Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

Idem vwb aankomende bochtensequentie. Ik stem er mijn snelheid niet op af, of rijlijn, of wat dan ook. Het helpt wel om te weten of 't een knikje is met daarna weer lang rechtdoor, of dat er een sequentie aan komt met meer radii e.d.  Wat ik effectief voor me zie is wat bepaalt waar, hoe en hoe snel ik rijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een HUD op je helmvizier, bestaat dat al?

Disclaimer: ik ben geen motard, lees hier alleen af en toe mee (de helft versta ik niet, maar t is wel leutig/interessant)

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Een HUD op je helmvizier, bestaat dat al?

Disclaimer: ik ben geen motard, lees hier alleen af en toe mee (de helft versta ik niet, maar t is wel leutig/interessant)

Ja, maar de markt is schaars en dat breekt nog niet door. Er bestaan al toestelletjes die je in je helm inbouwt of opbouwt, waarna die in de hoek van je gezichtsveld e.e.a. projecteren.

Maar dat komt (nog) niet van de grond, tot nu toe. Ik denk dat door de vereisten inzake plaatsinname (het moet klein zijn want in een helm passen, daar is bitter weinig ruimte) en de afstand tot het oog (enkele centimeters), de meeste echt goeie dingen eigenlijk veel te duur (zouden) zijn. Accessoires en aftermarket spul in de moto-markt, als dat (veel) meer dan 500 euro moet kosten haakt 99,9% van de motards af. Een cheape oplossing à la "HUD in mijn Renault" met zo'n plastic schermpje dat voor je stuur op 't dashboard staat, waarop eea weergegeven wordt ... als je zoiets vertaalt naar de motorwereld, dan zit je ofwel met een bulky ding langs de buitenkant op je helm (no go) ofwel met iets dat in je helm zit maar eigenlijk nauwelijks een meerwaarde heeft.

Er bestaan wel enkele goedkopere zaken die met LED'jes werken, die niks weergeven maar je enkel attent maken op bepaalde zaken, zoals een "achterligger-waarschuwing" of een "inhaal-assistent" (er zit iemand in je dode hoek), maar ook dat is allemaal nog redelijk nieuw en nog helemaal niet doorgebroken.

Maar de evolutie is recentelijk zeker merkbaar. Er zijn startups (met crowdfunding of zonder) die nieuwe zaken in de markt zetten, zoals helmen met een achteruitkijkcamera en een projectie van het camerabeeld zijdelings in je gezichtsveld. Ook grote constructeurs zoals BMW Motorrad durven/moeten zich op die nieuwere dingen gooien, zoals airbag-vesten (er zijn al goeie producten te koop bij vnl. kledij-fabrikanten) en zo'n camerasystemen (momenteel enkel nog maar studies, nog niks productierijp en verkrijgbaar, maar ik geef dat geen 5 jaar meer of 't staat in hun catalogus).

Het grote voordeel voor BMW Motorrad (als bijna énige op de markt), is dat zij erg veel accessoires verkopen aan mensen die een moto en een heel pakket aan uitrusting en accessoires inééns kopen (je kan zelfs de uitrusting en accessoires in je (al dan niet private) renting/leasing pakket steken). Daarom dat BMW Motorrad zo'n bakken geld verdient aan hun dure accessoires en uitrusting (motorpakken van 1.500 EUR en meer b.v. die gaan daar bij de vleet de deur uit). Mochten zij een helm op de markt brengen met geïntegreerde camera en HUD e.d. die écht goed werkt, dan zouden ze daar gerust 1.500 EUR mogen voor vragen of zelfs nog wat meer: dat zou - denk ik - nog redelijk verkopen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, gTa said:

Mochten zij een helm op de markt brengen met geïntegreerde camera en HUD e.d. die écht goed werkt, dan zouden ze daar gerust 1.500 EUR mogen voor vragen of zelfs nog wat meer: dat zou - denk ik - nog redelijk verkopen.

Idd, zeker omdat die 1500 euro "het verschil niet gaat maken" in dat maandbedrag, als ze al 25+k aan het aflossen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, ir_fuel zei:

Idd, zeker omdat die 1500 euro "het verschil niet gaat maken" in dat maandbedrag, als ze al 25+k aan het aflossen zijn.

Correct.

Onbegrijpelijk dat andere motormerken daar niet ook op springen. Dat business model van BMW Motorrad is echt spot on, op dat vlak. Corporate én private lease en renting formules (met grote vrijheid in het bepalen van de restwaarde + verrassend kleine impact van de gereden km op maandbedrag/restwaarde) of inhouse financiering (weliswaar via vendor) ... waaraan tot 20% van het bedrag van de motorfiets mag worden toegevoegd voor accessoires (dingen die niet op de optielijst staan) en rijders-uitrusting. Dat is dus inderdaad "peanuts" in termen van maandelijkse kost en dat verkoopt echt bijzonder goed.
Mijn dealer zei me onlangs dat ongeveer 2/3e van de verkochte machines in zo'n lease- of rentformule worden verkocht en van die dossiers is er meer dan 80% waarin er ook een bedrag extra in 't dossier genomen wordt voor uitrusting.

Voorbeeld dat ik een paar maanden geleden liet berekenen: een motorfiets van ca. 27.000 EUR incl. opties en uitrusting, in een formule waarbij je 'm 3 jaar ter beschikking krijgt, gereden km-aantal maakt eigenlijk niet uit, eerste verhoogde betaling (= inruil oude moto) van 5k en na die 3 jaar licht je de koopoptie niet maar neemt de dealer 'm over van je voor een bedrag dat gelijk staat aan de restwaarde + een surplus dat dient om de verhoofde eerste betaling van een nieuw contract te dekken = komt op een kleine 180 EUR excl. BTW per maand. Zoiets doet velen de wenkbrauwen optrekken - en terecht. En dat (en gelijkaardig) is dus een groot deel van hun zakencijfer.

Bijzonder goed gezien.

Een verre neef van me haalt zo elke 3 jaar een nieuwe RT, alle toeters en bellen, nieuw zomerpak, nieuw winterpak, nieuwe botten (2 paar) en handschoenen, enz enz. Moet nooit opleggen (krijgt zelfs terug via de personenbelasting, zijn km zijn 100% werk-km (houdt rittenboek bij) en brengt dus werkelijke kost in ipv forfait), nooit discussie over restwaarde of km of staat (zolang geen "schade" door omvallen of ongeval). Dat kost hem, los van de gedeeltelijke recup via PB, nog geen 250 EUR all in per maand. Hij vindt dat bijzonder aangenaam, betaalbaar en comfortabel. En geef hem eens ongelijk...

 

Andere merken blijven daar echt hopeloos achter. Eigen ervaringen:

KTM, nochtans een serieus merk met steengoeie machines:, zit met een (deels) "under par" dealernetwerk en biedt zelf geen financiële formules aan. Bij dealer 1 ging ik binnen in een soort veredelde boeren-loods, de bureautjes waren op de 1e verdieping, onder een erg laag schuin dak (broeierig heet) en ze hadden wel een computer maar dat was vnl. om de PDF-catalogi af te printen en mee te geven aan klanten. De bestelbon werd met de hand geschreven op zo'n 4-voudig bestelpapier in zo'n bakje, waar je 't papier uit schuift met je balpen. :lol:  De andere KTM-dealer waar ik al ging, pakt het gelukkig al een pak professioneler aan, maar ook daar: renting/leasing/financiering kennen ze wel "maar daarvoor moet je naar uw bank gaan meneer".

Onlangs gaan zien bij de lokale Yamaha-dealer. Het merk biedt, omdat ze in de D'Ieteren groep zitten hier in België, wel enkele formules aan, maar beperkt en helemaal niet soepel. Plus: het merk Yamaha heeft gewoon bijna geen uitrusting, zoals BMW dat wel aanbiedt.

Enz.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We lachen dan vaak met de veertiger/vijftiger die naar BMW Motorrad stapt en daar een all inclusiveke doet (veel kans dat het een GS is, dus "avontuurlijke levensstijl + rallye raid flairpakket" erbovenop), maar het is het enige motormerk dat zo'n premium uitstraling, productgamma, oplossingen en servicepakket biedt.

Logisch dus dat Henri de 47-jarige tax consultant en Edouard de 54-jarige vastgoedmakelaar automatisch bij BMW terecht komen voor hun fiscaal interessant, wat avontuurlijke woon/werk-km alternatief. 

Ik ben er ook rotsvast van overtuigd dat die aanpak ook een substantieel deel van hun marktaandeel betekent. BMW staat niet voor niks steevast afgetekend bovenaan qua verkoopcijfers. 

 

Ducati (onder impuls van Audi) en Harley Davidson doen op dat vlak ook hun best, moet ik toegeven (die laten zich inspireren door dat BMW business model), maar het "nadeel" is dat die moto's (zeker HD) nog altijd veel meer als grotemensenspeelgoed worden gezien en veel minder als serieuze forenzersapparaten. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, gewoon ik zei:

Harley doet dat toch al lang, die "lifestyle" verkopen? 

Ik heb het over de financiële oplossingen, met daarbij evt ruimte voor de rjjdersuitrusting. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gewoon ik zei:

Ah geen idee

Klopt idd wel wat je zegt over het gamma accessoires en uitrusting - daar spant HD waarschijnlijk de kroon. Hun accessoirecatalogus weegt waarschijnlijk 10 kg ofzo. :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een heerlijke video's maakt die ket toch. :inlove: 

Heerlijk 'anders', niet zo'n voorgekauwde publieke-comprompinie-herkauw bullshit, wat 'wit' erin, leuke montage, ... Af.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was me helemaal ontgaan, maar via 'n ander topic hier (merci @msxx) pardoes te weten gekomen dat Ducati al wat teasers loste over de Multistrada V4. Meteen wat verder gelezen online: de MTS V4 zou gelanceerd worden in november. Journalisten hebben al een uitnodiging gekregen voor meerdere lokale persevents en een uitnodiging om die in november te gaan testrijden in Italië.

Op de website van Ducati vind je nu ook al zo'n shady stukje marketinggewauwel:

image.png.aa0bc686e7c6975a8e77e33cf7d19c72.png

Zo gaat de motor heten in de Multistrada V4: "V4 Granturismo".

En als je doorklikt zie je:

image.png.09f17493128d9bb7508a6448d515629c.png

Met andere woorden: geen desmodromische kleppenbediening meer!
Ofte: de überkarakteristiek van het merk uit Bologna gaat de deur uit: geen sluitende kleppen meer door een nok, maar door iets oerstoms en gewoons als (geeééuw) een veer!

V4 Granturismo voor nieuwe Ducati Multistrada: 170 pk en 125 Nm!

30 jaar geschiedenis door 't raam - bye :D 

Op anderstalige websites zie je over die krachtbron ook nog dit marketingplaatje:

image.png.4e9017f9673146990c54effabf83a1f5.png

Met andere woorden: 't is beter (met 4 ipv met 2), 't is beter (want zachter en comfortabeler en toch nog krachtig), 't is beter (want je kan méér dan de hele wereld rond voordat je je kleppen moet komen laten stellen) en vooral: het klinkt zoals voorheen.

Dat laatste (sound) is wel belangrijk voor een merk waarvan de sound een leeuwendeel van de beleving uitmaakt.

(Zeker in nakende EU5-tijden een issue... mijn gedacht.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeeeer benieuwd naar het karakter van het blok, als groot liefhebber zijnde van een rev-happy-niet-lineair blok

Dit wordt vermoedelijk een XR-a-like blok met mooier geluid (want V4)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet hopen op een Aprilia/Yamaha V4-geluid, want de Ducati V4 klinkt door z'n onstekingsvolgorde toch echt -bijna- als een grote V-twin, toch?

Vind je de motor van de nieuwe XR een niet-lineair blok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gTa zei:

Ik zou niet hopen op een Aprilia/Yamaha V4-geluid, want de Ducati V4 klinkt door z'n onstekingsvolgorde toch echt -bijna- als een grote V-twin, toch?

Vind je de motor van de nieuwe XR een niet-lineair blok?

Die V4 klinkt als een V-Twin, wat op zich vreemd is, maar niet slecht wegens prima geluid.

Het XR blok is extreem soepel, zeer rev-happy (me like) maar geeft pas snelheidsbeleving vanaf ongeveer 7.000tpm. De kelder en het middengebied zijn zeer lineair, maar vervolgens komt er een eindschot waar je wel blij van wordt. Ik was het niet met je eens toen je zei dat het blok geen karakter had, wat niet wil zeggen dat er geen blokken zijn met meer karakter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, msxx zei:

Die V4 klinkt als een V-Twin, wat op zich vreemd is, maar niet slecht wegens prima geluid.

Yep!

5 uren geleden, msxx zei:

Het XR blok is extreem soepel, zeer rev-happy (me like) maar geeft pas snelheidsbeleving vanaf ongeveer 7.000tpm. De kelder en het middengebied zijn zeer lineair, maar vervolgens komt er een eindschot waar je wel blij van wordt. Ik was het niet met je eens toen je zei dat het blok geen karakter had, wat niet wil zeggen dat er geen blokken zijn met meer karakter.

Oei, géén karakter, dat is idd overdreven. Veel minder divers (qua karakter) dan de mijne, vond ik. Het eindschot, zoals je dat noemt, vond ik ook leuk maar door de nauwe bakverhoudingen, de quickshifter en de revhappy natuur van die motor vond ik 'm eigenlijk niet écht "schizofreen", zoals je in sommige test leest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, gTa zei:

Yep!

Oei, géén karakter, dat is idd overdreven. Veel minder divers (qua karakter) dan de mijne, vond ik. Het eindschot, zoals je dat noemt, vond ik ook leuk maar door de nauwe bakverhoudingen, de quickshifter en de revhappy natuur van die motor vond ik 'm eigenlijk niet écht "schizofreen", zoals je in sommige test leest.

Hét nadeel van ouder worden: je wordt minder snel 'weggeblazen' door product-eigenschappen 😞 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele dagen met 173pk rondbollen, die nog vrij mogen inademen en ook vrij mogen ... euhm ... uitblazen, dat helpt ook niet als referentiekader om blown away te zijn. :D 

Ik was blown away van het gemak waarmee dat belachelijk hard rijdt en van de globale competentie inzake oerend hard doorheen enkele km bochten knallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, gTa zei:

Hele dagen met 173pk rondbollen, die nog vrij mogen inademen en ook vrij mogen ... euhm ... uitblazen, dat helpt ook niet als referentiekader om blown away te zijn. :D 

Ik was blown away van het gemak waarmee dat belachelijk hard rijdt en van de globale competentie inzake oerend hard doorheen enkele km bochten knallen.

Ik wil er nog eens een stevige Ardennen / Lux trip mee gaan doen, benieuwd ook naar de grondspeling, stabiliteit en haarspelden/performance bergop

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, msxx zei:

Ik wil er nog eens een stevige Ardennen / Lux trip mee gaan doen, benieuwd ook naar de grondspeling, stabiliteit en haarspelden/performance bergop

Ja, zou ik ook wel willen. :D  Al ervaar ik altijd een serieuze rem als ik met andermans machine rijd. (Doe dat nooit met private bikes, ik rijd enkel met testmoto's van garages.)  Maar het zou wel meteen een grondige kennismaking zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, gTa zei:

Ja, zou ik ook wel willen. :D  Al ervaar ik altijd een serieuze rem als ik met andermans machine rijd. (Doe dat nooit met private bikes, ik rijd enkel met testmoto's van garages.)  Maar het zou wel meteen een grondige kennismaking zijn.

Hoe bedoel je? Neem je met je eigen bike dusdanige risico's dat je elke bocht op je bek kan gaan dan? 😄 

Uiteraard haal je de laatste 5-10% van je eigen kunnen niet uit de kast tijdens een testrit, al is het maar omdat je de machine nog onvoldoende kent. Zou in mijn geval om een testrit bij de dealer of om een huurmotor gaan. Privé rijd ik niet op een ander zijn motor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat eerste: I hope not. :D  Maar ik ervaar toch een (behoorlijke) extra 'rem' in m'n hoofd als ik met andermans moto rijd, ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze middag eens wat helmen gaan passen. Ik moet stilaan eens werk maken van de vervanging van m'n 40.000 km oude BMW System 6 Evo.

Het beste lijkt me de Shoei GT Air te zitten, zowel I als II ervaar ik dezelfde pasvorm. Zit als gegoten, al denk ik wel dat ik (met maat XL) de dikkere wangkussens ga nodig hebben om die zijdelings voldoende strak te hebben. Shoei NXR zit me ook redelijk goed. Denk dat de Shoei pasvorm gewoon goed op m'n kop past.

Shark past me voor geen meter. De nieuwe Schuberth-generatie ook helemaal niet meer (zou naar verluidt een vaak voorkomend punt van kritiek zijn: trouw Schuberth-cliënteel komt niet meer aan z'n trekken bij de nieuwe generatie.)

HJC ging dan weer wel vrij goed, net zoals AGV. Van die laatste heb ik op 'n salon ooit al eens die SportModular getest en toen leek dat redelijk goed te passen. Vandaag opnieuw zo. Verdorie, wat een helm :inlove:  Lichter dan de meeste integraalhelmen door full carbon schaal én kinstuk (in XL met vizier en pinlock komt die op 1.380 gr). Als je dat op hebt, voel je dat echt. Ook fan van de viziervergrendeling (dicht en op een verluchtingsstand ook), maar 't zou nog wat oefenen zijn om dat goed met één hand te kunnen bedienen.

 

Even laten bezinken. Misschien afwachten wat uiteindelijk de nieuwe gaat worden, om dan de best passende déco te kiezen. Momenteel vooral fan van de mat carbon versie met reflecterende striping:

AGV Sportmodular Refractive Helm kopen? Gratis Extra Vizier! - Champion  Helmets - Motorhelmen en -Kleding

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, gTa zei:

Wat een heerlijke video's maakt die ket toch. :inlove: 

Heerlijk 'anders', niet zo'n voorgekauwde publieke-comprompinie-herkauw bullshit, wat 'wit' erin, leuke montage, ... Af.

 

 

FTR verkoopt voor geen meter. Al heel wat acties en reclame voor gedaan, maar gewoon amper vraag naar. Is pertang wel een zalig beestje en goed afgewerkt. Mensen die bij Indian shoppen zoeken dat heritage gevoel. Zelfde probleem als wat HD had met hun V-Rod

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/10/2020 om 14:36, gTa zei:

Deze middag eens wat helmen gaan passen. Ik moet stilaan eens werk maken van de vervanging van m'n 40.000 km oude BMW System 6 Evo.

Het beste lijkt me de Shoei GT Air te zitten, zowel I als II ervaar ik dezelfde pasvorm. Zit als gegoten, al denk ik wel dat ik (met maat XL) de dikkere wangkussens ga nodig hebben om die zijdelings voldoende strak te hebben. Shoei NXR zit me ook redelijk goed. Denk dat de Shoei pasvorm gewoon goed op m'n kop past.

Shark past me voor geen meter. De nieuwe Schuberth-generatie ook helemaal niet meer (zou naar verluidt een vaak voorkomend punt van kritiek zijn: trouw Schuberth-cliënteel komt niet meer aan z'n trekken bij de nieuwe generatie.)

HJC ging dan weer wel vrij goed, net zoals AGV. Van die laatste heb ik op 'n salon ooit al eens die SportModular getest en toen leek dat redelijk goed te passen. Vandaag opnieuw zo. Verdorie, wat een helm :inlove:  Lichter dan de meeste integraalhelmen door full carbon schaal én kinstuk (in XL met vizier en pinlock komt die op 1.380 gr). Als je dat op hebt, voel je dat echt. Ook fan van de viziervergrendeling (dicht en op een verluchtingsstand ook), maar 't zou nog wat oefenen zijn om dat goed met één hand te kunnen bedienen.

 

Even laten bezinken. Misschien afwachten wat uiteindelijk de nieuwe gaat worden, om dan de best passende déco te kiezen. Momenteel vooral fan van de mat carbon versie met reflecterende striping:

AGV Sportmodular Refractive Helm kopen? Gratis Extra Vizier! - Champion  Helmets - Motorhelmen en -Kleding

Ik plan dat volgend seizoen ook eens te doen. Helm is (ik gok) een zeven a acht jaar oud en heeft zijn beste tijd wel gehad. Dus ik ga ook eens op zoek moeten waar ze wat aanbod van integraalhelmen met sportieve inborst hebben in de buurt. Shoei past helaas niet op mijn hoofd, suomi ook niet. Van de huidige hjc wel zeer tevreden maar de veiligheidsratings van de mijne waren niet uitstekend, met ouder worden zou ik daar wat meer aandacht aan schenken dus zou het van de huidige generatie moeten nakijken. Caberg en Scorpion vind ik (wellicht verkeerdelijk wegens gebaseerd op aannames) maar rommel. Schieten over Shark, AGV en vooral Bell. Voor zover ik me laat leiden door design steekt Bell er voor mij toch met kop en schouder bovenuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid