Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

Net eens de theorie van het moto rijbewijs eens geprobeerd. Niet geslaagd :noparty:. De vragen die ik niet juist had gingen echter over: fietsen, graad van overtreding bij gebruik van GSM, fietspad met een brommer, :fp: 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Polygoon zei:

Net eens de theorie van het moto rijbewijs eens geprobeerd. Niet geslaagd :noparty:. De vragen die ik niet juist had gingen echter over: fietsen, graad van overtreding bij gebruik van GSM, fietspad met een brommer, :fp: 

Sorry, moest even lachen vanwege GSM gebruik met de moto 😄 

Het is nochtans soms wel van belang! Af en toe een rijdende foto genomen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, GTX zei:

Volgende week opnieuw ;)

Nee nee, proefexamen online he :D. Een losse bevlieging om dat eens te proberen, o.b.v. mijn parate kennis van het verkeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Polygoon zei:

Nee nee, proefexamen online he :D. Een losse bevlieging om dat eens te proberen, o.b.v. mijn parate kennis van het verkeer.

Ge moet een echte test doen, dat is vele beter om uw kennis op te frissen!

 

 

Come to the dark side, we have cookies :D

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Polygoon said:

Nee nee, proefexamen online he :D. Een losse bevlieging om dat eens te proberen, o.b.v. mijn parate kennis van het verkeer.

Gene vette meer precies dan :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Gene vette meer precies dan :D 

:lolz: 

GSM'en achter het stuur, is dat een eerste, tweede of derde graad overtreding? "Don't care, als de boete binnenkomt betaal ik ze, klaar" :D 
Een andere vraag: rondrijden met te lage druk in de banden geeft meer, minder, ... verbruik. Er stond niet bij, meer grip :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Nee nee, ik rijd eigenlijk te weinig dit jaar, maar de drang is wel groot :) Ken nu ook een goede vriend die er eentje heeft en dit weekend ook twee instructeurs er over bezig gehoord...... miljaar he

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

 Nee nee, ik rijd eigenlijk te weinig dit jaar, maar de drang is wel groot :) Ken nu ook een goede vriend die er eentje heeft en dit weekend ook twee instructeurs er over bezig gehoord...... miljaar he

Brunault veronderstel ik? Was er ook zeer enthousiast over 🙂 

Pure fun die allroads met 17” :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer genoeg is men een paar weken terug een klopjacht gestart op alles behalve wandelaars (inclusief mtb'ers).
Het bos decreet in Wallonië is enorm streng, maar tot nu toe gold er een gedoogbeleid. Maar sinds de een paar weken niet meer, waardoor er al veel mtb'ers en enkele enduro rijders tegen de lamp gelopen zijn (op paden die voorheen als geen enkel probleem bestempeld werden, ik heb het dus niet over los het bos door vlammen).

De ritten die ik 1x per maand mee rij zijn voorlopig ook allemaal geschorst omdat de organisator gewoon geen toestemming meer krijgt (vroeger ging die gewoon zijn route tonen bij de boswachters/gemeente en dan waren er soms enkele kleine wijzigingen nodig maar nooit iets drastisch, maar dat is dus nu allemaal van tafel geveegd).
Ziet er naar uit dat het meer en meer uitwijken wordt naar Frankrijk.
Ik had nog hoop voor de toekomst in België op een elektrische enduro over een paar jaar als de batterij technologie wat verder stond, maar als men al mtb'ers target...

Echt Balen :(
Vorige maand wel nog een leuk stuk van de TET route gereden (Limburg en stuk NL, en 100 procent legaal), maar voor een lichte enduro is dat toch allemaal wat te easy/niet technisch genoeg. Dus ofwel uitwijken naar een zwaardere enduro (genre KTM 690 of tenere 700).

Sent from my Mi 9T using Tapatalk

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Nee de Kris Cools :) 

Volgend jaar moto-AM monsterrit naar de Pyreneeën 😄  

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Volgende week dondedag heb ik een hele dat een XR in test

Moet ik ook eens doen :) 

Benieuwd naar jouw vergelijking met de K!

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, tiamo zei:

Zijn er hier mensen die met een harley rijden models 2019 wel bepaald .

Ervaringen , problemen , veel weinig km , kortom alle info welkom.

Ik zelf heb er eentje gehad voor de volle 49 km en spel was kapot niet meer te maken , 

Was nieuwe moto 1 dag uit de winkel .

 

Nee niet mijn type motor. In mijn vriendengroep is er eentje en de kwaliteit daarvan is teleurstellend..

Wat was er precies mis met de jouwe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Jokke_vlo zei:

 Nee nee, ik rijd eigenlijk te weinig dit jaar, maar de drang is wel groot :) Ken nu ook een goede vriend die er eentje heeft en dit weekend ook twee instructeurs er over bezig gehoord...... miljaar he

Ik ging normaliter donderdag een hele dag bochten pakken in Lux/D met msxx en dragonfly, maar ik moet verstek laten gaan wegens vergadering 's avonds om 17u. Om mijzelf te troosten ga ik dus donderdag S1000XR testen. :D  

Wel een voorzichtig advies: wacht nog minstens 1 jaar tot je een XR koopt. BMW Motorrad staat redelijk hard bekend om kinderziektjes in de 1e 2(ish) productiejaren. En ik blijf tippen op een M1000XR over 1 à 2 jaar, met (bijna) het volle pond vermogen van de RR.

Zelf ga 'k nu ook nog zeker niet toehappen. Misschien wel al volgend jaar (einde 1e kwartaal) mocht ik meer woon/werk-km moeten gaan doen. Al kan ik natuurlijk nog enkele maanden met de K overbruggen ook en wachten tot MY22.

Maar eerst testen, dus.

 

Edit: ik lees nudat jij volgende week donderdag gaat testen ❤️   Benieuwd naar jouw ervaringen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, msxx zei:

Volgend jaar moto-AM monsterrit naar de Pyreneeën 😄  

ZEER goed idee.

Ik durf me kandidaat stellen voor het route-team. ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, gTa zei:

ZEER goed idee.

Ik durf me kandidaat stellen voor het route-team. ❤️

Geen kinderen meer maken hé 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ZEER goed idee.
Ik durf me kandidaat stellen voor het route-team. [emoji3590]

Let me know en dan kom ik wel eens groeten langs de kant van de N260


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, dragonfly zei:

Geen kinderen meer maken hé 😄 

De komende 1,5 jaar alvast niet, nee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die nieuwe BMW S1000XR, dus. 

Vandaag een kleine halve dag mee op weg geweest. Geen foto's genomen, maar focus op rijden. Zo-ene, dus:

BMW S1000XR review (2020) | Should you trade up?

(maar helaas met de std glanzend zwarte velgen - mèèèh - ipv deze superlekkere optionele gesmede, matzwarte wielen)

 

Heb alle soorten wegen (behalve onverhard) en verschillende rijstijlen uitgeprobeerd. Van druk traag stadsverkeer met filefilteren, over autostradecruisen op cruise control aan legale snelheden, tot hoonen dat 't niet meer mooi was (tot 47° hoek, vaak voorbij de 200 km/u, ook onbedoelde wheelies en stoppies, rev limiter continu gekieteld, voetsteunen heeel vaak tegen de grond geschraapt). Heb eventjes de Rain en de Normal rijmodi geprobeerd, maar heb vnl. in Dynamic Pro modus gereden (custom settings). Ik denk dat ik mij er een redelijk goed beeld van kan vormen. :)

't Was een uni lichtgrijze, 3 maand oud, 6k-ish km, de Conti's T31 die er op lagen hadden hun beste tijd al gehad (helaas) want ze stonden hoekig (teveel rechtdoor) en hadden dus een niet zo aangenaam kipmoment tussen de 20 en 25° waar ik moest aan wennen.

 


TL;DR:

Wordt dit de volgende? Kans is groot, ja.
Ben ik verliefd op dat ding? Niet echt, neen.

 


Reviewke met wat meer vlees aan:

Het is een steengoeie, ultra-moderne, typische "hoogpoter-sport/toer" machine. Van de bovenste plank, toch wel.

- Rijden -

Het rijwielgedeelte, de afstelling en de dynamische competenties e.d. zijn m.i. zeer goed. Valt zeer dynamisch te rijden (as in: gooien en smijten), geeft goeie feedback, biedt ook voldoende zekerheid zodat je snel met vertrouwen aan 't hoonen slaat ermee. Bij 't Gentschleife-peren heb ik gezien dat ik toch best wel wat tractiecontrole "verbruikt" heb (de sport-display toont daarvan de recente geschiedenis incl. de mate van tussenkomst), maar daar heb ik eigenlijk niks van gevoeld - bijzonder doeltreffende en onopvallende assistentiesystemen, dus. Wat me opviel is de (extréém) veel grotere feedback die je krijgt, tov mijn machine (waar je zeker qua voorwiel echt "blind" rijdt), heerlijk.

De stabiliteit op hoek in snellere bochten (klaverblad aan 140+ of enkele bochten van de R4 aan 180+ in de buurt van Ghelamco) is minder dan die van mijn K1300R, maar nog altijd zeer goed. Door de kortere wielbasis en hoger liggend center of gravity (en klassieke voorvork/achtervork) is 't ook veel meer een "wiebelpaard" dan de mijne, nl. steigeren bij accelereren en toch nog sterk duiken (ondanks ESA Pro) bij 't remmen. Voorwiel gaat ook zonder problemen en zonder er om te vragen van de grond tot in 3e (wheelie-controle stond aan, maar op minimale stand).

Opvallend is de consistentie in z'n stabiliteit en houding: klaverblad-270° op R4 aan 135-140 doen waarbij je tientallen meters lang (i.e. seconden aan één stuk) zachtjes de voetsteun laten schrapen, dat wil zeggen dat je dus ultra-stabiel in de bocht ligt. Daarbij kan je ook als rijder een half graadje meer/minder in diallen (snelheid, druk stuur, druk voetsteun). Voor mij is dat nieuw - I love it!

Type fiets en zithouding verleiden je om gewoon continu in 't zadel te blijven zitten, ook bij snedig bochtenwerk. Dat gaat (zeer) goed ... maar moest toch vaststellen dat de S1000XR dan minder bodemvrijheid had dan mijn K1300R. Ik reed de voetsteunen vroeger dan verwacht tegen de grond. Het zadel en de vorm van de tank lieten wel makkelijk toe om wat naast de fiets te hangen met een bil en met je dijen de fiets te pakken, zo vielen best wel wat graden hoek te winnen en kon het nog wat sneller de hoek om. Verdomd impressionant hoe competent zo'n fiets is.

Zeer opvallend is opnieuw het extreme gemak waarmee dat allemaal gaat: die moto valt extreem makkelijk loeiend hard te rijden, je moet weinig moeite doen. Ik zat op m'n 2e rond punt al meteen met de voetsteunen tegen de grond en moest bij 't slalommen nauwelijks duwen (handlebars en footpegs), dat rijdt gewoon super-easy daarheen waar je kijkt. Je moet er dus nauwelijks op "werken" en dat miste ik toch wel wat. Op de terugweg diezelfde R4-bocht ook met de mijne aan 180+ gedaan en ik moest mijn K13R dan echt bij 't nekvel pakken. Actiever, meer betrokken, ook meer voldoening? Maybe, yes.

- comfort -

't Comfort is voldoende. 't Is geen comfortabele motorfiets, ook al zit je heerlijk rechtop en ruim. Het zadel is goed hard (wat helpt op langere afstanden) maar ook de ophanging is 'firm', zelfs in de gewone Road-stand. In Dynamic wordt-ie zelfs droogjes, maar dat kan je perfect benutten bij snedig bochtenwerk, omdat je dan zeer goed controle hebt over 't ding en wat 't doet. Met mijn 1m88 en 91cm binnenbeenlengte zwier ik m'n been niet zonder nadenken over 't zadel; opstappen als er een reistas op 't duozadel vastgesnoerd is zal nog een uitdaging zijn. Centrale bok is standaard, laat er zich makkelijk op heffen. Verwarmde handgrepen, superlekkere display, voortreffelijk bediengemak (al ben ik natuurlijk wel bekend met de BMW Motorrad bedienlogica, dat helpt). Maar 't blijft een fiets die snel/sportief wil (kunnen) zijn dus 'comfortabel' is maar belangrijk in 2e orde. Ik zie mij daar wel makkelijk 14-daagse reizen met 500-700 dagkm mee doen, dus zeker okay!

Eén ding echter (maar da's een zwak punt van mij dan, denk ik): turbulenties rond de helm. Het ruitje kan je (ook on the fly) in 2 standen zetten. Maar beide, ook de laagste stand, gaven nog turbulentie op de onderste helft van m'n helm. En dus oorverdovend windgeruis (ja, ik draag oordoppen). Ik zit zeer graag in de wind, dat is met ruime voorsprong 't stilste (tenzij je achter een "etalage" kruipt zoals sommige comfort-toermoto's hebben). Voor mij zou er dus een kleiner ruitje op moeten komen. Voor MY21 komt er een "Sport"-uitvoering (in de BMW M driekleuren: wit met blauw metallic en wat rood) en die heeft een laag "Sport"-ruitje, hopen dat dat ruitje laag genoeg is.

- Versnellingsbak en aandrijving -

Geen issues! BMW-atypische zachte versnellingsbak (geen *KLAK* als je 'm in eerste trapt, noch de noodzaak om dat met wat force te doen) met een redelijk makkelijk te vinden neutraal, ook. Quickshifter (up & down) is feilloos, maar maakt het bij gewonere rijstijl eigenlijk een beetje ... saai, bijna? Ik betrapte mezelf er op nog altijd te (ont)koppelen en tussengas te geven bij 't gewoon rijden, omdat dat wat meer betrekt.  Bij 't loeihard doorperen is zo'n up&dn quickshifter natuurlijk fantastisch: nooit nadenken over juist koppelen, geen slippend/dabbend achterwiel. Via de settings kan je zelfs de motorrem instellen, ik heb dat graag "hard" (veel) en ook zo ingesteld, I loved it.

Ook nooit gevoeld dat-ie geen cardan / wel een ketting heeft. Je hoort het wel een klein beetje (ketting was nochtans proper gesmeerd) aan constante lagere snelheid maar bij 't dynamisch rijden nul bedenkingen bij gehad.

- powah -

En dan: de motor.

Boy oh boy, wat ben ik gezegend met mijn K1300R. Wat een karakterblok-met-kloten dáár in zit, 't is absurd. Bijna elke moto die ik gereden heb nadat ik m'n K13R in huis haalde, stelde teleur. Zelfs een beer van een motor als de 1260 Duc V-twin vond ik (ondanks z'n grunt en beer-igheid) maar zozo; KTM 1290-twin kon me bekoren, de 1600 zescilinder van BMW ook (owv sound en loopcultuur dan, vooral). De enige motor (engine) die ik écht waauw vond, was die van de MT10 (gretigheid, karakter, sound, vibes) maar alles errond vond ik dan weer veel te steriel.

Zo ook -helaas- deze 4-in-lijn. Prachtmotor, echt waar: power zat, gretig onderin, zeer directe respons, mooie vermogenscurve, extreeem rev happy, enz. Maar qua zuiver "karakter" is dat toch heel wat platter dan die beer van een 1300-inline-4 van mij. Begint al bij het starten, maar duurt verder tijdens 't rijden. Toegegeven: EU4 (en straks EU5 :cry: vanaf volgend jaar) doet veel vibes dood, natuurlijk. Uitlaatlijn zit echt potdicht, je hoort en voelt dat zelfs. Ding is niet stil als je richting quintuple digits gaat (revs), uiteraard, maar 't gaat 'm niet om de dB, wel om de breedte en diepte van sound. Oudere moto's en zeker mijn 1300 hebben veel aspecten en verschillende karakters ... vergelijk het met een sympfonisch orkest met pauken en strijkers en blazers en vanalles (laag, hoog, zacht, bonkend, ... the works). Deze 1000cc mist dat boeket aan smaken en kleuren: 't is meer een kamerorkestje met 2 violen en 1 fluit, ofzo. Speelt ook mooi (zeker als het muziekstuk (aka de weg/route) de moeite is), maar 't is wat vlakker allemaal.

Genoeg gezeurd: beer van een motor (engine), echt. Power is (voor mij) niet verbluffend, maar ik ben ook wel wat gewoon. De power is wel extreem makkelijk bruikbaar, in tegenstelling tot de mijne waar je bijna nooit van z'n topvermogen gebruik kan maken. Zo revhappy is die S1000XR, heerlijk. Mijn K1300R komt eerder over als een lange-afstandsraket, je hebt ruimte nodig om warp speeds te halen. Deze S1000XR lijkt eerder een fighter jet: zelfs met weinig plaats tik je in no time de 200+ aan, veel eenvoudiger/uitnodigender om dat te doen. De voorhanden power is dus beter te benutten - en dat is een grote plus (use it if you've got it) maar ook een groot nadeel (pakkans.....).

Souplesse is ook on par. Mijn K&3R doet 50-100 in 6e vitesse (vanaf een 1700 à 1800 tpm is dat) in een kleine 5 seconden. Deze XR doet dat ongeveer hetzelfde, ook zonder hikken of aarzelen, in 5 seconden dead.

- optisch -

Looks: dat uni lichtgrijs valt IRL (zonnig weer vandaag) een pak beter mee dan op foto (vrees evenwel voor duister weer). 't Is ook een helder, fris lichtgrijs, modern en jong. Unlike Porsche Crayon b.v. dat echt een vuilgeelbeigewit is (doorheen zonnebril gezien oogt het oud vuilbeige, absoluut niet fris/jong). Ik vind het nog altijd niet mooi, maar 't valt te doen. Ik kan me inbeelden dat veel mensen dit een superknappe kleur gaan vinden, @Jokke_vlo zei dat al dacht ik.
Gek genoeg vond ik de rode ook best knap, er stonden er enkele in de showroom, eentje in de uitvoering die ik zou nemen (geen carbon, wel de optionele gesmede wielen die dan matzwart zijn, wat veel beter past bij de rest van de motorfiets die ook matzwart is). Niettemin wil ik de mijne in een unieke kleur, het zou wel eens mijn love/hate-kleurtje acid green metallic kunnen worden. :D

Afwerking, uitrusting enz: 't is BMW Motorrad. Proper afgewerkt, goed ontworpen, wel technisch ingewikkeld en niet altijd even betrouwbaar (vooral de 1e 2 productiejaren van iets nieuws durven nog al eens wat 'zorgen' maken). Misschien niet de allermooiste (dat is en blijft de Multistrada), maar ook gene lelijken beer. Niet echt supersexy, maar toch lekker.

 

Conclusie voor mijzelf: verrassend genoeg méér anders dan mijn K13R, dan ingeschat. Ik dacht dat ze eigenlijk redelijk alike zouden zijn, zeker qua gebruik ... maar ik moet m'n mening herzien. M'n K13R is een veel moeilijker moto, met anderzijds een motor met veel meer karakter(s). Ik zou m'n K13R er dus eigenlijk graag naast willen houden, alleen al omwille van die fantastische krachtbron. Maar de S1000XR is wel 5 keer makkelijker bruikbaar: comfortabeler, makkelijker, veiliger, moderner, sneller. Voor een moto waarmee ik mogelijks veel zou forenzen, zijn dit belangrijke elementen. Met m'n K13R forens ik nu met plezier, 't is alles samen 4,5 km ver. Mocht dat in de nabijke toekomst toenemen (20, 30, 40, ... km enkele rit) dan is dat toch plots niet meer zo ideaal.
Tov een Multistrada 1260 vind ik de BMW-4-in-lijn niet leuker, wel anders, minder bruut, verfijnder. Ik had wel globaal een iets beter gevoel op de XR dan op de Multistrada. Die laatste is wel (veeel) lekkerder om aan te zien. Moeilijk kiezen tussen de twee.

Benieuwd hoe Jokke dat gaat ervaren tov zijn K16. Ik vermoed dat de verschillen tussen GT en XR ook groter gaan zijn dan hij inschat; op basis van wat ik vandaag ervaren heb lijkt het naast elkaar zetten van een K16Gt en een S1000XR dus helemaal zo gek nog niet; duidelijk andere machines, zeer zeker!

  • Vind ik leuk 3
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jokke_vlo voor mocht je zwichten, volgende week; MY21 komt dit er voor de S100àXR bij:

858033911_2020-07-3019_59_41-Window.jpg.2f6e428c93823ffa86f3d33820fd1bdb.jpg

Fotootses:

 

P90394489_highRes_bmw-s-1000-xr-lightw.jpg

P90394491_highRes_bmw-s-1000-xr-lightw.jpg

P90394490_highRes_bmw-s-1000-xr-lightw.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review, grondspelingsissues baren me wel zorgen..

MTS of S1000XR of toch een SA1290S?

Luxe problemen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid