Ga naar inhoud

Forum voor EV's


Polygoon

Aanbevolen berichten

Tesla heeft alles idd serieus versneld. En plots moeten ze allemaal mee gaan en dus wordt er veel geforceerd. 

Maar ze moeten nog op 2 paarden wedden want nu heeft de EV nog zoveel nadelen voor vele mensen.
Allemaal goed als je in een huis woont en een garage hebt (die breed genoeg is om je nieuwe wagen in de krijgen).
Maar in appartementsblokken of in Steden is er tot nu toe nog geen oplossing die het leven van een EV makkelijker maakt tegenover ICE. 

Ik blijf ook wantrouwig in al die Chinese merken. We weten er nog niet zoveel van omdat er weinig nieuws van China buiten komt dankzij hun social media censcuur. 
Als er in Europa of Amerika een EV in de flik vliegt weten we het allemaal maar wat er allemaal in China gebeurd? 

Ook logisch dat Toyota verder blijft doen met ICE, ze hebben nog een mega grote markt waar het nog 30 jaar gaat duren eer er meer als 10% EV's gaan rond rijden. 
Eind 2019 in Mexico, Belize en Guatemala geweest., begin dit jaar Jordanië en Azeirbaijan....da gaat daar nog lang duren hoor. Heel Africa....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, wat het laden betreft, dat zijn we niet gewend en is niet voor iedereen even gemakkelijk… maar toch… de evolutie gaat razendsnel en de prijzen komen naar beneden o.a. door andere batterij samenstellingen die dan ook ineens een hoop van de nadelen wegwerken. Denk aan veiligheid, prijs, milieu, gebruiksgemak en levensduur…

Misschien dat sommigen de ongemakken van dat laden er voor lief gaan bijnemen straks? Alleszins, daar zijn tussenwegen, bijvoorbeeld door te laden op de parking van de werkgever, waardoor ze thuis niet meer moeten laden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Logic said:

de evolutie gaat razendsnel en de prijzen komen naar beneden

Ik heb de laatste 10 jaar anders geen evolutie gezien, en zeker geen zakkende prijzen.

Jeweetwel, 36K voor een elektrische Berlingo bv ...

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik heb de laatste 10 jaar anders geen evolutie gezien, en zeker geen zakkende prijzen.

Jeweetwel, 36K voor een elektrische Berlingo bv ...

Na 10 jaar inflatie, zijn EV's alvast goedkoper geworden, toch? 🤷‍♂️ 
Kan je dat van een ICE zeggen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Logic said:

Na 10 jaar inflatie, zijn EV's alvast goedkoper geworden, toch? 🤷‍♂️ 
Kan je dat van een ICE zeggen? 

Je bedoelt dat ICE's duurder zijn geworden (veel meer dan de inflatie) en ze dus bijna even veel kosten als een EV, terwijl de goedkope modellen gewoon geschrapt zijn?

Allez gast ....

Een benzine Berlingo was 16K, een elektrische 36K.... wat exact is daar "goedkoper" aan? Los van het feit dat veel EV bouwers amper geld verdienen aan hun EV's, terwijl ze keihard besparen op alles wat kan (kijk maar eens naar de interieurs van de "goedkopere" EV vs de interieurs van de gelijkaardiger ICE), en dan nog niet uit de kosten geraken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pardon? Als je de ontwikkelingen een beetje volgt, en ik deel ze hier louter FYI, daarvoor hoef je niet te snel op je paard gaan zitten en mijn woorden verdraaien, dan zal een halvering van de batterijkost een enorme impact hebben op de kostprijs van een EV. Indien de klassieke constructeurs dan ook nog eens aandacht zouden besteden in het verder optimaliseren van hun productieproces (op z'n Tesla's), kunnen ze in de eerste plaats trachten concurrentieel te blijven. Dat VW niet meer competitief is, zijn niet mijn woorden, maar zeggen ze zelf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wat datzelfde Volkswagen alsnog probeert te doen, en hoe. 
https://www.autoreview.nl/nieuws/autonieuws/id/32734/hoe-volkswagen-id2-25000-euro-zo-flikt-volkswagen-dat

Da's puur omdat ze voor het eerst sinds vele jaren verplicht zijn om het status quo te doorbreken en eens goed na te denken over het design en productieproces. Als daarbij in tussentijd een evolutie naar Sodium-ion zou kunnen plaatsvinden, ... ik zeg het hier in alle voorzichtigheid, ik interpreteer dat dus als steeds goedkoper wordende EV's. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Logic said:

Pardon? Als je de ontwikkelingen een beetje volgt, en ik deel ze hier louter FYI, daarvoor hoef je niet te snel op je paard gaan zitten en mijn woorden verdraaien, dan zal een halvering van de batterijkost een enorme impact hebben op de kostprijs van een EV. Indien de klassieke constructeurs dan ook nog eens aandacht zouden besteden in het verder optimaliseren van hun productieproces (op z'n Tesla's), kunnen ze in de eerste plaats trachten concurrentieel te blijven. Dat VW niet meer competitief is, zijn niet mijn woorden, maar zeggen ze zelf. 

Voorwaardelijke wijs, dank u.

Ik zie daar dus niks van de laatste 10 jaar. Het is alleen maar duurder geworden, en het gat is enkel gedicht omdat ICE ook veel duurder is geworden, niet meer, niet minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, mrbbs zei:

Laten we zien in 2027. Heeft geen zin om nu te discuteren wie juist is of niet.

In ieder geval zullen we er wel allemaal beter van worden als die solid state batterijen er eindelijk zullen zijn.

2027 is trouwens de start ervan op lagere capaciteit. Reken dat het zomaar 2030 eer dat ieder model uitgerust zal zijn met solid state (bij Toyota).

Vw is er ook mee bezig

https://www.autovisie.nl/nieuws/volkswagen-ontneemt-zorg-ev-sceptici-nieuwe-solid-state-accu/

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Ik zie daar dus niks van de laatste 10 jaar. Het is alleen maar duurder geworden, en het gat is enkel gedicht omdat ICE ook veel duurder is geworden, niet meer, niet minder.

In die 10 jaren is de productiekost per kWh van batterijen nochtans gekelderd.
Neem een wagen die al 10 jaar in productie is: 
- Model S P85D uit 2014 kostte 120.000 euro. 
- Model S Plaid (100kWh), anno 2024, 10.000 euro goedkoper (sneller én meer range).  

Als je die evolutie negeert, alsook inflatie negeert, oké dan.
Neem je een Taycan, die YoY duurder wordt, oké dan. 
Bekijk wat je wil bekijken en laat mich g'rust joh. 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ugeken zei:

 

Er zijn er op dit moment heel heel veel mee bezig, maar t gaat niet zo snel als men verwachtte. T is niet zozeer dat het niet technisch mogelijk is, want de solid-state batterij is er al. T grote probleem waar ze nu nog tegenaan lopen is dat het veel en veel minder simpel is om een Solid-state batterij op industriële schaal te produceren. In labo-omgevingen lukt het allemaal, maar de toleranties zijn blijkbaar zo nauw dat het op grote schaal niet zo simpel is als men dacht.

Zal wel een oplossing voor komen, maar of het er snel gaat zijn, en of het goedkoop genoeg gaat zijn zijn weet eigenlijk niemand.

aangepast door Joske
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Joske said:

Er zijn er op dit moment heel heel veel mee bezig, maar t gaat niet zo snel als men verwachtte.

Zoals men dacht in 2012 dat we vandaag gewoon op de GPS de bestemming gingen ingeven en ons laten rijden tot daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, Logic said:

In die 10 jaren is de productiekost per kWh van batterijen nochtans gekelderd.
 

Ja, en zelfs dan lukt het niet van een goedkope EV te maken.

Het grote verschil is dat Tesla zelf batterijen maakt, en alle andere Europese fabrikanten ze moeten gaan aankopen bij Panasonic of andere leveranciers.

Ik vond net deze tabel:

 

Tesla Model 3: $130 per kWh

Chevrolet Bolt EV: $150 per kWh

Nissan Leaf: $160 per kWh

Ford Mustang Mach-E: $170 per kWh

Hyundai Ioniq 5: $180 per kWh

Kia EV6: $180 per kWh

 

Maakt wel wat uit als je 70kWh in je auto wil steken, of dat 130 dollar of 180 dollar kost. Maar zelfs aan 130 zie je aan $9100 enkel aan batterijkost. Dan blijft er niet veel meer over als je een auto van 20K BTWi wil maken waar je ook nog iets op moet verdienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ma waarom moet daar 70kWh aan batterijen in en is 200+ pk nodig voor average Joe?

Met minder sterke efficiëntere motoren komt ge met 40-50kWh ook al een heel eind.

Nie voor de gemiddelde autominded-bezoeker, maar voor veel mensen is dat genoeg. Denk ik.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Joske zei:

Ma waarom moet daar 70kWh aan batterijen in en is 200+ pk nodig voor average Joe?

Met minder sterke efficiëntere motoren komt ge met 40-50kWh ook al een heel eind.

Nie voor de gemiddelde autominded-bezoeker, maar voor veel mensen is dat genoeg. Denk ik.

 

Vraag eens aan @Speedhunter wat ie van z’n kleine batterij vindt. 

Ik heb 70 en dat is genoeg maar toch ook zeker niet te veel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dus 58/62 kwh. Ik zal daar eerlijk op antwoorden: voor rond de kerktoren en de ruime streek is dat voldoende. Voor langere ritten is dat te klein. Nogmaals ik kan ritten van meer dan 200 kilometer op 2 handen tellen op jaarbasis daarom stoort het niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, BMWMB zei:

En als je een langere rit doet, dan kan je toch superchargen. 

Inderdaad, dat is wat ik steeds doe nu in de winter. Ik heb mijn vaste snellaad locatie en heb dus geen stress om op te laden, ik weet het zijn en ik weet hoe het werkt en dat gaat vlot. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Joske zei:

Ma waarom moet daar 70kWh aan batterijen in en is 200+ pk nodig voor average Joe?

Met minder sterke efficiëntere motoren komt ge met 40-50kWh ook al een heel eind.

Nie voor de gemiddelde autominded-bezoeker, maar voor veel mensen is dat genoeg. Denk ik.

 

Stelantis setup dus. En dat dekt denk ik voor een heel groot deel van de Belgische bevolking perfect hun noden.

Mijn schoonouders intussen al meer dan 3 jaar met hun e2008, die hebben hun niet moeten aanpassen. Enkel als ze naar zee gaan moeten ze even aan de laadpaal, maar tot nu toe nog nooit een probleem geweest.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, BMWMB zei:

En als je een langere rit doet, dan kan je toch superchargen. 

Dat is geen argument om een EV met een batterij van 40kWh goed te praten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, josenjef zei:

Mijn schoonouders intussen al meer dan 3 jaar met hun e2008, die hebben hun niet moeten aanpassen. Enkel als ze naar zee gaan moeten ze even aan de laadpaal, maar tot nu toe nog nooit een probleem geweest.

Ik wou het net posten, vanuit de westkust in de winter naar Brussel heen terug haal je niet op één lading. Dat plaatst het wat in perpectief. In de zomer perfect mogelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Polygoon zei:

Dat is geen argument om een EV met een batterij van 40kWh goed te praten. 

Tussen een batterij van 40 kWh en 58 kWh zit ook nog aardig verschil op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Joske zei:

Met minder sterke efficiëntere motoren komt ge met 40-50kWh ook al een heel eind.

Hier ging de discussie over. 

3 minuten geleden, Speedhunter zei:

Tussen een batterij van 40 kWh en 58 kWh zit ook nog aardig verschil op. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Speedhunter zei:

Inderdaad, dat is wat ik steeds doe nu in de winter. Ik heb mijn vaste snellaad locatie en heb dus geen stress om op te laden, ik weet het zijn en ik weet hoe het werkt en dat gaat vlot. 

 

Er staan tegenwoordig snelladers elke 10km, dus voor mij moet dat zeker niet een 'vaste' laadlocatie zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, josenjef zei:

Stelantis setup dus. En dat dekt denk ik voor een heel groot deel van de Belgische bevolking perfect hun noden.

Mijn schoonouders intussen al meer dan 3 jaar met hun e2008, die hebben hun niet moeten aanpassen. Enkel als ze naar zee gaan moeten ze even aan de laadpaal, maar tot nu toe nog nooit een probleem geweest.

Voila, en die mindset moeten mensen kunnen en willen maken, maar bij velen lukt dat nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid