Ga naar inhoud

Berekening BIV, VB & VAA


Phil

Aanbevolen berichten

Als er een persoonlijk voordeel is, is de VAA-regeling van toepassing: dus als ze er haar prive-verplaatsingen (inclusief woonwerk) mee doet, is er een VAA.

Maar in tegenstelling tot de personenwagens, is er geen forfaitaire berekening, met een formule.

 

Hoe moet het belastbaar voordeel van alle aard worden berekend voor het persoonlijk gebruik van een lichte vrachtwagen?

Het voordeel van alle aard, ontstaan door het privégebruik van een lichte vrachtwagen, wordt in tegenstelling tot gewone personenauto’s volgens de werkelijke waarde in hoofde van de verkrijger aangerekend. Volgens de fiscus dient de waarde te worden begroot in het concrete voordeel die een werknemer uit het gebruik haalt, namelijk de concrete besparing die wordt gerealiseerd door het gebruik van de lichte vrachtwagen. De raming van het voordeel zal verschillen naar gelang het type voertuig en de afgelegde kilometers.

Hoe moet de werkelijke waarde worden geraamd?

In de praktijk bestaat er geen formule om de werkelijke waarde van het voordeel te berekenen, de onderneming moet de werkelijke waarde van het voordeel in hoofde van de verkrijger ramen. Dit houdt een risico in voor de onderneming (en eventueel voor de verkrijger van het voordeel) aangezien de FOD Financiën de raming kan betwisten in geval van een duidelijke onderschatting van het voordeel. Eventueel kan een onderneming in een concreet geval een ruling aanvragen bij de belastingsadministratie met betrekking tot de werkelijke waarde van het voordeel.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ge kunt een paar dingen doen:

niks betalen, wachten tot je controle krijgt en dan beginnen onderhandelen over het VAA.

VAA betalen volgens % werkelijk privé gebruik, maar woon-werk valt daar ook onder, dus kan zijn dat dat niet interessant is

ondanks het feit dat het een LV is de regels van personenwagens toepassen om "goodwill" te tonen naar de fiscus.

de boekhoudkundige commissie contacteren (dat moet uwe boekhouder doen) en op voorhand hier een akkoord rond vragen zodanig dat je zeker bent.

 

Hoe dat met dat laatste zit weet ik niet want de laatste keer dat ik die heb nodig gehad waren er een aantal benoemingen geschrapt en konden ze niks meer beslissen bij meerderheid van stemmen :lolz:

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, toere zei:

Tis lik were nog ingewikkeld😁

Ik betaal niks op mijn LV omdat hier nog twee auto's staan thuis en de wagen maar 5000 kilometer per jaar doet.

Als het je enige wagen is, zou ik 50 euro bruto pakken of zo. Dat gaat er minder uitspringen dan 0 euro voor een controle te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, josenjef zei:

Ik betaal niks op mijn LV omdat hier nog twee auto's staan thuis en de wagen maar 5000 kilometer per jaar doet.

Als het je enige wagen is, zou ik 50 euro bruto pakken of zo. Dat gaat er minder uitspringen dan 0 euro voor een controle te krijgen.

Het zal wel haar enige auto worden ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag gewoon aan je boekhouder wat ze in gelijkaardige gevallen als VAA nemen om onder de fiscale controle-radar blijven. In zo'n gevallen beter een prul betalen dan in de kijker te lopen.  

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/10/2023 om 10:06, ir_fuel zei:

Kan ik me voorstellen!

Hoeveel km heb je er dit jaar mee gedaan?

Dat is de tip. Voor 350€ per jaar kan hij geen garagebox huren. Nu staat hij droog en veilig. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Net wat belastingen aan het berekenen hier, en damn, wat een klucht is dat toch altijd 😂

2020 Skoda Kodiaq 1.5 TFSI

BIV: 580 Jaarlijks: 255

2016 BMW 530D

BIV: 454 Jaarlijks: 1180

2020 Ford S-Max 2.0TDCI

BIV: 980 Jaarlijks: 610

 

Wat een logica 🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet eens een 911 van 15j. oud simuleren😇

Ze moeten de gemiste taksen van de groeiende meute EV's "ergens" halen als ze budget neutraal willen blijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 31/10/2023 om 16:58, Spillies zei:

Website voor de simulaties ligt een week plat, zijn er terug veranderingen mss? 

https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

Blijkbaar alweer een geruisloze belastingsverhoging 🤦‍♂️

Alles werkt terug, maar voor de Skoda's die ik momenteel aan het simuleren ben betaal ik gemiddeld zo'n 65€ BIV meer nu dan een week geleden, en een paar euro's meer aan jaarlijkse verkeersbelasting 🤦‍♂️

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Dimitri zei:

Wel echt helemaal aan het doorslagen met hun prijzen 😲

Een simpele Skoda Kodiaq 4*4 2.0 naft 190pk: 2954,46 aan BIV.

Knettergek!

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een auto met 190 pk zelfs 25 jaar geleden ook al 2.500 EUR BIV was (en alles vanaf 211 pk was 5.000 EUR BIV, het toenmalige maximum) ... ik denk zelfs dat dat 40 jaar geleden ook al 50.000 BEF was (en vanaf 211 pk de maximale 100.000 BEF) ... dus op dat vlak is dat toch zeker geen exorbitant gestegen bedrag?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moeten iemand de steeds groeiende EV-brigade die helemaal niets betaalt laten financieren!

Gij zult een EV kopen of gij zult betalen! 

(en als ge een EV hebt gekocht dan hebben we je binnen x jaar sowieso wel bij uwe rekker)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Dimitri zei:

Wel echt helemaal aan het doorslagen met hun prijzen 😲

Een simpele Skoda Kodiaq 4*4 2.0 naft 190pk: 2954,46 aan BIV.

Knettergek!

 

Net nog eens gekeken voor een Passat 2.0TSI 280 4motion.... yikes.

Daar is bij de BIV een pak bij zeg 😐

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, gTa zei:

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een auto met 190 pk zelfs 25 jaar geleden ook al 2.500 EUR BIV was (en alles vanaf 211 pk was 5.000 EUR BIV, het toenmalige maximum) ... ik denk zelfs dat dat 40 jaar geleden ook al 50.000 BEF was (en vanaf 211 pk de maximale 100.000 BEF) ... dus op dat vlak is dat toch zeker geen exorbitant gestegen bedrag?

Ik vind dat een zot bedrag voor een ordinaire tweeliter. Het is vooral de "hoge" co² waarde dat hem de das doet denk ik, een V90 2liter naft met 190pk kost aan BIV 486. De betreffende Kodiaq stoot 64 gram co² meer uit.

https://link.mobile.de/6pGgsMZAoYabwzDp8

CO² waarde verschilt wel enorm tussen die Kodiaq's. Ik heb er nog staan in mijn mobile garage met exact dezelfde motorisering, en die stoot maar 168 gram uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Luv4DLM zei:

Net nog eens gekeken voor een Passat 2.0TSI 280 4motion.... yikes.

Daar is bij de BIV een pak bij zeg 😐

Ik kom bij de Superb variant uit op 1138 biv en 498 jaarlijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Fr79 zei:

Ze moeten iemand de steeds groeiende EV-brigade die helemaal niets betaalt laten financieren!

Gij zult een EV kopen of gij zult betalen! 

(en als ge een EV hebt gekocht dan hebben we je binnen x jaar sowieso wel bij uwe rekker)

ze, de overheid, merkt dat de omzetting naar EV niet snel genoeg gaat, dus ze gaan de gewone, betaalbare auto's, onbetaalbaar maken.

En dit terwijl je in vele nieuwsartikels leest dat ze de productie van EVs terugschroeven of zelfs tijdelijk stoppen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-legt-productie-elektrische-autos-stil-in-twee-fabrieken/

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/groeiende-twijfel-over-aanschaf-van-elektrische-auto/

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/vraag-naar-elektrische-leaseautos-stagneert/
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een auto met 190 pk zelfs 25 jaar geleden ook al 2.500 EUR BIV was (en alles vanaf 211 pk was 5.000 EUR BIV, het toenmalige maximum) ... ik denk zelfs dat dat 40 jaar geleden ook al 50.000 BEF was (en vanaf 211 pk de maximale 100.000 BEF) ... dus op dat vlak is dat toch zeker geen exorbitant gestegen bedrag?

Je bent er toch mee aan het lachen zeker?

Het is niet omdat het eindelijk normaliseerde dat het nu weer omhoog moet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Dimitri zei:

Wel echt helemaal aan het doorslagen met hun prijzen 😲

Een simpele Skoda Kodiaq 4*4 2.0 naft 190pk: 2954,46 aan BIV.

Knettergek!

 

Ze kunnen die suv niet duur genoeg belasten.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, msxx zei:

Je bent er toch mee aan het lachen zeker?

Het is niet omdat het eindelijk normaliseerde dat het nu weer omhoog moet.

Awel nee, ik bedacht me dat gewoon. De berekeningsbasis is geëvolueerd, maar dat heeft nooit betekend dat krachtige(r) auto's en/of steviger verbruikers altijd "cheap" geweest zijn. Oké, een Kodiaq met 190pk is nu ook geen powerkist, ik geef toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Dimitri zei:

Wel echt helemaal aan het doorslagen met hun prijzen 😲

Een simpele Skoda Kodiaq 4*4 2.0 naft 190pk: 2954,46 aan BIV.

Knettergek!

 

zal wel door de WLTP uitstoot norm komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, gTa zei:

Awel nee, ik bedacht me dat gewoon. De berekeningsbasis is geëvolueerd, maar dat heeft nooit betekend dat krachtige(r) auto's en/of steviger verbruikers altijd "cheap" geweest zijn. Oké, een Kodiaq met 190pk is nu ook geen powerkist, ik geef toe.

Een 30D heb ik altijd links laten liggen, totdat men de BIV wijzigde. Dus dat is al geleden van.. ergens 2014 of zo? Het is dus 8 jaar 'schappelijk' geweest. Nu is het weer stevig aan het draaien. Enerzijds vanwege wltp, anderzijds vanwege co2 in algemene zin.

Ben blij met vermoedelijk mijn laatste krachthonk op dat vlak. Mogelijk hierna nog eentje, hoop ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gTa said:

Awel nee, ik bedacht me dat gewoon. De berekeningsbasis is geëvolueerd, maar dat heeft nooit betekend dat krachtige(r) auto's en/of steviger verbruikers altijd "cheap" geweest zijn. Oké, een Kodiaq met 190pk is nu ook geen powerkist, ik geef toe.

In de tijd waar je over spreekt was 190pk wel een powerkist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid