Ga naar inhoud

Porsche 991.2 GT3 vs Touring


Gast exTB

GT3 vs Touring  

48 leden hebben gestemd

  1. 1. GT3 vs Touring

    • Handbak zonder vleugel.
    • PDK met vleugel.


Aanbevolen berichten

Op Ecuyers van de zomer heb ik geen 'schakeldruk' gemerkt in de zin dat ge weinig tijd hebt om het afschakelen goed af te werken, maar zelfs daar merkte ik dat ik met schakelen te traag de bocht inging. Op den buiten, ver van de bewoonde wereld, kan het stukken moeilijker zijn. Als ge laag in de toeren in 3e of 4e aankomt om sportief te remmen en in 2e of 1e (via 0) in te draaien kan het krap worden(edit: al zouden anderen die situatie vermijden door in lagere vitesse aan te komen en/of minder hard te remmen).

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gTa zei:

Ik zag dat ook erg duidelijk (dat eerste) in mijn PerfomanceBox-logs toen ik nog trackte met mijn '1. Zoals gezegd: analyse van sectortijden leerde me dat opschakelen halverwege Kemmel met mijn 120d niet rendeerde in tijd. Ik was even snel als ik in 5 aan de begrenzer aan ca. 201-202 bleef rijden, omdat ik bij opschakelen terugviel onder de 200 (snelheidsverlies door luchtweerstand tijdens schakelmoment) en de motor daarna de verloren snelheid weer moest goed maken met éxtra snelheid voorbij de 202 ... en het liep te veel omhoog én mijn auto had te weinig power (in 6) om dat nog te kunnen. In 6e kwam ik wel aan de remzone aan 208 à 209 per uur (op teller) terwijl ik 5e "maar" net voorbij de 200 kwam, maar qua tijd waren ze beide identiek omdat het schakelmoment van 5 naar 6 ook (pakweg) een kwart tot een halve seconde tijd opsoupeerde.

...

Verdomme, da's toch wat ik écht zo leuk vond aan trackrijden. Die data-analyse en op basis daarvan aan rijstijl e.d. sleutelen. Zo beestig. :inlove: 

En dan uwe vleugel van uwe GT3 vijzen omdat ge toch ver van de limiet blijft :D 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Le Capri Mauve zei:

Op Ecuyers van de zomer heb ik geen 'schakeldruk' gemerkt in de zin dat ge weinig tijd hebt om het afschakelen goed af te werken, maar zelfs daar merkte ik dat ik met schakelen te traag de bocht inging. Op den buiten, ver van de bewoonde wereld, kan het stukken moeilijker zijn. Als ge laag in de toeren in 3e of 4e aankomt om sportief te remmen en in 2e of 1e (via 0) in te draaien kan het krap worden(edit: al zouden anderen die situatie vermijden door in lagere vitesse aan te komen en/of minder hard te remmen).

Mijn snelste tijd op Ecuyers, met de Exige,  was met 1 keer schakelen naar 4 en 5 op de rechte lijn, al de rest was alles in 3 het snelst. 

Met de 991 cup flippers, ga ik in elke bocht waar het kan naar 2 en is dat sneller dan momentum te houden in 3 zoals met een manuele versie. 

Verschil is toch wel groot. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Asserti zei:

Ik ben helemaal niet mee met de discussie, maar ik snap niet meteen het nut van een Touring versie?

 

Was een GT3 niet de racewagen die je ook op de baan kon gebruiken? Ik weet dat er ook nog een RS is, die nog een stapje puurder is, maar waarom zou je je semi-racehok minder racy willen maken? Koop dan een gewone 911?

NA motor en manueel in een elegante carrosserie. Vroeger kwam je toe met de Carrera, nu moet je de top of the line GT3 kopen met optiepakket.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, Le Capri Mauve said:

Op Ecuyers van de zomer heb ik geen 'schakeldruk' gemerkt in de zin dat ge weinig tijd hebt om het afschakelen goed af te werken

Probeer eens al remmend op slicks terug te schakelen  5 - 4 - 3 - 2 met een manuele bak en dan als het effe kan ook nog uw instuurpunt en apex te halen.

Kan u zeggen, dat lukte geen 10 keer op 10.

Link naar reactie
Delen op andere sites

+1, + de optimale snelheid bij insturen over te houden.. Je kunt er aanleg en talent voor hebben, maar uiteindelijk moet je daar ervaring in kweken. Vind het zelf altijd altijd frappant hoe sommigen over-analyseren, remmen aan dat bord, insturen 20m voor dat bordje,  etc. Dat is niet zomaar iets dat je kunt kopiëren, daar moet je veel voor trainen. Voor een ervaren rot op een nieuw circuit kan het een wel een goed vertrekpunt zijn.  

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Waky said:

... remmen aan dat bord, insturen 20m voor dat bordje,  etc. Dat is niet zomaar iets dat je kunt kopiëren, daar moet je veel voor trainen. 

En die referentiepunten zijn geen exacte wetenschap.
Remmen/insturen aan een bepaald punt is allemaal goed en wel, ALS ge elke keer dezelfde snelheid en/of positie op de baan hebt op dat bepaalde punt.
Vanaf ge aan het jagen of inhalen zijt, of ge bvb ff de deur toezet heeft dat invloed. Even een krappe lijn pakken om iemand in te halen zorgt er dan voor dat ge minder hard den bocht uitkomt waardoor ge 5 km/u trager gaat rijden op het einde van het volgende rechte stuk, en ge misschien 3m later kunt remmen ipv uw 'referentiepunt'. Enz ...

Op den duur wordt ge wel goed (allez, eerder minder slecht) in het inschatten of ge het nog gaat halen aan rempunt x of y :P    

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, WoKe zei:

En die referentiepunten zijn geen exacte wetenschap.
Remmen/insturen aan een bepaald punt is allemaal goed en wel, ALS ge elke keer dezelfde snelheid en/of positie op de baan hebt op dat bepaalde punt.
Vanaf ge aan het jagen of inhalen zijt, of ge bvb ff de deur toezet heeft dat invloed. Even een krappe lijn pakken om iemand in te halen zorgt er dan voor dat ge minder hard den bocht uitkomt waardoor ge 5 km/u trager gaat rijden op het einde van het volgende rechte stuk, en ge misschien 3m later kunt remmen ipv uw 'referentiepunt'. Enz ...

Op den duur wordt ge wel goed (allez, eerder minder slecht) in het inschatten of ge het nog gaat halen aan rempunt x of y :P    

Helemaal eens ! Mijn fout is dat ik alles op gevoel doe, ik zou tikje sneller zijn mocht ik de referentie techniek wat meer gebruiken. Heb altijd op dicht bevolkte race rondgereden waar een vrije ronde niet bestaat, dan is het bijna allemaal gevoel. En daar komt nog bij dat de staat van je banden en de piste ook een gigantische rol kunnen spelen. (sappen verlies, zand van een sortie, vochtigheid, staat van de banden enz......). Soms zo erg dat het per ronde al serieus kan verschillen. Dat is natuurlijk ook het leuke van de sport. En daarom doe ik het ook. (en ook de reden dat sim games me snel gaan vervelen) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Jokke_vlo said:

Helemaal eens ! Mijn fout is dat ik alles op gevoel doe, ik zou tikje sneller zijn mocht ik de referentie techniek wat meer gebruiken. Heb altijd op dicht bevolkte race rondgereden waar een vrije ronde niet bestaat, dan is het bijna allemaal gevoel. En daar komt nog bij dat de staat van je banden en de piste ook een gigantische rol kunnen spelen. (sappen verlies, zand van een sortie, vochtigheid, staat van de banden enz......). Soms zo erg dat het per ronde al serieus kan verschillen. Dat is natuurlijk ook het leuke van de sport. En daarom doe ik het ook. (en ook de reden dat sim games me snel gaan vervelen) 

Ditto, mijn rempunten zijn ook meestal op gevoel. Vanaf ik zoiets heb van 'dat zal ne krappe worden" ga ik remmen :-)
Sometimes resulteert dit in een dikke FAIL :ninja:

@Jokke_vlo "sappen verlies" ??? Ik peis dat ge u van forum vergist hebt :huh:

32572_393216321685_5694306_n.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoho nu snap ik er niets meer van. De referentie techniek werkt net niet in variabele omstandigheden. Een goeie piloot rijdt op gevoel, vraag maar aan de  Stoffel, een goeie piloot maakt accurate inschattingen op basis van ervaring en de actuele omstandigheden: wagen, type versnellingsbak, type aandrijving, verkeer, staat van de baan, vuil op de baan, .. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En Jokke gij zou een ferm pak sneller zijn moest je wat grotere ballen hebben imo, gij rijdt - althans volgens mij en dat kan verkeerd zijn - echt zeer defensief en voorzichtig. Uw techniek en finesse in wagengevoel ben ik jaloers op, maar itt ne Cools die wat meer risico neemt en daardoor vaak - als het niet fout gaat - sneller is.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, WoKe zei:

Ditto, mijn rempunten zijn ook meestal op gevoel. Vanaf ik zoiets heb van 'dat zal ne krappe worden" ga ik remmen :-)
Sometimes resulteert dit in een dikke FAIL :ninja:

..lijkt mij eerder kans op een dikke fail door te laat te remmen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Waky said:

..lijkt mij eerder kans op een dikke fail door te laat te remmen? 

In het geval van de foto speelde materiaalfalen een rol (en wat lompigheid aangezien het mijn remblokken waren die ijzer-op-ijzer zaten).
Maar over het algemeen kies ik rempunt en kracht op gevoel. Ttz naar inschatting snelheid en positie op de baan.
Het helpt ook als ge al een paar keer in den bak gestaan hebt, dan weet ge rapper wat te laat is en wat ge nog net gaat redden om in te sturen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Waky zei:

En Jokke gij zou een ferm pak sneller zijn moest je wat grotere ballen hebben imo, gij rijdt - althans volgens mij en dat kan verkeerd zijn - echt zeer defensief en voorzichtig. Uw techniek en finesse in wagengevoel ben ik jaloers op, maar itt ne Cools die wat meer risico neemt en daardoor vaak - als het niet fout gaat - sneller is.. 

Dat klopt volledig ! Ik ben iemand die nooit over de grens durft gaan. Schrikschijterke :D 

Als ik naar Kris zijn crash history kijk mag hij gerust "meestal" wat sneller zijn. (en dat meen ik nog oprecht ook) . Keuzes die je moet maken he. Ik respecteer hem trouwens enorm en kan er veel van leren. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als die boom 30 cm meer naar rechts de vooruit doorboort...... dat zijn de dingen die ik als piloot idd probeer te vermijden en dus ook mijn zwakke plek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Waky said:

Hoho nu snap ik er niets meer van. De referentie techniek werkt net niet in variabele omstandigheden.

Jawel jong!

Ik weet zo ne bocht liggen, als je daar als referentie de schaduw van een boom op de baan gebruikt kan je tegen 16h 50 meter later remmen dan om 9h!

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Waky zei:

De hospitaalbocht? :D

Nee, dat is die andere bocht waar de boom rechts van de weg stond en hij dezelfde vuistregel gebruikte.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Dat klopt volledig ! Ik ben iemand die nooit over de grens durft gaan. Schrikschijterke :D 

Als ik naar Kris zijn crash history kijk mag hij gerust "meestal" wat sneller zijn. (en dat meen ik nog oprecht ook) . Keuzes die je moet maken he. Ik respecteer hem trouwens enorm en kan er veel van leren. 

Als je een beroepscarriere als piloot nastreeft moet je meermaals de grens overschrijden, zoniet is de beste manier er 1 zoals jij bezig bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Waky zei:

En Jokke gij zou een ferm pak sneller zijn moest je wat grotere ballen hebben imo, gij rijdt - althans volgens mij en dat kan verkeerd zijn - echt zeer defensief en voorzichtig. Uw techniek en finesse in wagengevoel ben ik jaloers op, maar itt ne Cools die wat meer risico neemt en daardoor vaak - als het niet fout gaat - sneller is.. 

Mijn gedacht ook.
Cools pakt gewoon veel meer risico (zijn ronden tijdens de VLN zijn soms, :shock:). Maar het aantal incidenten tov Jokke ligt ook wel hoger denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gedacht ook.

Cools pakt gewoon veel meer risico (zijn ronden tijdens de VLN zijn soms, :shock:). Maar het aantal incidenten tov Jokke ligt ook wel hoger denk ik.

 

 

DENK je of ben je zeker ? [emoji4]

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid