashboard. De gps stond op een Ram-mount, met flink verlengstuk zodat die echt in mijn gezichtsveld kwam (serieus de hoogte in dus).
In dat opzicht lijkt een HUD op het voorscherm van zo'n RT wel nog iets mooi!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Imo is zo een gigantisch scherm waar je enorm veel kunt aflezen, op die positie toch niet echt nuttig? 
Toen ik nog op de baan reed keek ik nauwelijks naar dashboard. De gps stond op een Ram-mount, met flink verlengstuk zodat die echt in mijn gezichtsveld kwam (serieus de hoogte in dus).
In dat opzicht lijkt een HUD op het voorscherm van zo'n RT wel nog iets mooi!

idem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Ja, ik verwacht volgend jaren (21-22) een "explosie" van die dingen op de high(er) end fietsen, idd.

Ik weet nog niet of ik dat nu de max vind of niet. Sure, 't is bonkers mooi om naar te kijken, qua helderheid en afleesbaarheid zal dat ook wel top zijn, maar ... ik heb op de moto (zeker bij steviger ritjes) toch echt het gevoel dat naar je dash kijken = risico opzoeken. De keren dat ik me een tik misremde of niet helemaal op de beste lijn bleef zitten, hebben een érg hoog percentage "ik keek ook even in een zgn flits naar m'n tomtom om te zien hoe de bochten erna zouden zijn". Daarom dat ik m'n zinnen zo hard gesteld had op een fiets waarbij ik een GPS'ke zo hoog mogelijk kon hangen.

Ik verwacht nu niet dat de XR volgend jaar al wéér meteen aangepast zal worden, tbh. De 2020 versie (waarmee wij testreden) heeft al een update naar 2021 toe (sport uitvoering, bovenste paneel over tankafdekking en tankklep ook mee in "koetswerkkleur" gespoten, een hele resem bijkomende opties en uitrusting beschikbaar), ik denk dat dit nieuwe scherm dan ten vroegste MY22 komt, eigenlijk. Of zelfs nog wat verder weg...?

Ergens hoop ik dat de 1600 in 2021 een serieuze update krijgt, met dit scherm, met Dynamic Cruise Control, enz.). Dan zou ik nog wel eens blind dat durven halen als forenzersmoto. En daar zie ik me ook perfect mee reizen. (Duh.) En dat is, voor de kleine ritjes die ik er ooit al mee deed, helemaal geen fiets waarbij je bochtige wegen moet gaan vermijden, integendeel. 't Is natuurlijk geen gooi- en smijtspel zoals een lichte hypernaked (evident), maar dat valt nog altijd leuk doorheen glooiende bochten en wegen te rijden (think: Pyreneeën).

Hmmm :inlove: 

 

2 uren geleden, jan.van.gent zei:

Imo is zo een gigantisch scherm waar je enorm veel kunt aflezen, op die positie toch niet echt nuttig? 
Toen ik nog op de baan reed keek ik nauwelijks naar dashboard. De gps stond op een Ram-mount, met flink verlengstuk zodat die echt in mijn gezichtsveld kwam (serieus de hoogte in dus).
In dat opzicht lijkt een HUD op het voorscherm van zo'n RT wel nog iets mooi!

Indeed, de positie zelf kunnen bepalen (en liefst zo hoog mogelijk, bóven het dashboard) blijft het fijnste. 

Voor mezelf:  ik bekijk op de GPS enkel of er haarspelden zijn, er is geen enkele finesse in de loop van de bochten welke je af kan leiden uit je gps. Knijpt een bocht iets verder dicht, camber, griplevel, etc. Dus GPS is wat mij betreft daar totaal niet zinvol voor.

En daarnaast: als je nogal eens van motor wilt wisselen (bij mij is het meestal 2 tot 4 jaar) of als je meerdere motoren tegelijk in de garage hebt staan, dan is het veel fijner om een separate GPS te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid