The Swede 6.662 Geplaatst: 16 november 2024 Auteur Geplaatst: 16 november 2024 Men moet echt hoogdringend het nekschot weer invoeren. Quote
tuscani 11.813 Geplaatst: 16 november 2024 Geplaatst: 16 november 2024 Levensgevaarlijk toch? 2 banden met verschillende profielen op dezelfde as. Bij aquaplanning of noodstop ga je dan toch ook alle kanten op? Quote
ir_fuel 58.438 Geplaatst: 16 november 2024 Geplaatst: 16 november 2024 1 hour ago, tuscani said: Levensgevaarlijk toch? 2 banden met verschillende profielen op dezelfde as. Bij aquaplanning of noodstop ga je dan toch ook alle kanten op? aquaplaning 1 1 Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 16 november 2024 Geplaatst: 16 november 2024 Ik zie het onredelijke niet. Ipv identieke band links en rechts kan soortgelijk ook, net zoals bij bedrijfswagens. Geen y of z snelheidsindex nodig in Belgie alles boven 160 kan nu.maar groefdiepte wordt belangrijker. Ik merk een mate van rekening houden met prioriteiten. Quote
ir_fuel 58.438 Geplaatst: 16 november 2024 Geplaatst: 16 november 2024 1 hour ago, tuscani said: of noodstop ga je dan toch ook alle kanten op? Niet meer in 2024 nee. Je mag volgens mij een winterband links en een semi-slick rechts steken, en het ABS/ESP zal er wel voor zorgen dat de auto controleerbaar blijft als je alles toe gooit. 1 Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 17 november 2024 Auteur Geplaatst: 17 november 2024 7 uren geleden, Le Capri Mauve zei: Ik zie het onredelijke niet. Ipv identieke band links en rechts kan soortgelijk ook, net zoals bij bedrijfswagens. Geen y of z snelheidsindex nodig in Belgie alles boven 160 kan nu.maar groefdiepte wordt belangrijker. Ik merk een mate van rekening houden met prioriteiten. Die groefdiepte had altijd al een prioriteit moeten zijn. Evenals de juiste banden liggen hebben, met de juiste snelheidscode, etc. Mensen denken verkeerdelijk dat de snelheidsindex enkel de topsnelheid bepaalt. Een band die maar 160 of 180 aankan onder een krachtige wagen, voel je ook bij lagere snelheid. Die band is niet ontworpen om het vermogen aan te kunnen. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 17 november 2024 Auteur Geplaatst: 17 november 2024 7 uren geleden, ir_fuel zei: Niet meer in 2024 nee. Je mag volgens mij een winterband links en een semi-slick rechts steken, en het ABS/ESP zal er wel voor zorgen dat de auto controleerbaar blijft als je alles toe gooit. Liefst ook banden van verschillende maat of verschillend sleet. Dan kan je je differentieel lekker naar de kloten helpen. Quote
gewoon ik 8.376 Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 8 uren geleden, ir_fuel zei: Niet meer in 2024 nee. Je mag volgens mij een winterband links en een semi-slick rechts steken, en het ABS/ESP zal er wel voor zorgen dat de auto controleerbaar blijft als je alles toe gooit. Met werk zo bij peugot gaan rijden. Banden die tot slicks versleten waren op natte ondergrond, bocht nemen en kar glijdt weg over die voorbanden. Remmen met al die hulpsystemen en de kar bleef controleerbaar. Crazy hoe goed dat werkt Quote
ir_fuel 58.438 Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 1 hour ago, The Swede said: Liefst ook banden van verschillende maat of verschillend sleet. Dan kan je je differentieel lekker naar de kloten helpen. Dat maakt volgens mij geen hol uit op een open differentieel. Quote
gTa 28.076 Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 Op 17/11/2024 om 00:39, ir_fuel zei: Niet meer in 2024 nee. Je mag volgens mij een winterband links en een semi-slick rechts steken, en het ABS/ESP zal er wel voor zorgen dat de auto controleerbaar blijft als je alles toe gooit. Op al die Peugeotjes 207+ en Opellekes Zafira en basic VW Polootjes die onze wegen nog in grote getallen sieren, yeah right. 1 Quote
Lotuzzz 17.096 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 8 uren geleden, gTa zei: Op al die Peugeotjes 207+ en Opellekes Zafira en basic VW Polootjes die onze wegen nog in grote getallen sieren, yeah right. in groten getale Quote
gTa 28.076 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 5 minuten geleden, Lotuzzz zei: in groten getale Geschnoopen ende beghreepen! 1 Quote
ir_fuel 58.438 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 8 hours ago, gTa said: Op al die Peugeotjes 207+ en Opellekes Zafira en basic VW Polootjes die onze wegen nog in grote getallen sieren, yeah right. ESP bestaat wel al meer dan 25 jaar ondertussen. Quote
gTa 28.076 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 13 minuten geleden, ir_fuel zei: ESP bestaat wel al meer dan 25 jaar ondertussen. En werd 25 jaar geleden, of 15 jaar zelfs for that matter, op hoeveel % van de effectief uitgeleverde wagens voorzien? Het is maar verplicht sinds 10 jaar ofzo en daarvoor had een groot deel van de kleinere auto's (waarvan er nu nog veel rondrijden) dat niet. Hoe dan ook (los van ESP en zelfs ABS): ik geloof niet dat het mogen monteren van banden van verschillend profiel en/of verschillende profieldiepte etc. een stap in de goeie richting is inzake verkeersveiligheid. Het zal leiden tot "besparen op banden" (een oude band laten liggen op de andere kant van de as, terwijl je die tot nu moest mee vervangen) en dat leidt uiteindelijk tot langere remwegen, groter risico op onbalans, veel kans op minder controle, etc. Het moet zelfs niet eens bij 't remmen gebeuren (waar het ABS, dat al veel langer bestaat, oordeelkundig assisteert ... eventueel bijgestaan door het ESP om de auto in lijn te houden) maar alleen al het verschil in capaciteit om water af te voeren als je op natte wegen rijdt, kan toch snel tot onbalans (asymmetrische aquaplaning) leiden. Enzovoort. Iets anders, cfr. hoger ook: dat een licht verschillende rolomvang (ingevolge b.v. slijtage) op dezelfde aangedreven as geen negatieve invloed zal hebben op een klassiek open differentieel, volg ik helemaal. Quote
ir_fuel 58.438 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 5 minutes ago, gTa said: En werd 25 jaar geleden, of 15 jaar zelfs for that matter, op hoeveel % van de effectief uitgeleverde wagens voorzien? Het is maar verplicht sinds 10 jaar ofzo en daarvoor had een groot deel van de kleinere auto's (waarvan er nu nog veel rondrijden) dat niet. Heb effe gekeken. Op een Zafira van 1999 zat ESP. Of het optioneel was laat ik in het midden want ik ken de prijslijsten van Opel niet, maar t is nu niet dat dat toen enkel op de Mercedes S klasse zat. 5 minutes ago, gTa said: Hoe dan ook (los van ESP en zelfs ABS): ik geloof niet dat het mogen monteren van banden van verschillend profiel en/of verschillende profieldiepte etc. een stap in de goeie richting is inzake verkeersveiligheid. Uiteraard niet, maar wat bedoelt men met dat beide banden "dezelfde structuur" moeten hebben? Quote
gTa 28.076 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Heb effe gekeken. Op een Zafira van 1999 zat ESP. Of het optioneel was laat ik in het midden want ik ken de prijslijsten van Opel niet, maar t is nu niet dat dat toen enkel op de Mercedes S klasse zat. 't Is ook mijne point fort niet inzake kennis, maar dan nog: of er nu een 1st gen ESP op zat of niet: het is gewoonweg geen goede zaak. In extreme omstandigheden (en daar horen noodstops onder) gaat dat tot een verminderde grip en meer onbalans, een minder voorspelbare auto leiden ... en zelfs ESP redt niet alles (sterk integendeel). 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Uiteraard niet, maar wat bedoelt men met dat beide banden "dezelfde structuur" moeten hebben? Ik heb er ook 't raden naar. Dat kan zijn dat je radiale banden niet mag mixen met cross-ply maar voor welke f*cking auto (behalve oldtimers) maken ze nog non-radials? Of misschien bedoelen ze dat je geen klassieke regenband mag mixen met een extreme terreinband, dat kan ook. Hoe dan ook: 't is ne regel van de hond zijn couilles. Quote
ir_fuel 58.438 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Tot zover "we gaan zelf voor onze batterijen zorgen" .... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/18/northvolt-batterijen-zweden/ Quote Toch ziet Laveyne in de Chinese voorsprong een grote opportuniteit voor Europa. "China biedt met de enorme productiecapaciteit batterijen aan van een goede kwaliteit voor een lage prijs. In Europa kunnen we die batterijen importeren om betaalbare elektrische auto's mee te maken." "Daarna is het voor Europa belangrijk om in te zetten op de ontwikkeling van de nodige technologie om de batterijen volledig te kunnen recycleren. Als we alle materialen uit de gebruikte batterijen kunnen halen, kunnen we er nieuwe batterijen mee bouwen", besluit Laveyne. Dus, je moet niet inzetten op batterijen maken in Europa, je moet inzetten op recyclage van de materialen in een nieuwe batterij, om daar dan in Europa .... batterijen mee te maken? Ik denk dat ik het niet snap. Dat is toch hetzelfde, in de laatste stap. Als je geen batterijen kan maken kan je er toch ook geen maken van gerecycleerde materialen? Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 58 minuten geleden, ir_fuel zei: Ik denk dat ik het niet snap. Dat is toch hetzelfde, in de laatste stap. Als je geen batterijen kan maken kan je er toch ook geen maken van gerecycleerde materialen? Is dat nog nodig? Als ik het een beetje snap is de VS nu bezig ons af te snijden van Rusland en China. Economisch verdwijnen we dan helemaal en zij kopen op wat nog interessant is. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 1 uur terug, gTa zei: 't Is ook mijne point fort niet inzake kennis, maar dan nog: of er nu een 1st gen ESP op zat of niet: het is gewoonweg geen goede zaak. In extreme omstandigheden (en daar horen noodstops onder) gaat dat tot een verminderde grip en meer onbalans, een minder voorspelbare auto leiden ... en zelfs ESP redt niet alles (sterk integendeel). Het is toegestaan met 3mm Goodride banden rond te rijden maar een Michelin aan een kant en een Continental aan de andere mag niet. Er is marge voor versoepeling, zeker als ge dat combineert met strengere controle op groefdiepte , die in de regen toch cruciaal is. Het spreekt niet vanzelf om te vermijden dat dat tot mistoestanden leidt maar uiteindelijk is het statistisch resultaat belangrijker dan het voorbeeld dat tot de verbeelding spreekt. Verder, wat is precies de verantwoordelijkheid van de keuring? Dat de volle mogelijkheden van de wagen veilig gebruikt kunnen worden of alleen binnen de regels - met wat marge. Ik snap dat de keuring kan zeggen dat ze een Z snelheidsindex hun probleem niet is in Belgie. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 1 uur terug, ir_fuel zei: Tot zover "we gaan zelf voor onze batterijen zorgen" .... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/18/northvolt-batterijen-zweden/ Dus, je moet niet inzetten op batterijen maken in Europa, je moet inzetten op recyclage van de materialen in een nieuwe batterij, om daar dan in Europa .... batterijen mee te maken? Ik denk dat ik het niet snap. Dat is toch hetzelfde, in de laatste stap. Als je geen batterijen kan maken kan je er toch ook geen maken van gerecycleerde materialen? Je bekijkt het te klein. Vanuit Europa zitten we met de eisen rond circulariteit en GWP. Voor wagens ken ik het niet van buiten, maar bijvoorbeeld voor nieuwe woningen moet vanaf 2028 het GWP (global warming potential) berekend worden. Daarnaast komt er een drempelwaarde, per gebouw functie, waaronder die GWP waarde moet blijven. En die drempelwaarde wordt richting 2050 steeds verlaagd. Dat maakt dat je stelselmatig verplicht zal worden om meer en meer met circulaire producten te werken. In de wagenindustrie is dat net zo. Ook daar worden verplichtingen opgelegd rond energie-efficiëntie (hoeveel ze mogen verbruiken doorheen hun gebruiksfase), maar ook rond het LCA (life cycle analyse). Ook daar komt een drempelwaarde. Dat zal ervoor zorgen dat je wagens zal moeten bouwen die gebruik maken van gerecycleerde materialen én dat je ervoor moet zorgen dat je jouw product (de wagen) opnieuw zo efficiënt mogelijk kan recycleren. Dat maakt dat er sowieo dus een groeiende markt komt voor gerecycleerde materialen, zoals batterijen. Dus ja, zelf zonder dat we eigen batterijen maken zit daar nog een opportuniteit. Moesten we batterijen maken vanuit onze eigen gerecycleerde materialen (kortere keten), dan zou het natuurlijk nog beter zijn. Maar eigen productie is geen must, gezien je toch zekerheid hebt van afname van je gerecycleerde materialen. En ja, Europa is maar een heel kleine markt. Maar als het op regelgeving aankomt zijn we absolute top Dat maakt wel dat (meer dan je denkt) veel van de regelgeving ook in andere continenten over wordt genomen. En nog vaker dan je verwacht 1-op-1. Dat is voor fabrikanten veel interessanter, want dan moeten ze alles maar 1 keer laten testen/keuren. Zit veel lobby achter. Quote
ir_fuel 58.438 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Dus wij gaan batterijen uit mekaar gooien, en de losse materialen terug naar China sturen, waar ze er dan terug batterijen van gaan maken? Geloof er geen snars van. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Dus wij gaan batterijen uit mekaar gooien, en de losse materialen terug naar China sturen, waar ze er dan terug batterijen van gaan maken? Geloof er geen snars van. Zeg dat tegen de auteur van het artikel e, ik geef enkel verduidelijking van zijn punt en wat extra context hoe die daaraan is gekomen. Quote
ir_fuel 58.438 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Uiteindelijk moet je beslissen of batterijen produceren een cruciale sector is voor de EU of niet. Indien wel, zal je op Europees niveau ervoor moeten zorgen dat je uit de "production hell" geraakt, zoals Tesla destijds in de VS heeft moeten doen. Rendabel ga je dat nooit krijgen op de korte termijn. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 11 minuten geleden, ir_fuel zei: Uiteindelijk moet je beslissen of batterijen produceren een cruciale sector is voor de EU of niet. Indien wel, zal je op Europees niveau ervoor moeten zorgen dat je uit de "production hell" geraakt, zoals Tesla destijds in de VS heeft moeten doen. Rendabel ga je dat nooit krijgen op de korte termijn. Naar mijn gevoel zijn het vooral de gemaakte keuzes die het probleem zijn. Europa werd geadviseerd niet in te zetten op LFP. Niet performant genoeg, te zwaar en niet recycleerbaar. Evenwel heeft China zich heer en meester getoond en hebben slagen ze erin stap voor stap die problemen op te lossen, waardoor de voordelen te groot worden (goedkoper en veel minder brandgevoelig). Hier heeft een lobby gespeeld die ons naar de verkeerde keuzes heeft geduwd. En nu lopen we wat verloren... Er worden producten geproduceerd die bijna niemand meer wil, we hebben ingezet op recycling van een batterijtype dat amper nog verkocht zal worden en we hebben niet ingezet op de grondstoffenketen voor LFP. Naar mijn gevoel ligt het probleem veel meer daar en minder aan een productiehel waar je eens doormoet. De vraag is of het nu nog zin heeft te schakelen... Of we nu nog in moeten zetten op LFP. Daar heb ik alvast zelf geen antwoord op. Hangt af of we nog innovatie ruimte zien die we kunnen benutten en china links laat liggen/nog niet ontdekt heeft. Ik acht de kans klein... Quote
ir_fuel 58.438 Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Denk je dat we alles naar LFP gaan zien evolueren? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.