Ga naar inhoud

Total 24u van Spa-Francorchamps


Lotuzzz

Aanbevolen berichten

Hier nog wat fotokes van gisteren.

Bijkomende verlichting van sommige auto's was echt de max. Roosters vooraan vooral. 

P1110107.JPG

P1110128.JPG

P1110132.JPG

P1110131.JPG

P1110162.JPG

P1110138.JPG

P1110121.JPG

P1110173.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/28/2019 at 7:10 PM, binnenmuisarchitekt said:

. Ik vraag me af wat ze met die dingen nu doen? Buitenkant is bij velen klaar voor de schroothoop. Compleet opnieuw opbouwen?

Die worden gestript ja, en terug opgebouwd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/28/2019 at 4:37 PM, gTa said:

Mjah ik vind dat toch niet zo waauw, gezien ze geen 3 ronden voor het einde nog allemaal opeengehoopt zaten achter de safety car.

Dat is ook niet helemaal waar he. Dat geldt enkel zolang er geen laps tussen zitten. Val je van de lead lap af dan ben je gescheten bij de safety car. En bij het dubbelen van anderen wordt het gat ook groter en groter. Het is geen Safety Car waarbij ze gans het veld effe herschikken en in positie achter mekaar zetten. Als P2 50 gedubbelde auto's voor zich heeft zitten en dan pas aan P1 zit dan ga je zelfs na een SC geen gat hebben van 3 seconden.

Dus in dat opzicht vind ik uw 99% 0% uitspraak toch serieus bij de haren getrokken :).

Om maar te zeggen: in andere 24 uur races komen er ook veel SC's de baan op. Nochtans is daar het gat op het einde vaak een pak groter, waarbij de eerste vaak 1 of meerdere ronden voor ligt op P2. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is ook niet helemaal waar he. Dat geldt enkel zolang er geen laps tussen zitten. Val je van de lead lap af dan ben je gescheten bij de safety car. En bij het dubbelen van anderen wordt het gat ook groter en groter. Het is geen Safety Car waarbij ze gans het veld effe herschikken en in positie achter mekaar zetten. Als P2 50 gedubbelde auto's voor zich heeft zitten en dan pas aan P1 zit dan ga je zelfs na een SC geen gat hebben van 3 seconden.

Dus in dat opzicht vind ik uw 99% 0% uitspraak toch serieus bij de haren getrokken :).

Om maar te zeggen: in andere 24 uur races komen er ook veel SC's de baan op. Nochtans is daar het gat op het einde vaak een pak groter, waarbij de eerste vaak 1 of meerdere ronden voor ligt op P2. 

Ik volg. Dat er nog veel in dezelfde ronde zitten, is best straf na 24u (of meer dan 12u ook al zelfs).

Maar "maar 3 seconden verschil na 24" is een uitspraak die zich vooral richt op die 3 seconden en die is in mijn ogen wél sterk vertekend door die SC 3 ronden voor het eind, ja toch wel. Zonder die SC waren er dat geen 3 geweest. En zonder any SC at all waren het mogelijks zelfs meerdere rondes geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, gTa said:

Zonder die SC waren er dat geen 3 geweest. En zonder any SC at all waren het mogelijks zelfs meerdere rondes geweest.

Ik durf dat in twijfel trekken bij deze race.

Het niveau van de piloten is zo hoog en de auto's liggen zo dicht bij mekaar dat dit redelijk onwaarschijnlijk is. 

Wat ook helpt is het reglement van de 24 uur. Er is daar duidelijk de kaart getrokken van "de koers wordt gereden op de baan en niet in de pitlane". Je hebt quasi geen marge om strategisch een konijn uit je hoed te trekken (en al helemaal niet als we er vanuit gaan dat er geen SC's zouden zijn), want je hebt maximale stintlengtes die korter zijn dan wat je kan met je benzine, en je hebt een minimum pitstoptijd. Bovendien verplichten ze je van 5 minuten lang een technische stop te doen, dus "remmen vervangen of toch maar niet" speelt ook geen enkele rol meer.

Dat maakt het voor de teams minder leuk, maar voor ons veel plezanter om te race  te volgen en alles blijft dichter bij mekaar.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

True, maar dan nog blijf ik bij m'n standpunt: zeer gratuite kop "na 24u maar 3 seconden verschil" terwijl dat echt voor 't overgrote deel het gevolg is van de SC van enkele ronden ervoor. Zeker voor 't overgrote publiek. Voor ons zou maar 20 seconden verschil (of 40, of...) eigenlijk dezelfde waarde gehad hebben, maar dat klinkt plots al veel minder waauw.

Doet niks af van de raceklasse en z'n regels (die ik goed gesnopen heb tijdens 't volgen ervan). 't Was de max om te volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik altijd raar heb gevonden (zelf nu nog als ik het zelf meemaak) is hoe door pitstops en SC's tijdens die pitstops het veld op de meest absurde manieren soms door mekaar geschud kan worden. Als je dat niet achteraf gaat ontleden in een Excelleke met alle laptimes erbij snap je er soms gewoon niks van.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat ik altijd raar heb gevonden (zelf nu nog als ik het zelf meemaak) is hoe door pitstops en SC's tijdens die pitstops het veld op de meest absurde manieren soms door mekaar geschud kan worden. Als je dat niet achteraf gaat ontleden in een Excelleke met alle laptimes erbij snap je er soms gewoon niks van.

Maakt het wel leuk en interessant. Zoals met de FC 120 team manager en ze hebben allemaal hun eigen visie 🙂 

Met de 24u toch ook veel blunders gezien. Vervisch ook podium kwijt door een slechte pitstop --> straf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, als je zag hoe het er bij Mercedes aan toe ging in de laatste F1 race. En laat me toch stellen dat dat het hoogste is wat je kan bereiken als pitcrew en dat dat wereldtop moet zijn.

Vrees dat je dat gewoon niet kan vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, dragonfly said:

Maakt het wel leuk en interessant.

't is soms meer een loterij dan wat anders. Zeker in de Fun Cup met die 2 random SC's die maar wat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ze hebben in de 24 uur van Spa trouwens ook geblunderd he. Tijdens een van de SC's hebben ze de 2e opgepikt, en de 1e kon gewoon wegrijden.

Klopt, 2x zelfs maar de eerste keer hadden ze het op tijd door. Onvoorstelbaar :fp: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vond dat ook straf. Kan je daar iets tegen doen, als benadeeld team? Stel dat die daardoor gewonnen had, dan zou daar toch (terecht) een pak commentaar op gekomen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, gTa said:

Vond dat ook straf. Kan je daar iets tegen doen, als benadeeld team? Stel dat die daardoor gewonnen had, dan zou daar toch (terecht) een pak commentaar op gekomen zijn?

Dat is een goeie vraag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Dat is een goeie vraag. 

Dat weet ik, anders had ik ze niet gesteld.

Het antwoord, of feiten/bedenkingen in de richting van een (zinvol) antwoord...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet.

Je moet je ook de vraag stellen: stel dat je dat kan, wat kan het resultaat zijn van een uitspraak in je voordeel? Je kan onmogelijk de resultaten gaan aanpassen, want zoiets incalculeren wordt onmogelijk. Wat dan? Een boete voor de organisator? Wat verandert dat aan de zaak?

Ik vrees dat je daar niks tegen kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmja klinkt logisch.

Ik lees zo (soms tussen de regels, soms ook niet) dat het bij de amateuristischer kampioenschappen zoals (vroeger?) BGDC en FunCup dat de organisatie daarin allerminst volwassen, rechtlijnig en zelfs eerlijk/betrouwbaar is. Rulen op basis van schemerige redeneringen, compleet inconsequent oordelen ) à la tête du client, ... Bah. Jokke heeft daar al zijn tanden op stukgebeten, dacht ik. Ik zou hetzelfde zijn. Kan ik absoluut niet tegen.

't Spinde gewoon door m'n hoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, ir_fuel zei:

Alleen gaat het bij de 24 uur van Spa om een pak meer dan bij een amateurkoers van de BGDC of de Fun Cup.

Correct, zo'n fouten zijn dan ook onaanvaardbaar. Is dat de FIA zelf die dat regelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Dit weekend is het weer van dat, de (in mijn ogen) schoonste 24-uurs race.

Morgen kwalificaties gevolgd door een nachttraining en dan vrijdag het eerste spektakel met de Superpole [emoji7]

Voor wie mee wil zijn, een klein overzichtje met de belangrijkste info: https://www.autosportwereld.be/2020/10/20/spa-24-alle-info-nog-eens-bijeen/

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er eigenlijk gebeurd met Laurens Vanthoor tijdens een race in de US een tweetal weken geleden?
Dit stond op zijn Facebook, maar vond niet direct wat er gebeurd was...

image.png.195bedd49d34ec32d24395f688f9c4d6.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid