Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

Je hebt niets veranderd zoals bv. een uitlaat/luchtfilter/bougies wat niet standaard is? Dan kan eventueel de mapping wat in de war zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Greg zei:

Je hebt niets veranderd zoals bv. een uitlaat/luchtfilter/bougies wat niet standaard is? Dan kan eventueel de mapping wat in de war zijn.

Ikzelf heb ze nog niets aan gedaan, uitlaat is nog standaard en als ik enkele weken geleden de luchtfilter zag, dan was die ook nog standaard. Bougies weet ik niet maar zou me verbazen. Eens checken binnenkort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oliepeil was in orde maar de bougies heb ik nog niet bekeken :) keer doen 1 van dezer, merci voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren gaan tanken, 105km na de laatste volle tank. Kreeg er geen 6l in :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens de laatste rit merkte ik (vooral bij ralanti) een geluid in het blok van mijn WR250F. Soms was het er, en soms weer niet. Het geluid lijkt van de linker zijkant te komen. Normaal moet bij een enduro om de X aantal uren distributieketting/spanner vervangen worden, dus was dat mijn eerste verdachte.
Bij mijn wr250F heb ik sinds ik hem heb (6 jaar ondertussen) nooit het blok open gedaan en geschiedenis van daarvoor heb ik niet, enkel oliewissletjes/filters en that's it. Maar nu was het dus toch tijd om eens een kijkje te nemen.

Op dit filmpje hoor je het vrij duidelijk. Plots na wat afwisselend gas geven is het weg rond seconde 29.

Eerst moto eens proper gemaakt:

IMG_20200529_211950.thumb.jpg.6f9f49414b3b3b9bb52d08c8d8b0ad38.jpg

Kleppen deksel er af. Je ziet Mg er in staan, is een Magnesium kleppendeksel :D en dat voor 2005, niet slecht. Kleppen (5 stuks) zijn van titanium. Alles ziet er binnenin nog heel zuiver uit.

IMG_20200531_215506.thumb.jpg.06dbc2d076b5520b55006dd19b36a79d.jpg

Deksel onderaan er ook af. Ook hier ziet alles er prima uit.

IMG_20200601_133515.thumb.jpg.beb70830f22fba07911baa31be5f89f9.jpgMa

Klepspeling heb ik ook nog nooit gecheckt (moet opnieuw normaal gezien om de X aantal uren). Maar is nog steeds spot-on! 

IMG_20200601_134429.thumb.jpg.d928afb8cf23c561eba2ce98df798c92.jpg

 

Ketting spanning lijkt me eerlijk gezegd prima. Kettingspanner (automatisch) zat ook zeker niet op einde van zijn slag.

Om zeker te zijn ga ik toch spanner en ketting vervangen.
Iemand nog ideetjes waar ik moet naar kijken? Want ik vrees dat, gezien de goede staat van de ketting, en het feit dat speling me goed lijkt, dit mogelijks niet de oorzaak is van het geluid...

Het geluid is onafhankelijk van versnelling/neutraal/... dus ik vermoed dat het niet uit de V-bak komt.
Het geluid komt naar mijn mening echt van de linker onder/midden kant, niet van boven, niet van rechts...

Intussen ook de moer van het vliegwiel los gekregen (mbv een oliefilter sleutel om de boel te blokkeren). Nu nog wachten op de bestelde flywheel puller om het vliegwiel van de conische as te trekken. Eens het vliegwiel er af is, kan ik aan het onderste tandwiel om de ketting af te nemen.

IMG_20200603_210756.thumb.jpg.9ac4fdfa76ed7914bb7e882789998a00.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel zin om een BMW S1000XR bij te kopen ..... iemand al gereden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Jokke_vlo said:

Heel veel zin om een BMW S1000XR bij te kopen ..... iemand al gereden?

Wat is jouw mening ivm de sur-ron?

Op termijn zie ik enduro in België echt wel onmogelijk worden. Elektrisch is sowieso de toekomst. Gewoon al voor het geluid, mensen zijn echt allergisch geworden aan een ontploffingsmotor... Ook al passeren we stapvoets langs fietsers/wandelaars, en met minimaal geluid, dan nog zie je tal van zure blikken/vuisten in de lucht etc.


KTM heeft al een tijdje de E-freeride, wat een enduro moto is die omgebouwd is naar elektrisch. Maar imo is dat niet de juiste richting, want de moto blijft te zwaar, waardoor je al direct een pak vermogen nodig hebt, en batterij. Range wordt dan direct een issue.
De Sur-ron lijkt me al een pak beter. Eerder vertrokken van een stevige "fiets", dus een stuk lichter (47 kg). Indien vrijgeschakeld een topsnelheid van 75 km/h, wat prima is. 3000W lijkt me ook al mooi te zijn, maar moet ik ervaren op zo'n gewicht. Range blijft wel nog een issue. In theorie 69 km, maar zal in praktijk bij echt enduro rijden wel nog een stukje lager liggen. En typisch doen wij op een dag toch 150 a 200 km...

https://www.sur-ron.rocks/nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Heel veel zin om een BMW S1000XR bij te kopen ..... iemand al gereden?

Heel binnenkort, ja. (Had een afspraak om 'm een namiddag te gaan testen 2 weken geleden ... maar 't is te druk op 't werk en ik geraak er niet.)

Naast je K16 een S1000XR, dus? Waarom? Waarvoor zou je 'm wel/niet gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/3/2020 om 03:03, gTa zei:

De tests van de nieuwe S1000XR beginnen binnen te lopen. Lijkt er op dat het embargo voorbij is?

Toch ergens wel mmmm. (Al verwacht ik wel dat er in 2021 of 2022 een M1000XR komt met full power 1000cc ShifTech blok, om de Multistrada V4 dan te beconcurreren.)

Feit blijft: wat een lelijke launch-kleuren. Plat uni grondlakgrijs en rood. :noparty:

2020BMW_S1000XR_grey.thumb.jpg.834dc2ae3df28300ebbef7d878f53f5f.jpg

2020BMW_S1000XR_red.thumb.jpg.458f6371be63680e274877cda1ea2e4a.jpg

(afbeeldingen uit configurator, moto's afgebeeld met opties tegen meerprijs o.a. carbon pack (op de rode), gesmede velgen, hoger zadel, bagagerek, middenbok enz.)

 

 

Geïnspireerd door @Phil z'n cameleon-activiteiten in het BMW '4 topic, dacht ik... effe wat kleuren proberen maken:

 

mijn eigenste acid green metallic:

2020BMW_S1000XR_photoshop_ACIDGREEN.thumb.jpg.afad775068865ed987ef365547c519d2.jpg

 

en wat andere probeersels: een sportiever middenblauw met wat minder saturatie (phytonic?), een dieper en sterk metallic donkerblauw (iets tussen le mans en aegean?), een warmer donkergroen metallic ('t is nog te licht en te geelgroen voor malachite te zijn), een lichter metallic blauw (estoril 1 of long beach?) en een (oker)geel metallic:

2020BMW_S1000XR_photoshop_BLUE.thumb.jpg.f8ddb2795a24e012d2ede5dfd41146f4.jpg

2020BMW_S1000XR_photoshop_DARKBLUE.thumb.jpg.9dbb4eb6231f6e2ddd9eb3ea6ae1d71d.jpg

2020BMW_S1000XR_photoshop_DARKGREEN.thumb.jpg.5f1ec7942952934b4df1767d8a668b2f.jpg

2020BMW_S1000XR_photoshop_LIGHTBLUE.thumb.jpg.be10d084aaaecb9c7dac77da7be74502.jpg

2020BMW_S1000XR_photoshop_MUSTARD.thumb.jpg.35fafa65862b72fce5ffa8d11daec7c9.jpg

 

Dat lichter blauw ("estoril") vind ik wel tof, maar ook dat acid green (zoals mijn huidige) of dat laatste geel. :inlove: 

@Jokke_vlo :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, jan.van.gent said:

Wat is jouw mening ivm de sur-ron?

Op termijn zie ik enduro in België echt wel onmogelijk worden. Elektrisch is sowieso de toekomst. Gewoon al voor het geluid, mensen zijn echt allergisch geworden aan een ontploffingsmotor... Ook al passeren we stapvoets langs fietsers/wandelaars, en met minimaal geluid, dan nog zie je tal van zure blikken/vuisten in de lucht etc.


KTM heeft al een tijdje de E-freeride, wat een enduro moto is die omgebouwd is naar elektrisch. Maar imo is dat niet de juiste richting, want de moto blijft te zwaar, waardoor je al direct een pak vermogen nodig hebt, en batterij. Range wordt dan direct een issue.
De Sur-ron lijkt me al een pak beter. Eerder vertrokken van een stevige "fiets", dus een stuk lichter (47 kg). Indien vrijgeschakeld een topsnelheid van 75 km/h, wat prima is. 3000W lijkt me ook al mooi te zijn, maar moet ik ervaren op zo'n gewicht. Range blijft wel nog een issue. In theorie 69 km, maar zal in praktijk bij echt enduro rijden wel nog een stukje lager liggen. En typisch doen wij op een dag toch 150 a 200 km...

https://www.sur-ron.rocks/nl/

Geinig ding! 

Maar dit is denk ik te klein om een enduro te vervangen. Dit is meer een electrische mountainbike.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, DDke said:

Geinig ding! 

Maar dit is denk ik te klein om een enduro te vervangen. Dit is meer een electrische mountainbike.

Goh, als dat effectief 75 a 80 rijdt, lijkt me dat wel iets meer dan een elektrische mtb. Bij enduro ritten rijden wij zelden sneller dan 70. En eigenlijk enkel sneller dan 50 op grindstroken of makkelijke paden of verbindingsstukken. De technische stukken zijn een pak trager. Als we in frankrijk gaan rijden, doen we maar een 70 tal km op een dag, en halen we nooit die snelheden. De paden die je met een 250cc doet, is iets anders dan de routes die je met een africa twin of GS afknalt hé.

Belangrijke is vooral koppel/power. Je wilt af en toe de neus wat kunnen liften. Maar het lijkt me dat met een stevige elektromotor dat wel snor zit.
Grootste probleem blijft range vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, DDke zei:

Geinig ding! 

Maar dit is denk ik te klein om een enduro te vervangen. Dit is meer een electrische mountainbike.

Is een enduro niet vooral groot door de beperkingen van het concept? Er zit een 'hoge' ICE onder je kont, maar tegelijk moet die wel genoeg bodemvrijheid hebben etc. Als die kleiner en lichter is met een lager zwaartepunt etc gaat die aan beweeglijkheid winnen wat je aan stabiliteit in afdalingen zou kunnen verliezen.

Ik ken niks van motorfietsen, is gewoon een bedenking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grootte is imo niet iets wat een enduro bepaalt.
Moest je een enduro kunnen hebben met grote ground clearance, maar kleiner/lichter/lager, dan zie ik alleen voordelen zoals Lotuzzz schrijft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, gTa zei:

Heel binnenkort, ja. (Had een afspraak om 'm een namiddag te gaan testen 2 weken geleden ... maar 't is te druk op 't werk en ik geraak er niet.)

Naast je K16 een S1000XR, dus? Waarom? Waarvoor zou je 'm wel/niet gebruiken?

Mijn K16 vind ik (ja dat is tegen de visie van velen hier) gewoon een zeer knappe machine, een cruiser ook...... en kan heel wat bagage aan.

De S1000XR is (zo hoor en lees ik) een moto die je veel beter kan smijten en gooien, heel behendige, snelle motor waar ik nog bagage mee kan vervoeren. Dus heel simpel omdat ik hem ook kan inzetten om te reizen en hij in de bergen en heuvels veel en veel meer mijn ding gaat zijn..............

Ik heb hem in dat uni grijs gezien en vind dat KNAP. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens heb op de K1600GT die uitlaatlijn laten veranderen dankzij de tips van @gTa ...................... echter, ik hoor amper tot geen verschil, die einddemper houdt echt ALLES tegen (en hem leegmaken met het gekende gaatje boren lukt niet). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Lotuzzz said:

Is een enduro niet vooral groot door de beperkingen van het concept? Er zit een 'hoge' ICE onder je kont, maar tegelijk moet die wel genoeg bodemvrijheid hebben etc. Als die kleiner en lichter is met een lager zwaartepunt etc gaat die aan beweeglijkheid winnen wat je aan stabiliteit in afdalingen zou kunnen verliezen.

Ik ken niks van motorfietsen, is gewoon een bedenking.

 

55 minutes ago, jan.van.gent said:

Grootte is imo niet iets wat een enduro bepaalt.
Moest je een enduro kunnen hebben met grote ground clearance, maar kleiner/lichter/lager, dan zie ik alleen voordelen zoals Lotuzzz schrijft.

 

Grootte en zwaarte maken hem ook wel stabieler.
Ik zou precies liever op een machine van 100 kilo tegen 70 over een zandpad gaan dan met 1 van 50 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, DDke zei:

 

Grootte en zwaarte maken hem ook wel stabieler.
Ik zou precies liever op een machine van 100 kilo tegen 70 over een zandpad gaan dan met 1 van 50 kilo.

Stabiliteit kan je een stukje terugwinnen door geometrie. Een enduro moet toch meer kunnen dan enkel over zand vlammen, dus ze proberen dat gewicht ook te counteren met wat geo ingrepen hoor. Bij een lichtere elektrische enduro kunnen ze dan het omgekeerde doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, DDke zei:

 

Grootte en zwaarte maken hem ook wel stabieler.
Ik zou precies liever op een machine van 100 kilo tegen 70 over een zandpad gaan dan met 1 van 50 kilo.

Kies jij maar die van 100 kilo, ik zal met plezier die van 50 kilo kiezen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Lotuzzz zei:

Stabiliteit kan je een stukje terugwinnen door geometrie. Een enduro moet toch meer kunnen dan enkel over zand vlammen, dus ze proberen dat gewicht ook te counteren met wat geo ingrepen hoor. Bij een lichtere elektrische enduro kunnen ze dan het omgekeerde doen.

niet alleen geometrie, maar ook de vering. Hoe lichter het voertuig, hoe makkelijker om een goed werkende vering te produceren. 
Daarnaast is de input van de rijder groter op een lichte motor dan op een zware, waardoor je net veel makkelijker je stabiliteit zal kunnen behouden. 

Doe mij dus maar een 50 kilo met lekker grote wielen. Zal pak beter marcheren en veel minder vermoeiend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tjeu zei:

niet alleen geometrie, maar ook de vering. Hoe lichter het voertuig, hoe makkelijker om een goed werkende vering te produceren. 
Daarnaast is de input van de rijder groter op een lichte motor dan op een zware, waardoor je net veel makkelijker je stabiliteit zal kunnen behouden. 

Doe mij dus maar een 50 kilo met lekker grote wielen. Zal pak beter marcheren en veel minder vermoeiend zijn.

Ja voila. Zoals bij velo's he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Trouwens heb op de K1600GT die uitlaatlijn laten veranderen dankzij de tips van @gTa ...................... echter, ik hoor amper tot geen verschil, die einddemper houdt echt ALLES tegen (en hem leegmaken met het gekende gaatje boren lukt niet). 

Oei :(   Da's voor 't eerst dat ik dit lees, heb er nochtans redelijk veel over gelezen en de meesten waren zeer content.
De einddempers modden bij een LCI/EU4 is zeer moeilijk, zeker als 't proper moet gedaan worden. De truc met het uitboren van 't derde gat gaat enkel bij de eerste modellen tem productie 2015 dacht ik.
Daarom dat velen de collecteurs veranderen (waarmee je ook de middendemper/kat vervangt). Dat moet wel wat "inbranden", dus geef het zeker een paar 1.000 km. Hoeveel km heb je er sindsdien mee gebold?

Sorry vriend. :oops:  Had ik ook maar één negatieve review van die collecteurs gelezen, ik had m'n advies genuanceerd en dat vermeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Mijn K16 vind ik (ja dat is tegen de visie van velen hier) gewoon een zeer knappe machine, een cruiser ook...... en kan heel wat bagage aan.

De S1000XR is (zo hoor en lees ik) een moto die je veel beter kan smijten en gooien, heel behendige, snelle motor waar ik nog bagage mee kan vervoeren. Dus heel simpel omdat ik hem ook kan inzetten om te reizen en hij in de bergen en heuvels veel en veel meer mijn ding gaat zijn..............

Ik heb hem in dat uni grijs gezien en vind dat KNAP. 

Ik denk dat je er boenk op zit, zowel K16 als XR. Als je 't zo ziet en de K16 staat niet in de weg, dan kan je ze zeker naast elkaar zetten.

Is wel een fiets met ketting, houd daar rekening mee. Je gaat dus af en toe moeten je ketting smeren, zeker als je langere regenritten doet. :D 

BMW zou dat grondlakgrijs niet maken moesten er geen mensen zijn die dat mooi vinden. Idem Porsche met krijt.
Als je dat knap vindt -> doen. 't Is nog eens de standaardkleur ook (zonder meerprijs)! :up:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, DDke said:

 

Grootte en zwaarte maken hem ook wel stabieler.
Ik zou precies liever op een machine van 100 kilo tegen 70 over een zandpad gaan dan met 1 van 50 kilo.

Hoe lichter, en lager het zwaartepunt hoe beter. Hoe meer effect je lichaamsgewicht ook heeft op de moto. En bepaalt jouw gewicht/houding waar de moto naar toe gaat, ipv omgekeerd.

Light is right, @PJH, ook bij enduro imo. 
Als je ziet hoe downhill mannen met hun véloke van een berg denderen, dan denk ik dat puur gewicht geen vereiste is voor stabiliteit. Geometrie, zwaartepunt, houding des te meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid