Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 minuut geleden, Tommie zei:

Dit klopt niet.

VB/BIV is een gewestelijke materie, niet federaal. Vlaanderen heeft Brussel en Wallonië niet nodig om taksen op EV's in te voeren. Kijk naar de bestaande berekeningen voor die taksen. De 3 gewesten hanteren daar andere regelgeving in.

Operationele leaseco's vallen onder de oude federale wetgeving om uniformiteit in bedrijfswagens te geven, dat heeft weinig met Brussel te maken. Alphabet, Ayvens, Arval, KBC Lease... allemaal Vlaanderen.

Stond nochtans in de tijd dat dit één van de redenen was:

https://www.tijd.be/netto/belastingen/auto/invoering-verkeersbelasting-voor-nieuwe-elektrische-auto-s-uitgesteld/10578563.html

Die rijtaks had op 1 januari ingevoerd moeten worden, maar dat wordt nu uitgesteld. De uitwerking van een formule om de belasting te berekenen neemt langer in beslag dan eerst verhoopt, net als het overleg met de andere gewesten. Dat betekent ook dat er nog geen duidelijkheid is over de grondslag.

Elektrische auto's zouden nog altijd een voorkeursbehandeling genieten, maar of voor de taks rekening zal worden gehouden met vermogen, gewicht, catalogusprijs, verbruik of eender welke combinatie van die factoren is nog niet geweten.
Ook het overleg met de andere gewesten over een verkeersbelasting voor leasingvoertuigen is nog niet rond.

'Het is de betrachting om in een keer met een omvattende oplossing te komen die zowel voor particuliere kopers als voor leasewagens duidelijkheid brengt', zegt de woordvoerder van Weyts. Experts menen dat een definitieve oplossing nog minstens drie maanden op zich zal laten wachten, maar de Vlaamse regering zelf 'durft er geen datum op te plakken'.

Geplaatst:

Wat er in De Tijd staat is niet wat jij zegt. 🙂 

Again, de overgrote meerderheid van bedrijfswagens in operationele leasing zijn in het Vlaams gewest ingeschreven. En daar willen ze weg van uitzonderingen, dus 1 grote regel is nodig. Het is goed dat er overleg is tussen de gewesten, maar dat is niet verplicht.

Geplaatst: (aangepast)

Mochten ze nu een EV (beperkt) belasten op catalogusprijs, denk dat dat in se het eerlijkste is. Neem nu aankoopprijs/200 per jaar.

Iemand die zich een Fiat 500e koopt zou toch minder moeten betalen dan iemand met een Porsche Taycan Turbo S.

In  het eerste semester 2025 zijn er 77.000 EV wagens ingeschreven in België.

Voor een gemiddelde prijs van 50.000 EUR zou dat 250 EUR x 154.000 = 38.500.000 EUR.

BIV zou dan nog een cadeautje kunnen zijn. Is toch maar eenmalig. Vind het maar normaal dat EVs bijbetalen voor de slijtage van de wegen.

Kan toch al een verschil maken. En ik ben zelf EV-rijder 🙂

aangepast door ma:
  • Vind ik leuk 2
Geplaatst:
Zojuist, Tommie zei:

Wat er in De Tijd staat is niet wat jij zegt. 🙂 

Again, de overgrote meerderheid van bedrijfswagens in operationele leasing zijn in het Vlaams gewest ingeschreven. En daar willen ze weg van uitzonderingen, dus 1 grote regel is nodig. Het is goed dat er overleg is tussen de gewesten, maar dat is niet verplicht.

In welke mate is dat anders? Het is duidelijk dat ze, ook om iets te verdienen op die belasting, af willen van de federale regeling rond leasewagens.

Is niet verplicht, maar wel noodzakelijk als de Vlaamse overheid wilt dat die belasting hen ook iets zal opleveren natuurlijk. 🙂 

Geplaatst:
1 minuut geleden, ma: zei:

Mochten ze nu een EV (beperkt) belasten op catalogusprijs, denk dat dat in se het eerlijkste is. Neem nu aankoopprijs/200 per jaar.

Iemand die zich een Fiat 500e koopt zou toch minder moeten betalen dan iemand met een Porsche Taycan Turbo S.

Voor een gemiddelde prijs van 50.000 EUR zou dat 250 EUR x 154.000 = 38.500.000 EUR.

Omdat ze dat dan ook moeten doortrekken op ICE-wagens (gelijkheidsbeginsel) en dan zijn die fiscaal weer in het voordeel. Iets wat de regering ten alle koste wilt vermijden. Ze moeten een belasting hebben die op dezelfde grondslag is gebaseerd, maar wel in het voordeel van EV's zou zijn.

Geplaatst:
2 minuten geleden, ma: zei:

Ik denk dat geen enkele EV-rijder daar een probleem van zou maken. Maar is die kost correct? In mijn ogen moet heel dat concept herdacht worden.

Wil je een belasting heffen op vervuiling? Dan is CO2 het enige juiste. Maar moet je dan het productieproces er ook bij betrekken? En recycleerbaarheid van het voertuig? En zorgt die vervuiling ervoor dat er gaten zijn in het wegdek?

Want als je een belasting wit heffen op het eigenlijk gebruik en dus ook de slijtage die je veroorzaakt aan de infrastructuur, dan is gewicht in feite de bepalende factor. En dan zou een EV het meeste moeten betalen.

Er ligt dus nog wat werk. En wat er zal uitkomen, zal niet eerlijk zijn. En 't geld gaat ook niet aan infrastructuur besteed worden.

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
5 minuten geleden, Tommie zei:

Ik denk dat geen enkele EV-rijder daar een probleem van zou maken. Maar is die kost correct? In mijn ogen moet heel dat concept herdacht worden.

Wil je een belasting heffen op vervuiling? Dan is CO2 het enige juiste. Maar moet je dan het productieproces er ook bij betrekken? En recycleerbaarheid van het voertuig? En zorgt die vervuiling ervoor dat er gaten zijn in het wegdek?

Want als je een belasting wit heffen op het eigenlijk gebruik en dus ook de slijtage die je veroorzaakt aan de infrastructuur, dan is gewicht in feite de bepalende factor. En dan zou een EV het meeste moeten betalen.

Er ligt dus nog wat werk. En wat er zal uitkomen, zal niet eerlijk zijn. En 't geld gaat ook niet aan infrastructuur besteed worden.

Combineer dan beide? 50% op basis van gewicht en 50% op basis van uitstoot. Of iets in die stijl. 

Maar zoals je zegt, op het einde van de rit gaat het puur over geld opbrengen dat ze elders gaan investeren dan in de infrastructuur, en gaat er niemand blij van worden. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Gewoon per gereden kilometer betalen, ongeacht de krachtbron. Wegentaks is er toch voornamelijk om de wegen te onderhouden.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
6 minuten geleden, Krikkie zei:

Gewoon per gereden kilometer betalen, ongeacht de krachtbron. Wegentaks is er toch voornamelijk om de wegen te onderhouden.

ze gebruiken dat geld vooral voor andere zaken, de auto is echt een melkkoe.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

BIV:

berlingo: 5k

alle andere wagens: 100 euro

vb = rijklaar gewicht * 0,5 + co2 * 2

klaar!

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 2
  • Grappig 4
Geplaatst:
1 uur geleden, Parsifal zei:

Ze zitten daar met een gigantisch probleem om de belasting door het grondwettelijk hof te krijgen.

Momenteel is de verkeersbelasting voor élke wagen (zowel ICE als EV) gebaseerd op één formule. Een formule die ervoor zorgt dat het bedrag bij EV's altijd op nul uitkomt. Maar één formule desalniettemin. Dat zorgt ervoor dat er geen discriminatie ingeroepen kan worden.

Om EV's nu ook te laten betalen in verkeersbelasting, moeten ze dus de formule aanpassen. En dat is blijkbaar moeilijker dan gedacht. Probleem is om de wettelijke grond te zoeken waarop de belasting kan worden gebaseerd. Momenteel is CO2 uitstoot de basis, maar dat kan je niet meer met EV's.

Teruggaan naar fiscale PK's is zelfmoord voor EV's... die altijd een pak meer vermogen hebben. Belasting op gewicht (zoals in Nederland) zou een optie zijn, maar dan prijs je EV's ook weer uit de markt. Kilometerheffing zou in principe het beste zijn. Maar dan wordt het land weer zot.

En dan ook niet te vergeten dat ze een akkoord met Wallonië en dan vooral Brussel nodig hebben. 90% van de EV's zijn leasewagens die in Brussel zijn ingeschreven. En aangezien er daar nog geen regering is, is het moeilijk onderhandelen.

In Wallonie hebben we sinds 1/7 BIV op EV's. En het gewicht zit daar mee in de formule.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, Parsifal zei:

Omdat ze dat dan ook moeten doortrekken op ICE-wagens (gelijkheidsbeginsel) en dan zijn die fiscaal weer in het voordeel. Iets wat de regering ten alle koste wilt vermijden. Ze moeten een belasting hebben die op dezelfde grondslag is gebaseerd, maar wel in het voordeel van EV's zou zijn.

Mijn ex-E-tron is van 60 (?) naar 1033 gegaan.

Mijn X5 van 5000 naar 1033 :D 

In Wallonie

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

kunnen ze niet gewoon op de kwh van de batterij belasten? Zwaarde batterij is dikke bak dus meer belasting. Net zoals je "vroeger" had met cilinderinhoud en (fiscale) pk. Hoger = duurder.

Geplaatst:
6 minuten geleden, DDke zei:

Mijn ex-E-tron is van 60 (?) naar 1033 gegaan.

Mijn X5 van 5000 naar 1033 :D 

In Wallonie

bon... Dat willen ze in Vlaanderen dus vermijden. In tegenstelling tot Wallonië hebben ze hier te veel geld gestoken in de EV-infrastructuur op orde te krijgen :D 

• Taal izan 1
Geplaatst:
7 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

kunnen ze niet gewoon op de kwh van de batterij belasten? Zwaarde batterij is dikke bak dus meer belasting. Net zoals je "vroeger" had met cilinderinhoud en (fiscale) pk. Hoger = duurder.

Dat zou uiteraard onzin zijn. kWh zegt niets over het gewicht van de wagen (als je graag gewicht wilt betrekken).

Geplaatst:
10 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

dat is eerder tankinhoud

Geplaatst:
1 uur geleden, Mazdastruction zei:

Fiscale pk's zijn enkel gebaseerd op cilinderinhoud. 

goh, een elektromotor is een grote cilinder als je het wat technisch bekijkt.

44 minuten geleden, Krikkie zei:

ik had je niet als naief beschouwd.

• Vind ik leuk 1
27 minuten geleden, gewoon ik zei:

goh, een elektromotor is een grote cilinder als je het wat technisch bekijkt.

ja bv. misschien niet zozeer op de grootte van de batterij maar bv de kracht van de kracht die het opwekt. Maar dan zit je eigenlijk weer bij kw/pk zoals bij ICE. 

Is er dan echt geen andere manier om niet km vergoeding maar wel op soort auto te belasten?

Want als je km vergoeding gaat doen en je doet 5000 km op een jaar, gaan vele misschien alsnog diesel of benzine rijden. tenzij ze daar een grote surplus op gaan toevoegen.

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
2 uren geleden, Maxime S zei:

De afnemende aftrekbaarheid voor hybrides blijft nu definitief voor vennootschappen? Bestaan er nog uitzonderingen?  
Dus indien een nieuwe auto gekocht wordt in 2026, nog een aftrekbaarheid van hoeveel? 50%? Of nog minder? 

Onze XD3 (van 2020) blijft vreemd genoeg wel 50% aftrekbaar, ondanks zijn CO² uitstoot van 173g/km...

Want if so, dan is een nieuwe hybrid die minder dan een derde van de CO² uitstoot, fiscaal even interessant als een goeie oude 3.0d ? 
Ben daar uiteraard niet geheel kwaad voor, maar blijft toch een bizarre kronkel. 
VAA gewijs is't natuurlijk wel een ander verhaal.

@Tommie of andere fiscaal experts? 

Enkel voor eenmanszaken of besteld voor 31/12/2025

https://www.lizy.be/nl/blog/fiscale-aftrekbaarheid-in-2025

Geplaatst:
1 uur geleden, DDke zei:

Le calcul de la taxe de mise en circulation est le suivant :

SPW Finances calcul

• MB = Montant de Base après dégressivité (âge du véhicule)
  • CO2 = Taux de CO2 
  • X = Coefficient CO2
  • MMA = Masse Maximale Autorisée
  • Y = Coefficient de masse
  • C = Coefficient énergie/carburant

Simulator:

https://finances.wallonie.be/home/fiscalite/taxe-de-mise-en-circulation.html

Dat is enkel de BIV, voor VB kijken ze nog steeds uitsluitend naar cilinderinhoud (fiscale pk) dacht ik?

Langs de andere kant: Roken terug wat beginnen promoten 🤣. Dé moment met de huidige belastingen en accijnzen.

100.000 mensen die 1 pakje per dag zouden beginnen roken = 365 X 8,5 EUR accijnzen/pakje = 3102,5 EUR/jaar X 100.000 mensen =  310.250.000 EUR.

Mensen kunnen belastingsvrij EV blijven rijden ter compensatie van de extra sigarettenrook en het neemt de druk wat weg bij de pensioenen 🙂

aangepast door ma:
  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
1 uur terug, Liquid Li0n zei:

ja bv. misschien niet zozeer op de grootte van de batterij maar bv de kracht van de kracht die het opwekt. Maar dan zit je eigenlijk weer bij kw/pk zoals bij ICE. 

Is er dan echt geen andere manier om niet km vergoeding maar wel op soort auto te belasten?

Want als je km vergoeding gaat doen en je doet 5000 km op een jaar, gaan vele misschien alsnog diesel of benzine rijden. tenzij ze daar een grote surplus op gaan toevoegen.

Kostprijs benzine/diesel/elektriciteit aan de pomp. De vervuiler/gebruiker betaalt. Waarom moet je 13k betalen om een GT3 in te schrijven als je er maar 5k kms per jaar mee gaat doen, maar moet een X1 20i maar pakweg 500 euro betalen om vervolgen 35k per jaar te doen.

• Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
9 minuten geleden, Fr79 zei:

Dat is enkel de BIV, voor VB kijken ze nog steeds uitsluitend naar cilinderinhoud (fiscale pk) dacht ik?

ja, 4 fiscale PK voor een EV dacht ik

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
21 minuten geleden, Tommie zei:

Kostprijs benzine/diesel/elektriciteit aan de pomp. De vervuiler/gebruiker betaalt. Waarom moet je 13k betalen om een GT3 in te schrijven als je er maar 5k kms per jaar mee gaat doen, maar moet een X1 20i maar pakweg 500 euro betalen om vervolgen 35k per jaar te doen.

Zoals het Amerikaanse systeem denk ik dus. Als je veel rijd, tank je veel en betaal je dus veel accijnzen.

Maar in Frankrijk is het qua taksen nog veel erger dan België

• Taal izan 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid