Ga naar inhoud

MotoGP/2/3/WSBK/...


Monterey Jack

Aanbevolen berichten

10 hours ago, ir_fuel said:

Ik snap niet dat men mensen zoals Marquez blijft vergelijken met een Giacomo Agostini qua statistieken. Die mens reed toch in een totaal ander tijdperk? Die reed 2 kampioenschappen tegelijk, waarvan de IOM TT een manche was, en die heeft in bepaalde jaren ook de 2 kampioenschappen tegelijk gewonnen.

Idd. En wat met iemand als John Surtees? Paar keer op rij de 500cc titel halen, stoppen met motorrijden, F1 beginnen en na een paar jaar daar kampioen worden.

Ik zie Rossi niet overstappen naar F1 en daar een titel halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik snap niet dat men mensen zoals Marquez blijft vergelijken met een Giacomo Agostini qua statistieken. Die mens reed toch in een totaal ander tijdperk? Die reed 2 kampioenschappen tegelijk, waarvan de IOM TT een manche was, en die heeft in bepaalde jaren ook de 2 kampioenschappen tegelijk gewonnen.

Hetzelfde in de F1 he. Aantal poles, overwinningen,... Maar Senna en Schumacher reden 16 a 17 GP's per jaar, Hamilton 20, 21 en volgend jaar zelfs 22.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de raarste statistieken eerst ook.

"Het meest aantal overwinningen jonger dan 26 jaar in opeenvolgende jaren waarbij het minstens 100 dagen geregend heeft en de gemiddelde temperatuur op de race circuits niet boven de 25 graden is geweest" ofzo ...

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Frekkel said:

Anderzijds, hoe zou een Marquez presteren in een TT? En hoe zou een Dean Harrison en Peter Hickman mee kunnen in het motogp circuit? Hoeveel titels zou een John McGuinness gehad hebben? Boeiende vragen waar toch niemand een zinnig antwoord kan op geven. 

Idd. Dat zijn allemaal aparte disciplines. Vandaar dat je appelen met appelen moet vergelijken. Het is zelfs zinloos van de 500cc 2-takt mannen te gaan vergelijken met een Marquez, want dat waren/zijn toch compleet andere beesten om mee te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, ICM said:

Idd. En wat met iemand als John Surtees? Paar keer op rij de 500cc titel halen, stoppen met motorrijden, F1 beginnen en na een paar jaar daar kampioen worden.

Ik zie Rossi niet overstappen naar F1 en daar een titel halen.

Zou Rossi niet onderschatten, die heeft verschillende testsessies gedaan bij Ferrari op Fiorano en zat met een oudere auto binnen de halve seconde van Schumacher destijds (ronderecord met de nieuwe wagen). Nu, dat zijn verhaaltjes, of hij effectief wereldkampioen kon worden gaan we nooit weten :D 

https://nl.motorsport.com/f1/news/ferrari-test-rossi-verbazing-schumacher-998037/2186011/

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Monterey Jack said:

Zou Rossi niet onderschatten, die heeft verschillende testsessies gedaan bij Ferrari op Fiorano en zat met een oudere auto binnen de halve seconde van Schumacher destijds (ronderecord met de nieuwe wagen). Nu, dat zijn verhaaltjes, of hij effectief wereldkampioen kon worden gaan we nooit weten :D 

https://nl.motorsport.com/f1/news/ferrari-test-rossi-verbazing-schumacher-998037/2186011/

Uiteraard hebben die mannen affiniteit met motorsport, rijlijnen, snelheid, concentratie, uithoudingsvermogen etc. (Net zoals balgevoel bij golf/tennis en zelfs voetbal wat uitwisselbaar is).

Maar om wereldkampioen te worden rijden er nog wel wat andere kerels rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ICM zei:

Uiteraard hebben die mannen affiniteit met motorsport, rijlijnen, snelheid, concentratie, uithoudingsvermogen etc. (Net zoals balgevoel bij golf/tennis en zelfs voetbal wat uitwisselbaar is).

Maar om wereldkampioen te worden rijden er nog wel wat andere kerels rond.

't Is dat. Er is talent dat overdraagbaar is tussen sporten en er zijn vaardigheden die overdraagbaar zijn. Ik vind dat niet te doen hoe sommige mensen een balvaardigheid hebben bij pingpong en dan pakken ze een voetbal vast en ziet ge dezelfde finesse.  Zet eender welke motoracer in een raceauto en het zal redelijk gaan. Zet eender welke F1-F2 piloot in een rally auto en het zal ook wel gaan. Maar dat betekent niet dat ze meteen een complete piloot zijn in die andere discipline die in alle omstandigheden topprestaties levert.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Le Capri Mauve said:

't Is dat. Er is talent dat overdraagbaar is tussen sporten en er zijn vaardigheden die overdraagbaar zijn. Ik vind dat niet te doen hoe sommige mensen een balvaardigheid hebben bij pingpong en dan pakken ze een voetbal vast en ziet ge dezelfde finesse.  Zet eender welke motoracer in een raceauto en het zal redelijk gaan. Zet eender welke F1-F2 piloot in een rally auto en het zal ook wel gaan. Maar dat betekent niet dat ze meteen een complete piloot zijn in die andere discipline die in alle omstandigheden topprestaties levert.

Zet eens een autocoureur op een motogp motorfiets ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hamilton deed dat niet onaardig in zijn test voor Yamaha. Rekening houdend dat hij zich geen crash kon veroorloven. Schumacher was niet succesvol, maar het was nu ook weer geen mislukking hé. 

Edit: dat waren wel geen motogp machines, maar het is nu niet dat superbikes zo veel trager zijn hé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt dat laatste? (open vraag) Vereist een MotoGP machine niet een veel extremere rijstijl (en -kunde) dan een superbike?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vereist de Honda al geen veel extremere rijstijl dan de Yamaha? Lijkt me dat je daar moeilijk een éénduidig antwoord kan op geven. Van Der Mark bvb mocht in 2017 eens invallen bij tech3 en maakte zich toch niet belachelijk. Rea reed in 2016 een tijd die een haar sneller was dan de motogp jongens datzelfde jaar. Dus traag zijn die ketels zeker niet te noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minutes ago, gTa said:

Klopt dat laatste? (open vraag) Vereist een MotoGP machine niet een veel extremere rijstijl (en -kunde) dan een superbike?

Van wat ik me nog herinnerde van iemand die die dingen geprobeerd heeft waren er 2 grote verschillen tussen een Superbike en een MotoGP machine:

- het vermogen

- de banden

 

En dat tweede ligt dan eigenlijk niet aan de moto, maar aan de reglementen.

 

En het verschil tussen de verschillende modellen, kan me voorstellen dat dat in de Superbike een gelijkaardig verhaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

 Als de dag komt dat Valentino Rossi zijn helm in definitief in de wilgen hangt heeft de Dorna naar alle waarschijnlijkheid een groot probleem!

Geloof ik niks van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen was Rossi nog een beetje relevant. Ondertussen nog iets minder. Maar buiten Marquez zijn er niet veel anderen opgestaan die de motogp kunnen dragen. 

Edit: marketing gewijs bedoel ik dit hé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Frekkel said:

Toen was Rossi nog een beetje relevant. Ondertussen nog iets minder. Maar buiten Marquez zijn er niet veel anderen opgestaan die de motogp kunnen dragen. 

Je moet een palmares opbouwen. Je kan per periode er zo geen 5 hebben he, die 6 keer WK zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je moet een palmares opbouwen. Je kan per periode er zo geen 5 hebben he, die 6 keer WK zijn.

Is een palmares echt nodig? Kijk naar F1 waar bvb een Verstappen toch één van de figuren is waarvoor men kijkt. 

Lorenzo heeft toch ook al een klein beetje een palmares. Maar er is geen hond meer die motogp kijkt om te zien hoe de metronoom trager rond gaat dan de bomma op haar scooter. Het gaat hem volgend mij om de beleving rond iemand, en als hij of zijn prestaties tot de verbeelding spreken. Daarom is die Quartararo misschien wel een zegen. Een jong veulen die met het mes tussen de tanden op de deur klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Frekkel zei:

Ik ben halverwege gestopt met lezen.

Ik hoop dat den Donny...

image.png.b3e49890dcae7ba356c2566c65e8c6b1.png

... betere foto's pakt dan hij teksten schrijft. :shock: 

Ik betwist de inhoud niet (vermoedelijk zijn de verschillen in rondentijden tussen WSBK en MotoGP eerder klein), maar het lijkt me dat den Donny bijzonder pro WSBK is.
Erger: witte letters op een donkerblauwe achtergrond, smal font, lijnen dicht gespatieerd. Au mijn ogen.
Ergst van al: z'n taal. :cry:  Spellingsfouten galore plus de zeer onleesbare Hollandse inslag.

 

Conclusie: verschillen zouden klein zijn. Pakt 2 seconden per ronde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Frekkel said:

Daarom is die Quartararo misschien wel een zegen. Een jong veulen die met het mes tussen de tanden op de deur klopt.

Een zwaluw maakt de lente niet. Alles gaat in zijn geval afhangen van 2020. Hij heeft in de lagere klasses ook zeer wisselvallige periodes gehad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, gTa said:

Conclusie: verschillen zouden klein zijn. Pakt 2 seconden per ronde?

En het constant gebruik van "als" ipv "dan", maar ik snap dat Frekkel daar geen last van heeft :lol: 

En of 2 seconden per ronde veel of weinig is is voor interpretatie vatbaar. Je hebt wel wat minder variaties op een moto dan op een auto, wat opbouw betreft. Waar auto's het verschil maken is door de combo vermogen, spoorbreedte en aero. Wat je qua aero kan doen op een motor is vrij beperkt, spoorbreedte is redelijk lastig te regelen :D , en het vermogen moet je nog altijd aan de grond gezet krijgen. Doe die test eens op Mugello en je zal al iets anders zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik snap ook dat er bij moto's véél minder speelruimte is, net omdat de aero-effecten marginaal zijn én je veel minder contact patch hebt (vergeleken met auto's). Banden maken bij auto's "al" het verschil, bij moto's dan nog méér, vermoedelijk.

Net daarom dat b.v. 1 tot 4 seconden verschil in rondentijden mogelijks nog altijd "een wereld" is. Temeer als je bij die proto's (MotoGP) dan ook nog eens met exemplaren zit die extreem bokkig of moeilijk zijn, als neveneffect van het zoeken in de R&D naar de laatste tiendekes. Dan lijkt het me dat je in WSBK een toch ietwat "gezapiger", homogenere, beter gebalanceerde fiets zou moeten krijgen?

Zou een MotoGP ook niet bruter z'n vermogen vrijgeven?
En hoe zit het met elektronica (bij beide klasses)?

 

Zou wel tof zijn om nog eens zo'n gezamenlijke test te zien. Maar daar zal Donny wel gelijk hebben: als de verschillen inderdaad te klein zijn (zuiver op secondjes bekeken, dus los hoe veel moeilijker het is en wat dan ook) zullen ze dat niet gauw inplannen.

 

En er zijn ook te weinig overstappen van piloten (in beide richtingen) om op voort te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, gTa said:

En er zijn ook te weinig overstappen van piloten (in beide richtingen) om op voort te gaan.

Zoals het nu is is het WSBK het pensioenkamp van de MotoGP.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid