Ga naar inhoud

Berekening BIV, VB & VAA


Phil

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, msxx zei:

Een 30D heb ik altijd links laten liggen, totdat men de BIV wijzigde. Dus dat is al geleden van.. ergens 2014 of zo? Het is dus 8 jaar 'schappelijk' geweest. Nu is het weer stevig aan het draaien. Enerzijds vanwege wltp, anderzijds vanwege co2 in algemene zin.

Ben blij met vermoedelijk mijn laatste krachthonk op dat vlak. Mogelijk hierna nog eentje, hoop ik.

Voornamelijk WLTP en de enting op de uitstoot als berekeningsbasis, idd.

Bij mij gaat 't mogelijks idem zijn, hopelijk nog de vervanger van mijn M140i maar daarna.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

In de tijd waar je over spreekt was 190pk wel een powerkist.

Power is niet veranderd, de massa van de doorsnee auto wel.

Maar ik ben eens curieus: zou een 190pk kist uit die tijd dan effectief zoveel sneller geweest zijn dan een Kodiaq 190 TFSI van vandaag? Ik denk het niet, eigenlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/11/2023 om 18:37, gTa zei:

Power is niet veranderd, de massa van de doorsnee auto wel.

Maar ik ben eens curieus: zou een 190pk kist uit die tijd dan effectief zoveel sneller geweest zijn dan een Kodiaq 190 TFSI van vandaag? Ik denk het niet, eigenlijk...

subjectief, ja

objectief, als je die in sport knalt misschien wel. Als die in eco staat, neen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel vroeger had je op krachtiger en meer luxe auto's ook nog een soort supplementaire taks, bovenop de BTW.  Had je op bepaalde soorten elektronica en zo ook.  Weeldetaks, ofzo, meen ik me uit mijn kindertijd te herinneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/10/2023 at 6:37 PM, gTa said:

Power is niet veranderd, de massa van de doorsnee auto wel.

Power is niet veranderd? Allez jong :D 

Destijds was 190pk een "sportwagen". Tegenwoordig is dat standaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar is den tijd dat een Ferrari 355 met zijn 375pk echt "te gevaarlijk voor de openbare weg" was. En dan ziet waar Jan en Jefke mee rondrijden in hun EV's 😮 

Link naar reactie
Delen op andere sites

130 pk was genoeg voor een héél hotte hatch in de vroege nineties.    Maar dat autootje woog dan ook geen 1.000 kg. 

 

Mijn pa zijn bedrijfswagen, een Ford Sierra 2.3 diesel, had toen 67 pk.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar dat verschil in gewicht compenseert ook niet alles. Tot pakweg 90 per uur zal dat wel schelen, zeker van stilstand, maar boven de 120 is het de luchtweerstand, niet het gewicht, dat het verschil begint te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, ex-Mooseman zei:

130 pk was genoeg voor een héél hotte hatch in de vroege nineties.    Maar dat autootje woog dan ook geen 1.000 kg. 

 

Mijn pa zijn bedrijfswagen, een Ford Sierra 2.3 diesel, had toen 67 pk.  

Perceptie en referentiekader.

De 190E waar ik aan 18 mee reed had 122 pk voor 1100 kg. Dat was een beest!


10,5 s naar 100 km/h 🥹

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Als eens iets ‘sportiefs’ in FR gesimuleerd/over gelezen :sick:

alleen is dat ‘eenmalig’ en bij ons mag iedere nieuwe eigenaar opnieuw BIV dokken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wat is het persoonlijk maandelijks netto aandeel VAA voor deze auto?

 

1598cc benzine met 153 co2 uitstoot.

Bwj 4/2022

Nieuwprijs denk 35k

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, BMWMB zei:

€3.550 bruto per jaar.

Is voor een personeelslid, wat kost haar dit netto van  loon maandelijks? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, toere zei:

Is voor een personeelslid, wat kost haar dit netto van  loon maandelijks? 

Afhankelijk van haar loon, maar pakweg de helft he. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tommie zei:

Afhankelijk van haar loon, maar pakweg de helft he. 

Toch nog duur dan. 

Van mij gaat er 150€ van mijn loon voor VAA maar we krijgen jaarlijks tussen de 1500€ en de 2000€ terug van de belastingen. 

Dus dat compenseert het wat op deze manier just he

 

😁

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Los daarvan, 150 euro is peanuts he. Koop, verzeker en onderhoud maar eens een wagen voor dat bedrag privé. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Tommie zei:

Los daarvan, 150 euro is peanuts he. Koop, verzeker en onderhoud maar eens een wagen voor dat bedrag privé. 

Ja weet ik, maar ik had de berekening gemaakt via een website en kwam op iets meer dan 1000€ per jaar netto persoonlijke bijdrage personeelslid uit uit en begreep het niet zo goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Polygoon zei:

Ik zou zo’n dingen aan je sociaal secretariaat vragen als je zeker wil zijn 😉 

ahja, die bureaus die ook de correcte voorheffing berekenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, Polygoon said:

Ik zou zo’n dingen aan je sociaal secretariaat vragen als je zeker wil zijn 😉 

Ja, want die vertellen altijd de volledige waarheid.

:lolz:

In de simpelste dossiers maken ze al fouten bij de vleet. Echt, je kan die voor geen haar vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid