Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

Op 30/7/2020 om 19:53, gTa zei:

Die nieuwe BMW S1000XR, dus. 

Vandaag een kleine halve dag mee op weg geweest. Geen foto's genomen, maar focus op rijden. Zo-ene, dus:

BMW S1000XR review (2020) | Should you trade up?

(maar helaas met de std glanzend zwarte velgen - mèèèh - ipv deze superlekkere optionele gesmede, matzwarte wielen)

 

Heb alle soorten wegen (behalve onverhard) en verschillende rijstijlen uitgeprobeerd. Van druk traag stadsverkeer met filefilteren, over autostradecruisen op cruise control aan legale snelheden, tot hoonen dat 't niet meer mooi was (tot 47° hoek, vaak voorbij de 200 km/u, ook onbedoelde wheelies en stoppies, rev limiter continu gekieteld, voetsteunen heeel vaak tegen de grond geschraapt). Heb eventjes de Rain en de Normal rijmodi geprobeerd, maar heb vnl. in Dynamic Pro modus gereden (custom settings). Ik denk dat ik mij er een redelijk goed beeld van kan vormen. :)

't Was een uni lichtgrijze, 3 maand oud, 6k-ish km, de Conti's T31 die er op lagen hadden hun beste tijd al gehad (helaas) want ze stonden hoekig (teveel rechtdoor) en hadden dus een niet zo aangenaam kipmoment tussen de 20 en 25° waar ik moest aan wennen.

 


TL;DR:

Wordt dit de volgende? Kans is groot, ja.
Ben ik verliefd op dat ding? Niet echt, neen.

 


Reviewke met wat meer vlees aan:

Het is een steengoeie, ultra-moderne, typische "hoogpoter-sport/toer" machine. Van de bovenste plank, toch wel.

- Rijden -

Het rijwielgedeelte, de afstelling en de dynamische competenties e.d. zijn m.i. zeer goed. Valt zeer dynamisch te rijden (as in: gooien en smijten), geeft goeie feedback, biedt ook voldoende zekerheid zodat je snel met vertrouwen aan 't hoonen slaat ermee. Bij 't Gentschleife-peren heb ik gezien dat ik toch best wel wat tractiecontrole "verbruikt" heb (de sport-display toont daarvan de recente geschiedenis incl. de mate van tussenkomst), maar daar heb ik eigenlijk niks van gevoeld - bijzonder doeltreffende en onopvallende assistentiesystemen, dus. Wat me opviel is de (extréém) veel grotere feedback die je krijgt, tov mijn machine (waar je zeker qua voorwiel echt "blind" rijdt), heerlijk.

De stabiliteit op hoek in snellere bochten (klaverblad aan 140+ of enkele bochten van de R4 aan 180+ in de buurt van Ghelamco) is minder dan die van mijn K1300R, maar nog altijd zeer goed. Door de kortere wielbasis en hoger liggend center of gravity (en klassieke voorvork/achtervork) is 't ook veel meer een "wiebelpaard" dan de mijne, nl. steigeren bij accelereren en toch nog sterk duiken (ondanks ESA Pro) bij 't remmen. Voorwiel gaat ook zonder problemen en zonder er om te vragen van de grond tot in 3e (wheelie-controle stond aan, maar op minimale stand).

Opvallend is de consistentie in z'n stabiliteit en houding: klaverblad-270° op R4 aan 135-140 doen waarbij je tientallen meters lang (i.e. seconden aan één stuk) zachtjes de voetsteun laten schrapen, dat wil zeggen dat je dus ultra-stabiel in de bocht ligt. Daarbij kan je ook als rijder een half graadje meer/minder in diallen (snelheid, druk stuur, druk voetsteun). Voor mij is dat nieuw - I love it!

Type fiets en zithouding verleiden je om gewoon continu in 't zadel te blijven zitten, ook bij snedig bochtenwerk. Dat gaat (zeer) goed ... maar moest toch vaststellen dat de S1000XR dan minder bodemvrijheid had dan mijn K1300R. Ik reed de voetsteunen vroeger dan verwacht tegen de grond. Het zadel en de vorm van de tank lieten wel makkelijk toe om wat naast de fiets te hangen met een bil en met je dijen de fiets te pakken, zo vielen best wel wat graden hoek te winnen en kon het nog wat sneller de hoek om. Verdomd impressionant hoe competent zo'n fiets is.

Zeer opvallend is opnieuw het extreme gemak waarmee dat allemaal gaat: die moto valt extreem makkelijk loeiend hard te rijden, je moet weinig moeite doen. Ik zat op m'n 2e rond punt al meteen met de voetsteunen tegen de grond en moest bij 't slalommen nauwelijks duwen (handlebars en footpegs), dat rijdt gewoon super-easy daarheen waar je kijkt. Je moet er dus nauwelijks op "werken" en dat miste ik toch wel wat. Op de terugweg diezelfde R4-bocht ook met de mijne aan 180+ gedaan en ik moest mijn K13R dan echt bij 't nekvel pakken. Actiever, meer betrokken, ook meer voldoening? Maybe, yes.

- comfort -

't Comfort is voldoende. 't Is geen comfortabele motorfiets, ook al zit je heerlijk rechtop en ruim. Het zadel is goed hard (wat helpt op langere afstanden) maar ook de ophanging is 'firm', zelfs in de gewone Road-stand. In Dynamic wordt-ie zelfs droogjes, maar dat kan je perfect benutten bij snedig bochtenwerk, omdat je dan zeer goed controle hebt over 't ding en wat 't doet. Met mijn 1m88 en 91cm binnenbeenlengte zwier ik m'n been niet zonder nadenken over 't zadel; opstappen als er een reistas op 't duozadel vastgesnoerd is zal nog een uitdaging zijn. Centrale bok is standaard, laat er zich makkelijk op heffen. Verwarmde handgrepen, superlekkere display, voortreffelijk bediengemak (al ben ik natuurlijk wel bekend met de BMW Motorrad bedienlogica, dat helpt). Maar 't blijft een fiets die snel/sportief wil (kunnen) zijn dus 'comfortabel' is maar belangrijk in 2e orde. Ik zie mij daar wel makkelijk 14-daagse reizen met 500-700 dagkm mee doen, dus zeker okay!

Eén ding echter (maar da's een zwak punt van mij dan, denk ik): turbulenties rond de helm. Het ruitje kan je (ook on the fly) in 2 standen zetten. Maar beide, ook de laagste stand, gaven nog turbulentie op de onderste helft van m'n helm. En dus oorverdovend windgeruis (ja, ik draag oordoppen). Ik zit zeer graag in de wind, dat is met ruime voorsprong 't stilste (tenzij je achter een "etalage" kruipt zoals sommige comfort-toermoto's hebben). Voor mij zou er dus een kleiner ruitje op moeten komen. Voor MY21 komt er een "Sport"-uitvoering (in de BMW M driekleuren: wit met blauw metallic en wat rood) en die heeft een laag "Sport"-ruitje, hopen dat dat ruitje laag genoeg is.

- Versnellingsbak en aandrijving -

Geen issues! BMW-atypische zachte versnellingsbak (geen *KLAK* als je 'm in eerste trapt, noch de noodzaak om dat met wat force te doen) met een redelijk makkelijk te vinden neutraal, ook. Quickshifter (up & down) is feilloos, maar maakt het bij gewonere rijstijl eigenlijk een beetje ... saai, bijna? Ik betrapte mezelf er op nog altijd te (ont)koppelen en tussengas te geven bij 't gewoon rijden, omdat dat wat meer betrekt.  Bij 't loeihard doorperen is zo'n up&dn quickshifter natuurlijk fantastisch: nooit nadenken over juist koppelen, geen slippend/dabbend achterwiel. Via de settings kan je zelfs de motorrem instellen, ik heb dat graag "hard" (veel) en ook zo ingesteld, I loved it.

Ook nooit gevoeld dat-ie geen cardan / wel een ketting heeft. Je hoort het wel een klein beetje (ketting was nochtans proper gesmeerd) aan constante lagere snelheid maar bij 't dynamisch rijden nul bedenkingen bij gehad.

- powah -

En dan: de motor.

Boy oh boy, wat ben ik gezegend met mijn K1300R. Wat een karakterblok-met-kloten dáár in zit, 't is absurd. Bijna elke moto die ik gereden heb nadat ik m'n K13R in huis haalde, stelde teleur. Zelfs een beer van een motor als de 1260 Duc V-twin vond ik (ondanks z'n grunt en beer-igheid) maar zozo; KTM 1290-twin kon me bekoren, de 1600 zescilinder van BMW ook (owv sound en loopcultuur dan, vooral). De enige motor (engine) die ik écht waauw vond, was die van de MT10 (gretigheid, karakter, sound, vibes) maar alles errond vond ik dan weer veel te steriel.

Zo ook -helaas- deze 4-in-lijn. Prachtmotor, echt waar: power zat, gretig onderin, zeer directe respons, mooie vermogenscurve, extreeem rev happy, enz. Maar qua zuiver "karakter" is dat toch heel wat platter dan die beer van een 1300-inline-4 van mij. Begint al bij het starten, maar duurt verder tijdens 't rijden. Toegegeven: EU4 (en straks EU5 :cry: vanaf volgend jaar) doet veel vibes dood, natuurlijk. Uitlaatlijn zit echt potdicht, je hoort en voelt dat zelfs. Ding is niet stil als je richting quintuple digits gaat (revs), uiteraard, maar 't gaat 'm niet om de dB, wel om de breedte en diepte van sound. Oudere moto's en zeker mijn 1300 hebben veel aspecten en verschillende karakters ... vergelijk het met een sympfonisch orkest met pauken en strijkers en blazers en vanalles (laag, hoog, zacht, bonkend, ... the works). Deze 1000cc mist dat boeket aan smaken en kleuren: 't is meer een kamerorkestje met 2 violen en 1 fluit, ofzo. Speelt ook mooi (zeker als het muziekstuk (aka de weg/route) de moeite is), maar 't is wat vlakker allemaal.

Genoeg gezeurd: beer van een motor (engine), echt. Power is (voor mij) niet verbluffend, maar ik ben ook wel wat gewoon. De power is wel extreem makkelijk bruikbaar, in tegenstelling tot de mijne waar je bijna nooit van z'n topvermogen gebruik kan maken. Zo revhappy is die S1000XR, heerlijk. Mijn K1300R komt eerder over als een lange-afstandsraket, je hebt ruimte nodig om warp speeds te halen. Deze S1000XR lijkt eerder een fighter jet: zelfs met weinig plaats tik je in no time de 200+ aan, veel eenvoudiger/uitnodigender om dat te doen. De voorhanden power is dus beter te benutten - en dat is een grote plus (use it if you've got it) maar ook een groot nadeel (pakkans.....).

Souplesse is ook on par. Mijn K&3R doet 50-100 in 6e vitesse (vanaf een 1700 à 1800 tpm is dat) in een kleine 5 seconden. Deze XR doet dat ongeveer hetzelfde, ook zonder hikken of aarzelen, in 5 seconden dead.

- optisch -

Looks: dat uni lichtgrijs valt IRL (zonnig weer vandaag) een pak beter mee dan op foto (vrees evenwel voor duister weer). 't Is ook een helder, fris lichtgrijs, modern en jong. Unlike Porsche Crayon b.v. dat echt een vuilgeelbeigewit is (doorheen zonnebril gezien oogt het oud vuilbeige, absoluut niet fris/jong). Ik vind het nog altijd niet mooi, maar 't valt te doen. Ik kan me inbeelden dat veel mensen dit een superknappe kleur gaan vinden, @Jokke_vlo zei dat al dacht ik.
Gek genoeg vond ik de rode ook best knap, er stonden er enkele in de showroom, eentje in de uitvoering die ik zou nemen (geen carbon, wel de optionele gesmede wielen die dan matzwart zijn, wat veel beter past bij de rest van de motorfiets die ook matzwart is). Niettemin wil ik de mijne in een unieke kleur, het zou wel eens mijn love/hate-kleurtje acid green metallic kunnen worden. :D

Afwerking, uitrusting enz: 't is BMW Motorrad. Proper afgewerkt, goed ontworpen, wel technisch ingewikkeld en niet altijd even betrouwbaar (vooral de 1e 2 productiejaren van iets nieuws durven nog al eens wat 'zorgen' maken). Misschien niet de allermooiste (dat is en blijft de Multistrada), maar ook gene lelijken beer. Niet echt supersexy, maar toch lekker.

 

Conclusie voor mijzelf: verrassend genoeg méér anders dan mijn K13R, dan ingeschat. Ik dacht dat ze eigenlijk redelijk alike zouden zijn, zeker qua gebruik ... maar ik moet m'n mening herzien. M'n K13R is een veel moeilijker moto, met anderzijds een motor met veel meer karakter(s). Ik zou m'n K13R er dus eigenlijk graag naast willen houden, alleen al omwille van die fantastische krachtbron. Maar de S1000XR is wel 5 keer makkelijker bruikbaar: comfortabeler, makkelijker, veiliger, moderner, sneller. Voor een moto waarmee ik mogelijks veel zou forenzen, zijn dit belangrijke elementen. Met m'n K13R forens ik nu met plezier, 't is alles samen 4,5 km ver. Mocht dat in de nabijke toekomst toenemen (20, 30, 40, ... km enkele rit) dan is dat toch plots niet meer zo ideaal.
Tov een Multistrada 1260 vind ik de BMW-4-in-lijn niet leuker, wel anders, minder bruut, verfijnder. Ik had wel globaal een iets beter gevoel op de XR dan op de Multistrada. Die laatste is wel (veeel) lekkerder om aan te zien. Moeilijk kiezen tussen de twee.

Benieuwd hoe Jokke dat gaat ervaren tov zijn K16. Ik vermoed dat de verschillen tussen GT en XR ook groter gaan zijn dan hij inschat; op basis van wat ik vandaag ervaren heb lijkt het naast elkaar zetten van een K16Gt en een S1000XR dus helemaal zo gek nog niet; duidelijk andere machines, zeer zeker!

Morgenochtend proefrit met de S1000XR, wel benieuwd eigenlijk. Mag ermee de Ardennen in, ga het beperken tot een paar uur, dus even snuffelen in de Ardennen en dan terug.

 

Volgende week nog een uurtje (in groep helaas) met een MTS1260 en met een Hypermotard :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, msxx zei:

Morgenochtend proefrit met de S1000XR, wel benieuwd eigenlijk. Mag ermee de Ardennen in, ga het beperken tot een paar uur, dus even snuffelen in de Ardennen en dan terug.

 

Volgende week nog een uurtje (in groep helaas) met een MTS1260 en met een Hypermotard :) 

Ducati Summer Tour?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, GTX zei:

Ducati Summer Tour?

Yep!

Kan een Enduro 1260 meenemen van de dealer voor een langere trip, maar ben eerder voor 17” (als ik de keuze heb)

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, msxx zei:

Yep!

Kan een Enduro 1260 meenemen van de dealer voor een langere trip, maar ben eerder voor 17” (als ik de keuze heb)

Is dat niet het weekend van 12 september? Allez dan heb ik mijn "testrit".

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, GTX zei:

Is dat niet het weekend van 12 september? Allez dan heb ik mijn "testrit".

Is per dealer, Ducati neemt de motoren mee. In Zolder is dat van 3-6 september

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@gTa briljante review van de XR, ik sluit mij daar volledig bij aan. Door omstandigheden maar 120km kunnen rijden, en niet zo diep de Ardennen in kunnen gaan als ik wilde.

Dynamic Pro heb ik niet gezien, sowieso niet de menustructuur in gegaan, was niet zo intuïtief als verwacht, ook niet bekend met de BMW structuur op dat vlak.

Na de rit: XR is een kruising tussen mijn GSX-R750 en MTS1200, bijzonder goede motor

Minpunten: zeer beperkt, koppeling vond ik niet briljant, vbak wel.

Het is goed te merken dat er 200/300cc minder in zit, zeker begin van de rit miste ik de grunt. Gedurende de rit hoger in toeren gaan rijden, dan heb je weer instant power. 
 

Terug op de KTM: minder verfijnd, bijna geen windbescherming, rodeostier vering en een blok wat je wilt vermoorden.

Oftewel: tegenpolen!

De XR is simpelweg een betere motorfiets, maar daarom niet perse leuker

Volgende week de MTS1260, zeer benieuwd naar. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zouden eigenlijk een langeslag-versie van die motor moeten maken, tikje uitboren ook, met behoud van de shiftcam, met de rev limiter op een dikke 10k (ipv 14k-ish rpm bij de RR), om dan met een 1200cc motor met meer grunt onderin en minder toeren-nood uit te komen. Zou perfect passen in een naakte R en de XR, imo.

Of ... een K 1600 XR :ninja:  Dat zou voor mij compleet perfect zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, gTa zei:

Ze zouden eigenlijk een langeslag-versie van die motor moeten maken, tikje uitboren ook, met behoud van de shiftcam, met de rev limiter op een dikke 10k (ipv 14k-ish rpm bij de RR), om dan met een 1200cc motor met meer grunt onderin en minder toeren-nood uit te komen. Zou perfect passen in een naakte R en de XR, imo.

Of ... een K 1600 XR :ninja:  Dat zou voor mij compleet perfect zijn.

Een 6 cilinder :inlove:

Een MTS 950 heeft eenzelfde middengebied als de XR, maar geen eindschot... waardoor je hem nog uit kan wringen zonder 200km/h te rijden.... en een comfortabeler chassis, minstens zelfde kwaliteit, zo niet hoogwaardiger. 

Stof tot nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou kunnen volgen ... nog nul ervaring mee, maar ik denk dat ik wel snap wat je zegt en 't ook voel wat je bedoelt.
Maar ik wacht nog wat af tot drakenvlieg hier wat meer km heeft met zijn beauty, voordat ik zelf zoiets koop. :D
Familielid van me heeft ook net een 950 besteld tvv zijn 10 jaar oude Multistrada 1200.

De belevenissen (los van het rijden, dan) met dat ding zijn ook een boek waard :D  en hij hoopt dat een nieuwe nu goed gaat zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, msxx zei:

Een 6 cilinder :inlove:

Ja hé ... is een iets makker blok dan mijn 1300 4-cilinder ... ook niet meer grunt onderin, gewoon een grotere woosh van 2k rpm tot 8k rpm ... en ook dat eindschot niet. Maar de sound en de souplesse zijn bonkers. M'n kop eraf dat daar geen tikkeltje sportiever draaiende variant kan van worden gemaakt. Moet nauwelijks meer rpm doen, gewoon wat snediger aan 't gas, wat minder draai-inertie. Geen idee of dat kan.

Had nog nooit over een K16XR nagedacht. Maar gezien dat segment zo boomt ... daar zou nog wel eens véél gading voor kunnen zijn! Zit natuurlijk wel vast aan die voorophanging, maar een versie daarvan met iets meer hoogte (en misschien veerweg) moet zeker kunnen. Heb het eens getweet @bmw-motorrad :D benieuwd of ze gaan reageren. Zal wel een media-dude(tte) zijn die daarop iets std gaat antwoorden, i presume.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, gTa zei:

Ik zou kunnen volgen ... nog nul ervaring mee, maar ik denk dat ik wel snap wat je zegt en 't ook voel wat je bedoelt.
Maar ik wacht nog wat af tot drakenvlieg hier wat meer km heeft met zijn beauty, voordat ik zelf zoiets koop. :D
Familielid van me heeft ook net een 950 besteld tvv zijn 10 jaar oude Multistrada 1200.

De belevenissen (los van het rijden, dan) met dat ding zijn ook een boek waard :D  en hij hoopt dat een nieuwe nu goed gaat zijn.

 

Drakenvlieg heeft hem pas net ingereden 🤔😁

Een 950 is eigenlijk de beste keuze, als ik ermee kan leven... volgende week hypermotard... wie weet verandert dat mijn beeld nog :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, msxx zei:

Drakenvlieg heeft hem pas net ingereden 🤔😁

Een 950 is eigenlijk de beste keuze, als ik ermee kan leven... volgende week hypermotard... wie weet verandert dat mijn beeld nog :) 

Ja ik werk constant van thuis dus zal nog ff zo blijven 😞 

Maar als jullie in september nog een dagje gaan rijden kom ik wel af.

950 vond ik te hoog zitten en jij zal die volgens mij snel beu zijn 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, dragonfly zei:

Ja ik werk constant van thuis dus zal nog ff zo blijven 😞 

Maar als jullie in september nog een dagje gaan rijden kom ik wel af.

950 vond ik te hoog zitten en jij zal die volgens mij snel beu zijn 😛 

Vrees dat je gelijk hebt...

De XR is een raket, een racer in allroad kleren. Ben eigenlijk oprecht onder de indruk. Denkelijk de beste motor waar ik al mee gereden heb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raket is wel het juiste woord, of ik omschreef het als een fighter jet. Zeer wendbaar, in no time extreme snelheden, super easy om belachelijk hard mee te gaan. Het feit dat de motor onderin "je niet dood wil maken" (zoals jouw KTM LC8 dat wil) helpt in dat gemak, vind ik. Absurd hoe die zonder bezwaren lager in toeren z'n ding kan doen en toch zo gretig hoog gaat, alles in een flits, en dan nog die quickshifter erbij, zot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, gTa zei:

Raket is wel het juiste woord, of ik omschreef het als een fighter jet. Zeer wendbaar, in no time extreme snelheden, super easy om belachelijk hard mee te gaan. Het feit dat de motor onderin "je niet dood wil maken" (zoals jouw KTM LC8 dat wil) helpt in dat gemak, vind ik. Absurd hoe die zonder bezwaren lager in toeren z'n ding kan doen en toch zo gretig hoog gaat, alles in een flits, en dan nog die quickshifter erbij, zot.

True, de quickshifter was overigens niet de beste ooit. Die van Ducati overtrof dat gemakkelijk. Deze was iets te lomp bij weinig gas en toeren.

Opvallend: extreem wendbaar op toerbanden (Roadtecs, welke ik niet kon smaken op de KTM)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe Roadtecs SE? (met minder groeven op de zijkanten)
Ik lees er ook veel goeds over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, gTa zei:

De nieuwe Roadtecs SE? (met minder groeven op de zijkanten)
Ik lees er ook veel goeds over.

Op eerste zicht de ‘gewone’ Roadtecs, daarmee mijn verbazing 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gek. Dacht dat Metzeler o.m. van de S1000XR gebruik maakte om de SE te lanceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, GTX zei:

https://www.nieuwsmotor.nl/69-persberichten/25437-bmw-levert-motorketting-die-niet-meer-gesmeerd-hoeft-te-worden?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Hoelang zal het duren vooraleer het smeren van een ketting zoiets geworden is als een telefooncel?

Msxx en ik moesten gniffelen toen ik een config met die optie hier zette. "Typisch BMW ... geef iets een goudkleurtje, benoem het 'M Performance' en vraag er 100 euro voor ... iedereen vinkt dat dan aan." was een beetje mijn gedacht, toen.

Maar ik moet zeggen dat bovenstaande uitleg wel plausibel klinkt. Heb wel m'n vragen bij "nooit smeren of verslijten" ... zal wel iets zijn als PCCB's tov stalen remmen, nl. gaat 2 tot 3 keer zo lang mee ... maar toch. Niet meer zo vaak hoeven smeren en dus ook geen rondgespatte smurrie meer = nice!

Dan is 100 EUR meerprijs eigenlijk een prikje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gTa zei:

Msxx en ik moesten gniffelen toen ik een config met die optie hier zette. "Typisch BMW ... geef iets een goudkleurtje, benoem het 'M Performance' en vraag er 100 euro voor ... iedereen vinkt dat dan aan." was een beetje mijn gedacht, toen.

Maar ik moet zeggen dat bovenstaande uitleg wel plausibel klinkt. Heb wel m'n vragen bij "nooit smeren of verslijten" ... zal wel iets zijn als PCCB's tov stalen remmen, nl. gaat 2 tot 3 keer zo lang mee ... maar toch. Niet meer zo vaak hoeven smeren en dus ook geen rondgespatte smurrie meer = nice!

Dan is 100 EUR meerprijs eigenlijk een prikje.

Moest er ook aan denken 😄 

Zeer benieuwd naar de kilometrages wel... en die €100 verdien je al terug door wegvallende kettingspraykosten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid