Ga naar inhoud

MotoGP/2/3/WSBK/...


Monterey Jack

Aanbevolen berichten

1 uur terug, ir_fuel zei:

Een zwaluw maakt de lente niet. Alles gaat in zijn geval afhangen van 2020. Hij heeft in de lagere klasses ook zeer wisselvallige periodes gehad.

 

Ik zit nu eigenlijk al een paar races te wachten op een terugval. En buiten hier en daar een foutje (crash, terugval) in de race zag ik niks. Het doet het beste vermoeden, maar zo waren er natuurlijk nog een paar die wel op de deur klopten maar ze nooit open kregen. Dovi heeft bvb ook wel al een voet, een been en zijn helm tussen de deur gestoken maar toch ook niet meer dan dat. Vorig jaar was hij zelfs bijna volledig door de deur, maar Marquez heeft hem terug geklopt.

1 uur terug, gTa zei:

Ja, ik snap ook dat er bij moto's véél minder speelruimte is, net omdat de aero-effecten marginaal zijn én je veel minder contact patch hebt (vergeleken met auto's). Banden maken bij auto's "al" het verschil, bij moto's dan nog méér, vermoedelijk.

Net daarom dat b.v. 1 tot 4 seconden verschil in rondentijden mogelijks nog altijd "een wereld" is. Temeer als je bij die proto's (MotoGP) dan ook nog eens met exemplaren zit die extreem bokkig of moeilijk zijn, als neveneffect van het zoeken in de R&D naar de laatste tiendekes. Dan lijkt het me dat je in WSBK een toch ietwat "gezapiger", homogenere, beter gebalanceerde fiets zou moeten krijgen?

Zou een MotoGP ook niet bruter z'n vermogen vrijgeven?
En hoe zit het met elektronica (bij beide klasses)?

 

Zou wel tof zijn om nog eens zo'n gezamenlijke test te zien. Maar daar zal Donny wel gelijk hebben: als de verschillen inderdaad te klein zijn (zuiver op secondjes bekeken, dus los hoe veel moeilijker het is en wat dan ook) zullen ze dat niet gauw inplannen.

 

En er zijn ook te weinig overstappen van piloten (in beide richtingen) om op voort te gaan.

Den Donny is wellicht niet de beste schrijver van onze noorderburen maar zijn cijfertjes kwamen overeen met hetgeen ik al op andere sites ook gevonden had (ergens rond de 2 sec per ronde) Maar er staat ook een (niet echt uitgebreide) "analyse" waarom dit komt. Vermoedelijk had je hem al weggeklikt dus hier int kort:

Quote

Het voordeel van meer motorvermogen wordt volgens experts teniet gedaan door de betere rijeigenschappen door het betere en constantere draaimoment der Superbike motoren. Daarnaast spelen de verschillende banden een grote rol. Het Topsnelheid verschil van ca. 30-40 km/uur en de betere acceleratie der MotoGP motoren maakt zich in de rondetijden niet echt bemerkbaar. Namelijk pas tijdens het optrekken vanuit de bocht, als de machine alweer bijna opgericht is tot aan het insturen van een volgende bocht verliest een Superbike wat terrein op een MotoGP bike! Echter bij het ingaan van een bocht en in de bocht zelf is een Superbike sneller en gemakkelijker te controleren! De zogenaamde volgasfasen waarbij de coureurs werkelijk volgas geven zijn op veel circuits korter en minder van toepassing als het lijkt. De Superbike elektronica en de MotoGP eenheidselektronica zijn bijna hetzelfde en op een bijna gelijkwaardig niveau. In een direct vergelijk zouden de Superbikes hun voordeel waarschijnlijk niet kunnen "uitbuiten" tegenover de MotoGP prototypen.

Dus een schepje minder vermogen maar een rustiger rijwielgedeelte waardoor je meer snelheid mee de bocht kan innemen.

Ik zou trouwens niet durven stellen dat aero weinig invloed zal hebben, als je ziet hoeveel heisa er was na de winglets van ducati. En je leest toch vaak dat ze bij een test een bepaald aero pakket getest hebben en dat dit al dan niet een grote stap voorwaarts was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, wat ik ook al dacht (danke voor samenvatting). Proto's zijn soms "snel" ontwikkeld en dan bokkig en zeer moeilijk om mee te rijden, zal ook niet helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft aero bij motos nut? Bij autos is een spoiler interessant omdat dat downforce geeft zonder extra laterale krachten. Maar bij motos zou een spoiler u ook uit de bocht duwen als ge gaat liggen wat het voordeel ruwweg teniet doet.  Als we er vanuit gaan dat spoilers in bochten netto geen effect hebben dan blijft optrekken en afremmen.

Optrekken ok, wat harder optrekken, maar niet veel want de snelheid is niet zo hoog wanneer ge het voordeel hardst nodig hebt.  En bij afremmen , wilt ge dan niet eerder achteraan hulp dan vooraan?

Samengevat, misschien is er marginaal voordeel bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel wat meer dan "marginaal", want anders zou er zo veel niet om te doen zijn in de MotoGP.

Het helpt vooral bij 't naar beneden houden van de neus bij volle acceleratie. Je kan vroeger (zonder steigeren) én langer zonder onderbrekingen op de gas gaan, wat een snelheidsvoordeel oplevert, op de rechte stukken. Ze kunnen natuurlijk geen downforce creëren die de moto nog dieper in de veren duwt in bochten, want bij max G's zitten ze al héél diep in de veren. Downforce voor bochtensnelheid heeft dus idd geen zin, of kan niet. Idem bij afremmen, de wings zouden daar ook weinig helpen. Waar het ook wel weer helpt is stabiliteit rechtdoor; soms gaan race-moto's op de limiet sterk waggelen als je bv van 't gas af gaat of bij 't remmen. Daar zochten ze ook hulp voor bij aero.

En bij Ducati hebben ze nu ook een achterwielspoiler en wiel-aero geïntroduceerd:

Afbeeldingsresultaat voor ducati aero

Maar veel "aero" is dan ook niet echt om downforce, maar om slimme windgeleiding te doen, die eerder stabiliteit (veel meer dan downforce voor grip), soms ook koeling e.a. doelen nastreven.

Uiteindelijk levert dat toch al behoorlijk sterk "bespoilerde" moto's op, als je dat zo ziet:

Afbeeldingsresultaat voor ducati aero

Afbeeldingsresultaat voor ducati aero

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, gTa zei:

Toch wel wat meer dan "marginaal", want anders zou er zo veel niet om te doen zijn in de MotoGP.

Het helpt vooral bij 't naar beneden houden van de neus bij volle acceleratie. Je kan vroeger (zonder steigeren) én langer zonder onderbrekingen op de gas gaan, wat een snelheidsvoordeel oplevert, op de rechte stukken.

Maar de downforce gaat snel omhoog naarmate de snelheid omhoog gaat , dus hebt ge er weinig aan als ge een trage bocht uitkomt. Ik weet niet of ge er veel nood aan hebt bij het uitkomen van een snelle bocht. Vandaar dat ik zeg marginaal, omdat de belangrijkste effecten niet tot hun recht komen.

Stabiliteit is een interessant argument.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Le Capri Mauve zei:

Maar de downforce gaat snel omhoog naarmate de snelheid omhoog gaat , dus hebt ge er weinig aan als ge een trage bocht uitkomt. Ik weet niet of ge er veel nood aan hebt bij het uitkomen van een snelle bocht. Vandaar dat ik zeg marginaal, omdat de belangrijkste effecten niet tot hun recht komen.

Stabiliteit is een interessant argument.

Is dan ook niet echt zware "downforce", maar eerder de juiste mate aan (extra) druk op de voorkant van de moto om het voorwiel aan de grond te houden. Liever zo dan dat middels tractie- of beter wheeliecontrole te doen, want dan wordt (minimaal) power onderbroken en dat is nefast voor snelheid en rondentijden.

Dat is écht wel de eerste reden waarom die wings initieel opkwamen in MotoGP, ik verzin dat niet zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zouden dat gewoon moeten verbieden.

Nu hebben ze de regels aangepast dat het een geheel moet zijn en geen vleugel, maar dan krijg je dus zoals op die foto van de Ducati te zien is. Esthetisch trekt het op niks IMO.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, Frekkel said:

Ik zit nu eigenlijk al een paar races te wachten op een terugval. En buiten hier en daar een foutje (crash, terugval) in de race zag ik niks. Het doet het beste vermoeden, maar zo waren er natuurlijk nog een paar die wel op de deur klopten maar ze nooit open kregen. Dovi heeft bvb ook wel al een voet, een been en zijn helm tussen de deur gestoken maar toch ook niet meer dan dat. Vorig jaar was hij zelfs bijna volledig door de deur, maar Marquez heeft hem terug geklopt.

Ja idd. We zullen volgend jaar zien. 

18 hours ago, Frekkel said:

Den Donny is wellicht niet de beste schrijver van onze noorderburen maar zijn cijfertjes kwamen overeen met hetgeen ik al op andere sites ook gevonden had (ergens rond de 2 sec per ronde) Maar er staat ook een (niet echt uitgebreide) "analyse" waarom dit komt. Vermoedelijk had je hem al weggeklikt dus hier int kort:

Dus een schepje minder vermogen maar een rustiger rijwielgedeelte waardoor je meer snelheid mee de bocht kan innemen.

Ik bedoel gewoon dat de 2 seconden die hij wegwimpelt best wel veel is/kan zijn aangezien je minder verschil kan maken dan bij een auto. En natuurlijk helpt die aero, maar alleen bij het optrekken (en eventueel stabiliseren bij het remmen, maar daar gaat de winst niet zo groot zijn), maar je kan niet zoals bij een auto er zoveel aero op steken dat je letterlijk 50km/h sneller door dezelfde bocht kunt dan zonder aero.

 

18 hours ago, gTa said:

Yep, wat ik ook al dacht (danke voor samenvatting). Proto's zijn soms "snel" ontwikkeld en dan bokkig en zeer moeilijk om mee te rijden, zal ook niet helpen.

Het is toch al voorgevallen (bij Yamaha dacht ik) dat de moto "van vorig jaar" van de privé teams beter presteerde dan het nieuwste van het nieuwste in het fabrieksteam, omdat ze dat ding niet op punt krijgen (kijk bv het jaar dat Zarco zo hoge toppen heeft gescoord).

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik bedoel gewoon dat de 2 seconden die hij wegwimpelt best wel veel is/kan zijn aangezien je minder verschil kan maken dan bij een auto. En natuurlijk helpt die aero, maar alleen bij het optrekken (en eventueel stabiliseren bij het remmen, maar daar gaat de winst niet zo groot zijn), maar je kan niet zoals bij een auto er zoveel aero op steken dat je letterlijk 50km/h sneller door dezelfde bocht kunt dan zonder aero.

Die twee seconden lijken me eerder een gevolg van 40pk extra. En die aero heeft blijkbaar ook andere doelen dan wegligging. Dan vind ik het ook niet slecht dat ze het verbieden. We willen geen tweede F1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doelde op de winglets. Nu hebben ze het op één of andere manier in de kuip ingewerkt. Zou het nog zo effectief zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minutes ago, Frekkel said:

Ik doelde op de winglets. Nu hebben ze het op één of andere manier in de kuip ingewerkt. Zou het nog zo effectief zijn?

Nu hebben ze 3 kleintjes ipv 1 grote per kant ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Quote

Het voordeel van meer motorvermogen wordt volgens experts teniet gedaan door de betere rijeigenschappen door het betere en constantere draaimoment der Superbike motoren. Daarnaast spelen de verschillende banden een grote rol. Het Topsnelheid verschil van ca. 30-40 km/uur en de betere acceleratie der MotoGP motoren maakt zich in de rondetijden niet echt bemerkbaar. 

allez, en niemand die niemand die een Superbike minimaal gaat aanpassen om zo mee te doen met de GP klasse?

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minutes ago, teus_ said:

allez, en niemand die niemand die een Superbike minimaal gaat aanpassen om zo mee te doen met de GP klasse?

Dat mag gewoonweg niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18/10/2019 om 14:13, ir_fuel zei:

Dat mag gewoonweg niet.

Gewoon een Yamaha frame kopen en er een honda blok in hangen. Even simpel als geniaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

curieuze race. veel wissels in positie, een stuk boeiender dan de afgelopen races.

en verder: crash van Pecco op phillip island

 

fld31hh7yfv31.jpg

 

Quote

This was discussed extensively when Yamaha had acceleration / traction control issues in the recent years but I had never seen a photo of it. Until Pecco ate gravel right in front of me this weekend at PI.

Many people said Yamaha were failing because Honda and Ducati used Magnetti Marelli engineers to hack the control ECUs and gain a software advantage. But IMO the more believable theory was that the V4 engines had an external flywheel which allowed them to control the crank shaft inertia for each race. Effectively tuning the power delivery to the rear wheel. Whereas the inline 4 bikes had an internal flywheel due to size constraints and could not use this method.

Anyway just have a close look at that flywheel, refined as hell.

Quote

With the flywheel being external do you think it counts as part of the sealed engine rules, or do you reckon they can swap flywheel sizes per circuit?

Quote

Thats exactly the loophole exploited in this theory.

Being external, they can change it every race. Yamaha's flywheel being internal means it was against the rules to change it after Qatar.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knappe race, het was goed om te zien dat Rossi toch nog mee kan. Maar wat een start van Dovi en Marquez, die onboardbeelden zijn echt knap.

Jammer dat Zarco er werd uitgereikt door Mir, 8'ste of 9'de op de Honda was een knap resultaat geweest. Ze zouden beter Lorenzo zijn contract stopzetten en Zarco op de Repsol zetten of de Nakagami promoveren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch vreemd dat Quartararo en Morbidelli langs geen kanten meekonden. Precies of Yamaha na de quali's het vermogen inkrimpt....

En wat een smak ook van Alonso Lopez in Moto3,  gelukkig kwam hij er zonder erge kleerscheuren van af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De prestatie van Zarco zet toch wel het één en ander in het juiste daglicht mbt Lorenzo... Zien als hij de lijn kan doortrekken. Zo zou hij nog wel eens een zitje kunnen versieren voor volgend jaar.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Commentaar vandaag op RTBF: Lorenzo zit op de plaats waar we het van hem gewoon zijn. Ex wereldkampioen die na de eerste ronde op de 19de plaats rijd? Op Abraham ( wtf zit die eigenlijk nog in MotoGP te doen? ) en de wildcard na de laatste in het rijtje. Zelfs Abraham kon zijn tempo bijhouden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid