Ga naar inhoud

Berekening BIV, VB & VAA


Phil

Aanbevolen berichten

1 uur terug, delou zei:

Staat hij ingeschreven onder uw vennootschap?  Dus uw vennootschap betaald de wegenbelasting en de verzekering?  Zo ja dan veranderd hij niet van eigenaar voor de belastingen. 

Betaalt. Verandert.

En inderdaad, de fiscale regels blijven dan idem.

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, Mich said:

Ik heb es een vraag aangaande onze Panamera hybrid. Dit is eentje die besteld is nog in 2017, dus een voordelige fiscaliteit zolang contract loopt/ik eigenaar ben. 
 

Nu loopt binnenkort het renting contract af. Wagen staat op naam van mijn vennootschap. Ik was van plan deze over te kopen vd maatschappij bij einde contract. 
Maar, betekent het einde vh contract met de maatschappij ook het eind vd voordelige regeling? Want indien dat zo is heeft het geen zin. Dan koop ik beter iets anders. 

Eerst duidelijk zijn:

"ik wil deze over kopen"

vs

"mijn vennootschap wil deze over kopen"

Als de auto al ingeschreven is op de vennootschap en die koopt hem af van de leasemaatschappij zal er niks veranderen daar de inschrijving niet wordt aangepast.

Koop je privé over of is hij ingeschreven op de leasemaatschappij verandert de inschrijving dus wel

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

Eerst duidelijk zijn:

"ik wil deze over kopen"

vs

"mijn vennootschap wil deze over kopen"

Als de auto al ingeschreven is op de vennootschap en die koopt hem af van de leasemaatschappij zal er niks veranderen daar de inschrijving niet wordt aangepast.

Koop je privé over of is hij ingeschreven op de leasemaatschappij verandert de inschrijving dus wel

 

Dat dacht ik dus ook, geen vennootschap doch prive-eigenaar dan = nieuwe eigenaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Eerst duidelijk zijn:

"ik wil deze over kopen"

vs

"mijn vennootschap wil deze over kopen"

Als de auto al ingeschreven is op de vennootschap en die koopt hem af van de leasemaatschappij zal er niks veranderen daar de inschrijving niet wordt aangepast.

Koop je privé over of is hij ingeschreven op de leasemaatschappij verandert de inschrijving dus wel

 

Ik bedoelde dus vennootschap wil overkopen idd 👍

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Eerst duidelijk zijn:

"ik wil deze over kopen"

vs

"mijn vennootschap wil deze over kopen"

Als de auto al ingeschreven is op de vennootschap en die koopt hem af van de leasemaatschappij zal er niks veranderen daar de inschrijving niet wordt aangepast.

Koop je privé over of is hij ingeschreven op de leasemaatschappij verandert de inschrijving dus wel

 

Dat leek me nu wel duidelijk dit verhaal, maar klopt uiteraard volledig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/10/2022 om 22:01, Tommie zei:

Betaalt. Verandert.

En inderdaad, de fiscale regels blijven dan idem.

😬 mijn rekeningen worden altijd betaald maar dat rechtvaardigt mijn fout niet😙

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Is het onderwerp split leasing hier al gepasseerd? Zo nee: iemand ervaring?

Zo ja: even linken....

 

Bedankt ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
53 minuten geleden, Race7 zei:

In Wallonië zijn ze mijn inziens het noorden volledig kwijt qua BIV (TMC):

https://www.autonieuws.be/nieuws/wallonie-hervormt-biv-vanaf-januari-2025-zware-ev-kind-van-de-rekening

 

Waarom? 

In Nederland wordt het gewicht ook in rekening gebracht.

En wat is 1500 euro op een Tesla? Al eens gezien wat een benzine sportwagen kost aan BIV in Vlaanderen?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Race7 zei:

In Wallonië zijn ze mijn inziens het noorden volledig kwijt qua BIV (TMC):

https://www.autonieuws.be/nieuws/wallonie-hervormt-biv-vanaf-januari-2025-zware-ev-kind-van-de-rekening

 

Het Noorden laat weten dat ze Wallonië ook graag kwijt zouden zijn 

  • Vind ik leuk 3
  • Grappig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, ICM zei:

Waarom? 

In Nederland wordt het gewicht ook in rekening gebracht.

En wat is 1500 euro op een Tesla? Al eens gezien wat een benzine sportwagen kost aan BIV in Vlaanderen?

Daar hebben ze wel een regeling dat je maar steun krijgt tot 40 of 45 000 euro. Dus als je een dure EV wil dan betaal je op het grootste stuk de volle pot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, ICM zei:

Waarom? 

In Nederland wordt het gewicht ook in rekening gebracht.

En wat is 1500 euro op een Tesla? Al eens gezien wat een benzine sportwagen kost aan BIV in Vlaanderen?

Als de inschrijvingstaks van een BMW 320e daalt van € 1239 naar € 109 en die voor een model 3 stijgt van € 61,5 naar € 1.588,20, vraag ik me toch af waar ze mee bezig zijn. Beide wagens zijn op 100kg na even zwaar.

Het lijkt me dat ze voornamelijk het oude cilinderinhoud/vermogen model van taxatie wilden aanhouden. Ik betwijfel of dat in lijn ligt met de federale of Europese doelstellingen. Zolang dit Vlaanderen niet op ideeën brengt heb ik er gelukkig weinig last van.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Liquid Li0n zei:

Daar hebben ze wel een regeling dat je maar steun krijgt tot 40 of 45 000 euro. Dus als je een dure EV wil dan betaal je op het grootste stuk de volle pot.

Maar geen btw op je "tanken", in BE zit de btw wel in je verbruik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die nul BIV en VB is sowieso niet houdbaar als ze 'budgetneutraal' willen blijven en er vooral zakelijk steeds meer EV's bijkomen. wat ze daar mislopen tgov. vroege rgaan de particulieren nooit compenseren

Bijna alle buurlanden hebben een subsidieregeling voor particulieren die een EV kopen (nieuw of tweedehands).

In België hebben ze dat ingevoerd op een moment dat er nog vrijwel geen EV-aanbod was voor een breed publiek en in december 2019 afgeschaft. Dit aanbod is er intussen wel maar nu is het geld op...

Gevolg is dat 2de hands EV's massaal naar het buitenland vertrekken en hier voor een kunstmatig krappe markt (en dus hogere prijzen) zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen BIV betaald op onze Taycan en tot op vandaag nog geen verkeersbelasting (anderhalf jaar oud).

Maar ik ben 100% zeker dat voor deze 5 jaar wordt ik verkeersbelasting ga dokken ervoor 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het nog gebeuren dat bestaande inschrijvingen buiten schot blijven.

Zal wellicht afhangen van de politieke situatie op het moment dat er beslist moet worden. Die VAA-farce in 2012 is de liberalen de eerstvolgende verkiezing niet goed bevallen.  Ze gaan zo'n stunt echt geen twee keer uithalen, als ze tegen dan nog mee aan de knoppen zitten tenminste. En de Georges-Louis zal sowieso 'non' zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
48 minuten geleden, Krikkie zei:

“Auto is melkkoe van de overheid”: zoveel duurder wordt het vanaf 1 juli om met de auto te rijden

De verkeersbelastingen die we voor onze wagen betalen gaan omhoog. En ook je auto inschrijven zal je meer kosten. Al is de stijgende kost afhankelijk van het type auto waarmee je rijdt. Zoveel duurder wordt het voor jou vanaf 1 juli.

Sven Ponsaerts 08-06-23, 06:00 Laatste update: 08:02
  •  
  •  
 

In Vlaanderen betalen autobezitters twee soorten belastingen: de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling (BIV), die eenmalig bij inschrijving is verschuldigd. Beide belastingen stijgen door de jaarlijkse indexering op 1 juli met 5,02 procent. Dat blijkt uit berekeningen van Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) op basis van de jongste indexcijfers.

 

Jaarlijkse verkeersbelasting gemiddeld 18 tot 44 euro duurder

Sinds 2016 is de berekening van de jaarlijkse verkeersbelasting een complexe formule. Ze varieert naargelang van het aantal fiscale pk’s en wordt ook verhoogd of verlaagd in functie van milieukenmerken zoals de CO₂-uitstoot, het type brandstof en de euronorm. Daardoor worden vervuilende wagens zwaarder belast dan hun groenere varianten. Daarbovenop komen nog gemeentelijke opcentiemen.

Voor de ‘goedkoopste’ personenwagens, met amper 4 fiscale pk’s of minder, stijgt de jaarlijkse verkeersbelasting op 1 juli nog met een bescheiden 4,38 euro, naar 88,74 euro. Voor het maximumtarief - voor auto’s met 20 fiscale pk’s en meer - zal je vanaf 1 juli echter 112,23 euro meer betalen. De meeste personenwagens bevinden zich in de categorie tussen de 10 en 15 fiscale pk’s, weet Vande Reyde. Goed voor een extra belasting van bijna 18 tot 44 euro per jaar.

Blijf op de hoogte

 

Krijg een melding bij belangrijk nieuws over HLN Drive.

Ook voor bezitters van een plug-inhybride of wagen op aardgas die verkeersbelasting betalen, worden de tarieven geïndexeerd. Wie volledig elektrisch rijdt, blijft wel van de jaarlijkse verkeersbelasting gespaard.

article-quote-73b7a2ab1b.svg

Elk jaar stijgen de belastin­gen, maar de files nemen niet af. Autobezit­ters zijn de melkkoe van de overheid

Vlaams parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld)

Maar daar stopt het niet: ook de eenmalige BIV bij inschrijving gaat omhoog. Bij personenwagens met de meest ecologische dieselmotor stijgt de BIV met zo’n 28 euro. Heeft je auto echter de meest vervuilende euronorm, betaal je 178,54 euro (diesel) of 71,01 euro (benzine) meer aan BIV. Wie met de meest milieuvriendelijke benzine- of lpg-wagen rijdt, blijft wel van een zware verhoging gespaard.

 

Een alledaags beeld van de verkeersdrukte op de de Antwerpse ring.

 

Een alledaags beeld van de verkeersdrukte op de de Antwerpse ring. © Benoit De Freine

Vorig jaar gingen de tarieven al met bijna 9 procent omhoog. “Beide verkeersbelastingen brengen de overheid dit jaar in totaal 1,42 miljard euro op”, zegt Vande Reyde. “Dat is 85 miljoen meer dan vorig jaar.”

Het Vlaams parlementslid noemt de hogere verkeersbelastingen niet langer te verantwoorden zolang deze de mobiliteit niet ten goede komen. “Elk jaar stijgen de inkomsten, maar de files nemen niet af. Autobezitters zijn de melkkoe van de overheid.”

De politicus pleit er daarom voor dat Vlaanderen het voortouw neemt in een slimme en lage fiscaliteit. “Schaf alle belastingen voor autobestuurders af en vervang ze door een slim, eenduidig en lager tarief, dat de mobiliteit ten goede komt in plaats van de schatkist”, besluit Vande Reyde.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Kameraad is gisteren gaan zien naar een Macan T, jonge tweedehands, een 2 liter met 265pk

BIV: 6124€🫣

Inclusief de taks voor het eerste jaar en je zit aan 10% van de aankoopprijs.

Dat is nu toch echt compleet van de pot gerukt.

 

 

 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/5/2023 om 13:07, Naish zei:

Ik heb geen BIV betaald op onze Taycan en tot op vandaag nog geen verkeersbelasting (anderhalf jaar oud).

Maar ik ben 100% zeker dat voor deze 5 jaar wordt ik verkeersbelasting ga dokken ervoor 😉

Hier bijna 6j geen biv of taks meer. De Q7 was vrij van taks en biv en de tesla ook.  voor de verkiezingen zie ik dat al niet wijzigen en tegen dat ze een nieuwe regering hebben zijn we ook weer een jaar verder. dus we zijn zeker nog 2j  safe. :D

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid