Ga naar inhoud

Mercedes - Benz S klasse


Dimitri

Aanbevolen berichten

Waarin ligt de M282, @William Blake ? 

Die Renaultmotor was idd niet fameus, maar hoorde wel soms dat hij betrouwbaarder was dan wat MB zelf maakte als diesel op die moment. (wat wel niet moeilijk was op een bepaald moment)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, The Swede zei:

Waarin ligt de M282, @William Blake ? 

Die Renaultmotor was idd niet fameus, maar hoorde wel soms dat hij betrouwbaarder was dan wat MB zelf maakte als diesel op die moment. (wat wel niet moeilijk was op een bepaald moment)

160/180/200/250e in de A/B/CLA/CLA-SB/GLB/GLA (dwars geplaatste motoren, instapmodellen)

OM651 was de dieselmotor van MB, tot Euro5 ook in 1800cc te krijgen, anders meestal de bekende 2143cc

zijn toch zeer degelijk blokken, behoudens het injectoren debacle, maar daar weet @Carlito ongetwijfeld meer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, William Blake said:

160/180/200/250e in de A/B/CLA/CLA-SB/GLB/GLA (dwars geplaatste motoren, instapmodellen)

OM651 was de dieselmotor van MB, tot Euro5 ook in 1800cc te krijgen, anders meestal de bekende 2143cc

zijn toch zeer degelijk blokken, behoudens het injectoren debacle, maar daar weet @Carlito ongetwijfeld meer over.

Zelfs in de 250 lag een 1500cc ? :huh: Fcuk.

Die injectoren, was inderdaad een ramp. Ik herinner me nog dat ik bij mijn dealer in Ninove destijds binnenwandelde en er stond een hele rij autos tegen de muur met motorkap open. Ik was bezig met de locale Carlito over de betrouwbaarheid van de nieuwe diesel en hij toonde me de rij met "daar, ... allemaal diesels :fp: ".

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, William Blake zei:

Dat is (of was) marketingtechnisch een ramp om uitgelegd te krijgen, los van 't feit dat de 1500cc OM607/8 - na aanpassingen MB - wel degelijke motoren waren.

Maar deze krijgen ze niet 'schoner' dan Euro6d-temp-evap-xxx norm, dus wordt (zoals reeds in de GLB) vervangen door een MB 1950cc met 116 pk.

Dat blok gaat in de x220d bij de compact cars (OM654q - dwarsgeplaatst, A/B/CLA/GLB/GLA/etc...) reeds tot 190 pk, dus mooi tuningspotentieel. :D

De 1600cc in de W205, pre-FL, not so much… veel miserie en die motor hebben ze dan snel buiten gesmeten.

Dan rest er nog de M282 1332cc benzine, is half-half, Renault/Nissan/MB hebben die samen ontwikkeld. Wordt in Duitsland gebouwd dacht ik.

Potent ja, maar niet zo verfijnd. Maakt best veel geluid. Wel zuinig.

Wat hadden ze verwacht🤔. Net hetzelfde toen Jaguar onder de vleugels van Ford zat en er dus een Ford-motor (en niet enkel dat was overduidelijk ford) in de jaguar lag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK. Maar dat is wel niet hetzelfde geval. Ford kocht een kleine constructeur over en probeerde die hun modellen goedkoper om produceren te maken door hun motoren te delen.

Mercedes is echter groter dan Renault en ging toch bij Renault die motor halen. En dat terwijl ze steeds de referentie waren geweest op vlak van dieselmotoren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

Zelfs in de 250 lag een 1500cc ? :huh: Fcuk.

Nee, 250e, is een hybride.

De 250 is een 2 liter turbo-4 met 224 pk, zeer fijn blok! (M264, de oude 211 pk M274 was niet zo wauw qua sound en loopcultuur)

1 uur terug, d_s zei:

Wat hadden ze verwacht🤔. Net hetzelfde toen Jaguar onder de vleugels van Ford zat en er dus een Ford-motor (en niet enkel dat was overduidelijk ford) in de jaguar lag.

 

15 minuten geleden, The Swede zei:

OK. Maar dat is wel niet hetzelfde geval. Ford kocht een kleine constructeur over en probeerde die hun modellen goedkoper om produceren te maken door hun motoren te delen.

Mercedes is echter groter dan Renault en ging toch bij Renault die motor halen. En dat terwijl ze steeds de referentie waren geweest op vlak van dieselmotoren. 

Mercedes had geen kleine dieselmotor in het gamma voor in hun A/B/etc te steken en zocht een snelle oplossing bij de partners.

Zeer kostenefficiënt uiteraard, en zo hadden ze tijd om de ontwikkeling van de nieuwe 1950cc (en nu ook 1600cc variant) op punt te zetten.

Die zal op termijn alles vervangen van Renault origine.

Maar 't is zonde dat het zo moest lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enig nieuws wat er qua motoren gaat overleven om in deze nieuwe S klasse te liggen?

Aan het huidige gamma geraak ik ook niet meer wijs. Er was een 500, dan weer niet meer. Is de 600 er nog? De S65? 🤪

Link naar reactie
Delen op andere sites

't is bijzonder verwarrend, maar de motoren worden grotendeels carry-over en aangevuld extra EQ-boost (mild hybrid)

geen ramp want die motoren zijn eigenlijk nog zeer nieuw

V12 blijft bestaan, in Maybach

geen AMG V12 meer (tenzij voor Pagani, die blijven ze bouwen) maar een V8 hybrid met rond de 800 pk

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is de milde hybridisering van de huidige S echt super. Ik ben er normaal geen fan van, maar het resultaat in de S450 is echt knap: je zit met prestaties die vergelijkbaar zijn met de S560, op dagelijkse basis is het nog steeds een benzinewagen (= practisch) maar hij is een pak goedkoper en zuiniger dan de S560.

De S350d die ik nu rij zou, zoals ik hoger reeds zei, veel voordeel kunnen halen uit zo een systeem. Die motor reageert nl goed eens hij op gang is, maar om van zijn plaats te komen, zitten er toch wel teveel inertie in en heb je niet dat moeiteloos voortbewegen op een vleugje gas dat je in deze categorie verwacht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, William Blake zei:

't is bijzonder verwarrend, maar de motoren worden grotendeels carry-over en aangevuld extra EQ-boost (mild hybrid)

geen ramp want die motoren zijn eigenlijk nog zeer nieuw

V12 blijft bestaan, in Maybach

geen AMG V12 meer (tenzij voor Pagani, die blijven ze bouwen) maar een V8 hybrid met rond de 800 pk

 

 

en de S500 (of 560) is wel nog een V8?

Daarstraks passeerde er mij een S560 coupé en ik vond dat geluid toch nog aangenaam...

aangepast door SpeedExceed
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/4/2020 om 11:22, William Blake zei:

Ze durven wel echt te innoveren de laatste tijd, qua styling en techniek.

Zeer benieuwd naar 't eindresultaat.

+1

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minutes ago, SpeedExceed said:

en de S500 (of 560) is wel nog een V8?

Daarstraks passeerde er mij een S560 coupé en ik vond dat geluid toch nog aangenaam...

Nee, de S500 (al weet ik niet of die nog bestaat) was de 3.0 zes in lijn met 435pk. Ik veronderstel zelfde motor als in de E53.

De S560 is een 4.0 V8 geworden. Klinkt redelijk aangenaam, zij het ontzettend stil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

Op zich is de milde hybridisering van de huidige S echt super. Ik ben er normaal geen fan van, maar het resultaat in de S450 is echt knap: je zit met prestaties die vergelijkbaar zijn met de S560, op dagelijkse basis is het nog steeds een benzinewagen (= practisch) maar hij is een pak goedkoper en zuiniger dan de S560.

De S350d die ik nu rij zou, zoals ik hoger reeds zei, veel voordeel kunnen halen uit zo een systeem. Die motor reageert nl goed eens hij op gang is, maar om van zijn plaats te komen, zitten er toch wel teveel inertie in en heb je niet dat moeiteloos voortbewegen op een vleugje gas dat je in deze categorie verwacht. 

Idd werkt goed, je moet de 53 AMG ook eens rijden als je de kans krijgt

350d heeft nog dat typische 'lag' als je plankgas geeft uit stilstand, je voelt echt vanaf 1600 ofzo de turbo erin komen

38 minuten geleden, SpeedExceed zei:

en de S500 (of 560) is wel nog een V8?

Daarstraks passeerde er mij een S560 coupé en ik vond dat geluid toch nog aangenaam...

500 is de oude 4.7 liter, klinkt echt ZALIG, pre OPF/strengere geluidsnormen

560 is de nieuwe 4 liter, maar dan langs MB kant, niet AMG (andere loopcultuur en afstelling)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, The Swede zei:

Nee, de S500 (al weet ik niet of die nog bestaat) was de 3.0 zes in lijn met 435pk. Ik veronderstel zelfde motor als in de E53.

De S560 is een 4.0 V8 geworden. Klinkt redelijk aangenaam, zij het ontzettend stil.

Juist idd, in Duitsland is de S500 een R6 zoals de 53 AMG.

Verkopen ze niet in BE.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, William Blake said:

Juist idd, in Duitsland is de S500 een R6 zoals de 53 AMG.

Verkopen ze niet in BE.

Ik ga es vragen of ik niet es een maand een E53 kan meekrijgen. 

Vraagje eigenlijk. Die S500 heeft geen milde hybridisering?

Want met de meerwaarde die dat brengt bij de S450, zou je de bestaansreden voor de S500 wel es in vraag stellen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, William Blake zei:

160/180/200/250e in de A/B/CLA/CLA-SB/GLB/GLA (dwars geplaatste motoren, instapmodellen)

OM651 was de dieselmotor van MB, tot Euro5 ook in 1800cc te krijgen, anders meestal de bekende 2143cc

zijn toch zeer degelijk blokken, behoudens het injectoren debacle, maar daar weet @Carlito ongetwijfeld meer over.

Injectoren in het eerste jaar idd. Daarna pak beter dan die rommel van Renault.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, The Swede zei:

Ik ga es vragen of ik niet es een maand een E53 kan meekrijgen. 

Vraagje eigenlijk. Die S500 heeft geen milde hybridisering?

Want met de meerwaarde die dat brengt bij de S450, zou je de bestaansreden voor de S500 wel es in vraag stellen dan.

Toch wel, met nog een extra elektrische 'compressor'

Lees dit eens: https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a26907503/2019-mercedes-amg-e53-straight-six-engine-tech/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Seg, @Carlito, ik zocht es de uitrusting op van die S die ik rij. En daar stond dit in:

776    Wider Wheel Arch For AMG Wheels

Ik dacht toch niet dat de wielkassen van die auto breder waren dan een normale S 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, The Swede zei:

Seg, @Carlito, ik zocht es de uitrusting op van die S die ik rij. En daar stond dit in:

776    Wider Wheel Arch For AMG Wheels

Ik dacht toch niet dat de wielkassen van die auto breder waren dan een normale S 🤔

zijn die gekleefde dingen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dat niet die flapkes die binnenin wielkassen hangen en (meestal achteraan) een tikje er uit komen zodat het wiel (voor de reglementen) net voldoende "afgedekt" is om reglementair te zijn?

Edit: hmmnee, S blijkt dat niet te hebben? (dacht eerst van wel) dit dus:

image.png.8137d94655b951c038b4d87b48633a76.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, ICM said:

Waar is de tijd dat mazout voor de verwarming was?

:lolz: Touche, @ICM

Normaal vraag is steeds een benzine (tenzij het een SUV is, dan staan er enkel diesels beschikbaar). In dit geval had ik gezien dat die 350d (is een 350d 4-Matic Lang) er stond en ik had nog nooit met die nieuwe diesel zes-in-lijn gereden.  

En gezien mijn eerste Mercedes ooit (een W124 300D mpof 1) een 3.0 zes-in-lijn diesel was, wou ik daar toch es mee gereden hebben. Bovendien is deze wagen echt wel een mooi uitgerust exemplaar. Dus heb ik gevraagd die te mogen meenemen. 

Zoals gezegd, eens het rijdt is het een goeie auto, maar dat aanzetten is net zoals William hier zegt: traag, log. Je hebt helemaal geen indruk van moeiteloosheid. En als je in t stad rondrijdt, heb je dus de indruk van met een ondergemotoriseerde wagen rond te rijden die je moet aftrappen. (niet dat dat helpt).
Maar aftrappen = weg luxegevoel voor mij. 

Het zal dus maar voor 1 maand zijn. Heb al gevraagd me volgende maand weer iets op benzine klaar te zetten als ik voor een gewone wagen ga. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, gTa said:

Zijn dat niet die flapkes die binnenin wielkassen hangen en (meestal achteraan) een tikje er uit komen zodat het wiel (voor de reglementen) net voldoende "afgedekt" is om reglementair te zijn?

Edit: hmmnee, S blijkt dat niet te hebben? (dacht eerst van wel) dit dus:

image.png.8137d94655b951c038b4d87b48633a76.png

Dacht dat ook. Maar hier is een foto van de wagen en ik zie geen verbreding.

 

4722FEB9-0FC1-41FA-98AA-0B2F52482266.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid