Ga naar inhoud

Nieuwe fiscaliteit, nieuwe bedrijfswagen


Maxime S

Aanbevolen berichten

Niet simpel. Als je leaseprijzen hanteert voor je verdeling, dan hebben sommigen voordeel van promo's en EOL cycli. Dan krijgt plotseling iemand een E200 in jouw budget, terwijl jij een C rijdt.

Als je TCO hanteert, dan fluctueert de boel mee met alle vormen van fiscale veranderingen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ir_fuel zei:

Vaak spelen objectieve argumenten geen rol, maar is het van "we kunnen het niet maken dat iedereen hier een 320D rijdt en jij op de parking ernaast gaat staan met een 330e, want 330 > 320 en dan gaan er komen klagen en zagen bij HR".

De reden dat ik privé rijd, en zelfs dan krijg je nog scheve gezichten.

Momenteel in onderhandeling, is nog een leuk onderwerp ... ze duwen je het liefst in hun keurslijf of schepen je af met een bedrag wat niet realistisch is

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, msxx said:

De reden dat ik privé rijd, en zelfs dan krijg je nog scheve gezichten.

Dat privé rijden mag op een aantal plaatsen zelfs niet, en al zeker niet als er kilometers voor de firma moeten gemaakt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minutes ago, erq said:

Vergis u niet in de calculatie dat vanaf 2020 ook de vennootschapsbelasting verder daalt, en dus ook het fiscaal voordeel ongeacht een hogere aftrek in %. Rap gerekend zou een 330e +- 120€ voordeel moeten geven tov 320d. voor een vergelijkbaar maandbudget. Zal dus een klein nadeel blijven voor de 330e, maar mogelijks te compenseren door verhoogde aftrek kosten onderhoud, benzine,...

Hier zijn ook 2 collega's die recent nieuwe lease gekozen hebben. Beiden diesel waar ze imho beter gekeken hadden naar phev. Maar het is hun eigen fout dat ze zich blind staren op de kostenbesparing door elke vakantie de tank nog eens vol te gooien op kosten van de zaak, ipv het VAA elke maand te halveren en dus meer centen op zak steken.

Tis ook gene cadeau om een consequente policy op te stellen met regelgeving die of niet duidelijk is of continu verandert.

Capture van de kbc info. 530e komt bij hogere kms zelfs lager in TCO dan 520d. Voor de 3-reeks ligt dat net anders (wel F30).

Capture.PNG

Bij de 3 reeks lijkt me nu in die link wel de nieuwe al te staan hoor, hangt ook af van wat ze gaan vergelijken (318d manueel vs 330e), opties gelijktrekken of niet, correctie op verbruik of niet (4,1l voor een 18d lijkt me wat aan de lage kant)

13 minutes ago, ir_fuel said:

Vaak spelen objectieve argumenten geen rol, maar is het van "we kunnen het niet maken dat iedereen hier een 320D rijdt en jij op de parking ernaast gaat staan met een 330e, want 330 > 320 en dan gaan er komen klagen en zagen bij HR".

Dat vooral, al kan je het monogram wel laten verwijderen :D 

10 minutes ago, ICM said:

Niet simpel. Als je leaseprijzen hanteert voor je verdeling, dan hebben sommigen voordeel van promo's en EOL cycli. Dan krijgt plotseling iemand een E200 in jouw budget, terwijl jij een C rijdt.

Als je TCO hanteert, dan fluctueert de boel mee met alle vormen van fiscale veranderingen.

Bij ons wordt er niet gewerkt met budgetten meestal, afhankelijk van je functie een aantal vaste keuzes met eventueel een optiebudget. Andere motor kiezen wordt weinig tot niet gedaan. Enkel het management heeft vrije keuze met budget. Ook wordt er altijd rekening gehouden met de catalogusprijs, niet met de acties door autosalon of andere kortingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat privé rijden mag op een aantal plaatsen zelfs niet, en al zeker niet als er kilometers voor de firma moeten gemaakt worden.

Dat ook nog eens ja...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, ir_fuel zei:

Vaak spelen objectieve argumenten geen rol, maar is het van "we kunnen het niet maken dat iedereen hier een 320D rijdt en jij op de parking ernaast gaat staan met een 330e, want 330 > 320 en dan gaan er komen klagen en zagen bij HR".

Ik reageer niet op u, maar in 't algemeen is het ook niet zo simpel om een lijn te trekken en tegelijk voor iedereen goed te doen. Vanaf je 't individueel bekijkt is het sowieso miserie. Je zou kunnen zeggen dat het in een groot bedrijf per definitie te lastig is om zoveel individuele contracten te beheren, maar zelfs in kleinere bedrijven is dat al lastig. Laat iemand "vrij" kiezen en 't spel is bezig hé.  Waarom kon iemand vrij kiezen en een ander niet. Idem met de kilometers, sommigen doen minder kilometers waardoor de leasing eigenlijk goedkoper wordt... mag die dan een grotere wagen kiezen? Ook daar wordt meestal het budget voor iedereen gelijkgetrokken om discussies te vermijden enerzijds, maar anderzijds ook te vermijden dat je achteraf met een wagen zit waar je geen kant mee uitkan (bij ontslag of verloop), behalve bij iemand met een soortgelijke functie en die soortgelijke km's rijdt. Ik weet dat dat vanuit het standpunt van de werknemer, en zeker voor een autominded iemand, niet fijn is. Maar dan moet ge misschien uw conclusies nemen en een persoonlijke oplossing zoeken... bedrijfswagen is eigenlijk iets rationeel. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar dat men vaak een vaste lijst hanteert per salarisniveau. Simpel, duidelijk, maar absoluut niet de meest voordelige oplossing. Wel de meest voordelige in gemoedsrust, en dat mag ook wat kosten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat privé rijden mag op een aantal plaatsen zelfs niet, en al zeker niet als er kilometers voor de firma moeten gemaakt worden.

Tot 24.000 km mag je beroepsverplaatsingen (dus geen woon-werk) toch onbelast en zonder bijkomende verklaring aangeven? Als bijkomend voordeel voor de werkgever geen zorgen bij ontslag/vertrek want geen lopende kosten van een niet gebruikte lease. Als fleetbeheerder zou je toch blij moeten zijn wanneer iemand met de vraag af komt zelf zijn voertuig te voorzien.

 

5 uren geleden, Logic zei:

Ik reageer niet op u, maar in 't algemeen is het ook niet zo simpel om een lijn te trekken en tegelijk voor iedereen goed te doen. Vanaf je 't individueel bekijkt is het sowieso miserie. Je zou kunnen zeggen dat het in een groot bedrijf per definitie te lastig is om zoveel individuele contracten te beheren, maar zelfs in kleinere bedrijven is dat al lastig. Laat iemand "vrij" kiezen en 't spel is bezig hé.  Waarom kon iemand vrij kiezen en een ander niet. Idem met de kilometers, sommigen doen minder kilometers waardoor de leasing eigenlijk goedkoper wordt... mag die dan een grotere wagen kiezen? Ook daar wordt meestal het budget voor iedereen gelijkgetrokken om discussies te vermijden enerzijds, maar anderzijds ook te vermijden dat je achteraf met een wagen zit waar je geen kant mee uitkan (bij ontslag of verloop), behalve bij iemand met een soortgelijke functie en die soortgelijke km's rijdt. Ik weet dat dat vanuit het standpunt van de werknemer, en zeker voor een autominded iemand, niet fijn is. Maar dan moet ge misschien uw conclusies nemen en een persoonlijke oplossing zoeken... bedrijfswagen is eigenlijk iets rationeel. 

Bij ons komt er binnenkort zo ne ‘leuke’ lease vrij -> Nissan Leaf. Geen hond die daar in geïnteresseerd is. Daar zit je dan nog 30 maanden mee. Wordt waarschijnlijk dan maar in de pool toegevoegd (om meer stil te staan dan iets anders).

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, erq said:

Tot 24.000 km mag je beroepsverplaatsingen (dus geen woon-werk) toch onbelast en zonder bijkomende verklaring aangeven? Als bijkomend voordeel voor de werkgever geen zorgen bij ontslag/vertrek want geen lopende kosten van een niet gebruikte lease. Als fleetbeheerder zou je toch blij moeten zijn wanneer iemand met de vraag af komt zelf zijn voertuig te voorzien.

Nee, want dat is boekhoudkundig veel lastiger. Die onkostenvergoeding is maar aftrekbaar ten belope van de CO2 uitstoot van het voertuig waarvoor ze wordt uitgekeerd, dus moet je nog eens per werknemer dat gaan bijhouden + je moet elke maand die nota's indienen en boekhoudkundig verwerken en terugbetalen.

Firmawagen = 1 vast bedrag per maand en klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, ir_fuel zei:

Nee, want dat is boekhoudkundig veel lastiger. Die onkostenvergoeding is maar aftrekbaar ten belope van de CO2 uitstoot van het voertuig waarvoor ze wordt uitgekeerd, dus moet je nog eens per werknemer dat gaan bijhouden + je moet elke maand die nota's indienen en boekhoudkundig verwerken en terugbetalen.

Firmawagen = 1 vast bedrag per maand en klaar.

Per maand met voorschotten werken en per jaar afrekenen. Valt dus wel mee.

Dat is toch hoe het bij mij nu opgelost is. Verwachting in kilometers per jaar, 15% eraf om te voorkomen dat er terugbetaald moet worden, en dat komt maandelijks mijn kant uit. 
Rittenregistratie lever ik elke maand in, maar wordt eens per jaar naar gekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Vandaar dat men vaak een vaste lijst hanteert per salarisniveau. Simpel, duidelijk, maar absoluut niet de meest voordelige oplossing. Wel de meest voordelige in gemoedsrust, en dat mag ook wat kosten.

Zovéél gemakkelijker inderdaad!

1 uur terug, erq zei:

Bij ons komt er binnenkort zo ne ‘leuke’ lease vrij -> Nissan Leaf. Geen hond die daar in geïnteresseerd is. Daar zit je dan nog 30 maanden mee. Wordt waarschijnlijk dan maar in de pool toegevoegd (om meer stil te staan dan iets anders).

Heel goed voorbeeld, bijna zo erg als roze Fiat 500 cabrio met een fluffy schapenwollen interieur. :noparty: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is tegenwoordig zowat de leukste echte hybride? 

As-in, sportief rijgedrag, sportief en mooi afgewerkt interieur, mooi om naar te kijken, etc. BMW 330e? 
Zijn er eigenlijk fiscale voordelen van een EV vs een echte hybride?

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ir_fuel zei:

De Honda NSX.

prutsauto'ke, echt leuk: 918, P1, LaFerrari maar ik zou wachten op de samenwerking tussen RRRRRRRRimac en Porsche

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar dat men vaak een vaste lijst hanteert per salarisniveau. Simpel, duidelijk, maar absoluut niet de meest voordelige oplossing. Wel de meest voordelige in gemoedsrust, en dat mag ook wat kosten.
Doen ze bij ons ook, maar alles wat IT is en engineering krijgt nooit zijn vacatures ingevuld ... Als ze dan ook nog is beginnen van de lijn af te wijken voor mensen die dreigen te vertrekken is het hek van de dam ... De volgende stap bij ons is nu voor die twee afdelingen een flex income plan opstarten, ik ben zeer benieuwd wat daar kan uitkomen. Maar zolang ze hier om de hoek een Tesla geven aan een Java developer gaan we achter de feiten blijven aanlopen vrees ik.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Daggie zei:

Wat is tegenwoordig zowat de leukste echte hybride? 

As-in, sportief rijgedrag, sportief en mooi afgewerkt interieur, mooi om naar te kijken, etc. BMW 330e? 
Zijn er eigenlijk fiscale voordelen van een EV vs een echte hybride?

PHEV en hybrid is tegenwoordig gelijkgesteld met max 100% aftrekbaarheid. Zuivere hybride (genre Lexus) scoort +-75%.

C300de is net wat prijziger dan de 330e, maar diesel dus voor vaak langere trajecten wel interessanter? Rijgedrag is wel niet zo dynamisch als de 3.

1 uur terug, josenjef zei:

Doen ze bij ons ook, maar alles wat IT is en engineering krijgt nooit zijn vacatures ingevuld ... Als ze dan ook nog is beginnen van de lijn af te wijken voor mensen die dreigen te vertrekken is het hek van de dam ... De volgende stap bij ons is nu voor die twee afdelingen een flex income plan opstarten, ik ben zeer benieuwd wat daar kan uitkomen. Maar zolang ze hier om de hoek een Tesla geven aan een Java developer gaan we achter de feiten blijven aanlopen vrees ik.

Eens je begint, is er geen weg terug idd. Nu, een werkgever kiezen puur voor de wagen is ook niet de beste aanpak. Zijn meer factoren van belang dan dat alleen, toch?

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens je begint, is er geen weg terug idd. Nu, een werkgever kiezen puur voor de wagen is ook niet de beste aanpak. Zijn meer factoren van belang dan dat alleen, toch?
Uiteraard speelt er meer, maar het helpt niet [emoji6] in house IT department runnen is al niet eenvoudig, dan is dat gewoon een extra handicap. Op dit moment moeten we ongeveer 30 mensen uit een search halen om tot 1 gesprek te komen, wanneer je dan een kale golf moet aanbieden ...

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondersteunende dienst als in we doen zo goed als alles zelf. Dienst met 100 mensen. Dus zaak is om de kloof met de it bedrijven niet te groot te laten worden. Die uitdaging is de laatste jaren alleen maar groter geworden, onder andere door wat in de fleet op hun afkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn ervaring blijven echt goeie IT'ers niet al te vaak hangen in bedrijven waar IT niet de core business is.
We hadden het voordeel van in Limburg te zitten, dus het lukte wel om mensen aan te trekken die niet meer naar Brussel wilden elke dag. Ook met veel verlof en zo. Maar intussen is er in Limburg een sterke vraag van echte IT bedrijven die een stap verder gaan en die vlotter mee kunnen met alle fiscale kronkels.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel verlof, imo iets wat jammer genoeg door velen ondergewaardeerd wordt.
(ik prijs mezelf gelukkig met 40 verlofdagen op mijn 30e, oudere collega's hebben nog een pak meer door anciëniteitsdagen & rimpeldagen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid