Ga naar inhoud

Total 24u van Spa-Francorchamps


Lotuzzz

Aanbevolen berichten

hoe komt het eigenlijk dat McLaren er niet in slaagt een competitieve GT3 te maken?

Ik heb de indruk dat ze er al jaren bij zijn, maar dat ze nog niks bereikt hebben... Of ben ik verkeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een héérlijke race, wauw. 😳

Laatste lap van Nick Tandy was echt nagelbijten, dat verschrikkelijk geluid in die cockpit. Ik weet niet juist wat er stuk was maar veel verder ging hij niet geraken. Blijkbaar is de achterligger niet dichter geraakt omdat er olie op het circuit liep uit de Porsche, chance daar. 🥴

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, janvkn said:

Weet iemand wat er met de #98 Rowe Porsche van Van Thoor is gebeurd ? Toen ik ging slapen rond 3u reed die nog stevig in de top 3.

Ja

Die heeft gewonnen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, janvkn said:

Heeft ook wel te maken met de safety cars die elke keer iedereen in dezelfde ronde terug samen brengen.

Ik heb al genoeg 24h meegemaakt met safety cars waar de verschillen toch veel groter waren. Wees maar gerust dat het gelijke hoge niveau van teams en piloten hier minstens een even grote rol in speelt. SC's kunnen ook auto's uit mekaar spelen (pitstops bv).

 

48 minutes ago, Maxime S said:

hoe komt het eigenlijk dat McLaren er niet in slaagt een competitieve GT3 te maken?

Ik heb de indruk dat ze er al jaren bij zijn, maar dat ze nog niks bereikt hebben... Of ben ik verkeerd? 

Budget.

Heeft niks met "competitief" te maken. Elke auto is in theorie even competitief, wegens BoP. 

Als je met 1 auto meerijdt als merk is de kans om de finish of het podium te halen wel iets kleiner dan wanneer je 6 auto's inzet. Vergeet ook niet dat McLaren in het geheel veel minder kilometers doet op jaarbasis dan Porsche/BMW/Audi/Mercedes/Ferrari. Ze krijgen maw veel minder data binnen. Ze hebben een aantal jaren ook serieuze pech gehad (aanrijdingen).

Je kan de vraag ook anders stellen: hoe komt het dat Mercedes met al hun ervaring en skills er noch op de Nuerburgring, noch op Spa, in geslaagd is een auto op het podium te zetten?

 

Iets anders: toch ook redelijk uniek dat 1 team (Rowe) met 2 verschillende merken van auto's 2 24h races wint. BMW in Duitsland en nu Porsche in Spa.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, Porker said:

Wat een héérlijke race, wauw. 😳

Laatste lap van Nick Tandy was echt nagelbijten, dat verschrikkelijk geluid in die cockpit. Ik weet niet juist wat er stuk was maar veel verder ging hij niet geraken. Blijkbaar is de achterligger niet dichter geraakt omdat er olie op het circuit liep uit de Porsche, chance daar. 🥴

De versnellingsbak.

Dat klonk als een hoge factuur, idd :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, ir_fuel zei:

 

Als je met 1 auto meerijdt als merk is de kans om de finish of het podium te halen wel iets kleiner dan wanneer je 6 auto's inzet. Vergeet ook niet dat McLaren in het geheel veel minder kilometers doet op jaarbasis dan Porsche/BMW/Audi/Mercedes/Ferrari. Ze krijgen maw veel minder data binnen. Ze hebben een aantal jaren ook serieuze pech gehad (aanrijdingen).

Je kan de vraag ook anders stellen: hoe komt het dat Mercedes met al hun ervaring en skills er noch op de Nuerburgring, noch op Spa, in geslaagd is een auto op het podium te zetten?

 

Iets anders: toch ook redelijk uniek dat 1 team (Rowe) met 2 verschillende merken van auto's 2 24h races wint. BMW in Duitsland en nu Porsche in Spa.

OK.... maar dan is het toch wat kip of ei-verhaal. 

De grote teams krijgen veel data binnen omdat ze (veel) 'klantenteams' hebben die met hun wagens rijden. 
Doordat de McLaren amper betrouwbaar is, kiezen klantenteams waarschijnlijk liever voor een BMW of Porsche denk ik dan. 

 

En inderdaad: heel sterk van Roewe! Phoenix was het laatste team dat dat de twee won in hetzelfde seizoen, maar dat was wel met hetzelfde merk (audi in 2012(?)). 
Winnen met twee verschillende merken, dat is heel uniek!  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Maxime S said:

OK.... maar dan is het toch wat kip of ei-verhaal. 

De grote teams krijgen veel data binnen omdat ze (veel) 'klantenteams' hebben die met hun wagens rijden. 
Doordat de McLaren amper betrouwbaar is, kiezen klantenteams waarschijnlijk liever voor een BMW of Porsche denk ik dan. 

Tja :D Dat klopt wel ergens.

De enige manier om daar dan een einde aan te maken is door als fabrikant veel geld in het programma te pompen zodat teams dus over de streep getrokken worden, door bv ingenieurs en pro piloten ter beschikking te stellen etc. Lambo heeft zo destijds zijn intrede gemaakt in de GT3 racerij door hun auto pakweg 100K goedkoper te zetten dan gelijk welke concurrent. Maar zoals je weet zwemt McLaren ook niet in het geld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

29 minutes ago, ir_fuel said:

Ik heb al genoeg 24h meegemaakt met safety cars waar de verschillen toch veel groter waren. Wees maar gerust dat het gelijke hoge niveau van teams en piloten hier minstens een even grote rol in speelt. SC's kunnen ook auto's uit mekaar spelen (pitstops bv).

Op bepaalde momenten vond ik die safety cars toch redelijk onfair. Neem bv. de #66 Audi van Vervisch, op een bepaald moment maakt hij de juiste keuze om vroeger naar regenbanden te gaan, en neemt hij een serieuze voorsprong op de rest van het pak, die een voor een opnieuw moeten binnenkomen. Goed gespeeld, denk je dan, anderhalve minuut voorsprong genomen.

En dan komt er een safety car, en komt heel dat pak terug samen. Voorsprong en voordeel weg, want heel de meute zit terug vlak achter hem, met verser rubber.

De #98 Porsche is door safety car en pitstop spel ook aan de leiding kunnen komen, en vroeger tijdens de race zo ook kunnen terug komen toen ze ver achter lagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nu eenmaal het spel. Het werkt in 2 richtingen. En wees blij dat het nog zo een safety car is. Als wij daar met de C1 of de Fun Cup zitten gooien ze 2 safety cars de baan op. En die eerste pikt niet de leider op. Die rijden gewoon buiten en de eerste auto die ze tegenkomen houden ze tegen en die ervoor mogen doorrijden tot de volgende. Wij hebben zo vorig jaar meermaals een halve ronde verloren op de concurrentie omdat we bv P9 reden, de SC pikt P7 op en P1 - P6 krijgen gratis een halve ronde. Dat is pas frustrerend.

 

Ik zie weinig alternatieven eerlijk gezegd. op de NS werken ze met slow zones omdat het circuit zo lang is, maar dat kan je niet gaan doen op Spa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, ir_fuel zei:

Tja :D Dat klopt wel ergens.

De enige manier om daar dan een einde aan te maken is door als fabrikant veel geld in het programma te pompen zodat teams dus over de streep getrokken worden, door bv ingenieurs en pro piloten ter beschikking te stellen etc. Lambo heeft zo destijds zijn intrede gemaakt in de GT3 racerij door hun auto pakweg 100K goedkoper te zetten dan gelijk welke concurrent. Maar zoals je weet zwemt McLaren ook niet in het geld.

 

Maar de strategie van Lambo blijkt wel te werken. Ik vond ze vrij competitief gedurende de race. Jammer dat de #63 er is afgegaan op de Raidillon want hij stond heel mooi aan de leiding op dat moment! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is in de mate van het mogelijke wel veel met FCY gewerkt, maar dan leg je heel het circuit af aan 60 en koelden de banden gevaarlijk hard af. Een close veld door BoP is mooi, maar die safety car heeft dan relatief gezien ook wel een groter effect inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Maxime S said:

Maar de strategie van Lambo blijkt wel te werken. Ik vond ze vrij competitief gedurende de race. Jammer dat de #63 er is afgegaan op de Raidillon want hij stond heel mooi aan de leiding op dat moment! 

Tuurlijk werkt dat. Alleen is de vraag of het sop de kool waard is he. Gaat McLaren 1 auto meer verkopen als ze die strategie morgen toepassen? En wat is de kost van dat alles?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Tuurlijk werkt dat. Alleen is de vraag of het sop de kool waard is he. Gaat McLaren 1 auto meer verkopen als ze die strategie morgen toepassen? En wat is de kost van dat alles?

Ik zou zeggen van wel want nu verkopen ze geen. Nu zit je met al die ontwikkelingskosten voor een handvol auto's... dat lijkt me ook weinig kostenefficiënt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Lotuzzz said:

Er is in de mate van het mogelijke wel veel met FCY gewerkt, maar dan leg je heel het circuit af aan 60 en koelden de banden gevaarlijk hard af. Een close veld door BoP is mooi, maar die safety car heeft dan relatief gezien ook wel een groter effect inderdaad.

Weerom, dat is geen close field door BoP, maar door  teams en piloten die maximaal presteren. Ga eens kijken in de (Pro)AM klasse hoe groot de verschillen zijn in de einduitslag? Die reden nochtans dezelfde koers met dezelfde auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Maxime S said:

Ik zou zeggen van wel want nu verkopen ze geen. Nu zit je met al die ontwikkelingskosten voor een handvol auto's... dat lijkt me ook weinig kostenefficiënt? 

Geen idee wat het business plan van McLaren is. En soms denk ik dat ze dat zelf ook niet weten? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Weerom, dat is geen close field door BoP, maar door  teams en piloten die maximaal presteren. Ga eens kijken in de (Pro)AM klasse hoe groot de verschillen zijn in de einduitslag? Die reden nochtans dezelfde koers met dezelfde auto's.

gisteren zie Stéphane Lemeret op RTBF na de race dat het niveau van de piloten de laatste jaren enorm enorm gestegen is.
Hij draait al mee sinds de tijd van de GT1's en hoewel de auto's toen sneller waren, was het niveau van de piloten veel amateuristischer volgens hem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Weerom, dat is geen close field door BoP, maar door  teams en piloten die maximaal presteren. Ga eens kijken in de (Pro)AM klasse hoe groot de verschillen zijn in de einduitslag? Die reden nochtans dezelfde koers met dezelfde auto's.

Ook waar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is nu eenmaal het spel. Het werkt in 2 richtingen. En wees blij dat het nog zo een safety car is. Als wij daar met de C1 of de Fun Cup zitten gooien ze 2 safety cars de baan op. En die eerste pikt niet de leider op. Die rijden gewoon buiten en de eerste auto die ze tegenkomen houden ze tegen en die ervoor mogen doorrijden tot de volgende. Wij hebben zo vorig jaar meermaals een halve ronde verloren op de concurrentie omdat we bv P9 reden, de SC pikt P7 op en P1 - P6 krijgen gratis een halve ronde. Dat is pas frustrerend.

Die 2 Safety Cars zijn een drama. Verpest altijd de race 😞 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Maxime S said:

gisteren zie Stéphane Lemeret op RTBF na de race dat het niveau van de piloten de laatste jaren enorm enorm gestegen is.

Heeft Anthony Kumpen de 24h van Spa niet gewoon ooit? Dat is een goed piloot he, daar niet van, maar het is toch geen Vanthoor of Estre :D 

1 minute ago, Maxime S said:

Hij draait al mee sinds de tijd van de GT1's en hoewel de auto's toen sneller waren, was het niveau van de piloten veel amateuristischer volgens hem...

Aja idd. Net eens opgezocht. Wel zot. in 2005:

Pole Position – #9 Vitaphone Racing Team – 2:14.845
Fastest Lap – #10 Vitaphone Racing Team – 2:15.598

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Heeft Anthony Kumpen de 24h van Spa niet gewoon ooit? Dat is een goed piloot he, daar niet van, maar het is toch geen Vanthoor of Estre :D 

Aja idd. Net eens opgezocht. Wel zot. in 2005:

Pole Position – #9 Vitaphone Racing Team – 2:14.845
Fastest Lap – #10 Vitaphone Racing Team – 2:15.598

Gek hé hoeveel sneller! :o 

Kumpen heeft inderdaad één keer gewonnen denk ik. Met de Corvette C06. wEet niet meer welk jaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Heeft Anthony Kumpen de 24h van Spa niet gewoon ooit? Dat is een goed piloot he, daar niet van, maar het is toch geen Vanthoor of Estre :D 

 

Speaking of which. Die is dus echt heel het jaar geschorst na dat vermeende dopinggebruik? Ik denk zelfs dat er 2 jaar op staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid