tuscani 10.016 Geplaatst: 17 oktober 2021 Delen Geplaatst: 17 oktober 2021 Audi gt Kleurtje 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BMWMB 9.786 Geplaatst: 17 oktober 2021 Delen Geplaatst: 17 oktober 2021 9 uren geleden, Logic zei: Ik heb gisteren back2back m'n E-tron GT vergeleken met de Model S 100D. Best wel leuk om beide wagens meteen na mekaar te kunnen rijden zonder dat de tijd je impressies vervagen. Ik zal later m'n bevindingen posten. Daar kijk ik naar uit… 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bart 207 Geplaatst: 17 oktober 2021 Delen Geplaatst: 17 oktober 2021 Mooi 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jokke_vlo 14.812 Geplaatst: 17 oktober 2021 Delen Geplaatst: 17 oktober 2021 Waanzinnig mooie EV ! Topkeuze in het genre, proficiat ! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Logic 432 Geplaatst: 18 oktober 2021 Populair bericht Delen Geplaatst: 18 oktober 2021 16 uren geleden, BMWMB zei: Daar kijk ik naar uit… Here goes. Mijn broer heeft een Tesla Model S 100D en het was tof om beide wagens eens met mekaar te vergelijken zonder dat de tijd je impressies vervagen. Ik ga mezelf niet teveel verliezen in details, anders wordt het TLDR. Ik overloop wat ons meteen opviel! Laat me beginnen met te zeggen dat de kleuren van de wagens een beetje “blue or red pill” symboliseren. Want ik ga op vlak van wagens conservatiever zijn dan mijn broer, hecht meer belang aan klassieke criteria en minder op bepaalde cijfers die tegenwoordig een EV lijken te maken of kraken. Ook ons gebruik is zeer verschillend. Ik doe eerder kortere ritten, nog geen 50% autosnelwegverkeer. Mijn broer rijdt zeer vaak 200km/dag, wat dan 90% autosnelwegverkeer is. Ik geef het mee, omdat daardoor het zwaartepunt wat kan verschuiven tussen “blue or red”. - Qua buitenafmetingen zijn ze gelijkaardig. Qua binnenruimte voelt de Audi compacter aan. Daarom niet per se onhandiger. De nieuwste Model S heeft deurpockets, deze echter niet (om maar iets te zeggen). - Instappen is gemakkelijker bij de Tesla, want de opening tussen B-stijl en stuurwiel lijkt ruimer. De zetels van de Tesla zitten ook wat ‘gemakkelijker’, meer erop dan erin, redelijk ‘plush’, ruim en comfortabel. - Toegang achterin toont krap bij de Audi, maar eens je zit, is de zithouding wel beter. - De koffer is vanzelfsprekend van een andere categorie aangezien de Tesla een hatchback design heeft. - Afwerking en bouwkwaliteit. Hekel topic. Eigenlijk vind ik een Model S goed qua materiaalgebruik. Die komt bijvoorbeeld met Alcantara dakbekleding waar ik toch wel wat jaloers op ben. Weer zo één van de vele dure opties die je op de Audi kan krijgen, maar de Tesla heeft het standaard. Bouwkwaliteit is wel iets minder, en dat merk je als je een deur dichtslaat. Als je beide wagens naast mekaar zet, is de Audi voelbaar, zichtbaar, hoorbaar, beter, op alle vlakken. Het geheel voelt steviger aan, lijkt beter in mekaar te zitten. Ik vind de zwart pianogelakte delen van het dashboard en middenconsole niet zo geslaagd en te krasgevoelig in de Audi. (D'er is ook een geweldig grote hoeveelheid zwart blinkende plastiek gebruikt aan de buitenkant van de Audi, het front, onderkanten rondom en diffuser, wat me zorgen maakt om dat proper en krasvrij te houden) - Het touchscreen van de Audi staat in verhouding tot die van de Tesla als een iPhone 1 vs iPhone 13. Het reageert niet zo snel en het is niet zo groot. Maar ik weet begot niet wat ik verder zou missen? De Audi heeft Apple CarPlay waardoor m’n iPhone meteen draadloos verbinding maakt en CarPlay initieert. Apple Music, Google Maps, Waze, Plugsurfing … is allemaal mooi geïntegreerd. Maar ik mis wel YouTube bij een laadstation, stom dat ze dat niet toestaan. - We zijn vertrokken! Wat meteen opvalt is de respons op het ‘gaspedaal’. De Tesla reageert feller op je rechtervoet. Dat is een kwestie van kalibratie en je kan dat als vinniger opvatten, maar 't zit ‘em puur in de pedaalslag. Als je stampt zijn ze allebei even fel en snel qua gevoel. Niet kunnen testen op hogere snelheden helaas. Zo fel de Tesla reageert op voorwaartse input, zo fel remt hij ook regeneratief af. Vanuit mijn perspectief, als je het uitbollen van de Audi gewend bent, is dat schrikken. En omgekeerd, als je de Tesla gewend bent, dan lijkt het ‘gaspedaal’ te blijven hangen in de Audi, en da’s ook verschieten. Het verschil in strategie kon niet groter zijn. Bij de Audi vind ik het concept om de regeneratie te kunnen aanpassen met de schakelpeddels wel goed gevonden, alleen jammer dat ‘ie niet harder kan/mag regeneratief remmen. Vanuit gemakzucht is de Tesla gemakkelijker te rijden zo, met één pedaal. Dat is een beetje wederkerend thema, dat het vaak net iets gemakkelijker is bij de Tesla. - Een lichte besturing verwacht je van de Audi, maar daar zit nog voldoende gewicht achter. De Tesla? Die bleek al in z'n zwaarste stand te staan, en het kon enkel nog lichter ingesteld worden! Dat is een beetje té. Nu moet ik eraan toevoegen dat het formaat van de wielen/banden een klein verschil kan maken, de Tesla 19” en de Audi (optioneel) 21”. De Audi heeft vierwielsturing, een surplus bij het inparkeren. - Veercomfort. Allebei hebben ze luchtvering... maar je verwacht het niet, de demping van de Tesla is harder en stoteriger. De Audi, zelfs met 21" wielen, is écht super in het wegfilteren van oneffenheden. Tegelijk gaat ‘ie niet hangen in de bochten. In z’n comfort modus kan de Audi wel wat wiegen tussen voor- en achteras, maar dat is in Dynamic modus opgelost. Qua besturing en demping geen concurrentie imho. Om al samen te vatten, want ik kan blijven doorgaan. Er hangt een heel ander sfeertje tussen beide auto’s. De Audi voelt sportiever aan (door de steilere voorruit, compacte achterruit, sportstoelen, beleving, geluid…). De Tesla is praktischer, gemakkelijker om te rijden, ietsje efficiënter allicht (niet echt naar gekeken). Daarnaast heeft ‘ie enkele USP’s die voor velen niet onbelangrijk zijn zoals de Autopilot, Kofferklep, Prijs, laad infrastructuur, software. Mijn broer zweert bij de autopilot, wat bij zijn soort gebruik past. Mij zegt dat niets, ik heb voldoende aan de adaptieve CC en tussen de lijnen assistent. Als autoliefhebber kan je -maar dat is mijn opinie- moeilijk rond de Audi/Porsche heen. Ze hebben de lat op veel vlakken hoger gelegd, maar dan op criteria waarvan we bijna vergeten zijn dat ze nog bestonden, het rijden zelf, hoe het zit, hoe het stuurt, hoe het voelt. Het maakt me 100 keer gelukkiger om in de Audi te mogen stappen. Als je door de optielijst van een E-tron (of Taycan) gaat, is de kans wel groot dat je voor dezelfde prijs ook een Model S Plaid kan kopen (weliswaar moet de eerste nog steeds geleverd worden in BE, maar soit) en dat is toegegeven ook wel een grensverleggend 'machien'. De vernieuwde Model S verdient wat aandacht op vlak van kalibratie, besturing, ophanging en interieur. Het zou dus perfect kunnen dat Tesla exact op die punten gewerkt heeft. Maar dan nog blijf ik bij mijn keuze en mijn broer allicht bij de zijne. Voor elks wat wils. 10 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Logic 432 Geplaatst: 18 oktober 2021 Delen Geplaatst: 18 oktober 2021 (aangepast) Ik vergeet nog 2 dingen. - Geen optionele dubbele beglazing op mijn Audi, op zich geen gemis, maar de Tesla is wel stiller op vlak van rolgeluiden. - Geen head-up-display in de Tesla. Valt meteen op als je je blik iets moet afwenden, ook al is het maar een beetje naar omlaag. 18 oktober 2021 aangepast door Logic Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Logic 432 Geplaatst: 18 oktober 2021 Delen Geplaatst: 18 oktober 2021 21 uren geleden, Timo zei: Heel cool! Hoeveel trager voelt zo'n Taycan dan aan? Dat scheelt toch wel wat qua 'punch' denk ik. Het scheelt bijna anderhalve seconde naar de 100km/u. Op zich niet traag en eigenlijk een heel toffe uitvoering (goeie prijssetting), daar niet van. Hetzelfde kan je zeggen van de GT en de RS GT, die laatste heeft ook weer meer punch. En zo kunt geld ertegenaan blijven gooien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BMWMB 9.786 Geplaatst: 18 oktober 2021 Delen Geplaatst: 18 oktober 2021 Heel mooi verslag! En correct de verschillen tussen beide auto's weergegeven. Net zoals uw broer zweert bij de Tesla, is dat bij mij ook het geval. De pluspunten die je opsomt voor de Tesla zijn juist, maar de minpunten zeker ook. Afwachten op welke punten de vernieuwde Model S beter zal zijn dan de huidige. Maar, dat kan ik pas zeggen als ik 'm heb, wat nog steeds wordt aangegeven op Q1 2022. Spannend... 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.016 Geplaatst: 19 oktober 2021 Delen Geplaatst: 19 oktober 2021 mooi verslag, en bevestigd mijn idee al. Maakt de keuze ook niet gemakkelijker daardoor. de GT is qua uitzicht en feeling de betere. maar de S is de ruimere beter doordachte en vooral qua laadmogelijkheid. Je moet echt een keuze tussen hart en verstand bij deze 2 maken. En ik zou het op dit moment nog niet weten, want het zijn toch grote bedragen, waar je mee speelt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rabbit 2.711 Geplaatst: 19 oktober 2021 Delen Geplaatst: 19 oktober 2021 Wil je eens het verschil wat toelichten met een Autopilot ( los van het feit dat die zelf afritten kan nemen ) en een goeie recente ACC? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 7.987 Geplaatst: 19 oktober 2021 Delen Geplaatst: 19 oktober 2021 Autopilot en lijnen assistent Zit nu op die aanloopwagen en zit te zoeken om het permanent uit te schakelen want dat is ronduit gevaarlijk imo... 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Logic 432 Geplaatst: 19 oktober 2021 Delen Geplaatst: 19 oktober 2021 3 uren geleden, Rabbit zei: Wil je eens het verschil wat toelichten met een Autopilot ( los van het feit dat die zelf afritten kan nemen ) en een goeie recente ACC? Later met wat meer ervaring kan ik dat beter toelichten. Maar Tesla Autopilot lijkt gemakkelijker om in te schakelen en voldoende goed om erop te kunnen vertrouwen. Stel je hebt een medisch probleempje/noodgeval en je wil de auto laten overnemen, wat krijg je dan het rapst ingeschakeld en waarop kan je vertrouwen? Als je enkel ACC hebt moet je zelf sturen. De autopilot neemt echter alles van je over. 2 uren geleden, Naish zei: Autopilot en lijnen assistent Zit nu op die aanloopwagen en zit te zoeken om het permanent uit te schakelen want dat is ronduit gevaarlijk imo... Apart stuurgevoel als je binnenkant bocht de lijn wil raken. (knopje op de pinker om het uit te schakelen). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 7.987 Geplaatst: 19 oktober 2021 Delen Geplaatst: 19 oktober 2021 Is ook afhankelijk van je gebruik, als je 80% snelweg doet dan kan ik het eventueel wel begrijpen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
binnenmuisarchitekt 13.083 Geplaatst: 19 oktober 2021 Delen Geplaatst: 19 oktober 2021 Etron GT Autoliefhebbers 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
WoKe 308 Geplaatst: 19 oktober 2021 Delen Geplaatst: 19 oktober 2021 8 uren geleden, Logic zei: Stel je hebt een medisch probleempje/noodgeval en je wil de auto laten overnemen, wat krijg je dan het rapst ingeschakeld en waarop kan je vertrouwen? Als je enkel ACC hebt moet je zelf sturen. De autopilot neemt echter alles van je over. Da’s toch wel het laatste scenario dat bij mij zou opkomen bij de keuze voor een Tesla/Autopilot Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.016 Geplaatst: 20 oktober 2021 Delen Geplaatst: 20 oktober 2021 8 uren geleden, WoKe zei: Da’s toch wel het laatste scenario dat bij mij zou opkomen bij de keuze voor een Tesla/Autopilot Een meer alledaagse situatie schetsen. Stel je hebt goesting in ( het begint met een n en eindigt op euken, en het is niet nieuwbouwkeuken) dan kan tesla..... 1 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
msxx 6.635 Geplaatst: 20 oktober 2021 Delen Geplaatst: 20 oktober 2021 Op 22/9/2021 om 13:48, binnenmuisarchitekt zei: Dus kinderziektes mogen niet volgens jullie? Enkel bij Dacia's? Ik nodig jullie anders eens uit in onze fabriek om te kijken hoe we de e-tron in mekaar steken. En hoe complex dat is. Zo'n lijn staat niet direct scherp vanaf de eerste weken. Heb je al een datum, denk dat het een populaire AM-meeting gaat zijn 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
binnenmuisarchitekt 13.083 Geplaatst: 20 oktober 2021 Delen Geplaatst: 20 oktober 2021 1 uur geleden, msxx zei: Heb je al een datum, denk dat het een populaire AM-meeting gaat zijn Door covid liggen de rondgangen reeds 2 jaar stil 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BMWMB 9.786 Geplaatst: 12 november 2021 Delen Geplaatst: 12 november 2021 Na de EQS ga ik over een paar weken ook deze e-tron GT testen. Leuk is dat ze de auto brengen tot bij u thuis, en dat ze ‘m pas de dag nadien komen halen. Uiteraard volgt alweer een verslag. Trouwens, vandaag eentje bestellen is leveringstermijn Q4 2022. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DDke 7.295 Geplaatst: 12 november 2021 Delen Geplaatst: 12 november 2021 Op 19/10/2021 om 15:18, Naish zei: Is ook afhankelijk van je gebruik, als je 80% snelweg doet dan kan ik het eventueel wel begrijpen... Idd. Ik vind het echt een gemak voor de stukken waar je geen plezier uit haalt. Dat was voor mijnhet fijne aan de Model 4 Performance. Je kon dat spel laten rijden als het moest, en rijden als het kon. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jokke_vlo 14.812 Geplaatst: 13 november 2021 Delen Geplaatst: 13 november 2021 10 uren geleden, DDke zei: Idd. Ik vind het echt een gemak voor de stukken waar je geen plezier uit haalt. Dat was voor mijnhet fijne aan de Model 4 Performance. Je kon dat spel laten rijden als het moest, en rijden als het kon. Daarvoor heb je tegenwoordig toch geen EV nodig ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DDke 7.295 Geplaatst: 13 november 2021 Delen Geplaatst: 13 november 2021 1 uur terug, Jokke_vlo zei: Daarvoor heb je tegenwoordig toch geen EV nodig ? Klopt. Zeg ik dat? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jokke_vlo 14.812 Geplaatst: 13 november 2021 Delen Geplaatst: 13 november 2021 Nope, is ook maar een algemene opmerking. Wat me stoort aan die systemen is de enorme afstand dat die soms laten (op de "kortste" stand) soms ga je amper vooruit door het invoegende verkeer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.308 Geplaatst: 15 november 2021 Delen Geplaatst: 15 november 2021 Op 12/11/2021 om 21:52, DDke zei: Idd. Ik vind het echt een gemak voor de stukken waar je geen plezier uit haalt. Dat was voor mijnhet fijne aan de Model 4 Performance. Je kon dat spel laten rijden als het moest, en rijden als het kon. Hoe hard mis je je Model 3? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DDke 7.295 Geplaatst: 15 november 2021 Delen Geplaatst: 15 november 2021 7 uren geleden, Polygoon zei: Hoe hard mis je je Model 3? Redelijk hard toch wel. Nu reed ik veel minder toen ik ‘m had dan ik nu doe. Komt nog bij dat ik redelijk vaak hetzelfde traject doe waar ik in een treintje rechtdoor rij. Dus wat mis ik? Autopilot, adaptive cruise, mijn scherm, de lage gebruikskost, de afwezigheid van dieselgekletter. wat mis ik minder? de power (mijn rijbewijs is me nu te belangrijk, het aantal kilometers te hoog om de boetes aan elkaar te rijden, mijn route leent zich er meestal niet toe en ik deed 15000kms met mijn achterbanden…), de grote velgen (comfort en prijs banden) wat mis ik niet: de aandacht. Nu wil ik eigenlijk wel zo rap mogelijk een andere, maar dan misschien een LR eigenlijk (maatje kleiner van wielen en wat minder duur). Maar ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat er gaat uitkomen van alternatieven. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.