ex-Mooseman 10.276 Geplaatst: 22 oktober 2023 Delen Geplaatst: 22 oktober 2023 Als er een persoonlijk voordeel is, is de VAA-regeling van toepassing: dus als ze er haar prive-verplaatsingen (inclusief woonwerk) mee doet, is er een VAA. Maar in tegenstelling tot de personenwagens, is er geen forfaitaire berekening, met een formule. Hoe moet het belastbaar voordeel van alle aard worden berekend voor het persoonlijk gebruik van een lichte vrachtwagen? Het voordeel van alle aard, ontstaan door het privégebruik van een lichte vrachtwagen, wordt in tegenstelling tot gewone personenauto’s volgens de werkelijke waarde in hoofde van de verkrijger aangerekend. Volgens de fiscus dient de waarde te worden begroot in het concrete voordeel die een werknemer uit het gebruik haalt, namelijk de concrete besparing die wordt gerealiseerd door het gebruik van de lichte vrachtwagen. De raming van het voordeel zal verschillen naar gelang het type voertuig en de afgelegde kilometers. Hoe moet de werkelijke waarde worden geraamd? In de praktijk bestaat er geen formule om de werkelijke waarde van het voordeel te berekenen, de onderneming moet de werkelijke waarde van het voordeel in hoofde van de verkrijger ramen. Dit houdt een risico in voor de onderneming (en eventueel voor de verkrijger van het voordeel) aangezien de FOD Financiën de raming kan betwisten in geval van een duidelijke onderschatting van het voordeel. Eventueel kan een onderneming in een concreet geval een ruling aanvragen bij de belastingsadministratie met betrekking tot de werkelijke waarde van het voordeel. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
toere 14.592 Geplaatst: 22 oktober 2023 Delen Geplaatst: 22 oktober 2023 Tis lik were nog ingewikkeld Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.977 Geplaatst: 22 oktober 2023 Delen Geplaatst: 22 oktober 2023 Ge kunt een paar dingen doen: niks betalen, wachten tot je controle krijgt en dan beginnen onderhandelen over het VAA. VAA betalen volgens % werkelijk privé gebruik, maar woon-werk valt daar ook onder, dus kan zijn dat dat niet interessant is ondanks het feit dat het een LV is de regels van personenwagens toepassen om "goodwill" te tonen naar de fiscus. de boekhoudkundige commissie contacteren (dat moet uwe boekhouder doen) en op voorhand hier een akkoord rond vragen zodanig dat je zeker bent. Hoe dat met dat laatste zit weet ik niet want de laatste keer dat ik die heb nodig gehad waren er een aantal benoemingen geschrapt en konden ze niks meer beslissen bij meerderheid van stemmen 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
josenjef 320 Geplaatst: 22 oktober 2023 Delen Geplaatst: 22 oktober 2023 3 uren geleden, toere zei: Tis lik were nog ingewikkeld Ik betaal niks op mijn LV omdat hier nog twee auto's staan thuis en de wagen maar 5000 kilometer per jaar doet. Als het je enige wagen is, zou ik 50 euro bruto pakken of zo. Dat gaat er minder uitspringen dan 0 euro voor een controle te krijgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
toere 14.592 Geplaatst: 22 oktober 2023 Delen Geplaatst: 22 oktober 2023 11 minuten geleden, josenjef zei: Ik betaal niks op mijn LV omdat hier nog twee auto's staan thuis en de wagen maar 5000 kilometer per jaar doet. Als het je enige wagen is, zou ik 50 euro bruto pakken of zo. Dat gaat er minder uitspringen dan 0 euro voor een controle te krijgen. Het zal wel haar enige auto worden ja. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fr79 194 Geplaatst: 22 oktober 2023 Delen Geplaatst: 22 oktober 2023 Vraag gewoon aan je boekhouder wat ze in gelijkaardige gevallen als VAA nemen om onder de fiscale controle-radar blijven. In zo'n gevallen beter een prul betalen dan in de kijker te lopen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.012 Geplaatst: 22 oktober 2023 Delen Geplaatst: 22 oktober 2023 Op 16/10/2023 om 10:06, ir_fuel zei: Kan ik me voorstellen! Hoeveel km heb je er dit jaar mee gedaan? Dat is de tip. Voor 350€ per jaar kan hij geen garagebox huren. Nu staat hij droog en veilig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dimitri 567 Geplaatst: 30 oktober 2023 Delen Geplaatst: 30 oktober 2023 Net wat belastingen aan het berekenen hier, en damn, wat een klucht is dat toch altijd 2020 Skoda Kodiaq 1.5 TFSI BIV: 580 Jaarlijks: 255 2016 BMW 530D BIV: 454 Jaarlijks: 1180 2020 Ford S-Max 2.0TDCI BIV: 980 Jaarlijks: 610 Wat een logica Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fr79 194 Geplaatst: 30 oktober 2023 Delen Geplaatst: 30 oktober 2023 Je moet eens een 911 van 15j. oud simuleren Ze moeten de gemiste taksen van de groeiende meute EV's "ergens" halen als ze budget neutraal willen blijven... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Spillies 1.337 Geplaatst: 31 oktober 2023 Delen Geplaatst: 31 oktober 2023 Website voor de simulaties ligt een week plat, zijn er terug veranderingen mss? https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dimitri 567 Geplaatst: 31 oktober 2023 Delen Geplaatst: 31 oktober 2023 Zag het ook daarstraks, fijn zo onaangekondigd Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dimitri 567 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 Op 31/10/2023 om 16:58, Spillies zei: Website voor de simulaties ligt een week plat, zijn er terug veranderingen mss? https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie Blijkbaar alweer een geruisloze belastingsverhoging Alles werkt terug, maar voor de Skoda's die ik momenteel aan het simuleren ben betaal ik gemiddeld zo'n 65€ BIV meer nu dan een week geleden, en een paar euro's meer aan jaarlijkse verkeersbelasting Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dimitri 567 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 Wel echt helemaal aan het doorslagen met hun prijzen Een simpele Skoda Kodiaq 4*4 2.0 naft 190pk: 2954,46 aan BIV. Knettergek! 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.118 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 18 minuten geleden, Dimitri zei: Wel echt helemaal aan het doorslagen met hun prijzen Een simpele Skoda Kodiaq 4*4 2.0 naft 190pk: 2954,46 aan BIV. Knettergek! Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een auto met 190 pk zelfs 25 jaar geleden ook al 2.500 EUR BIV was (en alles vanaf 211 pk was 5.000 EUR BIV, het toenmalige maximum) ... ik denk zelfs dat dat 40 jaar geleden ook al 50.000 BEF was (en vanaf 211 pk de maximale 100.000 BEF) ... dus op dat vlak is dat toch zeker geen exorbitant gestegen bedrag? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Fr79 194 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 Ze moeten iemand de steeds groeiende EV-brigade die helemaal niets betaalt laten financieren! Gij zult een EV kopen of gij zult betalen! (en als ge een EV hebt gekocht dan hebben we je binnen x jaar sowieso wel bij uwe rekker) 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Luv4DLM 806 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 35 minuten geleden, Dimitri zei: Wel echt helemaal aan het doorslagen met hun prijzen Een simpele Skoda Kodiaq 4*4 2.0 naft 190pk: 2954,46 aan BIV. Knettergek! Net nog eens gekeken voor een Passat 2.0TSI 280 4motion.... yikes. Daar is bij de BIV een pak bij zeg Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dimitri 567 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 15 minuten geleden, gTa zei: Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een auto met 190 pk zelfs 25 jaar geleden ook al 2.500 EUR BIV was (en alles vanaf 211 pk was 5.000 EUR BIV, het toenmalige maximum) ... ik denk zelfs dat dat 40 jaar geleden ook al 50.000 BEF was (en vanaf 211 pk de maximale 100.000 BEF) ... dus op dat vlak is dat toch zeker geen exorbitant gestegen bedrag? Ik vind dat een zot bedrag voor een ordinaire tweeliter. Het is vooral de "hoge" co² waarde dat hem de das doet denk ik, een V90 2liter naft met 190pk kost aan BIV 486. De betreffende Kodiaq stoot 64 gram co² meer uit. https://link.mobile.de/6pGgsMZAoYabwzDp8 CO² waarde verschilt wel enorm tussen die Kodiaq's. Ik heb er nog staan in mijn mobile garage met exact dezelfde motorisering, en die stoot maar 168 gram uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dimitri 567 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 4 minuten geleden, Luv4DLM zei: Net nog eens gekeken voor een Passat 2.0TSI 280 4motion.... yikes. Daar is bij de BIV een pak bij zeg Ik kom bij de Superb variant uit op 1138 biv en 498 jaarlijks. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 598 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 2 uren geleden, Fr79 zei: Ze moeten iemand de steeds groeiende EV-brigade die helemaal niets betaalt laten financieren! Gij zult een EV kopen of gij zult betalen! (en als ge een EV hebt gekocht dan hebben we je binnen x jaar sowieso wel bij uwe rekker) ze, de overheid, merkt dat de omzetting naar EV niet snel genoeg gaat, dus ze gaan de gewone, betaalbare auto's, onbetaalbaar maken. En dit terwijl je in vele nieuwsartikels leest dat ze de productie van EVs terugschroeven of zelfs tijdelijk stoppen. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-legt-productie-elektrische-autos-stil-in-twee-fabrieken/ https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/groeiende-twijfel-over-aanschaf-van-elektrische-auto/ https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/vraag-naar-elektrische-leaseautos-stagneert/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
msxx 6.633 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 2 uren geleden, gTa zei: Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een auto met 190 pk zelfs 25 jaar geleden ook al 2.500 EUR BIV was (en alles vanaf 211 pk was 5.000 EUR BIV, het toenmalige maximum) ... ik denk zelfs dat dat 40 jaar geleden ook al 50.000 BEF was (en vanaf 211 pk de maximale 100.000 BEF) ... dus op dat vlak is dat toch zeker geen exorbitant gestegen bedrag? Je bent er toch mee aan het lachen zeker? Het is niet omdat het eindelijk normaliseerde dat het nu weer omhoog moet. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.690 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 2 uren geleden, Dimitri zei: Wel echt helemaal aan het doorslagen met hun prijzen Een simpele Skoda Kodiaq 4*4 2.0 naft 190pk: 2954,46 aan BIV. Knettergek! Ze kunnen die suv niet duur genoeg belasten. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.118 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 44 minuten geleden, msxx zei: Je bent er toch mee aan het lachen zeker? Het is niet omdat het eindelijk normaliseerde dat het nu weer omhoog moet. Awel nee, ik bedacht me dat gewoon. De berekeningsbasis is geëvolueerd, maar dat heeft nooit betekend dat krachtige(r) auto's en/of steviger verbruikers altijd "cheap" geweest zijn. Oké, een Kodiaq met 190pk is nu ook geen powerkist, ik geef toe. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dante 53 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 3 uren geleden, Dimitri zei: Wel echt helemaal aan het doorslagen met hun prijzen Een simpele Skoda Kodiaq 4*4 2.0 naft 190pk: 2954,46 aan BIV. Knettergek! zal wel door de WLTP uitstoot norm komen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
msxx 6.633 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 51 minuten geleden, gTa zei: Awel nee, ik bedacht me dat gewoon. De berekeningsbasis is geëvolueerd, maar dat heeft nooit betekend dat krachtige(r) auto's en/of steviger verbruikers altijd "cheap" geweest zijn. Oké, een Kodiaq met 190pk is nu ook geen powerkist, ik geef toe. Een 30D heb ik altijd links laten liggen, totdat men de BIV wijzigde. Dus dat is al geleden van.. ergens 2014 of zo? Het is dus 8 jaar 'schappelijk' geweest. Nu is het weer stevig aan het draaien. Enerzijds vanwege wltp, anderzijds vanwege co2 in algemene zin. Ben blij met vermoedelijk mijn laatste krachthonk op dat vlak. Mogelijk hierna nog eentje, hoop ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.977 Geplaatst: 10 november 2023 Delen Geplaatst: 10 november 2023 1 hour ago, gTa said: Awel nee, ik bedacht me dat gewoon. De berekeningsbasis is geëvolueerd, maar dat heeft nooit betekend dat krachtige(r) auto's en/of steviger verbruikers altijd "cheap" geweest zijn. Oké, een Kodiaq met 190pk is nu ook geen powerkist, ik geef toe. In de tijd waar je over spreekt was 190pk wel een powerkist. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.