Ga naar inhoud

Nieuwe fiscaliteit, nieuwe bedrijfswagen


Maxime S

Aanbevolen berichten

4 minutes ago, ir_fuel said:

Met veel verlof koop je geen huis.

Met een bedrijfswagen, een €1k> company phone, en andere rommel ook niet.
Ik zou mijn verlofdagen niet willen inruilen voor de "klassieke" voordelen waarmee dikwijls gestrooid wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een bedrijfswagen, een €1k> company phone, en andere rommel ook niet.
Ik zou mijn verlofdagen niet willen inruilen voor de "klassieke" voordelen waarmee dikwijls gestrooid wordt.
De realiteit is dat er nu spelers op de markt zijn die dat verlof geven en alle andere shit daarbij. En dan ook nog is wat thuiswerk en een hippe groene wagen. Als je dan kijkt dan zijn dat "kleine" bedrijven die veel sneller kunnen reageren op de markt.

Ik juich dat toe voor alle duidelijkheid, er gebeurt veel meer in dergelijke omgevingen dan in die instituten met +1000 werknemers. Alleen weet ik niet hoe ze gaan overleven wanneer de economie stilvalt en daar zie ik de laatste maanden duidelijke tekenen van ...

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/1/2019 at 8:32 AM, Maxime S said:

C63S kombi ! 

Staat te koop :D

Een witte?

 

On 10/2/2019 at 2:14 PM, Monterey Jack said:

Veel hangt af van we er verantwoordelijk is voor de firmawagens. Grote probleem bij ons is dat er veel mensen wel gunstmaatregelen krijgen omdat ze hard kunnen roepen, ik weiger daar aan mee te doen en kom met een gestructureerd voorstel, waar beide zich voordeel doen. 

Rationaliteit is vaak zoek in zo discussies. Al is de HR Director/Fleet verantwoordelijke bij ons wel altijd de eerste die gaat beginnen zagen als je een QHD scherm koopt ipv een gewoon, daar is die 50 euro die je bespaart met een kleiner scherm het echt wel waard hoor!

 

On 10/2/2019 at 3:10 PM, ir_fuel said:

Vaak spelen objectieve argumenten geen rol, maar is het van "we kunnen het niet maken dat iedereen hier een 320D rijdt en jij op de parking ernaast gaat staan met een 330e, want 330 > 320 en dan gaan er komen klagen en zagen bij HR".

 

Daar ligt de kat in BE inderdaad gebonden. De auto is een verloning en dus genereert dat jaloesie.

Geef morgen gewoon iedereen een totaalbudget en ze mogen zelf samenstellen wat ze willen, en dat is opgelost.

Wat je spaart, gaat in eigen zak, wat je meer wil, leg je zelf op.

 

3 hours ago, ir_fuel said:

In mijn ervaring blijven echt goeie IT'ers niet al te vaak hangen in bedrijven waar IT niet de core business is.

IT’ers laat je best in Indië hangen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, jan.van.gent zei:

Met een bedrijfswagen, een €1k> company phone, en andere rommel ook niet.
Ik zou mijn verlofdagen niet willen inruilen voor de "klassieke" voordelen waarmee dikwijls gestrooid wordt.

@jan.van.gent dat is wss deels omdat je al goed verloond wordt. Maw je kan je die vrijheid veroorloven. Smartphone heeft idd 0 added value (=persoonlijk), maar als je de kosten/investering van de wagen niet zelf moet doen betekent dit vaak een flinke som die beschikbaar blijft voor de woning (die steeds duurder wordt). Waarmee ik niet weg neem dat auto's vaak te veel wegen op het beschikbare budget door slechte keuzes te maken. 

15 uren geleden, The Swede zei:

Daar ligt de kat in BE inderdaad gebonden. De auto is een verloning en dus genereert dat jaloesie.

Geef morgen gewoon iedereen een totaalbudget en ze mogen zelf samenstellen wat ze willen, en dat is opgelost.

Wat je spaart, gaat in eigen zak, wat je meer wil, leg je zelf op.

Het zou idd geen slecht idee zijn de totale loonmassa als basis te gebruiken, waarbij je dan vanuit je eigen prioriteiten een pakket kan samenstellen. Cafetariaplan deluxe. Zal voor velen een eyeopener zijn... Maar hoe flexibel wil je zoiets maken? Maw, hoe vaak kan je dat aanpassen zonder een enorme administratieve last te veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minutes ago, erq said:

 

Het zou idd geen slecht idee zijn de totale loonmassa als basis te gebruiken, waarbij je dan vanuit je eigen prioriteiten een pakket kan samenstellen. Cafetariaplan deluxe. Zal voor velen een eyeopener zijn... Maar hoe flexibel wil je zoiets maken? Maw, hoe vaak kan je dat aanpassen zonder een enorme administratieve last te veroorzaken?

Maar kan krijg je hetzelfde gezeik, want bepaalde collega's gaan dan slimmer zijn dan anderen, of kunnen profiteren van bepaalde acties, en ineens met een "veel dikkere bak" op de parking kunnen komen staan.

Aja en zoals hierboven al gepost, voor 't zelfde zit je dan met een firmawagen die je aan de straatstenen niet meer kwijt geraakt als die persoon het bedrijf verlaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, jan.van.gent said:

Met een bedrijfswagen, een €1k> company phone, en andere rommel ook niet.

Tel eens uit hoeveel die bedrijfswagen je bespaart. Daar kan je al wat kapitaal voor aflossen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ir_fuel said:

Tel eens uit hoeveel die bedrijfswagen je bespaart. Daar kan je al wat kapitaal voor aflossen.

Bij mij gaat dat niet enorm veel zijn. Bij anderen die om de paar jaar een nieuwe kist kopen wel. 
In mijn geval zou ik bv niet van mijn 40 naar de wettelijke 20 verlofdagen willen gaan in ruil voor een company car. 

Uiteindelijk moet je altijd het totaal pakket bekijken, enige wat ik wou aangeven is dat veel mensen "vallen" voor een gsm, gsm abonnement, een representatievergoeding, een auto + tankkaart. Terwijl naar mijn ervaring er enorm weinig aandacht wordt geschonken aan de minder fancy zaken zoals verlof, verzekeringen, maaltijd mogelijkheden,...

Als je veel mensen van mijn leeftijd hun café praat hoort over hun job is het steeds "ik heb de nieuwste Iphone, een i7 laptop, een dikke 3 reeks (die dan binnenin kaal blijkt te zijn), etc.".
Maar nooit "ik kan dagelijks een deftige warme maaltijd krijgen op mijn werk voor €2, ik heb xx aantal dagen verlof, ik bouw een mooi pensioen op,..." Zelfs het bruto loon wordt niet over gepraat, enkel over welke auto/gsm/... je in je schoot geworpen krijgt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, ir_fuel said:

Een laptop en een telefoon dat is idd zever he. Schrijf dat af over 36 maand en dat stelt niks voor.

Ik zie daar ook het voordeel niet van. Die gebruik je enkel om te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, ir_fuel said:

Maar kan krijg je hetzelfde gezeik, want bepaalde collega's gaan dan slimmer zijn dan anderen, of kunnen profiteren van bepaalde acties, en ineens met een "veel dikkere bak" op de parking kunnen komen staan.

Aja en zoals hierboven al gepost, voor 't zelfde zit je dan met een firmawagen die je aan de straatstenen niet meer kwijt geraakt als die persoon het bedrijf verlaat. 

Deze beperkingen zijn er enkel omdat je teveel binnen het huidig systeem denkt. 

Bij elk groot bedrijf waar ik zat in UK was het principe simpel: je had maandprijzen voor elke wagen op de markt, genegotieerd met de leasefirma. De opties kwamen erbovenop. Dus niks te koehandel met dealers of andere: je koos een type wagen, gaf de opties aan, stuurde dat door naar de leasefirma en je kreeg je prijs. Ieder had voor dezelfde wagen dezelfde prijs. 

De prijs was uiteraard afhankelijk van het aantal jaar dat je wou leasen, de geschatte herverkoopwaarde, het aantal maximum kms dat je in het pakket wou,...

Als je de firma verliet, dan kon je ofwel de penalty betalen voor het vroegtijdig opzeggen van de lease of de wagen meenemen. 

De firma had helemaal geen fleetmanager nodig. Als personeelslid handelde je klachten, onderhoud, etc allemaal af met de leasefirma. 

Zo was er nooit zooi tussen personeelsleden dat de rne iets beter had dan de andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, jan.van.gent said:

Bij mij gaat dat niet enorm veel zijn. Bij anderen die om de paar jaar een nieuwe kist kopen wel. 
In mijn geval zou ik bv niet van mijn 40 naar de wettelijke 20 verlofdagen willen gaan in ruil voor een company car. 

Uiteindelijk moet je altijd het totaal pakket bekijken, enige wat ik wou aangeven is dat veel mensen "vallen" voor een gsm, gsm abonnement, een representatievergoeding, een auto + tankkaart. Terwijl naar mijn ervaring er enorm weinig aandacht wordt geschonken aan de minder fancy zaken zoals verlof, verzekeringen, maaltijd mogelijkheden,...

Als je veel mensen van mijn leeftijd hun café praat hoort over hun job is het steeds "ik heb de nieuwste Iphone, een i7 laptop, een dikke 3 reeks (die dan binnenin kaal blijkt te zijn), etc.".
Maar nooit "ik kan dagelijks een deftige warme maaltijd krijgen op mijn werk voor €2, ik heb xx aantal dagen verlof, ik bouw een mooi pensioen op,..." Zelfs het bruto loon wordt niet over gepraat, enkel over welke auto/gsm/... je in je schoot geworpen krijgt.
 

Dat is de Vlaming van vandaag: Keeping up appearances.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, The Swede zei:

Dat is de Vlaming van vandaag: Keeping up appearances.

Bijkomend rijdt een premium anno 2000 vaak niet eens slechter dan een hedendaagse lease. Ttz, als je ietwat beleving zoekt en geen sofa die je gewoon van pt A naar pt B brengt.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, erq zei:

Bijkomend rijdt een premium anno 2000 vaak niet eens slechter dan een hedendaagse lease. Ttz, als je ietwat beleving zoekt en geen sofa die je gewoon van pt A naar pt B brengt.

Is ook mijn gedacht, mijn 130i is volledig betaald door de mobiliteitsvergoeding :)

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De meeste verkopers hier pleiten ikv hybride om een renting met hoge restwaarde te nemen.

In het geval X5 45e van m'n vader, op hoeveel restwaarde zouden jullie dit dan zetten?

Ik snap het in kader van veranderende fiscaliteit, maar je hebt dan toch ook een mindere afschrijving? Als je hem dan wilt houden, betaal je dit dan wel na die 4-5jaar zonder van afschrijving op dat deel te genieten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Renting heb je sowieso geen afschrijving, maar een huur-factuur.

bijkomend interessant voor jullie: btw komt pas per factuur ipv op de kop.  En gezien jullie geënte kunnen recupereren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 4/10/2019 om 12:03, The Swede zei:

Dat is de Vlaming van vandaag: Keeping up appearances.

En ook iets dat meetelt zal de leeftijd zijn he. Als je op de 22 of 24 kan zeggen tegen je vrienden dat je een BMW 3 hebt + een S10plus en een dikke laptop dan ben je de man. Ze wonen bv nog thuis en pensioen is nog ver weg dus bruto is boeien en verlof is dat ook. ze zijn blij met 20 a 25 dagen. Zal pas naarmate je ouder wordt veranderen. Dan zie je dat dat vergiftigde geschenken zijn, die auto zodat ze je ver weg kunnen sturen, die gsm zodat ze je uit je bed kunnen bellen etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ICM zei:

waw een S10plus of wa?

ze hebben ingezien dat apple enkel aan de top staat qua aankoopprijs maar voor de rest in de middenmoot

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Liquid Li0n said:

ze hebben ingezien dat apple enkel aan de top staat qua aankoopprijs maar voor de rest in de middenmoot

Ik bedoel maar, dat zegt me niets, wordt zelfs het type telefoon zo in detail opgevolgd en beoordeeld? Waw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid