Ga naar inhoud

Total 24u van Spa-Francorchamps


Lotuzzz

Aanbevolen berichten

Je zag wel meteen dat zodra iedereen op regenbanden stond het voordeel terug aan de Ferrari was. Zot dat ze daar met een auto die globaal gezien allesbehalve top is zo'n prestaties kunnen behalen. Het inhaalmanoeuvre was een mooie kers op de taart, bewijs dat Pier Guidi een enorm stel kloten heeft.

Bovenal jammer dat de auto van Rutronik er zo snel uit lag, die had ik ook nog sterk zien scoren in deze omstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, ir_fuel said:

En 't was nu niet alsof hij Janneke of Mieke moest inhalen in die Audi ...

Ik schrok wel van het gigantische verschil in pace tussen Vanthoor en Guidi op het einde. Ik dacht dat het kantje boordje zou zijn met licht voordeel Vanthoor, maar Guidi reed er naartoe alsof het niks was en het was snel duidelijk dat Vanthoor hem niet zou kunnen afhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ir_fuel zei:

Efkes buitenom in Blanchimont .... in de regen :lolz:

WTF man. Die gast heeft daar wel efkes een visitekaartje afgegeven.

Vorig jaar al geweldig, al moest 'ie toen ook in de ultieme fase nog een podiumplaats afgeven

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, janvkn zei:

Ik schrok wel van het gigantische verschil in pace tussen Vanthoor en Guidi op het einde. Ik dacht dat het kantje boordje zou zijn met licht voordeel Vanthoor, maar Guidi reed er naartoe alsof het niks was en het was snel duidelijk dat Vanthoor hem niet zou kunnen afhouden.

Wat velen niet gezien hebben of minder goed weten. Vanthoor is buitengereden met regenbanden toen het nog droog was en heeft nog een dik stuk op een droge baan gereden met zijn regenbanden. Dat VREET banden, dat kan ik u met zekerheid zeggen, en is ook de verklaring dat Vanthoor een stuk(je) minder grip heeft (vergeet niet dat die mannen aan 100% rijden). Heeft veel minder met het verschil in piloot te maken dan we denken (ik zeg niet dat er geen verschil is he). 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat velen niet gezien hebben of minder goed weten. Vanthoor is buitengereden met regenbanden toen het nog droog was en heeft nog een dik stuk op een droge baan gereden met zijn regenbanden. Dat VREET banden, dat kan ik u met zekerheid zeggen, en is ook de verklaring dat Vanthoor een stuk(je) minder grip heeft (vergeet niet dat die mannen aan 100% rijden). Heeft veel minder met het verschil in piloot te maken dan we denken (ik zeg niet dat er geen verschil is he). 

Dit. Normaal rijden ze niet zo vlot weg van Vanthoor hoor. Die kerel is magistraal in de Audi.

Waarbij ik natuurlijk geen afbreuk wil doen aan Pier Guidi en zijn fantastisch inhaalmanoeuvre. Leuk om na 17(!!) jaar nog eens een Ferrari te zien winnen.
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Wat velen niet gezien hebben of minder goed weten. Vanthoor is buitengereden met regenbanden toen het nog droog was en heeft nog een dik stuk op een droge baan gereden met zijn regenbanden. Dat VREET banden, dat kan ik u met zekerheid zeggen, en is ook de verklaring dat Vanthoor een stuk(je) minder grip heeft (vergeet niet dat die mannen aan 100% rijden). Heeft veel minder met het verschil in piloot te maken dan we denken (ik zeg niet dat er geen verschil is he). 

in de samenvatting van de RTBF kwam dat ook zo niet over EN werd dat zeker niet aangehaald door de journo's of de kenners

als je de replay op youtube bekeek dan viel het wel op dat Vanthoor al 'vroeg' op regenbanden zat

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minutes ago, Jokke_vlo said:

Wat velen niet gezien hebben of minder goed weten. Vanthoor is buitengereden met regenbanden toen het nog droog was en heeft nog een dik stuk op een droge baan gereden met zijn regenbanden. Dat VREET banden, dat kan ik u met zekerheid zeggen, en is ook de verklaring dat Vanthoor een stuk(je) minder grip heeft (vergeet niet dat die mannen aan 100% rijden). Heeft veel minder met het verschil in piloot te maken dan we denken (ik zeg niet dat er geen verschil is he). 

Lijkt me inderdaad een plausibele verklaring, het verschil was gewoon te groot om enkel aan de piloot te wijten te zijn. Bij de restart na de FCY reed Vanthoor trouwens amper weg van de gedubbelden uit andere klasses.

46 minutes ago, flupke73 said:

als je de replay op youtube bekeek dan viel het wel op dat Vanthoor al 'vroeg' op regenbanden zat

Dat was ook de gok/strategische zet waardoor ze aan de leiding gekomen zijn: goeie meteo info en switchen nog voor de regen losbarst. De concurrentie heeft nog een goeie ronde op slicks moeten afleggen in de zondvloed.

Zonder FCY was het wellicht gelukt, maar door de FCY restart zat Guidi te dicht om af te houden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Lotuzzz said:

Sowieso, of de mate van 'regenafstelling' vs 'droogafstelling etc...

Men doet amper tot niet aan regenafstelling.

Een auto met droogafstelling daar kan je je plan mee trekken in de regen. Een auto met regenafstelling die wordt van het kastje naar de muur gereden als het droog is. Zeer riskante gok tijdens een 24h. In kortere races met een vrij zekere weersvoorspelling kan je die gok wagen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Jokke_vlo said:

Wat velen niet gezien hebben of minder goed weten. Vanthoor is buitengereden met regenbanden toen het nog droog was en heeft nog een dik stuk op een droge baan gereden met zijn regenbanden. Dat VREET banden, dat kan ik u met zekerheid zeggen, en is ook de verklaring dat Vanthoor een stuk(je) minder grip heeft (vergeet niet dat die mannen aan 100% rijden). Heeft veel minder met het verschil in piloot te maken dan we denken (ik zeg niet dat er geen verschil is he). 

Dat smelt idd als sneeuw voor de zon. Doe dat 10 ronden en als het begint te regenen zijn ze waardeloos geworden.

Nu goed, zoals vermeld: het is ook daardoor dat ze vooraan zijn verschenen in de race, dus het een compenseert het ander een beetje zullen we maar zeggen :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verklaar waarom hij zoveel trager was dan de Ferrari, dat lag niet aan de piloot of de auto op zich, wel aan de banden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lotuzzz zei:

Sowieso, of de mate van 'regenafstelling' vs 'droogafstelling etc...

Nee heeft er in dit geval niets mee te maken 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minutes ago, ir_fuel said:

En misschien geen onbelangrijk detail: de auto van Vanthoor is als 54e vertrokken he :lolz: 

Mja, met die safety car situaties is dat relatief he. Zolang je in dezelfde ronde blijft en je het tempo hebt kan alles nog. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, janvkn said:

Mja, met die safety car situaties is dat relatief he. Zolang je in dezelfde ronde blijft en je het tempo hebt kan alles nog. 

Ik vind toch niet dat je dat moet minimaliseren. Zo "relatief" is dat niet als je ziet dat op het einde van de race enkel p1,2,3 nog in de lead-lap zaten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik vind toch niet dat je dat moet minimaliseren. Zo "relatief" is dat niet als je ziet dat op het einde van de race enkel p1,2,3 nog in de lead-lap zaten. 

Inderdaad, je moet door het deelnemersveld heen kunnen rijden ook, en ze hebben dit weekend toch allemaal laten zien dat niemand graag aan de kant wil om een snellere auto door te laten. Bovendien moet je ook 24h lang beheerst blijven, getuige de waslijst aan drive through penalties owv tracklimits. Dat heeft voor een groot deel de Orange FFF Lamborghini van Bortolotti/Mapelli/Caldarelli genekt want die auto is ook heel lang in de running gebleven voor een podiumplaats.

Nog eentje die het vermelden waard is was de McLaren van Barnicoat/Bell/Wilkinson. Heel sterke race van dat team.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wat was dat met het verkeer zeg, precies de Fun Cup bij momenten :tct: 

Herinner me ook nog de McLaren die meedeed voor de knikkers die daar werd opgehouden door de enige andere McLaren in het veld, die ergens P42 reed ofzo :fp: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, ir_fuel said:

Ik vind toch niet dat je dat moet minimaliseren. Zo "relatief" is dat niet als je ziet dat op het einde van de race enkel p1,2,3 nog in de lead-lap zaten. 

Ik minimaliseer de prestatie niet, je moet het nog altijd maar doen om de trackposities goed te maken en het goeie tempo te rijden. Ik relativeer wel het belang van die startpositie, dat is niet zo groot als in andere races.

Om het scenario om te draaien: zonder safety cars en met een systeem waarbij uitgebouwde voorsprong gehandhaafd blijft onder gele vlag, zou de top van de race ver buiten bereik weg gereden zijn lang voor de Audi zich terug in de buurt van een competitieve trackpositie geknokt zou hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja wat was dat met het verkeer zeg, precies de Fun Cup bij momenten :tct: 

Herinner me ook nog de McLaren die meedeed voor de knikkers die daar werd opgehouden door de enige andere McLaren in het veld, die ergens P42 reed ofzo :fp: 

Dat was Iribe die de boel daar opeens compleet dicht reed, lomperik. Die heeft sowieso het merendeel van de race hopeloos in de weg gereden. Moest ik op dat moment achter het stuur hebben gezeten, ik zou me heel fel hebben moeten inhouden om er niet vol achterin te rijden :oops:

3 minuten geleden, janvkn zei:

Ik minimaliseer de prestatie niet, je moet het nog altijd maar doen om de trackposities goed te maken en het goeie tempo te rijden. Ik relativeer wel het belang van die startpositie, dat is niet zo groot als in andere races.

Om het scenario om te draaien: zonder safety cars en met een systeem waarbij uitgebouwde voorsprong gehandhaafd blijft onder gele vlag, zou de top van de race ver buiten bereik weg gereden zijn lang voor de Audi zich terug in de buurt van een competitieve trackpositie geknokt zou hebben.

Het is wel door het huidige format met safety cars en FCY dat men voor endurance races op standaardcircuits de competitiviteit enorm heeft kunnen opdrijven. Want laat ons eerlijk zijn, een race van 24h waarbij je na 10 uur weet wie er gaat winnen, daar zit niemand op te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, brjefs said:

Dat was Iribe die de boel daar opeens compleet dicht reed, lomperik. Die heeft sowieso het merendeel van de race hopeloos in de weg gereden. Moest ik op dat moment achter het stuur hebben gezeten, ik zou me heel fel hebben moeten inhouden om er niet vol achterin te rijden :oops:

Tja, gentlemen driver he. :D 

Quote

Het is wel door het huidige format met safety cars en FCY dat men voor endurance races op standaardcircuits de competitiviteit enorm heeft kunnen opdrijven.

Vooral ook door een gelijk niveau van auto's en piloten. Ga eens naar een amateur-24h kijken, daar spreken we regelmatig over ettelijke ronden voorsprong half koers, en die hebben ook FCY en SC.

Quote

Want laat ons eerlijk zijn, een race van 24h waarbij je na 10 uur weet wie er gaat winnen, daar zit niemand op te wachten.

Klopt, maar het moet ook nog wat duidelijk blijven. Dankzij de verplichte maximale stint tijd + minimale pitstoptijd komt iedereen ongeveer gelijk binnen (afgezien van wat gegoochel tijdens een lange FCY) en kan je als toeschouwer de race tenminste nog volgen na 12 uur. Als je iedereen laat doen is het 1 gigantische soep voor toeschouwers (en zelfs voor teams, die draaien dan simulatie software om te volgen waar de concurrentie zit) tot pakweg de laatste 45 minuten, omwille van verschillende tankstrategieën, of omdat de ene misschien trager is op de piste dan de andere, maar minder moet tanken etc. Ik weet dat er veel rondlopen in de paddock die dat maar niks vinden, maar ik vind het een goeie zaak.

 

Het enige wat ik mis is dat men op de live timing zou moeten laten zien hoelang een stint al bezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, brjefs said:

Het is wel door het huidige format met safety cars en FCY dat men voor endurance races op standaardcircuits de competitiviteit enorm heeft kunnen opdrijven. Want laat ons eerlijk zijn, een race van 24h waarbij je na 10 uur weet wie er gaat winnen, daar zit niemand op te wachten.

Absoluut waar dat het races interessanter maakt, maar ik vind het soms toch een beetje wringen op gebied van eerlijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, janvkn said:

Absoluut waar dat het races interessanter maakt, maar ik vind het soms toch een beetje wringen op gebied van eerlijkheid.

Ze kunnen ook moeilijk anders.

Trouwens, dat geldt ook voor problemen met dubbelen. Dat is ook "oneerlijk".

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ir_fuel said:

Ze kunnen ook moeilijk anders.

Ouderwets lokale gele vlaggen? Ik zie niet in waarom ze op de Raidillon 50 zouden moeten rijden als er een ongeval is gebeurd in de chicane. Het is nu niet dat Spa een circuitje van anderhalve kilometer is.

1 minute ago, ir_fuel said:

Trouwens, dat geldt ook voor problemen met dubbelen. Dat is ook "oneerlijk".

Wat bedoel je hier mee? Piloten die zich niet laten dubbelen? Of dat niet iedereen gedubbelden op dezelfde plaats tegenkomt, en sommige rijders dus langer opgehouden worden dan anderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid