Bjorno 2.317 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Is het ook niet zo doordat er minder zwart werk mogelijk is vele restaurants hun openingsuren hebben moeten minderen en zo minder inkomsten mogelijks binnen krijgen? Vooral al die verplichtingen denk ik dat ook wel vermoeiend is om de moed er in te houden. 1 Quote
Hazen 4.022 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 13 minuten geleden, Bjorno zei: Is het ook niet zo doordat er minder zwart werk mogelijk is vele restaurants hun openingsuren hebben moeten minderen en zo minder inkomsten mogelijks binnen krijgen? Vooral al die verplichtingen denk ik dat ook wel vermoeiend is om de moed er in te houden. Als je van ‘s morgens tot ‘s avonds laat (bv. Ontbijt en diner) open wil zijn ga je heel goed moeten plannen met personeel ja. Als student werkte ik vroeger van 8u30 tot 23u. Of dat gezond was laat ik in het midden maar dat is nu moeilijker geworden waardoor je dubbel personeel moet zetten. Het personeel houdt er dan minder aan over omdat ze minder uren werken. ook daar bestond de oplossing uit hogere lonen, flexi job, … Resultaat dus meer kosten voor de werkgever. 2 Quote
ir_fuel 58.432 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 2 hours ago, Ambi said: Een regelrechte schande. In al die jaren dat ik al rook op terrassen heeft nog nooit iemand mij aangesproken dat het stoort, ik snap er niets van. Ja ik zal er eens aan beginnen. Vorige maand zat ik op een terras te eten en zaten na 5 minuten 3 tafels rond mij te roken. Zal eens iedereen beginnen aanspreken. Echt 1 Quote
ir_fuel 58.432 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 11 hours ago, knight-rider said: Op plaatsen waar je buiten op het terras kan eten mag al niet gerookt worden, dus geen enkel probleem. Eh nee? Waar haal je dat vandaan? 2 Quote
ir_fuel 58.432 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 1 hour ago, Ambi said: Dan moeten ze het enkel verbieden op terrassen waar gegeten wordt he. Of ze moeten die marginale stinknest gewoon thuis doen. Vorige maand nog op een festival gehad ook. Ge kunt letterlijk nergens staan of er walmt van die rook in uwe neus. Zeer aangenaam. Moest het nu enkel een geur zijn tot daar aan toe, maar na een aantal uren begint dat ook gewoon echt uw luchtwegen te irriteren. En het is niet aan een roker om te zeggen "doe maar wat normaal" of "wees eens verdraagzaam" want er is daar niks verdraagzaam aan te zijn, aan die vuiligheid, en ge kunt u als roker ook niet inbeelden hoe irritant (letterlijk) dat is. 6 Quote
Bjorno 2.317 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 3 minuten geleden, ir_fuel zei: Ja ik zal er eens aan beginnen. Vorige maand zat ik op een terras te eten en zaten na 5 minuten 3 tafels rond mij te roken. Zal eens iedereen beginnen aanspreken. Echt Ik snap vooral niet dat je dat als roker doet, u sigaret opsteken terwijl er andere mensen nog zitten te eten. Bij terras waar enkel drank is kan ik me er minder aan ergeren maar anderzijds als ik zie dat er rokers zitten zal ik eerder naar een ander terras gaan of zeggen laat maar. Voor mij mogen ze zoals in Nieuw Zeeland doen, niemand die geboren is na 2009 (denk ik) mag nog sigaretten kopen. Gedaan ermee. 1 Quote
Krikkie 9.876 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 21 minuten geleden, Bjorno zei: Ik snap vooral niet dat je dat als roker doet, u sigaret opsteken terwijl er andere mensen nog zitten te eten. Ik ook niet, toen ik nog rookte ging ik gewoon 20m verder staan, beetje respect mag wel, zeker als er kinderen zitten. 2 Quote
Ambi 1.769 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 42 minuten geleden, ir_fuel zei: Of ze moeten die marginale stinknest gewoon thuis doen. Vorige maand nog op een festival gehad ook. Ge kunt letterlijk nergens staan of er walmt van die rook in uwe neus. Zeer aangenaam. Moest het nu enkel een geur zijn tot daar aan toe, maar na een aantal uren begint dat ook gewoon echt uw luchtwegen te irriteren. En het is niet aan een roker om te zeggen "doe maar wat normaal" of "wees eens verdraagzaam" want er is daar niks verdraagzaam aan te zijn, aan die vuiligheid, en ge kunt u als roker ook niet inbeelden hoe irritant (letterlijk) dat is. Ik ben pas vrij laat beginnen roken, daarvoor nooit last gehad van rokers. En die drie mensen aanspreken op een terras is toch geen probleem, duurt misschien 20 seconden? Ik doe ze meteen uit als iemand het vraagt. Verdraagzaamheid is iets moeilijk helaas. Quote
Lotuzzz 17.095 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 49 minuten geleden, ir_fuel zei: Of ze moeten die marginale stinknest gewoon thuis doen. Vorige maand nog op een festival gehad ook. Ge kunt letterlijk nergens staan of er walmt van die rook in uwe neus. Zeer aangenaam. Moest het nu enkel een geur zijn tot daar aan toe, maar na een aantal uren begint dat ook gewoon echt uw luchtwegen te irriteren. En het is niet aan een roker om te zeggen "doe maar wat normaal" of "wees eens verdraagzaam" want er is daar niks verdraagzaam aan te zijn, aan die vuiligheid, en ge kunt u als roker ook niet inbeelden hoe irritant (letterlijk) dat is. Op festivals inderdaad vreselijk. Ook geïrriteerde keel van gehad, zowel Werchter als Pukkelpop. 1 Quote
Lotuzzz 17.095 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 7 minuten geleden, Ambi zei: Ik ben pas vrij laat beginnen roken, daarvoor nooit last gehad van rokers. En die drie mensen aanspreken op een terras is toch geen probleem, duurt misschien 20 seconden? Ik doe ze meteen uit als iemand het vraagt. Verdraagzaamheid is iets moeilijk helaas. 1. Da's wel moeilijk 2. Niet iedereen reageert daar even hoffelijk op als jij 3. Als je écht hoffelijk wilt zijn, rook je gewoon niet in de buurt van anderen tout court. 4 Quote
ir_fuel 58.432 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 10 minutes ago, Ambi said: En die drie mensen aanspreken op een terras is toch geen probleem, duurt misschien 20 seconden? Ik doe ze meteen uit als iemand het vraagt. Verdraagzaamheid is iets moeilijk helaas. Ja dat is wel een probleem, want zo werkt het gewoon niet. Die mensen hebben dus zelf niet het inzicht dat dat stoort? En 10 minuten later komt er iemand anders aan en die steekt er ook eentje op, en kan je dat daar ook aan gaan vragen. Komaan he. Quote
ir_fuel 58.432 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 2 minutes ago, Lotuzzz said: 3. Als je écht hoffelijk wilt zijn, rook je gewoon niet in de buurt van anderen tout court. Zij zorgen voor overlast, en wij moeten verdraagzaam zijn. Zo typisch he. Ik ga vanaf nu gewoon stinkende scheten beginnen laten overal. Want dat is dan sociaal weer niet aanvaard, nochtans 100% natuurlijk en iedereen moet dat soms doen. 1 Quote
Ambi 1.769 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Snap niet wat daar moeilijk aan is, jullie zijn toch niet sociaal incapabel? Er zijn ook veel mensen die zich er niet aan storen dat er gerookt wordt, dat lijkt wel eens vergeten te worden. Maar bon dit is een discussie die niet te winnen valt voor mij als roker tegen degene die zich verheven voelen in deze maatschappij. Wat eigenlijk nog straffer is, er komt ook een verbod op sigarenclubs. Dat is helemaal absurd vind ik, als ik met gelijkgezinden mij kapot wil roken, mag dat dus ook al niet meer. Quote
ir_fuel 58.432 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Just now, Ambi said: Snap niet wat daar moeilijk aan is, jullie zijn toch niet sociaal incapabel? Rokers blijkbaar wel, als we dat daar aan moeten vragen. Just now, Ambi said: Er zijn ook veel mensen die zich er niet aan storen dat er gerookt wordt, dat lijkt wel eens vergeten te worden. Die kan je op 1 hand tellen. Ik ken niemand zo. Het straffe is dat ex-rokers er vaak nog meer last van lijken te hebben dan mensen die nooit gerookt hebben. Just now, Ambi said: Maar bon dit is een discussie die niet te winnen valt voor mij als roker tegen degene die zich verheven voelen in deze maatschappij Ah voila, we zijn er. We zijn "verheven" omdat we de overlast veroorzaakt door een ander niet tolereren. Quote
Lotuzzz 17.095 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 1 minuut geleden, Ambi zei: Snap niet wat daar moeilijk aan is, jullie zijn toch niet sociaal incapabel? Dat gaat gij niet bepalen. Ik heb een hekel aan wildvreemden aanspreken. 1 1 Quote
ir_fuel 58.432 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 't is gvd de wereld op zijn kop. Als jij iets doet waar anderen last van hebben zou je misschien aan die andere personen moeten vragen of het stoort dat je eentje opsteekt? 3 Quote
Redfive 243 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Een roker heeft geen last van een niet-roker. Een niet-roker heeft wel last van een roker. Dàt is het cruciale verschil... Quote
Lotuzzz 17.095 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 2 minuten geleden, Lotuzzz zei: Dat gaat gij niet bepalen. Ik heb een hekel aan wildvreemden aanspreken. En aangesproken worden door wildvreemden ook liever niet. 1 Quote
Ambi 1.769 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Zojuist, Lotuzzz zei: En aangesproken worden door wildvreemden ook liever niet. Sociaal incapabel dus Quote
Ambi 1.769 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Die kan je op 1 hand tellen. Ik ken niemand zo. Het straffe is dat ex-rokers er vaak nog meer last van lijken te hebben dan mensen die nooit gerookt hebben. Ik heb deze discussie al vaak gehad met collaga's en vrienden, je onderschat hoeveel mensen tolerant zijn voor rokers voor denk. Sommige vinden net dat een bepaalde gezeliige sfeer creëert op een terras van een café. 3 Quote
ir_fuel 58.432 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Enfin, de discussie moet niet gevoerd worden. De overheid heeft het geregeld en de horeca gaat nogmaals bankroet. Quote
toere 17.049 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 1 uur terug, ir_fuel zei: Ja ik zal er eens aan beginnen. Vorige maand zat ik op een terras te eten en zaten na 5 minuten 3 tafels rond mij te roken. Zal eens iedereen beginnen aanspreken. Echt Spring op tafel en roep luidkeels door een microfoon: HIER WORDT NIET GEROOKT AAAAIIII IK ZAL HET MAAR ENE KEER ZEGGEN AAAIII!!! Quote
Ambi 1.769 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 Fuel jij lacht ermee, maar wanneer ben jij voor het laatst in een bruine kroeg geweest? Ik denk dat jij die sfeer gewoon niet goed kan vatten? Een zwoele zomeravond, frisse pinten, gezellige mensen en discussies over voetbal, politiek en het rookverbod. Daar hoort gewoon een goeie sigaret bij . Niet elke horecazaak leent zich om te roken en je moet dat als roker ook wat aanvoelen vind ik. Maar in zo een lekker bruin café of een danscafé past dat. Het volk dat daar frequenteert maalt daar ook niet om. Maar het zal helaas gedaan zijn ja. Ben wel benieuwd, hoe dat in de praktijk gaat zijn. Alle rokers samentroepen een paar meter verder en één grote walm richting terras? Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 18 minuten geleden, Lotuzzz zei: En aangesproken worden door wildvreemden ook liever niet. Al zeker niet op een forum. 1 Quote
glennvc 185 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 9 minuten geleden, Ambi zei: Fuel jij lacht ermee, maar wanneer ben jij voor het laatst in een bruine kroeg geweest? Ik denk dat jij die sfeer gewoon niet goed kan vatten? Een zwoele zomeravond, frisse pinten, gezellige mensen en discussies over voetbal, politiek en het rookverbod. Daar hoort gewoon een goeie sigaret bij . Niet elke horecazaak leent zich om te roken en je moet dat als roker ook wat aanvoelen vind ik. Maar in zo een lekker bruin café of een danscafé past dat. Het volk dat daar frequenteert maalt daar ook niet om. Maar het zal helaas gedaan zijn ja. Ben wel benieuwd, hoe dat in de praktijk gaat zijn. Alle rokers samentroepen een paar meter verder en één grote walm richting terras? Toen het verbod op roken in de cafés er zat aan te komen had ik ook het idee van "maar allé, dat hoort toch bij de sfeer, ik kan dat passief roken wel hebben", ook een beetje onder het mom van "de overheid moet zich niet met alles moeien". Tot het werd ingevoerd... het is véél aangenamer gebleken. En inderdaad, als je op een café terras zit en er komt iemand naast u roken, moet ik altijd eens zuchten, iedereen beginnen aanspreken om te vragen om het uit te doen, plezant, dan ben je echt de killjoy van het terras. 'T is wat Fuel zegt, de roker zou het ook eerst even kunnen vragen. Er wordt maar vanuit gegaan dat iedereen die niet rookt de geur van rook sympatiek en sfeervol vindt. 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.